Användning av munkorg/betesreducerare

Har periodvis använt alla sorter men sedan flera år bara greenguard, de är överlägsna i mitt tycke.
På vissa har jag fått sätta igen springor i den för de inte ska äta för mycket.

Alla mina har relativt obehindrat ätit silage med god fart genom ggn förresten

Hej igen och tack för alla goda svar!
Tänkte nu spinna vidare lite. För mer exakt info är hästen ifråga ett haflingersto, 13 år gammal och helt utan fånghistorik. Hon har tidigare gått på grönbeten och då har hon haft munkorg på i början för att få en invänjning men sedan har hon klarat sig utan.
Jag undrar då om jag kanske oroar mig för mycket i onödan? Kanske att hon klarar sig bara med munkorg i början så hon får en lugn invänjning och dessutom så kanske hästkompisarna hinner beta ner en del av det värsta betet. Hon är inte tjock nu, utan är i bra hull. Vad tror ni? Förstår givetvis att det är svårt att bedöma bara genom mina texter.

Vill även påpeka ännu en gång att det inte är superallvarligt för min del om hon lägger på sig och får lite sommarmage, men jag är rädd för hälsorisker. :)

Jag hade haft munkorg på hela tiden. Tänk dock på att det är lättare att vänja in hästen vid munkorg på kort gräs samt att även fast den haft munkorg förrut så kan det bli lite protester eftersom den ändå begränsar matintaget vilket inte alltid är populärt. Jag har använt hinkmodellen till min ponny och tycker att det fungerat super. Hålet har under sommaren blivit större så jag har fått byta ungefär tre gånger per år, men eftersom det är en begränsad period så blir det ju inte aktuellt för dig. På din fråga om du oroar dig i onödan så är svaret nej, att oroa sig för fång är sunt och att tänka efter före som du gör är ansvarsfullt.

Jag har haft greenguard på mitt halvblodssto de senaste fem somrarna. Hon har den på dygnet runt tills hon lär sig att klä av sig den. Då hon även blir svår att fånga under sommaren fungerar det inte att låta henne gå delar av dagen utan, då skulle jag aldrig få tag på henne för att sätta på henne den ;). Hon är väldigt skavkänslig så lädergrimman är helt klädd av ludd för att undvika skav. Jag har låtit sy på en ring fram på grimmans nosrem att fästa GG i . Har inte fått gummigrunkan att fungera. Min har inte haft fångtendenser utan betet begränsas pga en hovspricka som går upp om hon blir för fet.

Vad för betesreducerare använder ni? Hinkmodellen eller t.ex. greenguard? :) -fråga till alla-
Green guard.

Man får stålsätta sig för fång är hemskt och då var det bara lindrig fång vi hade. Jag ger Hö och kraftfoder som på vintern, müsli och de är nästan för smala nu men på eftersommaren , typ augusti , brukar det gå bra utan betesreducerare alls. Faktum är jag är dundertaskig med dubbelbetesreducerare på. Fatta då är det en hel cm innan de får tag på något strå alls. Det växer mycket nu.

Green guard.

Man får stålsätta sig för fång är hemskt och då var det bara lindrig fång vi hade. Jag ger Hö och kraftfoder som på vintern, müsli och de är nästan för smala nu men på eftersommaren , typ augusti , brukar det gå bra utan betesreducerare alls. Faktum är jag är dundertaskig med dubbelbetesreducerare på. Fatta då är det en hel cm innan de får tag på något strå alls. Det växer mycket nu.
Tack! Ja, jag är livrädd för fång. Min häst är ändå relativt ung (4,5) och har varit MYCKET tjockare och på bete samtidigt, sen köpte vi honom i november och då blev det genast att försöka få ner han i vikt. Nu är han nästan i bra hull, och förr motionerades han inte alls heller vilket han gör nu nästan varje dag, men jag är fortfarande rädd.
Det är så mycket enklare att ha en häst som inte haft fång och som kan äta normalt (har haft fångponny förr) och jag vill hellre att han ska kunna gå på bete på sommaren med munkorg än att det blir förbjudet i resten av hans liv. Kanske överreagerar jag, men usch nej fång är inte kul. :(

Tack! Ja, jag är livrädd för fång. Min häst är ändå relativt ung (4,5) och har varit MYCKET tjockare och på bete samtidigt, sen köpte vi honom i november och då blev det genast att försöka få ner han i vikt. Nu är han nästan i bra hull, och förr motionerades han inte alls heller vilket han gör nu nästan varje dag, men jag är fortfarande rädd.
Det är så mycket enklare att ha en häst som inte haft fång och som kan äta normalt (har haft fångponny förr) och jag vill hellre att han ska kunna gå på bete på sommaren med munkorg än att det blir förbjudet i resten av hans liv. Kanske överreagerar jag, men usch nej fång är inte kul. :(
Jag tror, eller utifrån mig själv så hade jag förr en lite överdriven känsla för sommaren. Bara att släppa ut i hagen och så fungerar allt, mat finns etc. Mycket mer jobb på sommaren , fång och insekter och för tjock eller annat. Mycket mer pyssel än vintern.

Jag har haft greenguard på mitt halvblodssto de senaste fem somrarna. Hon har den på dygnet runt tills hon lär sig att klä av sig den. Då hon även blir svår att fånga under sommaren fungerar det inte att låta henne gå delar av dagen utan, då skulle jag aldrig få tag på henne för att sätta på henne den ;). Hon är väldigt skavkänslig så lädergrimman är helt klädd av ludd för att undvika skav. Jag har låtit sy på en ring fram på grimmans nosrem att fästa GG i . Har inte fått gummigrunkan att fungera. Min har inte haft fångtendenser utan betet begränsas pga en hovspricka som går upp om hon blir för fet.
Ett tips är ju att köpa grimman som är gjord för GG, då är det nästan omöjligt för dom att klä av sig den. Dock mycket remmar lite överallt men det håller den på plats iallafall.

Hoppar in med ett par frågor angående greenguard, hoppas det är okej.

Jag köpte GG storlek shetland till min shettis, men hur ska de sitta egentligen? Är de små i storlekarna? För jag tycker den sitter väldigt tajt så den klämmer åt lite, plus att den delen som viker upp bakom hakan "sticker in" så där känns det som att han definitivt kommer få skav, nästan som att den är för lång.
Samtidigt måste jag ha remmarna på innersta hålen för att den inte ska hamna för långt ner. Är jag helt oteknisk?
Borde jag prova storleken större, eller töjer de sig?
Är det någon som har en bra bild på hur de sitter på era hästar?

Tacksam för hjälp!

Jag köpte GG storlek shetland till min shettis, men hur ska de sitta egentligen? Är de små i storlekarna? För jag tycker den sitter väldigt tajt så den klämmer åt lite, plus att den delen som viker upp bakom hakan "sticker in" så där känns det som att han definitivt kommer få skav, nästan som att den är för lång.
Samtidigt måste jag ha remmarna på innersta hålen för att den inte ska hamna för långt ner. Är jag helt oteknisk?

Tacksam för hjälp!
Köp den som liknar mera som en korg eller hur man ska beskriva den istället, den senare versionen av greenguard alltså. Den är större och stör inte hästen någonting. Tog ett tag för mig att förstå att det finns två olika modeller. Den första modellen, den lilla alltså, måste nästan sitta ganska tajt för att hästen inte ska komma ur den eller kunna äta bredvid den. Den fungerade inte alls på min häst, han kom ur den direkt.

Denna modellen menar jag.

Greenguard-Grazing-Muzzle.-Basket-Style.-Horse-Obesity.-Weight-Control-5415-511-p.jpg

Tack för svar.
Den jag har köpt ser ut såhär:
0979_1231_greenguard_5551fb95ddf2b342ee2a20c6.jpg

Är det den gamla, lilla modellen då? För jag har sett bilder när jag googlat, att det även finns/funnits liknande denna fast den bakre "flärpen" pekar rakt ut, vilket i mitt fall hade varit bättre för då hade den inte tryckt på ovanför hakan som denna gör. Å andra sidan känns det som att de skulle kunna krångla sig förbi den lättare i så fall?

Den du la bild på ser ju inte riktigt ut som min, men är ändå snarlik. Är din rymligare är det ju toppen. Hur upplever du att den är baktill(undersidan)? Har "flärpen" samma raka vinkel som fram (som min) eller följer den undersidan av hästens käkvinkel bättre?

Jösses, vad invecklat det blev, så svårt att förklara bra :p

Tack för svar.
Den jag har köpt ser ut såhär:
0979_1231_greenguard_5551fb95ddf2b342ee2a20c6.jpg

Är det den gamla, lilla modellen då? För jag har sett bilder när jag googlat, att det även finns/funnits liknande denna fast den bakre "flärpen" pekar rakt ut, vilket i mitt fall hade varit bättre för då hade den inte tryckt på ovanför hakan som denna gör. Å andra sidan känns det som att de skulle kunna krångla sig förbi den lättare i så fall?

Den du la bild på ser ju inte riktigt ut som min, men är ändå snarlik. Är din rymligare är det ju toppen. Hur upplever du att den är baktill(undersidan)? Har "flärpen" samma raka vinkel som fram (som min) eller följer den undersidan av hästens käkvinkel bättre?

Jösses, vad invecklat det blev, så svårt att förklara bra :p
Det är den lilla gamla modellen ja. Jag tycker inte alls den sitter trevligt just för att den sitter så tajt och lite måste göra det för att hästen inte ska kunna pilla den åt sidan. Den andra modellen är mycket rymligare och bekvämare för hästen, iallafall i mitt tycke. Den modellen har ingen flärp baktill på det sättet, sen är den såpass bred ändå att den inte nuddar mulen eller runt om när hästen inte äter. Den ger lite mera utrymme runt om helt enkelt. Sök runt lite så ser du skillnaderna mellan modellerna.

Här ser du hur den ser ut baktill så att säga. Den nuddar inte hakan på hästen. Den ger en bra mulerörelsefrihet. Det är tycker jag en enorm skillnad mellan modellerna.
muzzle%20for%20web%20small.jpg

Det är den lilla gamla modellen ja. Jag tycker inte alls den sitter trevligt just för att den sitter så tajt och lite måste göra det för att hästen inte ska kunna pilla den åt sidan. Den andra modellen är mycket rymligare och bekvämare för hästen, iallafall i mitt tycke. Den modellen har ingen flärp baktill på det sättet, sen är den såpass bred ändå att den inte nuddar mulen eller runt om när hästen inte äter. Den ger lite mera utrymme runt om helt enkelt. Sök runt lite så ser du skillnaderna mellan modellerna.

Här ser du hur den ser ut baktill så att säga. Den nuddar inte hakan på hästen.
muzzle%20for%20web%20small.jpg

Tack!

Då ska jag se om de kan ta hem den modellen istället åt mig, där jag köpt den.

Tacksam för hjälp!

Bänd ut kanterna. Ha den i hett vatten om du vill det ska gå lättare. Kan ta en bild sen på min om jag kommer ihåg. Men där kändes det sjukt tight själva korgen, men jag bände ut kanterna och nu är den perfekt storlek.

Bänd ut kanterna. Ha den i hett vatten om du vill det ska gå lättare. Kan ta en bild sen på min om jag kommer ihåg. Men där kändes det sjukt tight själva korgen, men jag bände ut kanterna och nu är den perfekt storlek.

Jag var också lite inne på det, om man kan göra så. Men stannar den i det läget då? Kommer den inte bara att krypa tillbaka till ursprungsformen?
Vågar heller inte mixa för mycket med den utan att vara säker, om jag annars ska kunna lämna tillbaka den.

Jag var också lite inne på det, om man kan göra så. Men stannar den i det läget då? Kommer den inte bara att krypa tillbaka till ursprungsformen?
Vågar heller inte mixa för mycket med den utan att vara säker, om jag annars ska kunna lämna tillbaka den.

Min stannade i utbänt läge när jag bänt nog (bara lite och den gick tillbaka).
Shettisar har ju ofta ganska stora huvuden/mular så det kan mycket väl vara så att den är för liten och det behövs en ponny.

Min stannade i utbänt läge när jag bänt nog (bara lite och den gick tillbaka).
Shettisar har ju ofta ganska stora huvuden/mular så det kan mycket väl vara så att den är för liten och det behövs en ponny.

Ja, han är väldigt grov och kräver ofta ponnystorlek i utrustning, så oavsett kommer jag nog byta den jag har. Om du har möjlighet får du fortfarande gärna lägga in bilden du pratade om dock.

Ja, han är väldigt grov och kräver ofta ponnystorlek i utrustning, så oavsett kommer jag nog byta den jag har. Om du har möjlighet får du fortfarande gärna lägga in bilden du pratade om dock.

Ska försöka komma ihåg att ta en bild.

Min är en B-ponny men har storlek "liten ponny" i grimmor osv. Hans GG är ponny och jag fick bända ut den. Så din behöver nog absolut ponny då.

Höjd, remmar osv skiljer sig inte mellan storlekarna vad jag kunde se.

Ska försöka komma ihåg att ta en bild.

Min är en B-ponny men har storlek "liten ponny" i grimmor osv. Hans GG är ponny och jag fick bända ut den. Så din behöver nog absolut ponny då.

Höjd, remmar osv skiljer sig inte mellan storlekarna vad jag kunde se.

Hhmmm, tål att tänkas på det här. Helt klart en större storlek om jag ska behålla den lilla modellen. Får titta närmre på det och fundera på vilken jag vill ha. Den nya större ser ut att sitta så det blir svårare för dem att äta vid sidan om, som man hört vissa säga, medan den samtidigt ser ut att bli tätare (ur andningssynhåll, den sitter ju ändå över näsborrarna på dem).
Men som sagt, vore intressant att få se hur din sitter efter du bänt ut den.

Hej!
Jag kommer släppa min lättfödda häst på ett relativt kraftigt bete i två veckor i sommar. Det är inte möjligt att ha henne i en annan hage eller låta henne gå någon annanstans delar av dygnet utan det är denna hage dygnet runt i två veckor som gäller, det kan jag inte göra något åt. Därför har jag bestämt mig för att ha munkorg på henne under denna tid, så hennes ätande begränsas. Kan påpeka att hon inte kommer behöva ha den mycket resten av sommaren, då magrare hagar och skogsbeten väntas.

Jag undrar hur ofta och hur mycket munkorgen/betesreduceraren bör användas. Fungerar det att ha den på dygnet runt? Har läst att det inte hjälper att bara ha den på delar av dygnet då hästarna lär sig och äter ikapp när de ej har den på. Fungerar varannan dag?

Min var smällfet då han började gå på bete en sommar, han fick först en gräs-/betesreducerare, men den åt han genom efter två veckor. Fram till dess fungerade den jättebra! Efter det köpte jag en orange munkorg för hästar, borrade och fixade ett hål var gräset kunde komma in och så hade ponnyhästen den resten av sommaren. Fungerade lika bra det, och den höll slitaget bättre.

Hej!
Jag kommer släppa min lättfödda häst på ett relativt kraftigt bete i två veckor i sommar. Det är inte möjligt att ha henne i en annan hage eller låta henne gå någon annanstans delar av dygnet utan det är denna hage dygnet runt i två veckor som gäller, det kan jag inte göra något åt. Därför har jag bestämt mig för att ha munkorg på henne under denna tid, så hennes ätande begränsas. Kan påpeka att hon inte kommer behöva ha den mycket resten av sommaren, då magrare hagar och skogsbeten väntas.

Jag undrar hur ofta och hur mycket munkorgen/betesreduceraren bör användas. Fungerar det att ha den på dygnet runt? Har läst att det inte hjälper att bara ha den på delar av dygnet då hästarna lär sig och äter ikapp när de ej har den på. Fungerar varannan dag?
Jag har på betesreduceraren hela dygnet på vår shettis men har koll flera gånger om dagen då han går hemma. Tar av den ofta och gör rent den då han dammsuger backen och får in massor av gör i den.
Han lärde sig rekordsnabbt hur han skulle lösa betandet men han blir iallafall inte den tunnan han brukade bli.
Under två veckor hade jag använt betesreducerare om det funnits behov av det pga ex hälsa men gäller det att få och inte få en rund häst så hade jag nog struntat i det denna tid.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10