Sv: Antal timmar i hage utan mat
Du skrev av analysen helt rätt =)
Du har dock LÅGT protein i ditt hö, så glöm allt du hört från den där veterinären om att du har mkt protein. Du skulle eg om man ska vara petig behöva komplettera med lite problem.
Men vill att för en vuxen, normal häst - inga undantag - ska andelen smältbart protein ska vara 6 ggr så mycket som MJ.
Man räknar ut den sk SRP/MJ-kvoten just genom att dividera SRP med MJ, i ditt fall 46/8,5 = 5.4.
Så, ska man vara petig skulle du behöva proteinkomplettera ditt hö. Det innehåller INTE mycket protein alls, tvärtom.
Nu är ju kvoten ingen exakt vetenskap, vissa hästar klarar sig på strax under 6 i kvot, andra behöver 7 eller högre för att vara fina och välmusklade. Unghästar behöver mer också.
Ditt problem är enbart MJ, du har högt MJ i höet och lättfödda hästar = nästan omöjligt.
Du ska INTE ge halm till det höet utan att proteinkomplettera. Halm innehåller ca 5 MJ per kilo, och inget protein. Så det SÄNKER kvoten. Har man hög proteinkvot kan man gärna byta mot halm.
Jag skulle tro att du kan få en vettigare foderstat än nuvarande med hö, halm och lucern. Om du vill ha hjälp med foderstatsförslag så PM:A mig höanalysen, vad du har för hästar (ålder, sort, vikt, vad de gör för jobb) så kan jag ge dig några förslag. Men du måste PM:a, får inte ta det i tråden pga forumreglerna.
Om vi jmf ditt hö med mitt hösilage så förstår du varför silage är mkt bättre oftast till lättfödda. Mitt silage har dessutom högt med protein btw.
Men 51% TS, dvs av 1 kg foder är nästan hälften vatten. I hö är TS halöten 84%, dvs 16% är vatten. Hästar behöver en viss mängd TS utefter deras vikt för att magen ska fungera, därför TS är viktigt.
Per kilo foder är värdena
5,8 MJ och 54 gr SRP. Vi skiter i mineralerna så länge. Kvoten mellan protein och energi är 9,31. DÄR har du högproteinhö, och det är sällan minsta problem såtillvida att det ger tjocka hästar.
Hursom, en häst med ett behov på 65 MJ som vi kan säga dina har, kan av mitt silage äta
65/5,8 = 11,2 kilo silage. Det ger 5,7 kilo TS
En häst med ett behov på 65 MJ kan av ditt hö äta 65/8,5 = 7,6 kg hö. Det ger 6,3 kilo TS.
Dock så går det betydligt fortare att äta 7.5 kilo hö än 11 kilo silage för de flesta hästar. Och om man fodrar fyra ggr per dag, så blri det lätt pyttegivor med hö, men hyfsade givor med silaget.
Om man dessutom har högproteinssilage, kan man utan problem ta bort ett kilo silage och ersätta med halm. Man tjänar inte mkt MJ-mässigt, men halm pillar de ofta med längre tid.
Så min rek för de med lättfödda är faktiskt alltid att om det går hitta ett silage med värden som passar.
Ville du ha hjälp med att försöka fixa en bättre foderstat till dina som kanske kan få vikten lite neråt så PM:a som sagt ska jag kika på det imorgon. Och du har INTE mycket protein i ditt hö, och ska INTE utan att täcka proteinet ge halm vid sidan om.