Sv: Antal timmar i hage utan mat
Hur många timmar tycker du att man max kan låta hästarna gå i hagen utan att få mat?
Vintertid alltså, när det inte finns mat i hagen..
Säg att man släpper ut klockan 8 och att de innan dess fått frukost. Vilken tid tycker du att de senast ska få lunch?
Tillägg:
Vad är optimalt?
Vad är okej?
Hur har du det nu?
Om man förutsätter en hage med mindre del skog, dvs inget vettigt att pilla i, eller ännu värre - grus/lera så tycker jag max är 4 h. Hästen behöver äta lika ofta som vi, vem fan vill gå utan mat 5-8 h?
En hage med större del skog och även större del ängsmark (som inte blir lervälling alltså) erbjuder mycket mer att pilla i sig och då hade jag nog tolererat lite fler timmar. 6 kanske. Men det hade inte varit optimalt för fem öre.
Optimalt för mig är utfodring med max 4 h mellanrum utan mat. Med mat räknar jag då som grovfoder, hö eller ensilage eller halm (som hästen äter) om hästen inte ska äta så mkt hö av ngn anledning. Jag räknar inte pill i hagen som mat, även om det är en stor fördel om det finns (för mig en självklarhet men jag låter inte hästen gå länge utan "riktig" mat för att det finns).
Våra fodras och äter ca 7.45-8.45, 12.30-13.30, 17.00-18.30, 20.45. Dvs med intervaller på under 4 h i hagen utan tillgång till riktigt foder. Deras hage har väldigt mycket pill i skogen och på ängsbitarna, blir bara upptrampad på stigen genom hagen där de går mellan delarna (berg i mitten som de alltid går nedanför). De är stora delar uppe i skogen och pillar bland löv mm, står inte i leran och letar frenetiskt eller gnager på staketet som många andra gör
De står på halm och pillar i sig lite lagom av den när höet är slut. Får de mer hö trampar de ner det i bädden och den hömängden de har nu passar väl in i foderstaten tillsammans med lite kraftfoder för att balansera.
Jag tycker det är rent djurplågeri att lämna sin häst utan mat på morgonen och ta in den vid 17-18 på kvällen, fy fan för sådan hästhållning.