Arbetsterapeut är bra om du har fysiska problem, men jag förstår inte riktigt vad den kan göra åt add-problematik?
Nu är jag inte med riktigt. Hur menar du nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Arbetsterapeut är bra om du har fysiska problem, men jag förstår inte riktigt vad den kan göra åt add-problematik?
Nej jag behöver absolut inget ryggdunk, jag vet så bra ändå vilka kvaliteer jag besitter och vad jag kan. Om nu någon skulle vara intresserad av vad jag håller på med så är det upp till dom, jag tigger inte beröm.Vad menar du? Du är väl isf en av dem som vill ha ryggdunk? Dina inlägg dryper ju jämt av hurra vad jag är duktig och rådig.
Nej jag behöver absolut inget ryggdunk, jag vet så bra ändå vilka kvaliteer jag besitter och vad jag kan. Om nu någon skulle vara intresserad av vad jag håller på med så är det upp till dom, jag tigger inte beröm.
*Det är inte lätt att va ödmjuk när man vet att man är bäst på allting.*
Ja men det gör ju folk av egen fri vilja och det är inget jag eftersträvar med mina inlägg, jag fiskar inte efter beröm, jag snarare försöker få folk att se en lösning på ett ev. problem dom har. Alla problem har en lösning och ger mer erfarenhet till att ta itu med ännu större problem. Just nu håller jag på att renovera en lastbilsmotor som är vattenskadad, ett problem för ägaren som jag hade en lösning på och av erfarenhet vet hur jag ska tackla problemet.
Hade du bott närmre hade jag engagerat dig i projektet och satt spärrskaftet i näven på dig med ett "riv bara, det kan inte bli värre än det är".
Det bästa med att få diagnos är att man får tillgång till medicin. Med din diagnos tror inte jag att en psykolog kan göra särskilt mycket. Det är inte prat som behövs, för du vet som bör göras och du vill göra det men orkar inte. Har du tur kan medicin få igång dig bra.
Överskatta inte hjälpen du hoppas få, då riskerar du att bli besviken och uppgiven. Samhället har inte så mycket hjälp att erbjuda dessa diagnoser. Kurator, visst, men prat är inte ditt problem.
Det som finns som är den mest påtagliga hjälpen är lönebidrag, rätt till praktik och att du kan få medicin. Samt boendestöd då tydligen.
Varför har du inte fått medicin genast? Ring läkaren och fråga!
Hej!
Nu blir jag nyfiken: Vadå för boll och vad är ett kedjetäcke? Det låter som ett tortyrinstrument??? Berätta gärna mer, jag har aldrig hört om det och skulle gärna vilja sova...
/Lavinia
Min son har ett bolltäcke. Det är ett täcke fullt med bollar i
Dom är fastsydda inne i täcket på rad så dom ligger inte huller om buller. Det väger några kilon och det är meningen att täcket ska ge ett lugn i kroppen av dess tyngd. Lite som att bli kramad hela natten.
Min son har grav autism och adhd och det har funkat bra till honom.
Alltså, bollarna är ju tomma och lätta, som bollbadsbollar! Men jag fixar inte heller såna täckenÅh fy. Jag visste inte riktigt vad det var men har hört det nämnas. Då vet jag att det definitivt inte är något för mig, jag måste ha ett superlätt fluffigt täcke annars får jag kvävningskänslor. Men bra att andra kan bli hjälpta av det.
Åh fy. Jag visste inte riktigt vad det var men har hört det nämnas. Då vet jag att det definitivt inte är något för mig, jag måste ha ett superlätt fluffigt täcke annars får jag kvävningskänslor. Men bra att andra kan bli hjälpta av det.
Precis, allt fungerar inte för alla det är ju ungefär det som är temat för hela tråden.Åh fy. Jag visste inte riktigt vad det var men har hört det nämnas. Då vet jag att det definitivt inte är något för mig, jag måste ha ett superlätt fluffigt täcke annars får jag kvävningskänslor. Men bra att andra kan bli hjälpta av det.
Enligt vad TS tidigare skrivit har hon även ptsd, emetofobi och depression. Medicinen lär knappast hjälpa mot emetofobi och ptsd.
@tuaphua nu skrev jag ju ptsd och emetofobi. Och hjälper någon add medicin mot ptsd så är nog diagnosen felaktig från början. Men om,medicinen kan göra att ts tar sig
iväg till psykolog så hjälper den ju henne att få hjälp.
Ibland gör den faktiskt det. Både folk med ADD och ADHD brukar ha en generell ångestproblematik. Ibland är det svårt att skilja ADD/ADHD från övriga problem.
Man kan ju utveckla ätstörningar och annan problematik pga omedicinerad/obehandlad ADHD/ADD.
Mår man bättre öht så kan man iaf ha lättare att jobba bort en ätstörning eller fobi. Om de inte rent bara försvinner av att man mår bättre rent allmänt.
En arbetsterapeut kan utöver de kedjetäcken etc som redan nämnts hjälpa en med att ta fram olika system för hur man bättre får en fungerande vardag. Utöver att man analyserar hur man fungerar och för dagbok som de kollar igenom kan man få hjälp med fickdator tex om man har svårt att minnas saker och strukturera upp.
Det är några av de saker de nämnde för mig att de kunde erbjuda hjälp med iaf.
Jag tyckte dock att jag lika gärna kunde använda min mobil alt en pappersalmanacka till sånt. Men alla funkar ju inte som jag.
Täcke funderar jag dock på att prova ut. Men jag är tveksam iom att jag har en smärtproblematik och inte tror jag bör ligga så still så länge.
Hej!
Nu blir jag nyfiken: Vadå för boll och vad är ett kedjetäcke? Det låter som ett tortyrinstrument??? Berätta gärna mer, jag har aldrig hört om det och skulle gärna vilja sova...
/Lavinia
En arbetsterapeut kan utöver de kedjetäcken etc som redan nämnts hjälpa en med att ta fram olika system för hur man bättre får en fungerande vardag. Utöver att man analyserar hur man fungerar och för dagbok som de kollar igenom kan man få hjälp med fickdator tex om man har svårt att minnas saker och strukturera upp.
Det är några av de saker de nämnde för mig att de kunde erbjuda hjälp med iaf.
.