Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Min går ut kl 8 och kommer in kl 14, då får dom inget lunchhö. har lite gräs att pilla med i haget men inga större mängder. dom kunde gått fått vänta 1 h till men inte mer.

Jag kan dela med mig av hur vi gör.
Morgon ger den som släpper ut hästarna hö i hagen (dom får ej kraftoder).

Middag: Stallägaren jobbar inte så hon är oftast hemma och kan ge dem middagshö. Annars kan hennes sambo göra det han brukar vara hemma mitt på dagen.
Om ingen av dem kan, så ringer de till mig så åker jag och ger dem (jag jobbar inte men bor ca 6 km bort från stallet). Så det går alltid att ordna på nåt vis.
Helger brukar vi rida mitt på dagen och är vi klara till kl 14 så fodrar vi då.

Kväll fodrar den som tar in med hö och lite kraft, natthö ger stallägaren som bor på gården.

Senast ändrad av en moderator:

min står inte utan mat längre nattetid heller?
får sista maten vid halv 10, o får mkt då, så har mat flera timmar, sen får dom vid halv 7 igen.

Våra hästar får mat:
Mellan 8-9, 12-13, 17-18, kommer in får kraft vid 8, sen hö mellan 22-23..
Hästar mår bäst om det får ofta, men de klarar av att stå utan längre. Men våra tamhästar vilar/sover på nättern (från skilland från vildhästen som vilar små korta stunder under dagen) och därför behöver de inte äta lika ofta då, det e precis lika med oss mäniskor, vi ´ska äta vart 4 timma, men under natten så sover vi och då behöver vi inte det. Jag vet att det är många säkert som kommer tycka att jag är knäpp som jämför häst med människa, men vi är däggdjur vi med.. Men framför allt gör jag det för att ha något att jämföra med bara..

Ps. För låt om det är stavfel, har dysleksi. Ds

Jo , men skillnaden mellan häst och människa är väl om jag inte har helt fel att människan sover 8-9 timmar och hästen runt 4..
Så egentligen borde man ju då oxå fodra minst en gång mitt i natten :p

Jo , men skillnaden mellan häst och människa är väl om jag inte har helt fel att människan sover 8-9 timmar och hästen runt 4..
Så egentligen borde man ju då oxå fodra minst en gång mitt i natten :p

Jo, helt sant att det sover i 4 timmar, men de vilar mer.. Har sutit fölvak på stuteri och studerat hur de beter sig under natten.. De åt fram tills 12 cirka, sen den större delan av natten så åt som inget utan börja vid 5-6 igen för att ta resten av det hö som fanns kvar. Men hästar är sånna vane djur så om de vet på ett ungefär när maten kommer så lär dom sig det ganska snabbt.. Så en häst som är utan mat en längre tid och har vana på det har nog inga bekymmer med det, men en häst som är van att få mindre mellan rum mellan målen skulle nog tycka det va jobbigt om man helt plötsligt skulle länga på tiden från 4 timmar till 6-7 timmar..

Oj va mycket man kan skriva kl 2 på natten.. kul att det är andra som inte häller kan sova.. :banana:

Jag jobbade natt förr, det sitter i :D
Jag har faktiskt tänkt ibland att jag ska sätta mej ner en natt i stallet för att kolla vad dom egentligen gör under natten ..Men tror inte att nån här vill göra mej sällskap ( bara råttorna)och kallt blir det nog, men det hade varit intressant och se..:D

är det inte så att hästarna äter ungefär 3 timmar och skall max vara utan mat i 4 timmar dvs 7 timmar mellan målen max alltså.

oj måste tillägga att den som tror hästar sover på natten har helt fel, varför skulle de gå och sova i boxen bara för att vi människor gör det. hästar är ju som mest aktiva på natten egentliigen då de måste vara på helspänn efter rovdjur då de jagar på natten och tro mig sånt sitter i det kan inte avlas bort på några tusen år.

hästar betar och strövar 16-18timmar/dygn de leker typ 3 timmar och vilar ungefär 3-4timmar/dygn i omgångar och sällan i sträck. sen var det en viss tid de måste ligga utsträcka på sidan för att få all vila men det var max 1 timme inte länge alls.
så som sagt det är ju inte säkert att de vill ligga o sova när det är kolsvart ensamma utan flocken i en läskigt box exakt de timmar de behöver för ett helt dygn.

oj måste tillägga att den som tror hästar sover på natten har helt fel, varför skulle de gå och sova i boxen bara för att vi människor gör det. hästar är ju som mest aktiva på natten egentliigen då de måste vara på helspänn efter rovdjur då de jagar på natten och tro mig sånt sitter i det kan inte avlas bort på några tusen år.

Sorry, men där har du fel. Helspänn? HUR mår dina hästar egentligen?

Våra får frukost ute i hagen ca 08.00, sen lunch vid 13-14 tiden, kvällsmat vid ca 19 tiden när de kommer in och nattamat vid 23 tiden.
Har alltid lite gräs att knappra på även under vintertid och inne i boxen har de fin halm att tugga på under natten, som alla hästarna i stallet äter med god aptit.

När de får sin mat uppdelat såhär är alla hästarna mätta, nöjda och harmoniska.

Sorry, men där har du fel. Helspänn? HUR mår dina hästar egentligen?

Jag tolkade det som att hon menade att vildhästarna förr var aktiva på natten på grund av rovdjur och att de instinkterna sitter i. Jag tror inte att hon menade att hästen stårpå helspänn hela natten utan mer att de inte sover som vi människor gör.
Hästarnas sovrutiner, att de sover korta stunder HAR ju faktiskt med rovdjuren att göra.

vågar man ens skriva att våra hästar får mat 2-3 gånger (3 gånger på vintern) om dagen...

Delvis KL!

I foderboken jag nyss läste säger de att man ska utfodra minst 3 gånger per dygn. Var kommer uppgiften att det inte får gå mer än 5 timmar mellan fodringarna samt att de måste ha mat under natten?

Vi ger våra pållar en stor frukosthög med hösilage ute vid sjutiden då de släpps ut. Jag brukar även gömma morotshögar lite här och var. Sedan brukar de få ytterligare en hög vid lunchtid då jag kör hem och fodrar. Nästa mål blir vid 17-18 då de kommer in och natthöet får de klockan 22 ungefär. Detta sker då det är vinter och slut på ätbart i hagen. Nu har de fortfarande massor att knapra på i hagen och då får de bara en stor frukosthög och morötter samt vid insläpp kl.17-18 samt nattamat. Därutöver får de naturligtvis kraftfoder också.

Anledningen till att de måste få foder med jämna mellanrum och att det inte går för långt mellan målen är att de kan få kolik då deras magar är relativt små och anpassade efter flera små mål. Då det dessutom är kallt ute ökar risken för kolik ännu mer. De kan ju som bekant även få för sig att äta fruset gräs mm (ännu en risk för kolik) och då kan detta tas emot av magen om de ätit ordentligt med vanlig mat och inte är så hungriga av sig. Är det riktigt kallt ute så håller de även värmen om de får foder. Den inre termostaten slår till så att säga. Detta är min filosofi i allafall. På natten sover mina hästar liksom alla andra men de behöver sen mat (tro mig de ligger verkligen med hovarna i vädret och snarkar).

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL!

I foderboken jag nyss läste säger de att man ska utfodra minst 3 gånger per dygn. Var kommer uppgiften att det inte får gå mer än 5 timmar mellan fodringarna samt att de måste ha mat under natten?

från studier av hästens matsmältnings system som det forskats på. Frätande magsyra bildas efter 4 timmar på tom mage.

och efter 6 timmar bildas magsår, var det inte så? väldigt tänkvärd forskning, inte konstigt att närmare 80% av sveriges hästar har magsår.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix