Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Intressant att hans mage mår bättre av fri tillgång.

Ja jag tycker också det är väldigt intressant. Skulle vilja veta den exakta orsaken till varför han har haft återkommande koliker, och varför han inte får det längre *peppar peppar*. Det kan ju bero på flera faktorer, eller alla tillsammans. Nu vågar jag inte chansa att ta bort varesig fri tillgång på hö, lösdrift, stor hage eller konstant vatten... Blir lite extra krångel för mig :), men hans hälsa är viktigast och jag vill verkligen inte att han ska få mer kolik! Då får han hellre vara lite för tjock (även om jag önskade att jag kunde banta ner honom mer)

ja, de får stor giva på kvällen så att de ska räcka så länge som möjligt. har jag redan skrivit. nej de sover inte hela natten, vilar stumpvis. har ingen lust att gå till stallet och ge hö åt dem kl 03. vem gör det?

och våra hästar har stora hagra, har jag redan skrivit. :)

våra hästar trivs och mår utmärkt.

Ja men om de får en jättestor giva på kvällen så är det ju ok att "bara" ge hö. Men i mitt fall så får hästen halm också för att höet han får inte räcker tillräckligt länge.

Att jag frågade vad du menar med att hästarna vilar hela natten beror på att det lät som om du menade att det inte behövdes grovfoder större delen av natten "för att de ändå vilade".

Nej vem går till stallet på natten? Det går ju att lösa på annat sätt ;)
Lite svårt att förstå vad du menar när du skriver så, därav min fråga :)

I vårt stall är det frukost mellan 6 och 7, lunch vid halv ett, mat när de kommer in strax efter fyra och kvällsmat efter sju.
Sen står de på halm så blir natten trist kan de ju pilla i sig lite av det.
Gräset i hagen är "uppätet" vid det här laget men duger i alla fall till att hålla dem sysselsatta, så ingen mat i hagen. Blir bara konflikter i alla fall...

Klart att det är skillnad på om de sover eller är vakna, eller äter du själv inget mitt på dagen? Nog vill man ha nåt med ett par timmars mellanrum...?

Hur många timmar tycker du att man max kan låta hästarna gå i hagen utan att få mat?
Vintertid alltså, när det inte finns mat i hagen..
Säg att man släpper ut klockan 8 och att de innan dess fått frukost. Vilken tid tycker du att de senast ska få lunch?

Släpper ut våra vid 6.30 på veckorna, så då blir det frukost i hagen.
Vid 11 tiden går lunchgrinden upp så då blir det lunch.
Vid ca 15-16 tiden blir det em mat.
Tar in dom vid 18-19.00 då blir kvälls, natt mat.
Nattar dom vid 21 tiden så då får den ena en tuss till inför natten.

Mina får mat med 4 timmars mellanrum och absolut max 5 timmar emellan.

jag har min 2åring gående själv av just denna anledningen...
andra i stallet ger 4kg på morgonen vid utsläpp kl 6-8 typ, sedan lika mycket vid intag ca kl 17-18.
detta var inte ok för mig så min går själv och har en låda där hon får hö som räcker hela dagen, dessutom tar jag in henne tidigast 19 (undantaget skitväder).
och har då skrivit på stalltavlan att de andra kan kanske ge sina hästar lite hö i hagen på eftermiddagen så de inte behöver stå utan tills jag tar in under "mina" veckor, detta passar dock inte med anledningen att de måste åka ut en extra gång(detta förstår jag inte eftersom de ändå är ute och rider och mockar varje eftermiddag).
när jag inte har intag sköter jag ändå intag av min häst själv. tycker det är bättre att de får vara ute så mycket som möjligt.

*kl*

Det finns väl ingen som springer ut och ger sin häst mat mitt i natten så varför är det så petigt med intervaller när det är dagtid?

Håller på att bygga en "nattlåda", en liten box som man fyller med nått kg hö och med hjälp av timer så vid ca 02:00 är det tänkt att den ska aktiveras så att bottnen öppnas och höet trillar ner i boxen! :idea:

Mina hästar kommer ut och får frukost ute kl 07:00.
Lunch mellan 11:00-13:00
Sen efftermiddag evt insläpp beroende på väder 18:00
Kväll ca 21:00
Sen nattetid när lådan är klar 02:00

Är det inte enklare att ställa hästen på halm alt ge den mer sista kvällsfodringen?

*kl**
Kan berättar hur våra hästar får mat på vardagarna iaf.
Vid kl fem får de frukost inne i boxen, alltså kraftfoder o liknande.
Ute innan halv sex då får de mat så de har till en tio kanske, beroende på hur ilskna de är över att äta varandras mat :P

runt 12 får de mat igen o de brukar väl räcka en bit in på eftermiddagen.

Ibland får de mat runt fyra med, dock brukar pållarna ridas då så inte alltid de får de, sen får de komma in runt 20. där ena hästen får mat så han har hela natten o ena inte.

Problemet jag har i stallet är att den som får mat hela natten han magrar av lätt medans den andra går upp i vikt för lätt.

Sen står det en annan häst i stallet som bara får hö med sämra värden på, o hellre äter mitt ensilage =/.

En annan anledning till att min andra inte får mat som räcker hela natten är att hon vräker i sig all mat för att sen gå o lägga sig o sova, hon är rädd för att hon inte hinner äta upp maten på morgonen annars (alt att honhade de tufft hos en tidigare ägare där hon inte alltid fick gå ut om dagarna o då fick äta medans de fanns mat). Spelar ingen roll om hon får lika mycket mat som den andra eller mindre så äter hon ändå upp på MAX två timmar för att kunna sova sen!

Hehe, säga om man vill om henne.
=)

Lite och ofta kör jag med.
Vår dag ser ut så här (dräktigt New Foreststo 15 år och shettissto 10 år).

7- 7.30Gå ut i hagen och får hö där
11- 12 Hö i hagen
15 Hö i hagen
18 Gå in och få kraftfoder + hö
22- 23 Natthö

Men det är ju lite beroende på hur man jobbar. är man borta hela dagar så kanske man skulle ha en foderbox så att de har att göra under längre tid. Själv har jag möjlighet att mata mina så ofta som jag gör och de passar mina hästar bra.

[B]Vad är optimalt?
fri tillgång.

Vad är okej?
minimum 3 fodringar men det är väldigt induviduellt på häst hur mycket och fort de äter och hur hagen ser ut.

Hur har du det nu?
mer eller mindre fri tillgång. morgon får de 4 kg hö i hagen och kan beta gräset. nattetid så får hästen 5kg hö och han har alltid luzern (en balja med 3kg)han har aldrig ätit upp på morgonen. shettisen får hö så hon har kvar på morgonen. båda får betfor med olika tillskott.

Senast ändrad:

KL

Jag ser att de flesta som svarat fodrar med korta intervaller, lunch i hagen en eller två gånger om dagen.

Men, knappast kan väl alla ha tid att fodra mitt på dagen?
Ni som har hästarna hemma och jobbar heltid - hur gör ni?

Det verkar bara vara jag som har det problemet och mina har alltså fri tillgång när vädret tillåter, jag kan inte ställa ut en hösilagebal när det är 10 plusgrader och jag bara har tre hästar hemma.

Annars får de hö i hagen vid 8, nästa mål vid 17 i hagen, kommer in vid 20 då får de lite hö sen kvällsfodring vid 22. Nu får mina hästar uppenbarligen kopiösa mängder med mat eftersom flera här säger sig ha fri tillgång och så får hästen 12 kilo hö på ett dygn - det får mina bara till frukost - minst.

Står på halm, går i gräshagar (eller för tillfället delvis leråker).

Jag börjar gissa att folk som låter hästarna gå utan mat länge inte vågar svara, de kanske är rädda att bli påhoppade av någon intervallfantast :p

Ang hur mycket man ger så är det så olika.. Vissa hästar äter mycket och gärna, andra är inte lika förtjusta i mat..
Min häst får jag i 11 kg hösilage/dygn. Han äter tyvärr inte mer, även om jag gärna skulle vilja :cool:

Jag ser att det är många som ger halm till sina hästar. Vi har haft det tidigare men efter att ha slängt tre stora balar pga av mögel har jag gett upp. Ena pållen har fått magproblem och den andra hosta - och jag tror det beror på dålig halm. Alla gånger så har balen sett fin ut på utsidan och även en bit in men sedan har man sett att den är dålig. Antagligen har det ju då funnits "osynliga" mögelsporer i det vi redan gett hästarna.

Var får ni tag på fin halm? Hur vet ni att den är av bra kvalité?

(jag har köpt på tre olika ställen och ingen av bönderna har kunnat garantera bra kvalité pga av blött väder under sommaren o hösten)

Jag börjar gissa att folk som låter hästarna gå utan mat länge inte vågar svara, de kanske är rädda att bli påhoppade av någon intervallfantast :p

Tre ggr om dagen.
Morgon(cirkus7-8), inne tack och lov, sedan jag krävt det. 2x3st och 0,5kg
Lunch(cirkus 14), ute i geggan, dvs mkt förvinner/blir oätligt. 2x3st och 0,5kg
Kväll(cirkus 20), inne den största givan 6- 5- 3,5- 0,5kg

Hage, lite träd- avbarkade, bara geggvälling i botten.
Spån som bomaterial, förutom mina som oxå får halm.
Givorna som ges tenderar alltid bli i underkant trots tillsägelse.

Kommentarer?
Jag själv vet inte vad jag ska tycka. Jag smälter ff intryck och åsikter.

Senast ändrad av en moderator:

Hos bonden! I år får du nog problem att hitta halm öht. Småbalar är svårt att få tag i öht nu för tiden verkar det som. Den hygieniska kvaliteteten är inte så svår att avgöra tycker jag, använder näsa och ögon.

Nu har jag ingen häst som äter särskilt mycket halm men jag har haft en som ätit hela boxen sopren oavsett vilken sorts halm han fick. Ingen hosta, inga magproblem.

Har följt den här intressanta tråden och nu vill jag ge lite tips av mina erfarenheter.
Jag har stått uppstallad på olika anläggningar med olika foder rutiner (antal fodringar osv) och de häster jag har haft då har grejat det.
Jag har nu mera hästarna hemma och jobbar för långt hemifrån för att kunna fodra lunchen själv. Löste då det med en automatisk lunch grind.
Jag fodrade dem med silage 4gr om dagen och de åt alla mål utom kvällsmålet i hagen.
Funkade helt ok.
Tills jag fick hem min senaste unghäst som blev konstant lös i magen. Trodde då att den inte tålde silage och provade då olika foderlösningar och mag preparat osv.
Det blev inte bättre utan det gick över till åter kommande koliker.
Hästen fick klippkort till djursjukhuset. Men de hjälpte bara till med att få bort koliken. När hon åkte in för den 4:de koliken så sa jag att nu får ni göra en nogrann undersökning och jag hämtar inte hem hästen förrän ni hittar vad som är fel.
Den vet som tog emot mig sa direkt att den hästen har "sand kolik".
Och mycke riktigt vid en röntgen av magen så visade det sig att den var full med skit typ bark,grus,sten osv.
Hästen skickades hem med order på friii tillgång till grov foder.
Efter det har har hon aldrig haft en kolik igen samt att att hon ej är lös i magen utan helt nomal.
Det här efarenheten gav mig en tanke ställare så numera har alla mina hästar fri tillgång till grovfoder ute i hagen och de är ute mellan 6.30- ca 17 beroende på väder och vind samt årstid.
Fyller sedan på med mat inne så de har fodrar sista fodringen vid 22- tiden. Sulle jätte gärna ha halm om jag kunde men en hästen blev damm alergiker när jag stod uppstallad i stall som fick en dålig halm leverans.
Ingen av dessa hästar är feta och trötta utan jätte fina i hullet och jag märker ingen försämrad prestation vid tävling. Det är hästar som tävlas på hög nivå i hoppning.
Det kostar lite mer i stråfoder kosnader men inte så mycke mer som man kan tro. Alla vet besök samt alla olika mag preparat som jag proppat i hästan kostade mig mer!!

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix