Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Konflikter för vem ??

Mellan hästarna. Alla fem går i samma hage, lägger jag ut mat där är det bara den tjocka ponnyn som äter upp alltihop. De andra får ingen chans oavsett hur många högar jag delar maten i. Alltså tar jag in dem och matar i boxarna, så får de gå ut igen när alla ätit upp. Lite extra jobb men varje häst får i sig den mat som är tänkt. Utan att behöva slåss.

Fri tillgång funkar inte här. De äter tills det är slut, uppemot tre gånger mer än vad jag ger när jag väger portionerna.

Mellan hästarna. Alla fem går i samma hage, lägger jag ut mat där är det bara den tjocka ponnyn som äter upp alltihop. De andra får ingen chans oavsett hur många högar jag delar maten i.

hur är det ens möjligt att en ponny kan vara på fem olika ställen samtidigt, om högarna har tillräckligt med avstånd dvs hagen är tillräckligt stor?

dela upp i betydligt mer än fem högar och ha tillräckligt stor hage, så är problemet löst.

Jag tycker att var fjärde timme är det ultimata. Jag peronligen har dem på fri tillgång av hösilage om dagarna, på nätterna får de hö inomhus.

hur är det ens möjligt att en ponny kan vara på fem olika ställen samtidigt, om högarna har tillräckligt med avstånd dvs hagen är tillräckligt stor?

dela upp i betydligt mer än fem högar och ha tillräckligt stor hage, så är problemet löst.

MEN då går det fortare att ta in dem i stallet!

Jag tolkade det som att hon menade att vildhästarna förr var aktiva på natten på grund av rovdjur och att de instinkterna sitter i. Jag tror inte att hon menade att hästen stårpå helspänn hela natten utan mer att de inte sover som vi människor gör.
Hästarnas sovrutiner, att de sover korta stunder HAR ju faktiskt med rovdjuren att göra.

tack:bow: det var exakt så jag menade.

MEN då går det fortare att ta in dem i stallet!

Jag kan nog förstå ditt problem lite grann faktiskt. :)

För några år sedan hade vi hästen i ett stall där det fanns ett stort halvblod som gjorde ungefär som den tjocka ponnyn.

Det spelade ingen som helst roll hur många högar man la ut!

Halvblodet började äta i en hög men la snart öronen bakåt och gick till nästa hög, och nästa, och nästa ........

Det blev en väldig oro och stress vid varje fodring och så vill man ju inte att hästarna ska ha det. Vi löste det genom att stängsla in en liten ruta i en hörna av hagen och där stängde vi in orosmakaren med sitt hö.

Sen fick vi förstås släppa ut honom igen men det skulle väl inte vara ett problem i ditt fall för som det är nu så måste du ju ändå asa in och ut på alla hästarna vilket tar längre tid. :)

*KL*

Var fjärde timme serverar jag mat. Skulle absolut inte låta det gå mer än 5 h emellan fodringrna.

Då får de begränsad giva, som tar som kortast en timme att äta upp. När de äter mindre ( t ex när det är gräs kvar) så fodrar jag mer sällan. Men max 4 h utan mat, helst max 3.

Samma gäller inne, fbl har fritt där, ponnyn får så han inte står mer än max 4 h utan innan morgonens utsläpp.

Behöver och behöver..... Om den av någon anledning får väldigt mycket kraftfoder så är det säkert ett måste att dela upp givan ja.

Men vad har man för värde på sitt hö om man måste ge så in i bomben mycket kraftfoder att man måste dela upp det på tre eller fler gånger?

Det finns ju ingenting som heter att man måste ge si eller så mycket kraftfoder till någon häst oavsett om den tävlas eller inte. :)

Allt beror ju till stor del på vad höet innehåller.

Fast grovfodret behöver inte vara så dåligt. Utan en svårfödd häst som äter dåligt med grovfoder. Då hamnar man tyvärr lätt på sådana mängder att man måste dela upp.

I övrigt håller jag helt med =)

*kl*

Mina hästar fodras 5 ggr per dag.

Kl 05 - 06 kraftfoder + 2 kg hösilage inne.
Kommer ut vid 7-8 tiden.

FM 4 kg hösilage var i hagen

EM 2 kg hösilage var i hagen

Kväll ca 19. 00 när dom kommer in : kraftfoder + 2 kg hösilage var.

Natt ca kl 22 : 4 kg hösilage till den ena (korsn Irish cob/vbl travare) och 5 kg till den andra (korsn arab/vbl travare)

Det är längre tid mellan dina hästars givor än mina så gnäll på nån annan tack så mycket. Från kl 21 när du kvällsfodrar till 7.30 är det 10,5 timma. Mina har längst 9 timmar mellan givor och får troligen mer mat än dina per mål.

Oj här trampade jag visst på en öm tå. Jag håller ända fast vid att det är för långt mellan fodringarna från 8 på morgonen till 17 på efm. Och det stämmer att det är 10,5 tim till nästa mål under natten för mina hästar. Och det är 10 timmar mellan 22-8 inte nio som du skrev. så mina hästar är utan mat en 1/2timma längre än dina nattetid. Förövrigt så har du ingen aning om hur mkt mat mina hästar får per mål så det ska du inte uttala dig om. Men jag kan upplysa om att det är två halvblodshästar som får 10 kg hö var om dagen och av mkt god kvalite. Vet att det är för mkt hö per dag så det behöver du inte påpeka, men dom mår bra och hullet är det heller inget fel på.

Oj här trampade jag visst på en öm tå. Jag håller ända fast vid att det är för långt mellan fodringarna från 8 på morgonen till 17 på efm. .

Men ursäkta, LÄS!
Hästarna har hö i princip hela dagen! antalet GIVOR är inte ekvivalent med antalet timmar de har mat, fattar du?
eller är det antalet gånger man springer ut med påsar som räknas - inte att de har mat? :confused:

Precis, antalet GIVOR är saksamma. Jag fodrade var femte dag förut. Jättehemskt va. Hästarna var utan mat 0 minuter per dygn.

Nu fodrar jag minst 4- 5 ggr/dygn, men de är utan mat mer tid/dygn än ovan.

Det är antal timmar UTAN MAT som är det som är intressant och viktigt.

Mina 4-5 fodringar skulle plättlätt kunna göras till 2 fodringar, en kl 08 och en kl 20, om jag ökade mängden mat.

Och mina 5 fodringar skulle vara horribelt dåliga om de fick 2 kg var klockan 20 och sen inget mer förrän kl 08.

Så om det är 11 h mellan två fodringar är inte relevant, det som är relevant är hur många timmar i sträck mellan fodringarna som hästarna är utan mat.

Kan du vara vänlig att förklara varför det är värre att mina hästar har 10 timmar mellan en fodring än att dina har 10,5 innan du blandar in mina tår?

Att jag skulle påpeka att 10 kilo är för mycket behöver du absolut inte oroa dig för, snarare motsatsen. Mina hästar får, precis som jag trodde, mycket mer än dina.

Att ha fårstängsel och andra saker som kan göra hästen skadad rekommenderar iallafall inte jag.
Hästen är gjord för att kunna äta i den takt den kan och inge annat.
Finns inga fårstängsel i det vilda,
Och en häst som får fri tillågng äter långsamt eftersom den vet att den har mat när den vill.
En häst som får vara utan mat i 6 timmar sen får 1 kilo slänger sig över maten. de ska bråkas över höhögarna i hagen och det skapar allmän stress hos hästarna och de slänger i sig maten när de väl får komma fram till en höhög i hagen och därmed skapar de problem för matsmältningen och andra problem längre fram!

Så kan man eller vill inte ge fri tillgång är det nästan bättre att inte ge hö i hagen alls utan att man tar in hästarna och ger maten och släpper ut igen för att slippa denna stress för häsatrna som uppkommer vid utfodring i hagen!

Nu finns det ju väldigt mycket mellan fri tillgång, och att ge 1 kg med långa mellanrum.

Jag har inte fri tillgång, och fodrar i hagen flera ggr/dag. Aldrig bråk och gruff. Helt enkelt för de får såpass ofta att de inte blir sådär vrålhungriga.

Kan du vara vänlig att förklara varför det är värre att mina hästar har 10 timmar mellan en fodring än att dina har 10,5 innan du blandar in mina tår?

Att jag skulle påpeka att 10 kilo är för mycket behöver du absolut inte oroa dig för, snarare motsatsen. Mina hästar får, precis som jag trodde, mycket mer än dina.

Jag kan vänligen förklara att 10 timmar eller mer nattetid inte är kattastrof vem går upp på natten och fodrar sina hästar där går väl ändå gränsen eller hur. Det var du som först påpekade att mina hästar var utan mat nattetid längre än dina och att dom dessutom säkert fick mkt mindre mat än dina och det stämde ju, enligt min veterinär är proteinvärdet högt så mina hästar ska helst inte ska ha mer än 7-8 kg/dag. Jag tycker dock ändå att detta är för lite hö så jag ger dom 10-11 kg/dag i alla fall. Dom får också halm att pilla med + att deras vinterhage är på 4hg så där pillar dom också hela dagarna och gnager på träd. Och sist men inte minst, jag tror inte på ngt sätt att dina hästar far illa varken av dina mattider, höransoner eller annan skötsel dom mår säkert alldeles prima!! Det är inte alla som har möjlighet att fodra mitt på dagen så är det ju, jag menade bara att det optimala är om hästar får små portioner ofta och jag har den möjligheten då jag bara jobbar kvällar och då fodrar min man. Men vi slutar denna diskution här tycker jag, den börjar bli lite löjlig. Jag önskar dig Lycka till med dina hästar! Kramis!

Fast grovfodret behöver inte vara så dåligt. Utan en svårfödd häst som äter dåligt med grovfoder. Då hamnar man tyvärr lätt på sådana mängder att man måste dela upp.

I övrigt håller jag helt med =)

Hej. Ja självklart finns det undantag med hästar som det är svårt att få i tillräckligt med hö. Håller helt med! :)

Fast min kommentar var väl egentligen menad till Jenifer889:s påstående att tävlingshästar alltid behövde kraftfoder tre gånger eller mer. :)

Jag kan vänligen förklara att 10 timmar eller mer nattetid inte är kattastrof

Lång tid utan mat är PRECIS lika stor katastrof nattetid som dagtid.

vem går upp på natten och fodrar sina hästar där går väl ändå gränsen eller hur.

Endera ger man så mycket mat att det räcker inpå morgonen, eller så får man flytta kvällsfodringen senare och morgonfodringen tidigare.

Lång tid utan mat är PRECIS lika stor katastrof nattetid som dagtid.

Endera ger man så mycket mat att det räcker inpå morgonen, eller så får man flytta kvällsfodringen senare och morgonfodringen tidigare.

Om man har högt proteinvärde i hö + att man har en häst som lätt blir Fet så kan man inte ge hur mkt hö som helst till natten. Tänk dig om en liten shettis skulle ha fri tillgång till hö? Min ena häst blir lätt för Fet och får inte enligt veterinärråd äta för mkt av detta hö. Så hon får 10-11 kg/dag därutöver får hon pilla med fin halm. Skulle jag ge henne hö så det räckte hela natten skulle hon vräka i sig rubbet och garanterat få hälsoproblem. Har man däremot en häst som inte går upp så lätt i hull, så givetvis kan den ha fri tillgång på hö. Jag hade ett fullblod för några år sedan, han kunde äta hur mkt hö som helst utan att bli fet. Det optimala är nog att ha ett hö som inte är så kraftigt, men nu blev det så i år.:banana:Ha en bra helg!

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka