Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

mina får frukost (lite kraft o så grovfoder) kl 05.30 i boxen, sen silage/hö i hagen vid 08.00o sen mellan 12-14 i hagen, sen ca 16.00 i hagen och sen får dom silage i boxen vid insläpp (varierar mellan 18.00 och 20.00 beroende på vädret) sen får dom sista givan mellan 21.00-22.00 med grov,kraft, betfor... står på halm. vet faktiskt inte om dom äter eller inte men dom får bra med grovfoder.

det varierar ju lite på vädret.. ös regnar det hela dagen kanske jag tar in 18.00 o då brukar dom inte få ngt 16.00 utan får mer 18.00 för det finns alltid lite o äta på i hagen så d känns bättre att dom har mer i boxen.

Våra hästar står utan hö i max två timmar längre tid vill jag inte att de står utan.
De får frukost ute som räcker till 12-13 och sedan igen vid 14-15 tiden, sedan får de hö vid 18-19 tiden och sedan kommer de in mellan 21-23 och får då hö som räcker till morgonen.

Mina får mat ute kl 7, sedan igen ca kl 12 och en sista gång vid 16-17. De kommer in och får "nattmaten" mellan 20-22.

En häst äter ca 18 timmar per dygn och bör inte vara utan mat mer än max 4 timmar. Själv har jag alltid sett till att mina får fri tillgång dels för magen - risken för magsår och andra problem blir ju större om man inte tillfredställer hästens ätbehov men dels för att de behöver äta för att hålla värmen.

Nuförtiden har jag mina på fri tillgång då jag slipper valackens återkommande koliker på så vis.

Men, innan jag började ge fri tillgång fick de ungefär 2½-3 kg hö/häst vid 8-9 tiden. ca 3 kg vid 12-13. Helst en vända till med hö vid 17. Och sen ca 6 kg vid 20-21 tiden. DÅ stod de på halm, som de även åt av.

En häst äter ca 18 timmar per dygn och bör inte vara utan mat mer än max 4 timmar. Själv har jag alltid sett till att mina får fri tillgång dels för magen - risken för magsår och andra problem blir ju större om man inte tillfredställer hästens ätbehov men dels för att de behöver äta för att hålla värmen.

sant, framför allt delen om hästens ätbehov i fråga om att kunna utöva sitt naturliga beteende, samt hur dess matsmältnings system är byggt.
Har stått i stall där hästarna fick frukost mellan 06-07. släpptes sen ut runt 9 snåret och stod utan mat från morgonfodringen hela dagen i hagen, och sen togs in mellan 16-17.00. Då tar vissa av ungarna in hästen och det första de gör är att ställa upp den på stallgången och sen ut och rida. Fatta hur en sån häst mår :( Tycker inte man borde få ha häst när man inte förstår dess otroliga ätbehov av att kunna tugga och äta lite och ofta, ofta. (Tilläggas ska att min häst stod i en egen hage och därför fick mat i hagen). Men jag led av att se de andra hästarna.

För att en häst mage ska må bra så måste den producera saliv och det gör den genom att tugga.

Ni som inte kan åka och fodra stup i kvarten, gör din pålle en tjänst och ställ in en rundbale med halm om du inte har möjlighet eller vill fodra med fri tillgång med hö/hösilage/ensilage.

Mina hästar använde den till att sova i, pinka i och äta ur. De åt från toppen och de som ramlade ner användes åt det andra... detta var fjordhästar och fri tillgång på hö var inte det bästa kanske...

Halm kostar inte så mycket och din häst får det lite mysigt!

Mina 3 hästar får dela på en bal på morgonen vid 8-9, en halv bal vid 13, en halv bal vid 16-17 och sen får dom hö inne med kraftfoder ca 20-21. De står på halm inne.

Att jag kan ge så ofta beror på att jag varit mammaledig och nu pluggar hemma. Annars hade det varit svårare.

Mina får frukost (hö + müsli+betfor/lucern) mellan 6.00-8.30 på morgonen.
Lunch (hö) vid 13.00 ungefär.
Middag (hö) vid 17.00 ungefär.
Kvällsmat (hö + müsli+betfor/lucern) vid 21.00-22.00.

Dom verkar må bra av dessa tiderna :)

Vi har det rätt ultimat tycker jag! Stallägaren jobbar natt så inga hemafruar här inte =)
Morgon: kl 07 hö & kraft
Lunch kl 12: Hö
Insläpp kl 16 Hö & kraft
Kväll kl 21: Hö & kraft
Utöver det så går de i gräshage så det finns att pyssla med. (med kraft menar jag havre, betfor, korn osv, hästarna äter lite olika mat..)

Intressant att hans mage mår bättre av fri tillgång.

'kl
För mig är absoluta maxtiden 4-5 timmar. Mina har fri tillgång på ett hösilage med låga värden, samt tillgång till halm. De mår prima.

Våra får frukost vid 7-8.
Lunch mellan 12-15 ibland har det blivit 16 men det händer inte ofta som tur är!

Mina hästar går ute 24/7 oftast, går in om det är väldigt blåsigt eller om det regnar mycket. Men dom mår bättre ute då 2 av dom är hosthästar.

Men om dom går ute dygnet runt så får dom:

Morgon 06.30-07.30 - 1-2 balar hö (beror på vädret)
Lunch 12.00-14.00 - oftast 1 bal, ibland 2, beror också på vädret.
Middag 16.00- 17.00 - 2-3 balar
Kväll 17.00-20.00 - Kraftfoder, den ena får även betfor och en näve kraft, dom andra får bara knäckebröd och morötter/äpplen. 2-4 balar (beror på väder).

Ibland får dom inte lunch, om inte någon är hemma, men dom har mycket träd och saker att hålla på med i hagen, typ bollar och saker som vi hängt i träden. Så dom har alltid något att pyssla med :D

Har stått i stall där hästarna fick frukost mellan 06-07. släpptes sen ut runt 9 snåret och stod utan mat från morgonfodringen hela dagen i hagen, och sen togs in mellan 16-17.00.

Så hade mitt sto det under två års tid :crazy: Hästarna fick hö två gånger per dygn.
De dagar jag var i stallet på dagtid tog jag in henne och gav lunchhö i smyg (stallägaren hade blivit vansinnig om hon sett det). Vi var tre hästägare som skiftades om att göra så, så våra hästar fick lunch nästan alla dagar.
Om vi inte kunnat göra så hade jag flyttat hästen. För mig är det självklart med täta utfodringar!

Som jag skrev tidigare får mina hästar frukosthö ute klockan 7, det brukar räcka i två timmar. Sedan får de lunch vid 13 och så kommer de in runt 19. I krubban väntar då morötter, betfor och mineraler och i HayBaren ligger ett par kilo hösilage. Vid 22-23 (beroende på hur trött matte är) serveras natthöet, den största dygnsgivan.

Det är skönt att ha hästarna hemma och själv bestämma vad och hur ofta de ska få mat!

KL

Roligt att så många har svarat!
Alltid intressant att höra folks synpunkter :idea:

I mitt fall är det just att jag har hästarna hemma som gör att blir långt mellan fodringarna innan jag kan börja med hösilaget.

Har man heltidsjobb kan man inte bara åka därifrån för att fodra sina hästar.

KL

Jag har precis flyttat min häst till nytt stall. Trivs bra med allt utom hagtiderna. De går ute mellan kl 06-07 på morgonen till kl 16 på eftermiddagen vilket är ALLDELES för kort tid enligt mig.

Inne har de dock alltid fri tillgång på väldigt fint skulltorkat hö, alltså mellan 16:00-07.00 på morgonen. Ute i hagen får min 3 kg och det räcker gott och väl till honom hela dagen just nu för han har massa gräs, träd, pinnar osv. som han pular med.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix