Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Om man har högt proteinvärde i hö + att man har en häst som lätt blir Fet så kan man inte ge hur mkt hö som helst till natten. Tänk dig om en liten shettis skulle ha fri tillgång till hö? Min ena häst blir lätt för Fet och får inte enligt veterinärråd äta för mkt av detta hö. Så hon får 10-11 kg/dag därutöver får hon pilla med fin halm. Skulle jag ge henne hö så det räckte hela natten skulle hon vräka i sig rubbet och garanterat få hälsoproblem. Har man däremot en häst som inte går upp så lätt i hull, så givetvis kan den ha fri tillgång på hö. Jag hade ett fullblod för några år sedan, han kunde äta hur mkt hö som helst utan att bli fet. Det optimala är nog att ha ett hö som inte är så kraftigt, men nu blev det så i år.:banana:Ha en bra helg!

1. Högt proteinvärde är sällan några problem. Högt MJ däremot. Endera missförstod du veterinären, eller så bör du konsultera någon lite mer insatt.

2. Missade du att jag skrev att endera får man ge mat så det räcker, ELLER flytta sista och första fodringen. Har en liten lättfödd tjockis i stallet. Just därför serveras hans nattgiva splittad. Första delen vid intag kl 20, sen andra delen vid 22 - 23. Morgonmat kl 07 - 08. Dock så accepterar jag aldrig att han står utan mat för många timmar ändå. Då får man byta grovfodret, komplettera med halm eller låta hästen vara för trind.

3. Hö till en lättfödd är att be om trassel, det går inte få tillräckligt lågt MJ/kg foder vad gäller hö.

Jag har alltid mina på halm, en del äter andra inte. Jag tror inte hästar reglerar sitt proteinintag själva.

Det handlar inte om proteinintaget. Det handlar om att hästar, som har en helt annorlunda uppbyggd mag och tarmkanal än vi har, behöver stråfoder (halm, hösilage, gräs eller hö) för att hålla igång sina nödvändiga tarmrörelser. Hästens blindtarm och tjocktarm är enorm och behöver med jämna, relativt täta mellanrum tillföras foder för att det ska kunna försigå en jäsning (likt den som sker i kons vom). De behöver även grovfodret för att underhålla tuggaktiviteten och spottsekretionen som hjälper till att neutralisera hästens magsyra.

Naturligt äter hästen största delen av dygnet, alltså ska den INTE gå utan någon form av grovfoder varken en hel dag eller hel natt...

Varför tycker du att behöver tala om det för mig? Inlägget du citerar är svar på Mackans inlägg där hon skrev:

Jag vet inte om det stämmer, men jag har läst någonstans att de själva reglerar protein intaget på det sättet, dvs stabiliserar med hjälp av halmen.

målet är ju att hästen ska ha fri tillgång till hö/hösilage.

*kl*

Det finns väl ingen som springer ut och ger sin häst mat mitt i natten så varför är det så petigt med intervaller när det är dagtid?

Bra svar! :bow:

Har inte tänkt på det...
Bra argument!

// M

Nähä, så du har ändrat dig nu alltså. Vad bra.

:confused:Vet inte vad du menar, med att jag har ändrat mig men det blir nog bra med det. Det är ju som jag skrev många hästar som av praktiska själ inte kan fodras mer än på morgonen och sedan när ägaren kommer hem på efm. Har man då ingen som kan hjälpa en med det får man ju som du lägga ut rikligt med hö, det optimala är dock små mål ofta. Du behöver inte ha dåligt samvete för det om det är där skon klämmer. Sköt om dig och dina kusar nu!

I ditt första inlägg till mig var det ju jättesynd om mina hästar alltså har du ändrat dig för nu säger du att det inte alls är synd om dom.

Sen skulle jag uppskatta om du slutar försöka få det till att jag har dåligt samvete eller för små skor, det blir inte mer sant för att du upprepar det.

I vårat stall får de först frukost mellan 6- halv 7
Sen får de lunch kl 12
kommer på vintrarna in mellan 3-5 får sin em kraft när de kommer in.
Em ensilaget får de klockan 5.
Sen får min lilla ca 1-2kg halm när hon kommer in, så hon har ngt att pyssla med samt äta av om det skulle vara så att hon skulle vilja. och
sen får de kvällsensilaget vid 9

=) vi har dock en kille som jobbar i vårat stall och behöver inte åka ut själva för att fodra de.

såhär delas min hästs mat upp:

Morgon 6- halv 7 - ½kg Skandinavian Müsli samt 3kg ensilage
Lunch kl 12 - 2 kg ensilage ( går också 4 andra hästar i hagen alla har 2kg)
Eftermiddag 3-5 : Skandinavian Müsli ½kg, 2kg ensilage klockan 5, samt att hon får 1-2kg halm.
Kväll: 3kg ensilage.

=)

Senast ändrad:

I ditt första inlägg till mig var det ju jättesynd om mina hästar alltså har du ändrat dig för nu säger du att det inte alls är synd om dom.

Sen skulle jag uppskatta om du slutar försöka få det till att jag har dåligt samvete eller för små skor, det blir inte mer sant för att du upprepar det.

Du är då för härlig du! för små skor....men ett gott skratt fick jag och det är ju aldrig fel. Tack för det!

1. Högt proteinvärde är sällan några problem. Högt MJ däremot. Endera missförstod du veterinären, eller så bör du konsultera någon lite mer insatt.

2. Missade du att jag skrev att endera får man ge mat så det räcker, ELLER flytta sista och första fodringen. Har en liten lättfödd tjockis i stallet. Just därför serveras hans nattgiva splittad. Första delen vid intag kl 20, sen andra delen vid 22 - 23. Morgonmat kl 07 - 08. Dock så accepterar jag aldrig att han står utan mat för många timmar ändå. Då får man byta grovfodret, komplettera med halm eller låta hästen vara för trind.

3. Hö till en lättfödd är att be om trassel, det går inte få tillräckligt lågt MJ/kg foder vad gäller hö.

Veterinären pratade om både protein och MJ. Tror inte att hon är okunnig då hon jobbar bara med häst i Sverige o Norge sen många år tillbaka och även anlitas av stuterier. Hon vet nog vad hon pratar om och hon känner mina hästar väl. Jag får nog lita på hennes kunskaper.

Då har du nog som sagt missuppfattat henne.

MJ är det stora problemet, högt protein tolererar de flesta hästar utmärkt utan att bli smällfeta, även om de förekommer. Dock är det en vitt utbredd missuppfattning att tjockisar och lättfödda ska ha lite protein. Det är fel.

Utan det är oftast MJ som ställer till det, och där kommer du för alltid ha problem med just hö tyvärr, då man aldrig med hö kommer ner så långt i MJ/kg foder att man kan få vettiga givor till de lättfödda, glupska små ponnyerna.

två halvblodshästar som får 10 kg hö var om dagen och av mkt god kvalite. Vet att det är för mkt hö per dag så det behöver du inte påpeka, men dom mår bra och hullet är det heller inget fel på.

För mycket? Mitt lilla halvblod äter minst 12 kg/ dag och hon motioneras väldigt lätt.

Håller för övrigt med Alexandra_W angående att proteinet inte brukar ge problem. Du måste missuppfattat.

Senast ändrad:

MJ är det stora problemet, högt protein tolererar de flesta hästar utmärkt utan att bli smällfeta, även om de förekommer. Dock är det en vitt utbredd missuppfattning att tjockisar och lättfödda ska ha lite protein. Det är fel.

Utan det är oftast MJ som ställer till det, och där kommer du för alltid ha problem med just hö tyvärr, då man aldrig med hö kommer ner så långt i MJ/kg foder att man kan få vettiga givor till de lättfödda, glupska små ponnyerna.

Det är mkt intressant det här med foder och värden i hö. Du verkar vara kunnig på området. Enligt analysen står det MJ behov 67,6 tilldelat 107,6 balans 59,2. Vet ej vad siffrorna betyder men hon sa att mina hästar får betydligt mer energi än dom behöver då de bara promenadrids i skogen. Proteinet var behov 405,5 Tilldelat 580,5 balans 43,2 där sa hon att jag då hade onödigt mkt protein. Vore jätteintressant och höra din åsikt om detta då siffrorna för mig inget säger.:banana:

För mycket? Mitt lilla halvblod äter minst 12 kg/ dag och hon motioneras väldigt lätt.

Var glad att du har en häst som du kan ge mkt hö, mina bägge hästar speciellst den ena blir smällfet. Hon blir jämnfet med valkar, inte kul. Därför får hon tugga halm utöver dom 10-11 kg hon får. Hon mår dåligt när hon blir så fet.

Det är mkt intressant det här med foder och värden i hö. Du verkar vara kunnig på området. Enligt analysen står det MJ behov 67,6 tilldelat 107,6 balans 59,2. Vet ej vad siffrorna betyder men hon sa att mina hästar får betydligt mer energi än dom behöver då de bara promenadrids i skogen. Proteinet var behov 405,5 Tilldelat 580,5 balans 43,2 där sa hon att jag då hade onödigt mkt protein. Vore jätteintressant och höra din åsikt om detta då siffrorna för mig inget säger.:banana:

MJ = energi, men inte pigghetsenergi, utan är som kalorier för oss människor. Mer MJ (eller kalorier) än man förbrukar gör att man går upp i vikt.

Det du citerar är INTE en analys dock, utan en foderstatsuträkning.

Enligt den är behovet 67.6 MJ (det är inte jättelättfött, vänta tills du träffar en som behöver 40 MJ *s*). Tilldelat = vad de får i foderstaten idag är 107.6 MJ, dvs på tok för mkt mot behovet. Balans 59,2 innebär att de får över 59% mer MJ än de behöver.

Nu stämmer inte alla hästar med tabellerna, men eftersom du har problem med vikten på dina så är nog behovet där kring 60, och det är inte konstigt de blir tjocka när de får så mycket för mycket MJ.

Proteinet så där får de 43% mer än behovet. MEN, ett proteinöverskott innebär sällan feta hästar om MJ är i balans.

Ditt problem med höet är alltså inte proteinet, utan det är MJ:en, dvs energin/kalorierna.

Har du analysen någonstans och kan skriva av den så är det lättare hjälpa dig med vad du ev kan göra för att rätta till?

Hö är enormt knepigt till svårfödda. Man kommer sällan under 7 MJ/kg, och ofta är det 8 MJ/kg foder. Ett silage t ex där du har mer vatten, så kan man komma under det. Och man måste dessutom ge mer av silage, så då är det lättare att hålla MJ under hyfsad kontroll, och ändå ge hyfsad mängd dvs tillräcklig ättid.

höfoderautomater

Eftersom jag själv jobbar hela dagarna och ägnar mkt tid åt att pendla, testade vi för ett år sen att köpa in höfoderautomater som går på timer kopplat till ett bilbatteri. Dessa packar vi kvällen innan och så ställer jag in dem så de löses ut vid lunchtid. Har fungerat fantastisk bra, ångrar att vi inte investerade i dessa tidigare så hade jag sluppit stressa så under många år. Kostar visserligen lite men ett jättebra alternativ när man som jag har en häst som vaktar ensilagebalarna och äter utan avbrott om det finns fri tillgång. Finns även timerinställda grindar som jag har sett fungera men då måste man ju lägga ut lunchmaten fritt på marken redan på morgonen vilket kan vara trist i ösregn.

MJ = energi, men inte pigghetsenergi, utan är som kalorier för oss människor. Mer MJ (eller kalorier) än man förbrukar gör att man går upp i vikt.

Det du citerar är INTE en analys dock, utan en foderstatsuträkning.

Enligt den är behovet 67.6 MJ (det är inte jättelättfött, vänta tills du träffar en som behöver 40 MJ *s*). Tilldelat = vad de får i foderstaten idag är 107.6 MJ, dvs på tok för mkt mot behovet. Balans 59,2 innebär att de får över 59% mer MJ än de behöver.

Nu stämmer inte alla hästar med tabellerna, men eftersom du har problem med vikten på dina så är nog behovet där kring 60, och det är inte konstigt de blir tjocka när de får så mycket för mycket MJ.

Proteinet så där får de 43% mer än behovet. MEN, ett proteinöverskott innebär sällan feta hästar om MJ är i balans.

Ditt problem med höet är alltså inte proteinet, utan det är MJ:en, dvs energin/kalorierna.

Har du analysen någonstans och kan skriva av den så är det lättare hjälpa dig med vad du ev kan göra för att rätta till?

Hö är enormt knepigt till svårfödda. Man kommer sällan under 7 MJ/kg, och ofta är det 8 MJ/kg foder. Ett silage t ex där du har mer vatten, så kan man komma under det. Och man måste dessutom ge mer av silage, så då är det lättare att hålla MJ under hyfsad kontroll, och ändå ge hyfsad mängd dvs tillräcklig ättid.

Okey här kommer det. Tack för att dutar dig tid och hjälper mig.
Torrsubstans 84 . Smältb råprotein 46 g/kg foder. energi,foder 8,5Mj/kg foder. kalcium ca 3,3g/kg foder.
fosfor p 1,6g/kg foder. magnesium Mg 1,2 g/kg foder. kalium k 12,3g/kg foder. råprotein 92g/kg torrsubstans. smältb råprotein 55g/kg torrsubst. energi 10,1MJ/kg torrsbst. kalcium ca 4,0g/kg torrsubs. fosfor P 1,9g/kg torrsubst. magnesium Mg 1,4g/kg torrsubst. kalium K 14,7g/kg torrsubstans.

Hoppas att det blev rätt?

Du skrev av analysen helt rätt =)

Du har dock LÅGT protein i ditt hö, så glöm allt du hört från den där veterinären om att du har mkt protein. Du skulle eg om man ska vara petig behöva komplettera med lite problem.

Men vill att för en vuxen, normal häst - inga undantag - ska andelen smältbart protein ska vara 6 ggr så mycket som MJ.

Man räknar ut den sk SRP/MJ-kvoten just genom att dividera SRP med MJ, i ditt fall 46/8,5 = 5.4.

Så, ska man vara petig skulle du behöva proteinkomplettera ditt hö. Det innehåller INTE mycket protein alls, tvärtom.

Nu är ju kvoten ingen exakt vetenskap, vissa hästar klarar sig på strax under 6 i kvot, andra behöver 7 eller högre för att vara fina och välmusklade. Unghästar behöver mer också.

Ditt problem är enbart MJ, du har högt MJ i höet och lättfödda hästar = nästan omöjligt.
Du ska INTE ge halm till det höet utan att proteinkomplettera. Halm innehåller ca 5 MJ per kilo, och inget protein. Så det SÄNKER kvoten. Har man hög proteinkvot kan man gärna byta mot halm.

Jag skulle tro att du kan få en vettigare foderstat än nuvarande med hö, halm och lucern. Om du vill ha hjälp med foderstatsförslag så PM:A mig höanalysen, vad du har för hästar (ålder, sort, vikt, vad de gör för jobb) så kan jag ge dig några förslag. Men du måste PM:a, får inte ta det i tråden pga forumreglerna.

Om vi jmf ditt hö med mitt hösilage så förstår du varför silage är mkt bättre oftast till lättfödda. Mitt silage har dessutom högt med protein btw.

Men 51% TS, dvs av 1 kg foder är nästan hälften vatten. I hö är TS halöten 84%, dvs 16% är vatten. Hästar behöver en viss mängd TS utefter deras vikt för att magen ska fungera, därför TS är viktigt.

Per kilo foder är värdena
5,8 MJ och 54 gr SRP. Vi skiter i mineralerna så länge. Kvoten mellan protein och energi är 9,31. DÄR har du högproteinhö, och det är sällan minsta problem såtillvida att det ger tjocka hästar.

Hursom, en häst med ett behov på 65 MJ som vi kan säga dina har, kan av mitt silage äta
65/5,8 = 11,2 kilo silage. Det ger 5,7 kilo TS

En häst med ett behov på 65 MJ kan av ditt hö äta 65/8,5 = 7,6 kg hö. Det ger 6,3 kilo TS.

Dock så går det betydligt fortare att äta 7.5 kilo hö än 11 kilo silage för de flesta hästar. Och om man fodrar fyra ggr per dag, så blri det lätt pyttegivor med hö, men hyfsade givor med silaget.

Om man dessutom har högproteinssilage, kan man utan problem ta bort ett kilo silage och ersätta med halm. Man tjänar inte mkt MJ-mässigt, men halm pillar de ofta med längre tid.

Så min rek för de med lättfödda är faktiskt alltid att om det går hitta ett silage med värden som passar.

Ville du ha hjälp med att försöka fixa en bättre foderstat till dina som kanske kan få vikten lite neråt så PM:a som sagt ska jag kika på det imorgon. Och du har INTE mycket protein i ditt hö, och ska INTE utan att täcka proteinet ge halm vid sidan om.

Vad ska man då ge sin tjocka ponny???

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka