Sv: Antal timmar i hage utan mat
Nja, jag tycker du har rätt, jag läser ö.h.t inte uppsatsen för dess studie ang. magsår så som studien var utförd i detta fallet, utan jag tycker mest den är intressant i den fakta den generellt ger runt hästens matsmältnings system och hur detta fungerar. den informationen tycker jag är både saklig och innehållsrik, så det var mer i detta syfte jag plockade just den länken. finns massor med annat underlag om man vill söka, säkert även mer specifika studier just i SLU's bibiliotek också.
Tack för länken (jag förespråkar också att ge många fodergivor i mina inlägg....känner dock en viss misstänksamhet mot företag som allt för ivrigt vill framhålla sina produkter. Du vet reklamens värld skapa ett behov hos dem som inte har det och tjäna stora pengar. Däremot är det bra för dem som verkligen är i behov av det)
Intressant läsning, måste vara en c-uppsats. Men vem är det som har skrivit den?
Hon/han bedriver ju forskningen helt utifrån tävlingshästar i ett tävlingsstall och utifrån en skala där det lägsta talet ger utslag på väldigt lite antydan till begynnande magsår. Det var förutom ett russ enbart varmblodiga travare som fick utslag. En tanke som slog mig då jag ögnade igenom uppsatsen var att stressig miljö och resor samt hästens psyke på individnivå inte togs med i undersökningen, nu menade skribenten på i sammanfattningen att även detta vore intressant att ha med i utredningen men att så inte skett. I undersökningen fick hästarna ingen mat på många timmar innan den återkommande undersökningen skedde för att se maginnehållet via endoskop, detta tror jag också kan öka på stressen liksom att bli sederade. Förekomsten av mask och styngflugelarver hos alla med någon form av antydan till påverkad magsäck känns också viktig i sammanhanget och slutsatsen. Antalet hästar som undersöktes var ojämt fördelat mellan de olika raserna och de var tillsammans ett ganska magert antal att kunna dra några slutsatser av som författaren också skrev själv (i undersökningen kollas totalt 43 hästar:28 varmblodiga travare, 7 kallblodiga och 8 russ. Var tredje varmblod hade någon form av utslag i magen men endast 1 med fullt utv. sår därutöver hade ett russ en lätt antydan och kallbloden var och förblev helt opåverkade). Hade jag varit opponent på denna uppsats hade jag ifrågasatt dessa saker som osäkra för resultatet. Det som emellertid är intressant är att hästarna har behov av mycket grovfoder med jämna mellanrum och att man lutar sig mot forskning allt mer i hästsammanhang, vilket annars varit ovanligt. Litteraturen som hänvisas till är sannolikt mer baserad på säkra forskningsrön och intressant att ta del av.
Nja, jag tycker du har rätt, jag läser ö.h.t inte uppsatsen för dess studie ang. magsår så som studien var utförd i detta fallet, utan jag tycker mest den är intressant i den fakta den generellt ger runt hästens matsmältnings system och hur detta fungerar. den informationen tycker jag är både saklig och innehållsrik, så det var mer i detta syfte jag plockade just den länken. finns massor med annat underlag om man vill söka, säkert även mer specifika studier just i SLU's bibiliotek också.