Användning av pall

S

schnork

Jag har en liten fundering om det här med att använda pall.
Jag har aldrig använt pall under alla åren jag har ridit. Det var inte förrän för kanske fem år sen som alla runtomkring tyckte jag skulle börja använda det.

Helt plötsligt så började alla i stallet göra det och dom hoppade aldrig upp på sina hästar på "vanligt" sätt. Vilket slutade med att dom faktiskt aldrig kunde hoppa på det klassiska sättet även om dom behövde. Hände flera gånger när vi var ute att det behövdes hoppas av. Och den som fick göra det var jag eftersom jag var den enda som kunde komma upp på min häst igen utan någon sten eller annat att stå på. Kan tillägga att min dåvarande häst var en dryga 170 i manken.

Och sen har jag funderat på ett litet tag me.... Jag har aldrig hört om något fall eller träffat någon som har haft en häst som har fått en dålig rygg eller liknande av att dom har hoppat upp utan pall. Har ni hört något fall? Finns det någon undersökning eller någon som har forskat på ämnet?
Alltså... Finns det någon fakta som styrker att det skulle underlätta för hästen att hoppa upp med pall. Och hur hög måste pallen i såna fall vara för att verkligen underlätta??
Kan ju knappast hjälpa med en liten pall till en hög häst till exempel.
Eller???

Sv: Användning av pall

nu har jag ingen ren fakta men om man tänker lite logiskt så vore ju det bästa att inte använda stiglädrena alls vid uppsittning. det blir ju fastligt mycket tryck på ena sidan, även om det bara är en kort stund vid uppsittning. sen tror jag att det är bra att inte sitta upp från samma sida varje gång, utan variera!

en låg pall tror jag mer är hjälp till ryttaren än hästen, en hög pall, vi använder stege i stallet där jag står, där man är så högt upp att man bara kan lägga över benet och sätta sig i sadeln utan att sätta foten i stigbygen tror jag är det absolut bästa. (och det enda sättet att sitta upp på utan att dra bomlösa sadeln helt snett. :p)

Jag använder pall just nu. Är gravid och har både svårt att komma upp utan och får ont. Hästen är bara 157 i mkh. Kan komma upp på henne utan men vill inte fresta på min kropp.

Använder med fördel pall då jag skonar både mig själv, häst och utrustning. Men bara för det betyder det inte att jag inte kan komma upp.

För några år sedan läste jag i Ridsport om en undersökning som visade på att det är vanligt med knäproblem hos ryttare. Man betonade vikten av att använda uppsittningshjälp. Framför allt gällde det ryttare som red flera hästar dagligen, men även vanliga fritidsryttare borde göra så.

Så det är inte bara med omtanke om hästens rygg som man bör använda pall vid uppsittning. Tänk även på sadeln, som kan bli sned, och ditt eget knä.

Alltså... Finns det någon fakta som styrker att det skulle underlätta för hästen att hoppa upp med pall. Och hur hög måste pallen i såna fall vara för att verkligen underlätta??
Kan ju knappast hjälpa med en liten pall till en hög häst till exempel.
Eller???

Det fanns en artikel i ridsport där detta diskuterades. Det är nog två eller tre år sedan så jag har inte tidningen kvar och kommer inte ihåg exakt vad det stod.

Men kontentan var att det (enligt denna artikel men jag kommer inte ihåg om det hänvisades till någon studie) sliter på hästen när man sitter upp från marken speciellt på ridskolehästar där två eller tre ibland mycket ovana personer ska kravla sig upp och då så gott som alltid från vänster sida.

Dessutom (om jag nu kommer ihåg rätt) så är det stor risk att sadeln kanar lite när man häver sig upp från backen och sedan kanske sadeln ligger lite snett hela ridpasset. Helst bör någon hålla emot i andra sidans stigbygel men det är inte alltid det finns någon person i närheten som kan hjälpa till

Sen sliter det även på människors höft och knä så människor som rider många hästar per dag eller har problem med höfter eller knän bör absolut använda pall. Träffade en person med höftproblem och hon kunde inte sitta upp från marken för då fick hon jätteont i höften.

Enligt denna artikel fanns det enbart fördelar med att använda pall vid uppsittning både för hästs och ryttares välbefinnande men jag kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev artikeln eller vad detta grundades på eller om någon studie gjorts. Önskar jag hade sparat tidningen men tyvärr så gjorde jag inte det.

Senast ändrad:

Jag anvander pall sedan ett par ar tillbaka. En av anledningarna ar att jag har ryggproblem/hoft/kna, och blev rekommenderad av lakare att ha pall. Sa i kombination med det och goda vanners rullstolsbundna dotter som red hos mig, byggde jag en ramp med plattform sa hon kunde rulla sig till hasten, sta upp och med hjalp satta sig NER pa hasten. Till mig sag det skont ut och borjade sjalv sitta NER pa hasten. Jag markte en markant skillnad pa hastarna och aven stiglader som annars fick byta sida ganska sa ofta..
Sa nar jag kom till sverige borjade med hinkar stolar sma koksstegar etc.. Och har nu funnit det ultimata, pallen Bekvam fran det stora varuhuset fran Smaland. 145 kronor och om du laser i borjan av tant och gubb traden ser du vara ackolader. Toppen anordning, spara pa kroppen och sparar pa utrustning ocksa. Rider en 139 cm fjordis just nu men anvander pallen i alla fall.. Hasten behover inte sta och spanna muskler for att ryttaren skall upp.
Att det ar bra for hasten i langa tiden vet jag inte, men det sager ju sig sjalv. Visst pallen ar inte jattehog men for de som inte nar stigbygeln utan att behova sanka den ar det ju bra. Da blir det ett mellanting.. Jag rekommenderar det hogt.

Det har stått massor i Tidningen Ridsport genom åren. Jag har slängt alla mina tidningar, så jag kan inte referera till några nummer eller så.
Sen borde det finnas rapporter hos t ex SLU.

För mig är det självklart med pall. Jag är mån om både mig och sadel, men framför allt hästen.

Man behöver väl inte ha så mycket fantasi för att förstå att om du är häst och har en sadel fastspänd på ryggen och nån hänger en 50-90-kilosklump på ena sidan som kravlar och håller på så är det inte särskilt kul för hästen, hur tror du det känns med sadel som glider i sidled och du måste hålla emot för att inte kliva åt sidan. :confused:

Jag använder numera (förr ansåg jag pall kärringaktigt:o) alltid något att stå på, för hästens skull och den här hästen har glömt att folk kan sitta upp från marken och gillar det nu inte alls om man gör det. Därför att det känns obehagligt. När hon var yngre gjorde jag det ibland och då var hon van, nu anser hon inte att hon ska behöva utsättas för det:mad:

Ifall man inte har hæst med markerad manke ær det inte møjligt att komma upp från backen utan att sadeln åker snett.
Man kanske inte tror det men så ær det.
Nær jag førstod att hæsten jag red behøvt gå med sadeln lite snett på ryggen i ett halvår fick jag mycket dåligt samvete, vad obekvæmt det måste varit.

De flesta hæstar ær faktiskt mer musklade i høger sida av ryggen pga uppsittning från vænster sida.
Sedan har jag sett att det ær mycket vanigt att ryttare viker sig i lite høgersidan nær dom rider det kan ju också vara en vana efter ridning i sadel som ligger lite snett åt vænster.

Att uppsittningar påværkar hæstens rygg ær ingen tvivel om och rent logiskt blir det værre ju høgre hæsten ær i førhållande till ryttaren.

KL

Ni som nu använder pall, är den då såpass hög att ni bara kan slänga benet rakt över utan att använda stigbygeln? Dom som har 170+cm hästar måste ju ha en jätte pall då.:D

Jag själv rider oftast barbacka så då är det ganska självklart att jag använder det för att komma upp.:p Rider jag med sadel så använder jag pall om det finns i närheten.

Att använda pall är väl i första hand för sadelns och ryttarens skull. (för att sadeln inte ska bli så snadbelastad och för ryttarens knän som sparas)
Klart hästen påverkas också, men om man jämför hur mycket hästen blir påverkad av en ryttare som sitter illa eller tränar felaktigt så är de få sekunderna man sitter upp knappast någonting.

Jag har en pall för att komma upp på min lilla pålle. Rider för det mesta barbacka och jag är vig som ett kylskåp... :angel:

Sen har det blivit så att jag använder pallen även när jag har sadel, tycker det är bekvämt och man snedbelasta ju inte hästen heller.

Här är en bild på min hemmagjorda pall, med hjul så att den går att flytta när gubben plöjer snö med traktorn. Den heter "Mount everhäst"... :bow:

Jag använder alltid pall hemma. Jag kan hoppa upp utan ute i skogen om det skulle behövas,fast på 1,75 hästen får jag länga stiglädret en bra bit :) Men för det mesta hittar jag en sten eller liknande att använda ute.

Här är en bild på min hemmagjorda pall, med hjul så att den går att flytta när gubben plöjer snö med traktorn. Den heter "Mount everhäst"... :bow:

:rofl::rofl::rofl: Den gillar jag! Både namnet och utseendet :D
Själv kliver jag upp på hästen från vår urinbrunn. Lagom högt, och så behöver man inte ha hjälp av någon från marken som flyttar undan uppsittningshjälpen :p

Jag använder nästan alltid pall när jag sitter upp, men klarar det utan också.

Anledningar till att jag använder pall så mycket jag kan är för att skona utrustning, häst och mig själv. Har ett instabilt knä sedan 1 år tillbaka, som lätt hoppar ur led om jag vrider det fel/belastar fel.

Jag använder pall sedan ett drygt decennium. Jag tycker helt klart att det minskar snedbelastningen för hästen, eftersom jag kan hålla en hand på varje sida om manken när jag sitter upp och lägga en stor del av vikten på händerna i stället för stiglädret. Jag når inte upp att göra det om jag sitter upp från marken, utan måste hålla i bakvalvet med ena handen.

Dessutom tycker jag att det har säkerhetsmässiga fördelar att sitta upp med pall. Jag tycker att man känner sig lite utsatt just i det läget när man står med en fot i stigbygeln och en fot på marken och ska svinga sig upp. Det är ju inte ovanligt att knepiga hästar passar på att sticka i det läget. Dessutom är träningen att stå still bredvid pallen nyttig för hästen.

Jag har fyra stubbar i olika höjd som bildar en liten trappa, jag har tre olika storlekar på hästarna och kan med hjälp av trappan kliva på alla tre, bara att vika över benet!:D

Anledningen till att jag använder trappan är bara för att inte slita på hästen och dess utrustning, inte för att jag är gammal å stel.........;):D

Jag brukar sällan/aldrig använda pall faktiskt, om jag inte rider barbacka då.
Klättrar med lätthet upp på hästar över 170 i mnkh så länge sadelgjorden är spänd och det finns stigläder.
Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det kan vara (är?) oskonsamt för hästens rygg,
men jag har ända sen liten varit noga med att inte dunsa ner i sadeln.

Jag har tänkt lite på det där och jag har aldrig riktigt förstått logiken i det.
De vanligaste man hör är ju att det är pga att utrustningen och hästens rygg ska skonas, men spelar verkligen 2 sekunder någon roll?
Det är klart att om man är svag i benen (så man inte hoppar upp utan kravlar sig upp) eller om sadeln sitter illa så den glider, då kan det väl påverka, men om man hoppar upp som man ska och sadeln sitter bra så tror jag inte en sekund på att varken utrustning eller häst tar skada av det :p

Om det är för att skona ryttaren så kan jag förstå det till viss del, men å andra sidan så kanske det vore bra om man tränade ordentligt så att det inte gör någon skada att hoppa upp. Plus att man värmer upp innan, såklart ;)

Jag använder själv pall oftast, men det är mest för att det "ska vara så" nu för tiden. Och för att jag har blivit mer ograsiös så det är jobbigt att ta upp benet så långt på de stora hästarna.. :angel:
Har dock inga problem att hoppa upp utan pall.

Jag använder oftast pall när jag sitter upp. Och av. Jag har problem med både knä, höfter, rygg och handleder så jag har lärt tant att ställa sig bredvid pallen när jag ska sitta av också så att jag inte behöver ta ett skutt ner heller.

Jag har aldrig förr använt hjälpmedel förutom vid barbackaritter, men sen jag började med islandshästar så använder jag oftast pall. Jag vet inte varför, det bara blev så. Jag som är 1.58 använde inte pall när jag red halvblod på 1.72, men när jag ska hoppa upp på en som är 1.36 har jag pall ja. :angel:

Jag har inga problem att hoppa upp från marken om det är någon gång ibland. Sen har jag numera bomlös sadel så jag tar helst pallen till hjälp som sagt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.