Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Beror på hur många fodringar man har på ett dygn, men senast vid 13.00. Beror också på vad det är för hage, om de har något att pilla med mellan fodringarna.

Våra får hö ungefär dessa tider:
08.00
12.00
16.00
20.00
23.00

Jag personligen tycker tre fodringar om dagen är för lite, minst fyra ska det vara.

KL

Jag ser att de flesta som svarat fodrar med korta intervaller, lunch i hagen en eller två gånger om dagen.

Men, knappast kan väl alla ha tid att fodra mitt på dagen?
Ni som har hästarna hemma och jobbar heltid - hur gör ni?

Läs igen, det är ju massor med folk som svarat på det !

*kl*
I det stallet jag står får hästarna ungefär

6.30
12.00
16.00
18.30
21.00

Jag har dock valt att ha fri tillgång på min hela tiden han står inne, dvs ungefär mellan 18.30-8.30. Så äter han två mål ute i hagen.

KL

Jag ser att de flesta som svarat fodrar med korta intervaller, lunch i hagen en eller två gånger om dagen.

Men, knappast kan väl alla ha tid att fodra mitt på dagen?
Ni som har hästarna hemma och jobbar heltid - hur gör ni?

Vi jobbar och går i skolan hela familjen så vi har löst det så fiffigt att vi har byggt en lunch hage, dvs en mindre hage i hagen med en grind som styrs av en timer. Funkar hur bra som helst :bump:

Min häst utfodras bara två gånger om dagen men hon får stora givor då. Får ca 10 kg hösilage om dagen (varav ca 7 kg på kvällen) + fri tillgång på halm inne så hon har att göra då. Hon utfodras ca kl. 7.30 och sedan får hon mat när hon kommer in ca kl 16. Det funkar rätt bra faktiskt även fast jag var lite skeptisk mot antalet utfodringstillfällen från början.

Tidigare fick hon mat ca 4 ggr per dag. Men nu står på en gård med otroligt mycket bättre hagar en tidigare, de är stora och kuperade och alltid har de något att sysselsätta sig med och de har både träd och buskar som de kan gå och gnaga på. Och gräs förstås. Så det går ingen nöd på henne, men visst hade jag bestämt utfodringstillfällena uppdelat på 3 ggr hade varit kanske ca kl, 7, 14 och 21 i stället för att det skulle bli en jämnare fördelning.

Men hästarna är vana vid att de bara får mat två gånger om dagen och de är väldigt lugna och brukar inte slänga i sig allt på en gång och får som sagt rätt stora givor. Så de äter en tuss, sedan kanske de vilar lite inne och sedan äter de senare igen.. På så vis slipper man stressen som blir kring utfodringen också eftersom maten redan är inlagd till insläppet.

Precis så har jag fått erfara också men jag tror att många drar ner på grovfodret när hästarna får magproblem och proppar i dem en massa tillskott i stället. Våra islänningar blir alltid kass i magen under inskolningsperioden på hösilage men efter det när de kan ha fri tillgång blir alla bra igen. Sen går de i stimulerande hagar med berg, skog och öppen mark så de leker och far omkring vilket jag är rätt säker på gör att magarna mår bättre. De står aldrig still och äter/sover hela tiden som många andra verkar göra och de lämnar foderhäckarna ofta för att leka etc. Har inte haft en kolikhäst sen vi började med lösdrift och fri tillgång...

Hur många timmar tycker du att man max kan låta hästarna gå i hagen utan att få mat?
Vintertid alltså, när det inte finns mat i hagen..
Säg att man släpper ut klockan 8 och att de innan dess fått frukost. Vilken tid tycker du att de senast ska få lunch?

Tillägg:
Vad är optimalt?
Vad är okej?
Hur har du det nu?

Om man förutsätter en hage med mindre del skog, dvs inget vettigt att pilla i, eller ännu värre - grus/lera så tycker jag max är 4 h. Hästen behöver äta lika ofta som vi, vem fan vill gå utan mat 5-8 h?

En hage med större del skog och även större del ängsmark (som inte blir lervälling alltså) erbjuder mycket mer att pilla i sig och då hade jag nog tolererat lite fler timmar. 6 kanske. Men det hade inte varit optimalt för fem öre.

Optimalt för mig är utfodring med max 4 h mellanrum utan mat. Med mat räknar jag då som grovfoder, hö eller ensilage eller halm (som hästen äter) om hästen inte ska äta så mkt hö av ngn anledning. Jag räknar inte pill i hagen som mat, även om det är en stor fördel om det finns (för mig en självklarhet men jag låter inte hästen gå länge utan "riktig" mat för att det finns).

Våra fodras och äter ca 7.45-8.45, 12.30-13.30, 17.00-18.30, 20.45. Dvs med intervaller på under 4 h i hagen utan tillgång till riktigt foder. Deras hage har väldigt mycket pill i skogen och på ängsbitarna, blir bara upptrampad på stigen genom hagen där de går mellan delarna (berg i mitten som de alltid går nedanför). De är stora delar uppe i skogen och pillar bland löv mm, står inte i leran och letar frenetiskt eller gnager på staketet som många andra gör :( De står på halm och pillar i sig lite lagom av den när höet är slut. Får de mer hö trampar de ner det i bädden och den hömängden de har nu passar väl in i foderstaten tillsammans med lite kraftfoder för att balansera.

Jag tycker det är rent djurplågeri att lämna sin häst utan mat på morgonen och ta in den vid 17-18 på kvällen, fy fan för sådan hästhållning.

Om du har möjlighet så kan du kanske lägga ut några kakor hö och så här och var. Sedan luncha vid typ 12.30

*kl*

Det finns väl ingen som springer ut och ger sin häst mat mitt i natten så varför är det så petigt med intervaller när det är dagtid?

På natten ger man förhoppningsvis sin häst tillräckligt med grovfoder för att den ska kunna äta lite längre än till 12 på natten och få vänta hungrig till morgonmålet.

för mig är det intresant att veta hur folk löser de med att ge hö var 4:e ttimme vintertid..
Jag jobbar mellan kl 10-19 och har 3 mil från mitt jobb till stallet har ingen möjlighet att åka och luncha med andra ord. om man inte har lunch hagesystem vilket jag tror inte många har.
Är ni hemmafruar eller jobbar ni hemmifrån??

Min mor jobbar natt för att kunna ha sina djur (hästar och hund). Jag tänker aldrig flytta min häst därifrån om inte stallet erbjuder lika bra fodringtillfällen som hemma. Då är jag MYCKET hellre utan häst.

Precis och det funkar lika bra att göra det på dagen med. Mina hästar får ingen lunch men verkar ändå få mer mat än vad många andra ger sina hästar på ett helt dygn.

Exakt. Det har jag inget som helst emot. Men folk som tror det kan stå utan mat så länge som dina är ju bara konstigt funtade i huvudet :mad:

Precis och det funkar lika bra att göra det på dagen med. Mina hästar får ingen lunch men verkar ändå få mer mat än vad många andra ger sina hästar på ett helt dygn.

Håller helt med dig! :)

Det viktigaste är ju inte antalet fodringar utan hur länge det räcker.

Sen tror inte jag att de måste ha tillgång hela tiden - varenda sekund. Så fungerar det säkert inte ute i naturen heller periodvis. :)

Men var det verkligen nån mer än jag som inte hade möjlighet att ge sina hästar lunch mitt på dan? Känns som jag är ensam i världen om att jobba heltid och ha eget stall.

Vi har löst det genom att ställa ut en rundbal i hagen, jätte smidigt!

ca 7.30 kraftfoder inne

ca 19.00 hö + kraftfoder inne

Alltså fodrar vi kraftfoder innan utsläpp sen går de ut och har fri tillgång ute, när de sen kommer in på kvällen får de kraftfoder och hö. Jätte smidigt!

Alltså funkar det jätte bra när man jobbar heltid osv, dock är jag hemma hela dagarna endå...

Exakt. Det har jag inget som helst emot. Men folk som tror det kan stå utan mat så länge som dina är ju bara konstigt funtade i huvudet :mad:

Men maten som Elektron lägger ut räcker förmodlingen länge - har du tänkt på det? Hon skriver i ett tidigare inlägg att hon lägger ut minst 12 kg på morgonen och till tre hästar skulle jag tippa på att det räcker rätt länge.

De äter säkert intensivt i början men sen är min erfarenhet att de t om lämnar maten ett tag och vilar eller gör något annat.

Men var det verkligen nån mer än jag som inte hade möjlighet att ge sina hästar lunch mitt på dan? Känns som jag är ensam i världen om att jobba heltid och ha eget stall.

Åh, det blir alltid så flummigt när jag skriver om sådant här på buke. Jag lägger in större del IRL personen är bukepersoner i mina inlägg. Vet flera som ger frukost, släpper ut hästen utan mat i en halvstor lerruta med några träd, tar in den under stress vid 17 och i bästa fall ger den lite kraftfoder "så den ska orka träningen" och sedan slänger in hästen i släpet för kvällens hoppträning eller dyl. :(

Men maten som Elektron lägger ut räcker förmodlingen länge - har du tänkt på det? Hon skriver i ett tidigare inlägg att hon lägger ut minst 12 kg på morgonen och till tre hästar skulle jag tippa på att det räcker rätt länge.

De äter säkert intensivt i början men sen är min erfarenhet att de t om lämnar maten ett tag och vilar eller gör något annat.

Läs mitt inlägg igen. Det var precis det jag skrev.

Jag har visserligen inget eget stall men jag kan tala om att jag inte har någon möjlighet fodra mitt på dagen mer än undantagsvis. Detta gäller för stallägaren också och det är bara vi i det stallet. :)

Däremot brukar stallägarens dotter slänga ut lite hö när hon slutat skolan men det kan bli ganska sent ibland och det är heller ingen större mängd. Deras häst får inte äta så mycket hö som min så vi har löst det genom att ha fin halm i hagen i stället.

Vet något stall till här som inte har lunch men de löser det som du genom att ge stor giva på morgonen eller ge halm också.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka