Äntligen, ÄNTLIGEN!

Vad menar du? Du är väl isf en av dem som vill ha ryggdunk? Dina inlägg dryper ju jämt av hurra vad jag är duktig och rådig.
Nej jag behöver absolut inget ryggdunk, jag vet så bra ändå vilka kvaliteer jag besitter och vad jag kan. Om nu någon skulle vara intresserad av vad jag håller på med så är det upp till dom, jag tigger inte beröm.

*Det är inte lätt att va ödmjuk när man vet att man är bäst på allting.* ;)

Nej jag behöver absolut inget ryggdunk, jag vet så bra ändå vilka kvaliteer jag besitter och vad jag kan. Om nu någon skulle vara intresserad av vad jag håller på med så är det upp till dom, jag tigger inte beröm.

*Det är inte lätt att va ödmjuk när man vet att man är bäst på allting.* ;)

Fast det är väl rätt självklart att skriver man om hur duktig och bra man är eller vad det nu kan vara, så kan man nog också räkna med att få höra kommentarer som "åh, vad duktig du är" eller liknande.

Ja men det gör ju folk av egen fri vilja och det är inget jag eftersträvar med mina inlägg, jag fiskar inte efter beröm, jag snarare försöker få folk att se en lösning på ett ev. problem dom har. Alla problem har en lösning och ger mer erfarenhet till att ta itu med ännu större problem. Just nu håller jag på att renovera en lastbilsmotor som är vattenskadad, ett problem för ägaren som jag hade en lösning på och av erfarenhet vet hur jag ska tackla problemet.

Hade du bott närmre hade jag engagerat dig i projektet och satt spärrskaftet i näven på dig med ett "riv bara, det kan inte bli värre än det är". :D

Ja men det gör ju folk av egen fri vilja och det är inget jag eftersträvar med mina inlägg, jag fiskar inte efter beröm, jag snarare försöker få folk att se en lösning på ett ev. problem dom har. Alla problem har en lösning och ger mer erfarenhet till att ta itu med ännu större problem. Just nu håller jag på att renovera en lastbilsmotor som är vattenskadad, ett problem för ägaren som jag hade en lösning på och av erfarenhet vet hur jag ska tackla problemet.

Hade du bott närmre hade jag engagerat dig i projektet och satt spärrskaftet i näven på dig med ett "riv bara, det kan inte bli värre än det är". :D

Absolut. Men varför egentligen tala om hur oerhört duktig och bra man är, om man inte vill få respons på det? Det är ju superkul att någon är nöjd med sig själv, det glädjer mig. Men samtidigt så är det ju rätt ointressant också. Sen ser inte jag det som en lösning på ett problem bara för att man talar om hur bra man är.
Det är kul att du gillar det du håller på med! Och snällt av dig att låta mig jobba utan lön ;).
Dock avskyr jag allt som har med motorer och sånt att göra.

Det bästa med att få diagnos är att man får tillgång till medicin. Med din diagnos tror inte jag att en psykolog kan göra särskilt mycket. Det är inte prat som behövs, för du vet som bör göras och du vill göra det men orkar inte. Har du tur kan medicin få igång dig bra.
Överskatta inte hjälpen du hoppas få, då riskerar du att bli besviken och uppgiven. Samhället har inte så mycket hjälp att erbjuda dessa diagnoser. Kurator, visst, men prat är inte ditt problem.
Arbetsterapeut är bra om du har fysiska problem, men jag förstår inte riktigt vad den kan göra åt add-problematik?
Det som finns som är den mest påtagliga hjälpen är lönebidrag, rätt till praktik och att du kan få medicin. Samt boendestöd då tydligen.

Varför har du inte fått medicin genast? Ring läkaren och fråga!

Jag skulle gissa att en av orsakerna till att Ts ska få träffa en arbetsterapeut är för att diskutera och ev. få prova ut taktila hjälpmedel som t ex boll eller kedjetäcke. Ts skriver ju (om jag inte minns fel nu) att hon har svårt för att somna i rimlig tid och ett boll eller kedjetäcke kan göra underverk för endel människor. Ett sådant täcke gör helt enkelt att man slappnar av lättare och då sover bättre och i förlängningen gör ju det att det blir lättare att komma upp i tid om man har fått tillräckligt med sömn under natten. Får man sova på enligt samhället rätt tider så är det ju också enklare att kunna jobba på de tider som samhället kräver.

Hej!

Nu blir jag nyfiken: Vadå för boll och vad är ett kedjetäcke? Det låter som ett tortyrinstrument??? Berätta gärna mer, jag har aldrig hört om det och skulle gärna vilja sova...

/Lavinia

Hej!

Nu blir jag nyfiken: Vadå för boll och vad är ett kedjetäcke? Det låter som ett tortyrinstrument??? Berätta gärna mer, jag har aldrig hört om det och skulle gärna vilja sova...

/Lavinia

Min son har ett bolltäcke. Det är ett täcke fullt med bollar i :p

Dom är fastsydda inne i täcket på rad så dom ligger inte huller om buller. Det väger några kilon och det är meningen att täcket ska ge ett lugn i kroppen av dess tyngd. Lite som att bli kramad hela natten.

Min son har grav autism och adhd och det har funkat bra till honom.

Min son har ett bolltäcke. Det är ett täcke fullt med bollar i :p

Dom är fastsydda inne i täcket på rad så dom ligger inte huller om buller. Det väger några kilon och det är meningen att täcket ska ge ett lugn i kroppen av dess tyngd. Lite som att bli kramad hela natten.

Min son har grav autism och adhd och det har funkat bra till honom.

Åh fy. Jag visste inte riktigt vad det var men har hört det nämnas. Då vet jag att det definitivt inte är något för mig, jag måste ha ett superlätt fluffigt täcke annars får jag kvävningskänslor. Men bra att andra kan bli hjälpta av det.

Åh fy. Jag visste inte riktigt vad det var men har hört det nämnas. Då vet jag att det definitivt inte är något för mig, jag måste ha ett superlätt fluffigt täcke annars får jag kvävningskänslor. Men bra att andra kan bli hjälpta av det.
Alltså, bollarna är ju tomma och lätta, som bollbadsbollar! Men jag fixar inte heller såna täcken :p

Vill du ha flufftäcke så är bolltäcke inget för dig.

Precis, allt fungerar inte för alla det är ju ungefär det som är temat för hela tråden.

Enligt vad TS tidigare skrivit har hon även ptsd, emetofobi och depression. Medicinen lär knappast hjälpa mot emetofobi och ptsd.

Ibland gör den faktiskt det. Både folk med ADD och ADHD brukar ha en generell ångestproblematik. Ibland är det svårt att skilja ADD/ADHD från övriga problem.
Man kan ju utveckla ätstörningar och annan problematik pga omedicinerad/obehandlad ADHD/ADD.
Mår man bättre öht så kan man iaf ha lättare att jobba bort en ätstörning eller fobi. Om de inte rent bara försvinner av att man mår bättre rent allmänt.

En arbetsterapeut kan utöver de kedjetäcken etc som redan nämnts hjälpa en med att ta fram olika system för hur man bättre får en fungerande vardag. Utöver att man analyserar hur man fungerar och för dagbok som de kollar igenom kan man få hjälp med fickdator tex om man har svårt att minnas saker och strukturera upp.
Det är några av de saker de nämnde för mig att de kunde erbjuda hjälp med iaf.

Jag tyckte dock att jag lika gärna kunde använda min mobil alt en pappersalmanacka till sånt. Men alla funkar ju inte som jag.
Täcke funderar jag dock på att prova ut. Men jag är tveksam iom att jag har en smärtproblematik och inte tror jag bör ligga så still så länge.

@tuaphua nu skrev jag ju ptsd och emetofobi. Och hjälper någon add medicin mot ptsd så är nog diagnosen felaktig från början. Men om,medicinen kan göra att ts tar sig
iväg till psykolog så hjälper den ju henne att få hjälp.

@tuaphua nu skrev jag ju ptsd och emetofobi. Och hjälper någon add medicin mot ptsd så är nog diagnosen felaktig från början. Men om,medicinen kan göra att ts tar sig
iväg till psykolog så hjälper den ju henne att få hjälp.

Man kan nog råka sätta PTSD som diagnos på många med oupptäckt ADD/ADHD. Man kan ju också haft PTSD som man blivit fri från men man märker inte riktigt då den "försvinner" sas iom att det sker gradvis och övrig problematik kvarstår.
Den tishan har jag..

Oavsett kan det vara svårt att få till något som helst resultat med terapi eller medicinering innan man får rätt diagnos, när det handlar om ADD/ADHD. Vissa behöver medicin för att fungera.
Det är en funktionsnedsättning, inte bara en grej man blir frisk från som en del sjukdomar/skador.
Däremot kan man ibland lära sig leva ett fungerande och hyfsat drägligt liv trots permanent skada eller funktionsnedsättning.

KL
Varför man får vänta innan medicinering är för att man behöver göra grundliga hälsoutredningar innan man vågar belasta kroppen med medicinen. Iom att en del undersökningar ska göras på andra ställen kan man få vänta en del.
Jag trodde jag skulle få medicin pronto och blev skitbesviken över att få vänta ännu mer.

Ibland gör den faktiskt det. Både folk med ADD och ADHD brukar ha en generell ångestproblematik. Ibland är det svårt att skilja ADD/ADHD från övriga problem.
Man kan ju utveckla ätstörningar och annan problematik pga omedicinerad/obehandlad ADHD/ADD.
Mår man bättre öht så kan man iaf ha lättare att jobba bort en ätstörning eller fobi. Om de inte rent bara försvinner av att man mår bättre rent allmänt.

En arbetsterapeut kan utöver de kedjetäcken etc som redan nämnts hjälpa en med att ta fram olika system för hur man bättre får en fungerande vardag. Utöver att man analyserar hur man fungerar och för dagbok som de kollar igenom kan man få hjälp med fickdator tex om man har svårt att minnas saker och strukturera upp.

Jag tyckte dock att jag lika gärna kunde använda min mobil alt en pappersalmanacka till sånt. Men alla funkar ju inte som jag.
Täcke funderar jag dock på att prova ut. Men jag är tveksam iom att jag har en smärtproblematik och inte tror jag bör ligga så still så länge.

Faktum är att även för svåra smärtor skrivs det ut kedje och bolltäcken i vissa landsting och forskningen visar tydligt att det hjälper väldigt många med smärtor så har du möjligheten så tycker jag absolut att du ska testa! Det är ju inte så att du inte kan röra dig under täcket och de finns ju i ganska många olika viktklasser så man kan ju prova sig fram till den som känns bäst. Jag har försökt få ett länge för att om möjligt kunna få sova bättre men tyvärr är det tvärstopp i mitt landsting. Jag kan inte ens få prova ut ett så att jag vet om det är värt att lägga ut de 5-10000 kr det kostar att köpa ett själv och tyvärr så har jag det inte så bra ställt att jag har råd att slänga ut så mycket pengar om det inte skulle fungera. Skulle det däremot fungera så hade det till och med varit värt att ta ett banklån för att kunna köpa ett för det vore så underbart och så mycket värt att få sova på nätterna.

Senast ändrad:
Hej!

/Lavinia

Gå in på pdf filen här så hittar du mycket information om bolltäcke http://larum.fi/sv/larum_forlaget/bolltacke/
Här kan du läsa lite om kedjetäcke http://www.somna.eu/produkter/kedjetacket/

Funktionen är den att man slappnar av när man får lite tyngd på sig om man är spänd, orolig eller av andra orsaker har svårt för att somna och/eller har svårt för att fortsätta sova. Som jag skrev ovan så skriver vissa landsting ut kedje eller bolltäcke även till smärtpatienter.

Angående medicin så får min son concerta och det är superviktigt med hälsostatus när man tar den!
Har tidigare fått ritalin men bytte till den långtidsverkande istället.

En gång i månaden så väger dom honom hos sköterskan på skolan och så skickar dom hem blodtrycksmaskinen så jag får ta det på honom. Jag är den enda som får det därför skickar dom hem den. Sen meddelar jag hans sköterska på habiliteringen hans värden och sen beslutar läkaren om han får fortsätta ta medicinen.
En evig karusell det där. Man får den inte utskriven hux flux.

Det är väldigt viktigt att man har en bra vikt för att få ta den. Tyvärr så äter inte sonen som han ska, så i slutet på månaden ska vi få komma till en dietist som ska skriva ut näringsdrycker till honom så han kan fortsätta med medicinen, för den hjälper honom så mycket.
Hans problem är att han inte vill äta så mycket, så därför ska han få en specialdricka med tredubbelt så många kalorier i som i en vanlig näringsdryck så det räcker med en sån om dagen för att hålla vikten så behöver han inte äta massor av mat.
Chokladmilkshake ska nog gå ner en om dagen :p

Han har ätit medicinen i snart 3 år så det här med maten är ingen nyhet.

.

Men även denna arbetsterapeut kommer att kräva att man 1; kommer dit och 2; utför vad som är överenskommet. Problemet tidigare har inte varit att Saeta saknat hjälp, utan att hon inte har tagit sig dit eller låtit det rinna ut i sanden efter några besök. (Möjligen beroende på den nyligen diagnosticerade problematiken.)
Det är därför många reagerar och frågar vad hon själv ska göra annorlunda för att nu kunna få hjälp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka