Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Tack för länken (jag förespråkar också att ge många fodergivor i mina inlägg....känner dock en viss misstänksamhet mot företag som allt för ivrigt vill framhålla sina produkter. Du vet reklamens värld skapa ett behov hos dem som inte har det och tjäna stora pengar:d. Däremot är det bra för dem som verkligen är i behov av det)

Intressant läsning, måste vara en c-uppsats. Men vem är det som har skrivit den?
Hon/han bedriver ju forskningen helt utifrån tävlingshästar i ett tävlingsstall och utifrån en skala där det lägsta talet ger utslag på väldigt lite antydan till begynnande magsår. Det var förutom ett russ enbart varmblodiga travare som fick utslag. En tanke som slog mig då jag ögnade igenom uppsatsen var att stressig miljö och resor samt hästens psyke på individnivå inte togs med i undersökningen, nu menade skribenten på i sammanfattningen att även detta vore intressant att ha med i utredningen men att så inte skett. I undersökningen fick hästarna ingen mat på många timmar innan den återkommande undersökningen skedde för att se maginnehållet via endoskop, detta tror jag också kan öka på stressen liksom att bli sederade. Förekomsten av mask och styngflugelarver hos alla med någon form av antydan till påverkad magsäck känns också viktig i sammanhanget och slutsatsen. Antalet hästar som undersöktes var ojämt fördelat mellan de olika raserna och de var tillsammans ett ganska magert antal att kunna dra några slutsatser av som författaren också skrev själv (i undersökningen kollas totalt 43 hästar:28 varmblodiga travare, 7 kallblodiga och 8 russ. Var tredje varmblod hade någon form av utslag i magen men endast 1 med fullt utv. sår därutöver hade ett russ en lätt antydan och kallbloden var och förblev helt opåverkade). Hade jag varit opponent på denna uppsats hade jag ifrågasatt dessa saker som osäkra för resultatet. Det som emellertid är intressant är att hästarna har behov av mycket grovfoder med jämna mellanrum och att man lutar sig mot forskning allt mer i hästsammanhang, vilket annars varit ovanligt. Litteraturen som hänvisas till är sannolikt mer baserad på säkra forskningsrön och intressant att ta del av.

Nja, jag tycker du har rätt, jag läser ö.h.t inte uppsatsen för dess studie ang. magsår så som studien var utförd i detta fallet, utan jag tycker mest den är intressant i den fakta den generellt ger runt hästens matsmältnings system och hur detta fungerar. den informationen tycker jag är både saklig och innehållsrik, så det var mer i detta syfte jag plockade just den länken. finns massor med annat underlag om man vill söka, säkert även mer specifika studier just i SLU's bibiliotek också.

Å hjälp-Stackars hästmagar! :confused:Mina får halv 8. Klockan ett- Halv fem och sista målet nio. Hästar ska ha hö ofta fyra till fem ggr per dag för att må bra fysiskt och psykiskt och givetvis fri tillgång till vatten både ute och inne.

Läs gärna tråden utförligt innan du svarar. Om du läst hade du sett att Elektrons hästar får 2 givor men att dessa givor räcker utmed hela dagen och långt in på natten nämligen.

Nja, jag tycker du har rätt, jag läser ö.h.t inte uppsatsen för dess studie ang. magsår så som studien var utförd i detta fallet, utan jag tycker mest den är intressant i den fakta den generellt ger runt hästens matsmältnings system och hur detta fungerar. den informationen tycker jag är både saklig och innehållsrik, så det var mer i detta syfte jag plockade just den länken. finns massor med annat underlag om man vill söka, säkert även mer specifika studier just i SLU's bibiliotek också.

Jag håller med om att den delen är är saklig och bra! Kunde inte låta bli att granska resultatet - ränderna går aldrig ur:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Vi ger våra pållar en stor frukosthög med hösilage ute vid sjutiden då de släpps ut. Jag brukar även gömma morotshögar lite här och var. Sedan brukar de få ytterligare en hög vid lunchtid då jag kör hem och fodrar. Nästa mål blir vid 17-18 då de kommer in och natthöet får de klockan 22 ungefär. Detta sker då det är vinter och slut på ätbart i hagen. Nu har de fortfarande massor att knapra på i hagen och då får de bara en stor frukosthög och morötter samt vid insläpp kl.17-18 samt nattamat. Därutöver får de naturligtvis kraftfoder också.

Anledningen till att de måste få foder med jämna mellanrum och att det inte går för långt mellan målen är att de kan få kolik då deras magar är relativt små och anpassade efter flera små mål. Då det dessutom är kallt ute ökar risken för kolik ännu mer. De kan ju som bekant även få för sig att äta fruset gräs mm (ännu en risk för kolik) och då kan detta tas emot av magen om de ätit ordentligt med vanlig mat och inte är så hungriga av sig. Är det riktigt kallt ute så håller de även värmen om de får foder. Den inre termostaten slår till så att säga. Detta är min filosofi i allafall. På natten sover mina hästar liksom alla andra men de behöver sen mat (tro mig de ligger verkligen med hovarna i vädret och snarkar).

Ja tack.. Det jag mena var att de flesta hästar har fått rutin på att vila sova på natten. Och att det inte kommer några rovdjur o gnager dom i benen :D.. Min häst han snarkar bara man lämnar han på gången när det är lungt.. :rofl:

Men som sagt hästar har väldigt små magar gemfört med storleken på dom..

Jag fodrar 4 givor, inte två! Kl 8, 17, 20 och 22. Morgon och kväll får de såklart mest eftersom det blir många timmar emellan.

Jag fattar fortfarande inte varför en del blir helt upprörda över att det går många timmar mellan givorna dagtid medan ingen bryr sig om samma sak sker nattetid. Det går utmärkt att ge mycket hö även när solen gått upp.

Å hjälp-Stackars hästmagar! :confused:Mina får halv 8. Klockan ett- Halv fem och sista målet nio. Hästar ska ha hö ofta fyra till fem ggr per dag för att må bra fysiskt och psykiskt och givetvis fri tillgång till vatten både ute och inne.

Det är längre tid mellan dina hästars givor än mina så gnäll på nån annan tack så mycket. Från kl 21 när du kvällsfodrar till 7.30 är det 10,5 timma. Mina har längst 9 timmar mellan givor och får troligen mer mat än dina per mål.

Både jag och min pappa jobbar heltid och ingen i stallet kunde ta alla lunchfodringar. Så vi har fri tillgång i hagen. Med 8 hästar funkar det ypperligt :) Ställer ut två balar åt gången så ingen blir bortputtad, ett sto är lite kinkigt och kan ta en bal i besittning. Men de går åt tillräckligt fort ändå.

Detta har medförst lugnare insläpp (de står aldrig och trycker vid grinden och det är inte helt ovanligt att man får gå och leta efter hästarna i hagen), de är också lugnare vid utsläpp och i allmänhet harmoniska nu när gruppen börjat sätta sig. De kan stå och "social-hänga" vid balarna när någon äter, eller sysselsätta sig med att äta gräset som finns kvar, eller gå i skogen och gnaga på pinnar och buskar.

Hade vi inte kunnat ha fri tillgång hade vi helt enkelt fått hiva ut mycket hö på morgonen så de klarar sig under en dag, och sen antingen släppa in dem tidigare om man vill bespara sig arbetet, eller återigen hiva ut hö runt kl 18 och ta in vid 21 som vanligt. Och då såklart ge mkt hö nattetid i boxen.

Jag fodrar 4 givor, inte två! Kl 8, 17, 20 och 22. Morgon och kväll får de såklart mest eftersom det blir många timmar emellan.

Jag fattar fortfarande inte varför en del blir helt upprörda över att det går många timmar mellan givorna dagtid medan ingen bryr sig om samma sak sker nattetid. Det går utmärkt att ge mycket hö även när solen gått upp.

haha, jag trodde det var 2 men att det räckte hela dan, men dåså då ligger du ju ännu längre före de flesta, summa summarum äter dina hästar mest hela tiden eller hur : )

Aaa, fast som tur är syns det bara på en av dom :p

Nu börjar vädret tillåta att jag ställer ut hösilaget i hagen också för här snöar det.

Vågar man skriva att hästen bara får mat 3-4ggr?? Han får

05.00-06.00 morgon: 2kg hösilage/0,5kg gräsfröhalm (0,8kg krafftfoder)
14.00-16.00 lunch: 1,5kg hösilage/0,5kg gräsfröhalm (0,8kg krafftfoder)
17.00-19.00 middag: 2kg fräsfröhalm
20.00-21.99 kväll: 3,5kg hösilage/0,5kg gräsfröhalm (1kg krafftfoder)

pga att jag går i skolan till fyra och kommer inte till stallet förrän vid fem och det inte finns lunchfodring i det stallet där vi står så försöker jag fixa så att stallkamrater som är i stallet tidigt ger honom sin lunch. Dock hittar jag ibland inte någon och då får han den när jag kommer :cry:
Han står på torv/spån och kan inte stå på halm då vi har dålig halmkvalitet plus att han får en sådan bukmage utav det. Något tips på hur de kan stå på halm och ändå inte få bukmage?:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

EHH JA? antagligen eftersom ja skriver de, eller hur?? :confused:

Ja, du kunde ju menat att du tar in vid 14 och rider och sen släpper ut igen...
Jag tycker bara att 6 timmar ute låter väldigt lite, men ibland kanske man inte kan välja själv?

våra får "bara" 3 gånger om dagen då ingen som har häst där bor där och vi är bara två som hjälps åt + en som hjälper till på morgonen 3 ggr i veckan. Frukost får de mellan 6-8 och lunch får de inte förrens 2 och ibland halv fyra. sen får de kvällsmat när de kommer in 7-9. Men som idag släppte jag ut dem 6 innan jobbet och sen får de lunch halv fyra när jag åker föbi efter jobbet, vilket jag tycker är för länge men det har funkat bra ökade givan med 1 kg och slängde ut en massa halm så de har inte varit alltför hungriga

Min kompis pappa hade byggt nån slags låda som var monterad på en hög ställning så hästarna inte nådde upp.
Den var till för att ge hö under dagen när ingen kunde. En timer var inställd på vald tid och då öppnades en lucka så trillade höet ner. Mycket fiffig lösning! Vet dock inte hur han hade gått tillväga när han byggt den, men den var inte så komplicerad.

ja jag tycker också det är lite men har inte eget stall o detta stall e super på alla andra punkter så flyttar inte av den anledningen.

Hej! Bra fråga!
Mina hästar har alltid haft fri tillgång på hö vilket jag tror är det bästa för dem. De är trots allt skapade för att äta 18 av dygnets 24 timmar. Sen gör vi människor detta totalt omöjligt då vi använder hästar som tävlingsredskap och leksaker. I år har jag, för första gången i mitt liv, min häst inhyrd på ett annat stall än mitt eget. Även om jag önskar att det fanns bättre hagar o att de kunde få mer hö så har nog hästarna i vårt stall det rätt bra. De får frukost vid 5-tiden, sen går de ut och får hö i hagen vid 6 ungefär, lunchhö får de kl12, middag får de kl17 när vi tar in dem och sedan får de kvällshö kl 21. Det fungerar bra tycker jag. Sen anser jag att halm, om man kan få tag på bra sådan, är det bästa eftersom hästen har möjlighet att stå o pilla med detta hela natten. Då får de ju tillgodosett betydligt fler timmar där de kan vara som "riktiga" hästar :)

Håller fullständigt med dig ang den hästhållningen, men det är ett väldigt vanligt exempel.

Jag själv hade svårt att ta mig ut till stallet för att luncha,
så sommartid fick dom ingenting mer än frukost + kvällsmat,
de åt ju gräs i hagen. Och vintertid hade jag en bal med hösilage
som stod ute i hagen. Det beror ju på hur hårt hästen/hästarna träna också.
En tävlingshäst i full kondition och träning behöver ju kraftfoder minst
tre gånger om dagen, medans en sällskapshäst kanske kan få någon näve
morgon och kväll.

Angående det där med kraftfoder tycker jag du ska läsa reportaget med rubriken "Sporthästar mår bra utan kraftfoder" i senaste Ridsport.

Så här ser fodringen ut för mina hästar:)

07:00 utsläpp och hösilage i hagen, 6 Kg
12:30 4 Kg hösilage
18:00 insläpp och 4 kg hösilage
21:00 Kvällsmat och 6 Kg hösilage

Och det klarar dem sig jätte länge på:)

.....En tävlingshäst i full kondition och träning behöver ju kraftfoder minst
tre gånger om dagen, medans en sällskapshäst kanske kan få någon näve
morgon och kväll.

Behöver och behöver..... Om den av någon anledning får väldigt mycket kraftfoder så är det säkert ett måste att dela upp givan ja.

Men vad har man för värde på sitt hö om man måste ge så in i bomben mycket kraftfoder att man måste dela upp det på tre eller fler gånger?

Det finns ju ingenting som heter att man måste ge si eller så mycket kraftfoder till någon häst oavsett om den tävlas eller inte. :)

Allt beror ju till stor del på vad höet innehåller.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka