Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Lugnt. Nu börjar min mage påminna mig om min försenade lunch, ni får ha det fortsatt trevligt i denna mattråd :D

Det är väldigt olika hur hästarna fixar de olika fodrings möjligheterna
Man bör välja fri tillgång eller en mkt regelbunden fodring (minst 4/dag) är självklart det bästa för hästen.
Det finns så många olika typer av foder hjälp idag som "lunch grinden" ute, automater inne och foder häckar som gör det lätt att fodra ofta och när man inte är hemma att det inte längre är försvarbart med man inte kan fodra på dan när man är på jobbet.
Det spelar även en väldigt stor roll på hur miljön i hagen ser ut och hur hästen är.
Det finns hästar unga som gamla som klara av att gå i de "vanliga" lerhagarna och bli utfodrade med lite mat och sällan. Inte att rekomendera men det förekommer allt för ofta.Det får aldrig mag problem.
Sen finns det en liten skara hästar som är så känsliga, glubska, rastlösa och utråkade och de klarar oftast inte ens av en mkt tät utfodring i hagen utan att få ont eller bli dåliga i magen. De behöver antingen gå i en drömhage som är jätte stor, kuperad, med gräs och täta utfodringar eller ha fritt grovfoder om hagen är en skogs eller lerhage, annars pajar deras magar.
Alla hästar är så olika, så man får väl prova sig fram till vad som passar ens häst. Det är själklart lite lättare när man har hästarna hemma och inte ska tampas hundra andra viljor och ideer om det är i kollektivstall.

vågar man ens skriva att våra hästar får mat 2-3 gånger (3 gånger på vintern) om dagen...

Har i england ar det kanske lite annorlunda eftersom graset vaxer en langre tid under aret an hemma i sverige

Mina hastar lever ute, i hagar som nu i slutet pa November ser ut sa har
mycket gras kvar
IMG_0036-1.jpg

dom far kraft foder pa morconen runt 6.30, och sen middag vid 7-8 tiden, har inte bojat lagga ut ho an, dom lamnar det bara ia alla fall graset ar godare:)

men nar jag borjar lagga ut ho, i slutet pa december vanligtvis, da har dom alltid sa det finns kvar over dagen..men graset tar aldrig slut..det blir bara lite mer upptrampat runt grindarna och da borjar jag lagga ho...oftast ater dom inte upp ens halften av vad jag lagger ut...sa dom far nog tillrackligt

KL

Jag som har shettisar tycker att det är jättesvårt med fodringar. Har en överviktig shettis som inte kan stå på fri tillgång. Halm är svårt att få tag på här i norr och faktiskt dyrare än hö!! Ska dock försöka få tag i det...

Utfodrar 4 ggr per dag men det känns som om jag borde säga upp mej från mitt jobb så jag kan springa och slänga in en liten tuss hö varannan timnme eller så:p.

Hur kan det enligt ditt resonemang vara försvarbart att låta hästen stå utan mat på natten? Varför tas det för givet att man ger mat till kvällen som räcker länge men bara en skvätt på morgonen? Jag förstår inte varför man ska ge mat var femte timma dagtid men på natten spelar det ingen roll?

får dom frukosten i hagen kl 8 eller äter dom inne och går ut kl 8?

beror såklart på hur mkt dom får på morgonen och hur snabbt dom äter. vissa smäller i sig allt på en gång, andra sparar och har hö i många timmar om dom får en stor giva. men så mkt senare än 14 bör dom helst inte få tycker jag.

mina får frukost ca 7.30-8, äter inne, rids och tas hand om, sen ut i hagen och middag ca kl 13. kvällsmat kl 19 och då får dom mkt hö.

Jag svarade bara på det som den här diskussionen handlade om i från början.
"Hur man gör med fodringar i hagen" då utgår i alla fall jag att diskussionen gällde dagtid.
Visst hästarna skulle säkert äta dygnet om om de fick, men att försöka ge hästarna sista målet stråfoder så sent man kan och har möjlighet till är en bra tumregel. så glappet mellan kväll och morgon inte blir för stort.
Mängden får man väl prova sig fram till beroende på ras osv, men finns det mat kvar på morgonen så fick den för mkt.

får dom frukosten i hagen kl 8 eller äter dom inne och går ut kl 8?

beror såklart på hur mkt dom får på morgonen och hur snabbt dom äter. vissa smäller i sig allt på en gång, andra sparar och har hö i många timmar om dom får en stor giva. men så mkt senare än 14 bör dom helst inte få tycker jag.

mina får frukost ca 7.30-8, äter inne, rids och tas hand om, sen ut i hagen och middag ca kl 13. kvällsmat kl 19 och då får dom mkt hö.

Säg att de får frukost inne.

På anläggningen där jag står har vi foderautomater, så hästarna fodras varannan timme dygnet runt. Vintertid går dom ute 07.30-15.00, då får dom en lunchfodring vid 12. Jättebra tycker jag. Jag skulle inte vilja ha mina hästar utan fodring i mer än 8 h, oavsett om det är natt eller dag.

Men var det verkligen nån mer än jag som inte hade möjlighet att ge sina hästar lunch mitt på dan? Känns som jag är ensam i världen om att jobba heltid och ha eget stall.

Jag har en otroligt snäll mormor som har gett hästarna lunch när jag gick i skolan och föräldrarna jobbade.
Men nu som arbetslös så ger jag lunch.
Men även om jag är hemma så får de 3 ggr(bara).
Ca 5 kg hösilage på morgonen
2 kg lunch
4 kg kväll

sen slängs det in en tuss vid em. när man tar in dem men det är kanske nåt kilo bara.
Vi hade våra hästar på halm förut men det gick verkligen inte då min häst käkade upp allting på en natt.
Och då är det än storhästfölbox dessutom!
Så halmen gick bort hon såg ut som en flodhäst bokstavligen.
Nu får hon inget krafftfoder heller utan bara nån deciliter betfor så hon får vitaminer och mineraler.
Hon är av den lättfödda typen sas

Mina hästar, fem st, av olika ras, ålder o höjd. Från 100 cm mankhöjd t 162 cm, har fri tillgång på hösilage. Lite för höga värden för shettisen, men jag motionerar henne mer istället. De är alla uppstallade på natten och får så mycket hösilage till natten att det alltid är några strån kvar på morgonen. Hur mycket varje häst behöver till natten lär man sig ju rätt snabbt. På dagen lägger jag ut så snart det är slut om jag är hemma, annars extra mycket. Visst, det blir faktiskt ganska mycket svinn när man gör så här, men jag tror det är bra för hästarna. Det hjälper dock inte ett dugg mot stängselbitning i mitt fall. Jag fäller aspar och lägger in och det funkar så länge det finns bark att gnaga på. SEdan måste jag släpa ut stocken och lägga in en ny. Bra med vedspris:-)

Våra kommer ut mellan 06:30 - 08:00 beroende på vem som släpper ut. Då får de kraft inne och silage ute. Sen kommer de runt 16-17, får kraft+silage och sen nattas de runt 20-21 med kraft +silage

vågar man ens skriva att våra hästar får mat 2-3 gånger (3 gånger på vintern) om dagen...

Ja varför inte? :laugh:

Min häst får egentligen bara mat två gånger (morgon och kväll). Den lilla tussen han får som lunch är inget att hänga i julgranen. :D

På sommaren när han går på bete dygnet runt lever han helt på gräset.

finns det några "lagar" att följa vad gäller utfodring-alltså hur länge det får gå mellan?

jag max 5-6 timmar utan mat.

min får frukost ca 6 , ut ca 7.-7.30 , lunch mellan 12-14 , in o mat kl 18-19, kvällsmat 21-22, tycker det är det optimala..med tanke på att det är kollektivstall så är jag väldans nöjjd me det.

Ja varför inte? :laugh:

Min häst får egentligen bara mat två gånger (morgon och kväll). Den lilla tussen han får som lunch är inget att hänga i julgranen. :D

På sommaren när han går på bete dygnet runt lever han helt på gräset.

Jo det är något att hänga i julgranen. det spelar jättestor roll just FREKVENSEN. Inte mängden. Hästens system är gjort för att äta lite men OFTA.

sjävklart lever de på gräset på ett fullgott bete : )

nej jag är sjukskriven. men har alltid jobbat mest kvällar, just för att hästarna ska få mat och för att rida när det är ljust. annars har jag haft andra som fodrat för mig.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix