Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Det behöver väl inte vara skillnad? Det går att ge större giva vilken tidpunkt som helst.

Jag har inga problem. Nu får de lika mycket hö morgon som kväll, något mindre till middag och fri tillgång så fort vädret tillåter.

Jag skulle tro att de som ger ofta har sina hästar inackorderade så det finns folk där på olika tider.

Om man ger hösilage i hagen ja.. Men det var väl inte det vi pratade om?

Det finns väl ingen som springer ut och ger sin häst mat mitt i natten så varför är det så petigt med intervaller när det är dagtid?

Det behöver väl inte vara skillnad? Det går att ge större giva vilken tidpunkt som helst.

Varierande åsikter än så länge ;)

Vore roligt om fler kunda säga vad de tycker!
Vad är optimalt?
Vad är okej?
Hur har du det nu?

Optimalt är fri tillgång men tyvärr funkar det inte alltid.
Okej är att hästen max står utan mat i 5 timmar
Våra hästar får mat 7,12,18 och 23 Dom får såpass mycket att det tar några timmar att äta upp det. hade gärna haft fri tillgång men vi har så bra hö i år att det går inte. Hästarna står på spån för jag tycker att all halm är dammig.

Hästarna ska ju också motioneras till den mängd mat de får.

Våra hästar får halva frukosten inne, halva ute. de går ut vid 8.
Sen får de lunch vid 12 och sen när jag kommer ifrån skolan blir mellan 16-18 ungefär. Sen största delen hö får de under natten.

Max 4 timmar ungefär tycker jag.

Att ha grovfoder precis varenda sekund på dygnet tycker jag däremot inte är nödvändigt men det får inte gå för lång tid.

Intervaller struntar jag i helt och hållet, det viktigaste är att de får lång tuggtid och det åstadkommer man genom att ge så mycket att det räcker ett bra tag.

Som någon sa så är det ju ingen som springer ut på natten för att hålla intervallerna :) men då ger man en rejäl giva som räcker länge. Står hästen på halm så är det inget problem - då har den att tugga på under hela natten om den vill. Står den på torv eller spån så ser man till att lägga in någon kaka halm också tillsammans med höet. Lätt som en plätt! :D

I mitt stall får de frukost vid sex - halv sju inne i boxen. Sen blir det bara en liten tuss hö när stallägarens dotter kommer hem från skolan och det kan bli så sent som 15-tiden. Men i gengäld har de fin halm att tugga i ett skjul ute i hagen.

De kommer in vid 19.30 ca och då får min 6,5 kg hö + 1 kaka halm (ca 1 kg drygt). Det finns alltid lite halm kvar på morgonen.

våra hästar står på torv. de får kvällshö, that´s it. de sover vilar ju endå hela natten. beror ju på i vilken sorts hage din häst står. grus / gräs. eller skog.

Våra får hö när de går ut vid 07.30-08, och sen får de vid 14. De går in vid 20 och får då hö samt en gång till vid 23.
Så det blir ca 6 timmar mellan målen. De mår utmärkt vad det ser ut :)

De står dessutom på halm på natten som de äter av.

Senast ändrad av en moderator:

våra hästar står på torv. de får kvällshö, that´s it. de sover vilar ju endå hela natten. beror ju på i vilken sorts hage din häst står. grus / gräs. eller skog.

Nej, de sover/vilar ca 4 timmar per dygn snarare. Så 2 h per natt drygt?

Rätta mej gärna om jag har fel.

Nu fattar jag inte riktigt? Vad har det med saken att göra att hästarna vilar?
Oavsett om det är natt eller inte så får det inte gå för många timmar med tom mage - detta finns det klar forskning på hur hästens tarmsystem fungerar.

Och vad menar du med vilar? Menar du att de sover hela natten?

Du skriver också att era hästar står på torv men de får bara hö - that`s it. Jo visst det är väl helt okej men hur mycket hö får de då - alltså hur länge räcker det? Ni kanske ger så mycket att det räcker väldigt länge?

Beträffande hage så är det ju skillnad på om man har en ler eller grushage där det inte finns något alls att tugga på eller om man har en stor hage med gamla grästuvor, grenar etc - visst. :)

skrev det rent allmänt.
ser mången hästar som bara står i pyttesmå hagar och jäser ihjäl sig. vet ett sånt stall. det ska vara en balans mellan maten och motionen, behöver inte enbart betyda ridning eller körning, utan tex tillräckligt stor hage så ordnar hästen det själv (åldringar, föl, avelsston eller övriga hästar som på grund av diverse orsaker inte utövar övrig motion, såsom ridning)
förstår du? jag är usel på att förklara..

skrev det rent allmänt.
ser mången hästar som bara står i pyttesmå hagar och jäser ihjäl sig. vet ett sånt stall. det ska vara en balans mellan maten och motionen, behöver inte enbart betyda ridning eller körning, utan tex tillräckligt stor hage så ordnar hästen det själv (åldringar, föl, avelsston eller övriga hästar som på grund av diverse orsaker inte utövar övrig motion, såsom ridning)
förstår du? jag är usel på att förklara..

Och det hade ju verkligen ingenting att göra med vad trådens frågeställning rörde.

Nu fattar jag inte riktigt? Vad har det med saken att göra att hästarna vilar?
Oavsett om det är natt eller inte så får det inte gå för många timmar med tom mage - detta finns det klar forskning på hur hästens tarmsystem fungerar.

Och vad menar du med vilar? Menar du att de sover hela natten?

Du skriver också att era hästar står på torv men de får bara hö - that`s it. Jo visst det är väl helt okej men hur mycket hö får de då - alltså hur länge räcker det? Ni kanske ger så mycket att det räcker väldigt länge?

Beträffande hage så är det ju skillnad på om man har en ler eller grushage där det inte finns något alls att tugga på eller om man har en stor hage med gamla grästuvor, grenar etc - visst. :)

ja, de får stor giva på kvällen så att de ska räcka så länge som möjligt. har jag redan skrivit. nej de sover inte hela natten, vilar stumpvis. har ingen lust att gå till stallet och ge hö åt dem kl 03. vem gör det?

och våra hästar har stora hagra, har jag redan skrivit. :)

våra hästar trivs och mår utmärkt.

Nej, folk fodrar inte mitt i natten, men normalt för en häst är också att de gör det längsta uppehållet när det gäller äta strax före skymmningen och strax innan gryningen. Annars är det ju allmänt känt genom studier av tex Camarguehästar att Inget matuppehåll varade längre än 3,5 timmar. samma gällde ponnyer på fri tillgång, dom organsierar sitt ätande likadant. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.

Så de som hävdar att typ 9 timmar inte gör något bör genast tänka om och faktiskt utgå från hur en häst fungerar.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka