Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

....många glömmer nog att se till ett helt dygn
.......gällande både mat & utevistelse !!!!!

Fler har redan sagt det...tuggbehovet = 16-18 h av 24 h
Får hästen ett visst antal kg / dygn som täcker sitt näringsbehov,
så bör den få något annat som täcker tuggbehovet
ex. gräs/skogshage eller halm. Det beror alltså även på var du bor i landet,
och om du har hästen i grushage (mitt tycke-bara vid sjukdom/skada)
så får man även där "jobba" för sin hästs välbefinnande inte bara fysiskt utan
även psykiskt-ett "lättare" Hö/Halm/Grankvistar/promenader
(om hästen kan/bör)
Friska hästar i grushage behöver definitivt också denna stimulans,
ska kunna ströva omkring, klia sina kompisar, busa,
helt enkelt umgås med varandra.
Hästen behöver röra på sig för alla kroppens funktioners skull
b l a för matsmältningen & blodcirkulationen.

1 kg Hö tar ca 20-40 min att äta beroende på grovlek på det & olika hästar.
Bra att kunna räkna ut på ett ungefär. (tror ca 40 min för silage/ensilage)
max 5 h från sista tuggan från ett mål tills nästa serveras, bör det inte
vara p g a matsmältningensskull. Mini måttet bör inte understiga
1 kg / mål...då det behövs för att själva tuggmekanismen & funktionen
i tarmen ska "hinna" fungera som det ska när den väl börjat...lite kortfattat.

Halm ca 40-50 min blir ej bukiga om den inte sätter i sig kopiösa mängder...
...om den gör det bör man titta på stimulansen i övrigt & om den får
tillräckligt m näring, värt att kolla upp, kan eventuellt finnas en orsak till det.

Djupsömn 4 h av 24 h.....inte särskilt länge....även om de har väldigt många
viloperioder på ett dygn. Tänk på det...om du har din häst länge i box.

I mitt stall, Nov. i Halland, gröna gräshagar & lite träd att knapra på.
& Halm att äta i vårt härliga uterum när dom vill.
Frukost/uttag: kl 07 (ca 06 i Okt) Hö inne/ute beroe. på väder,ut senast 08
Lunch/Middag: Kl 15 ute
Intag/Kvällsmat: Kl ca 20-21 (ca 22-23 Okt) största målet på dygnet.
.....Vid dåligt väder för de lite extra hö....men har alltid halmen
om vi inte kan lösa det praktiskt.
....både hömängd & tiderna ändras utefter som synes i parantes p g a väder
& månad på året, tror inte på att ha dem i box för länge/dygn. // Mi:)

Anledningen till att de måste få foder med jämna mellanrum och att det inte går för långt mellan målen är att de kan få kolik då deras magar är relativt små och anpassade efter flera små mål. Då det dessutom är kallt ute ökar risken för kolik ännu mer. De kan ju som bekant även få för sig att äta fruset gräs mm (ännu en risk för kolik) och då kan detta tas emot av magen om de ätit ordentligt med vanlig mat och inte är så hungriga av sig.

Hur kommer sig det då att vi aldrig har kolik hästar? under 10 år har vi kanske haft 2 hästar. Och det är inte mycket. och de får mat 2 ggr per dag. morgon och kväll.
ett annat stall som matar stup i kvarten har jätte problem med kolik hästar, så ofta att folk faktiskt flyttar sina hästar.

Våra tre hästar går sällan utan mat i hagen. Dom har gräs kvar plus att vi lägger ut en massa hö på morgonen så dom brukar växla mellan gräs och hö.

och efter 6 timmar bildas magsår, var det inte så? väldigt tänkvärd forskning, inte konstigt att närmare 80% av sveriges hästar har magsår.

Är det verkligen så? Möjligen bland hårt ansträngda tävlingshästar. Tror det även kan handla om att företag som säljer magsårsmedicin vill skapa sig en god ekonomisk marknad. Samma sak hände då magsårsmedicin för människor lanserades.
Men som sagt att fundera över sin foderstat kan ju aldrig skada då det sannolikt är många pållar som får gå onödigt länge och vänta på mat dagarna i ända. Är magen glad är även hästen glad för att modifierat citera Allan Svensson i "Svensson, Svensson".

Jo det är något att hänga i julgranen. det spelar jättestor roll just FREKVENSEN. Inte mängden. Hästens system är gjort för att äta lite men OFTA.

sjävklart lever de på gräset på ett fullgott bete : )

Nja, vet inte om jag håller med dig i mitt fall faktiskt. (Kanske jag missuppfattar dig?)

Våra hästar får frukost inne vid 6 ungefär och sedan får de inte denna lilla hötuss (ca 1 kg bara) förrän vid tre-tiden. Till sist får de kvällsmat vid 19.30 ca.

Pålle äter sina 2 kg morgonhö på ca 1 timme lite drygt så han är färdig vid 7 eller strax därefter. Sen går det alltså 8-8,5 timmar innan de får detta ynka kilot. Det skulle jag aldrig tillåta om det inte hade varit för att vi har i princip fri tillgång på halm i hagen. :)

Oavsett om man ger lite men väldigt ofta, eller sällan men väldigt mycket så är det ju nästan samma sak tycker jag. Dvs lång tuggtid - vilket jag har lärt mig är viktigt. :)

Senast ändrad:

Hur kommer sig det då att vi aldrig har kolik hästar? under 10 år har vi kanske haft 2 hästar. Och det är inte mycket. och de får mat 2 ggr per dag. morgon och kväll.
ett annat stall som matar stup i kvarten har jätte problem med kolik hästar, så ofta att folk faktiskt flyttar sina hästar.

De kanske borde se över vad det är för foder de ger sina hästar. Jag tror även att hästar vänjer sig vid vissa rutiner liksom vi. Det finns ju hästar över hela världen trots att tillgången på mat inte alltid är den bästa. Det vi diskuterar är väl det bästa alternativet för djuren utifrån deras konstruktion så att säga. Det som inte dödar härdar brukade min gamle hovslagare säga.;)

Senast ändrad av en moderator:

Har man rätt värde på höet när de får fri tillgång går det inte upp mer än om de får 10 kilo av ett kraftigare hö.
I den bästa av världar skulle jag också göra så.
Vore det lätt att få tag på hö med lågt energivrde och högt proteinvärde så skulle det vara enkelt, men så ser inte verkligheten ut.
Det har inte gått att få tag på för mig i alla fall. När värdena i grovfodret inte är optimala får man bygga en fungerande foderstat och då är inte fri tillgång en lösning.

De kanske borde se över vad det är för foder de ger sina hästar. Jag tror även att hästar vänjer sig vid vissa rutiner liksom vi. Det finns ju hästr över hela världen trots att tillgången på mat inte alltid är den bästa. Det vi dikuterar är väl det bästa alternativet för djuren utifrån deras konstruktion så att säga. Det som inte dödar härdar brukade min gamle hovslagare säga.;)

jo det stallet är en gåta, verkligen. där skulle ni ha nått att bita i! :)

du är mycket vettig. :bow:

"Det vi dikuterar är väl det bästa alternativet för djuren utifrån deras konstruktion så att säga. Det som inte dödar härdar brukade min gamle hovslagare säga."

Nja, vet inte om jag håller med dig i mitt fall faktiskt. (Kanske jag missuppfattar dig?)

Våra hästar får frukost inne vid 6 ungefär och sedan får de inte denna lilla hötuss (ca 1 kg bara) förrän vid tre-tiden. Till sist får de kvällsmat vid 19.30 ca.

Pålle äter sina 2 kg morgonhö på ca 1 timme lite drygt så han är färdig vid 7 eller strax därefter. Sen går det alltså 8-8,5 timmar innan de får detta ynka kilot. Det skulle jag aldrig tillåta om det inte hade varit för att vi har i princip fri tillgång på halm i hagen. :)

Oavsett om man ger lite men väldigt ofta, eller sällan men väldigt mycket så är det ju nästan samma sak tycker jag. Dvs lång tuggtid - vilket jag har lärt mig är viktigt. :)

Jamen om du INTE gav detta kilo så skulle det gå från 06.00 till 19.30 innan de fick mat. det säger sig väl självt att det då spelar stor roll att det faktiskt fodras däremellan, även om tiden emellan är aldeles för lång till att börja med.

Är det verkligen så? Möjligen bland hårt ansträngda tävlingshästar. Tror det även kan handla om att företag som säljer magsårsmedicin vill skapa sig en god ekonomisk marknad. Samma sak hände då magsårsmedicin för människor lanserades.

Till skillnad mot människans matsmältningsapparat saknar hästen tex gallblåsa. Detta gör att det ständigt transporteras galla till magsäcken då hästen evolutionärt sett är anpassad till att äta "lite hela tiden". Även hästens magsäck är liten i förhållande till hästens storlek då hästen som flyktdjur i det fria var tvungen att vara beredd att fly lite närsom. Dessa fysiska förutsättningar har inte ändrats under domesticeringen, dvs ingen häst mår bra av att stå med tom mage under en längre tid, oavsett vad hästen användds till (vilket flera redan har skrivit i tråden).

En anledning till att man kanske oftare ser tävlingshästar med tydliga magproblem är väl fel balans mellan kraftfoder/grovfoder i foderstaten?

Em

Delvis KL!

I foderboken jag nyss läste säger de att man ska utfodra minst 3 gånger per dygn. Var kommer uppgiften att det inte får gå mer än 5 timmar mellan fodringarna samt att de måste ha mat under natten?

Angående timmar så står det bl a i Christina Plancks "Hästens Näringsbehov och Utfodring" att "I naturen eller med fri tillgång till foder gör hästen aldrig längre uppehåll i ätandet än 3-4 timmar.

Det finns en naturlig "kroppslig" förklaring till detta som har att göra med producerandet av magsaft. Detta kan man läsa lite mer utförligt på sidan 50 i denna bok, om det är den foderboken du har? :)

Mat under natten? Det har inte med att göra om det är natt eller dag utan beror helt och hållet på det här med magsaftsproduktionen.

Kort förklarat kan man säga att magsaften på en häst droppar till hela tiden och om detta sker under en period som är mycket längre än dessa 3-4 timmar- alltså inget grovfoder att bryta ned - så kan det innebära magsår på hästen.

Natt som dag alltså: inte för många timmar utan grovfoder. :)

Jamen om du INTE gav detta kilo så skulle det gå från 06.00 till 19.30 innan de fick mat. det säger sig väl självt att det då spelar stor roll att det faktiskt fodras däremellan, även om tiden emellan är aldeles för lång till att börja med.

Nej så är det ju inte. De har fin halm hela dagen att tugga på och därför menade jag att dett ynkliga kg inte var något att hänga i julgranen.

Jag menade alltså att egentligen kunde vi skippat det där kg helt för det betyder inte något i det stor hela.

Om vi inte hade haft halm så hade det där kg kommit alldeles för sent och varit alldeles för lite eftersom det inte ger någon lång tuggtid och efter det hade han stått tom i magen igen några timmar till kvällsmaten.

Jag vill ha fri tillgång till någon form av grovfoder dygnet runt.

Eftersom jag fått lära mig att vissa hästar vill tugga så mycket som 18 timmar/dag och jag inte vet om någon av mina hästar är av den här sorten så håller jag mig på den säkra sidan om det alltid finns mat i hagen.
Halm duger fint, men det ska finnas att äta på.

Alltid kunna äta, alltid ha kompis, alltid kunna röra sig fritt och att kunna "hyfs" (dom första tre när den inte arbetar givetvis) är grundstenarna i min hästhållning.

Här finns en utvärdering från SLU som beskriver förloppet rätt bra!

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf
Tack för länken (jag förespråkar också att ge många fodergivor i mina inlägg....känner dock en viss misstänksamhet mot företag som allt för ivrigt vill framhålla sina produkter. Du vet reklamens värld skapa ett behov hos dem som inte har det och tjäna stora pengar:d. Däremot är det bra för dem som verkligen är i behov av det)

Intressant läsning, måste vara en c-uppsats. Men vem är det som har skrivit den?
Hon/han bedriver ju forskningen helt utifrån tävlingshästar i ett tävlingsstall och utifrån en skala där det lägsta talet ger utslag på väldigt lite antydan till begynnande magsår. Det var förutom ett russ enbart varmblodiga travare som fick utslag. En tanke som slog mig då jag ögnade igenom uppsatsen var att stressig miljö och resor samt hästens psyke på individnivå inte togs med i undersökningen, nu menade skribenten på i sammanfattningen att även detta vore intressant att ha med i utredningen men att så inte skett. I undersökningen fick hästarna ingen mat på många timmar innan den återkommande undersökningen skedde för att se maginnehållet via endoskop, detta tror jag också kan öka på stressen liksom att bli sederade. Förekomsten av mask och styngflugelarver hos alla med någon form av antydan till påverkad magsäck känns också viktig i sammanhanget och slutsatsen. Antalet hästar som undersöktes var ojämt fördelat mellan de olika raserna och de var tillsammans ett ganska magert antal att kunna dra några slutsatser av som författaren också skrev själv (i undersökningen kollas totalt 43 hästar:28 varmblodiga travare, 7 kallblodiga och 8 russ. Var tredje varmblod hade någon form av utslag i magen men endast 1 med fullt utv. sår därutöver hade ett russ en lätt antydan och kallbloden var och förblev helt opåverkade). Hade jag varit opponent på denna uppsats hade jag ifrågasatt dessa saker som osäkra för resultatet. Det som emellertid är intressant är att hästarna har behov av mycket grovfoder med jämna mellanrum och att man lutar sig mot forskning allt mer i hästsammanhang, vilket annars varit ovanligt. Litteraturen som hänvisas till är sannolikt mer baserad på säkra forskningsrön och intressant att ta del av.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns hästar unga som gamla som klara av att gå i de "vanliga" lerhagarna och bli utfodrade med lite mat och sällan. Inte att rekomendera men det förekommer allt för ofta.Det får aldrig mag problem.

För mig spelar det ingen roll om de får "problem" eller inte. Det är inte försvarbart att hålla häst så, oavsett hur tålig hästen är.

*kl*

Hemma fick hästarna mat vid följande tider:
4-5 frukost vid utsläpp
10-11 lunch
14-15 eftermiddagshö
18-19 tidig kvällsmat
ca 22 kvällshö (största givan) vid insläpp

Nu när jag står inackorderad har vi följande tider:
7-8 frukost vid utsläpp
ca 12 lunch
19-20 kvällshö vid insläpp

Jag är inte alls nöjd. Jag och en kompis har iallafall lyckats tjata oss till mer hö på morgonen i hagen (3 kg istället för 2 kg) och vi jobbar på att dom ska få 3kg på lunchen med. Sen tar jag in min på eftermiddagen om jag är där och ger henne 2-3 kg innan jag rider. På natten får min pålla fri tillgång.

Har jag inte fri tillgång till mina får de frukost ca 8 och nästa mål ca 17. Långt ifrån ultimat men jag skulle inte säga att de mår dåligt. De får mycket frukost och har alltid nåt att pilla med i hagen.

Å hjälp-Stackars hästmagar! :confused:Mina får halv 8. Klockan ett- Halv fem och sista målet nio. Hästar ska ha hö ofta fyra till fem ggr per dag för att må bra fysiskt och psykiskt och givetvis fri tillgång till vatten både ute och inne.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka