Antal timmar i hage utan mat

Sv: Antal timmar i hage utan mat

nej det hade det inte. Sorry för det.
Förekommer dock ganska ofta på detta forum ;)

Ja visst förekommer det.
Dock finns det två utmärkta förkortningar som kan underlätta: OT och KL.
Då slipper man bli förvirrad över vad som menas :p

Skillanden är väl att man på natten ofta fodrar i större mängd - de har att äta större delen av natten.
Så tänker jag iallafall..

Så är det hos oss, de kvällsfodras med minst 1 bal á 10 - 12 kg hö/häst som brukar räcka (och bli över) fram till morgonfodringen. Sen är det fri tillgång även i hagen men då hösilage.

Jag har mina två hästar på lösdrift. De har en stor ligghall med halmbädd. Jag fodrar (hösilage) dem på morgnen, mellan 6-8 beroende på jobb mm. Sen får de hösilage o morötterpå eftermiddagen och så hösilage igen vid 22 tiden. De går gärna in i ligghallen och pillar i halmen samt pillar i gräset i hagen.

KL
Jag gjorde en hemmagjord studie på det där med ättid samt nattvanor. Hade en inackorderad valack som "bantade", hans box såg alltid ut som en svinstia på morgonen och vi undrade vad han gjorde. Satte kameraövervakning i stallet så man såg honom och hästen bredvid som inte bantade utan stod på halm och fick gott om hö på kvällen. Resultatet:
- De åt båda av sitt hö direkt när de fodrades vid 22.
- Bantaren hade ätit klart ca 23, den andra åt ca 1½ tim och vilade sedan. Fortsatte äta hö/peta i lite halm från o till.
- Bantaren vilade samtidigt med den andra i början av natten, när grannen åt röjde han runt i boxen för att komma åt att stjäla grannens hö. När det inte gick knaprade han på inredningen, hetsåt saltsten, vandrade runt i boxen och visade ett ganska oharmoniskt beteende. Därav svinstian varje morgon...
- Bantaren vilade mindre än grannen när det började ljusna ute. Han var otålig, slog i väggen osv
- Vid frukosten kl 07 fick hästarna ett kg hö inne medan jag bytte täcken etc. Bantaren var som vanligt sur, kastade sig över höet och åt upp fort. Sen ville han ut och fick oxå alltid gå ut först eftersom han annars var mkt stökig att hantera. När alla kommit ut fick de hö i högar i hagen och det var som vanligt han som röjde runt och flyttade på de som var lägre i rang. När höet var slut och de andra gick iväg städade bantaren till sista smulan, sen var han lugn en stund och vilade men ganska snabbt var han uppe i skogskanten och knaprade bark etc.

Ingen särskilt vetenskaplig studie men den gav iaf hästägarna i stallet en tankeställare. Efter den natten fick bantaren hö blandat med halm i en hölåda med galler så han fick peta ut strå för strå och han fick sly att peta med i boxen. Hömängden ökades med 1 kg och kraftfodret togs bort i stort sett helt. På 2 veckor var han helt annorlunda och det var betydligt trevligare att hantera honom. Dessutom var boxen lättare att mocka och det gick bara åt hälften så mkt spån.

Nu fattar jag inte riktigt? Vad har det med saken att göra att hästarna vilar?
Oavsett om det är natt eller inte så får det inte gå för många timmar med tom mage - detta finns det klar forskning på hur hästens tarmsystem fungerar.

Och vad menar du med vilar? Menar du att de sover hela natten?

Du skriver också att era hästar står på torv men de får bara hö - that`s it. Jo visst det är väl helt okej men hur mycket hö får de då - alltså hur länge räcker det? Ni kanske ger så mycket att det räcker väldigt länge?

Beträffande hage så är det ju skillnad på om man har en ler eller grushage där det inte finns något alls att tugga på eller om man har en stor hage med gamla grästuvor, grenar etc - visst. :)

Håller med! Hästar i frihet äter 16-18 timmar, vilar ca 4 timmar och resterande tid rör de sig. Men de står knappast blick still och tuggar i sig mat med kanonvärden på en o samma fläck. De vandrar runt på betena och äter mer strå för strå. Att fodra i höhäckar som hästen måste pilla ur stråna ur är alltså bättre än att den proppar i sig stora tuggor hö. Höet varar längre, det går åt mindre mängd men hästens mage mår bra och hästen är sysselsatt lång tid.

Som någon annan skrev kan hästen vara utan mat max 4 timmar utan att magen reagerar negativt pga frätande magsyra som i förlängningen ger magsår. Detta blir allt vanligare med vår moderna hästhållning.

Ja våra hästar äter konstant utom på natten efter att höet tagit slut. det är väl inte så konstigt?

Jättenyttig och viktig information - tack för att du delar med dig av den! :bow:

Det där har jag också funderat över!
Mina hästar har alltid fri tillgång på någon form av grovfoder men just nu passar jag ett gäng hästar som får 2 kg hö kl 20.00 och sen står de hela natten utan någonting att pilla på tills någon kommer och morgonfodrar vid ca 7-8 på morgonen. Helt förkastligt tycker jag!
Detta är inte den enda hästägaren som har det på det här viset har jag fått erfara.

Käner igen detta.
Min medryttarhäst(ponny) får (liksom alla andra i stallet) mat 3 ggr/dag. Hon får 2,5 kg hösilage kl 7, 1,5 kg då hon kommer in från hagen 14-16, sedan får hon 3 kg på kvällen vid 20-21. Däremellan står hon i hage utan gräs resp. på spånströ. Det tycker jag är för sällan med de förutsättningarna.

Hade det varit min häst hade jag sett till att hon har halm att pilla i på natten (det är en lättfödd häst - tjockisrisk) samt gett en lunchgiva i hagen. Är det fel tänkt av mig att vilja ha det så? Hur gör man då man har en lättfödd häst och ändå inte vill att den ska stå utan mat större delen av dygnet bara för att energoibehovet är täckt redan?

Spännande!

Själv har jag experimanterat lite ang foder med min egen häst.
Har försökt reda ut när han gärna äter och när han typ matvägrar..
Kom fram till att han äter mycket och bra på natten men dagtid vill han inte äta så mycket :crazy:

Förut fodrades han enligt:
2 kg morgon innan hage
4 kg lunch efter intag (13,00)
5 kg kväll (19,00)

Jag fick varje dag mocka ut en hel kärra hösilage som han lämnat och snurrat runt i boxen.

Nu får han:
2 kg morgon
2 kg lunch
7 kg kväll

Och helt plötsligt äter han upp allt!

Har kanske inte så mycket med ursprungsfrågan att göra men det är intressant att forska i hur och när hästarna föredrar att äta!

Senast ändrad:

Så du menar att det är skillnad om ett långt uppehåll är dagtid istället för nattetid?

Sen antar jag att du vill få det till att det var jag som hävdade att det "inte gör nånting" med 9 timmar mellan grovfodergivan? Tyvärr har jag ingen möjlighet att fodra mitt på dagen men mina hästar har, som jag sagt, alltid nåt att pilla med i hagen i form av växtlighet och de får fri tillgång när vädret tillåter dvs när temperaturen sjunker så jag vidhåller att de faktiskt inte mår dåligt och de har tom kortare tid mellan sina givor än många andra har nattetid. Så nej jag tänker inte tänka om.

Sen har vi nog olika definition av allmänt känt.

Varierande åsikter än så länge ;)

Vore roligt om fler kunda säga vad de tycker!
Vad är optimalt?
Vad är okej?
Hur har du det nu?

Optimalt för mig är att hästen har tillgång till grovfoder större delen av dygnet.
Okej: högst ca 4 timmar på tom mage.
Min häst har fri tillgång på hö i stort sett dygnet runt.
Lägger in så mycket på kvällen att det räcker hela natten, dvs det finns lite kvar på morgonen.
Ger rejält med hö i hagen så han har att plocka med när han känner för det under dagen.
Vid insläppet, ca 16.00 får han hö som räcker till kvällsfodringen.
Eftersom han är van att alltid ha fri tillgång på hö äter han inte mer än han behöver och är absolut inte tjock.

Senast ändrad:

Unghästarna får i princip fri tillgång, men jag lägger ut flera gånger om dagen, främst om det är regnigt. Då vill jag inte för mycket hö ska ligga ute. Jag ger dem vid 7.00, sen vid 13-tiden, och så en stor giva till natten. De äter ungefär 12-14 kg per dygnt var.

De stora hästarna får hö ute vid 7.00, sen vid 13-tiden och så när vi släpper in runt 21-tiden. Om det är dåligt väder (regn och blåst) och jag släpper in tidigare får del lite hö då också. Händer dock inte så ofta. De har fortfarande gräs i hagen som de äter av. I vinter kommer jag att lägga ut halm också.

Som svar på din första fråga. Jag fodrar inte med hösilage, men om jag gjorde det skulle jag inte vilja ha en storbal stående ute i regnigt väder, däremot om det är vinter och kallt och den äts upp inom några dagar är det inga problem.

Mina kommer ut senast klockan 7 och då får de morgonhöet i hagen. Sedan serverar jag lunchhö vid 13-tiden och så kommer de in runt 19.
Vissa dagar kan jag inte ge lunchhö - de dagarna kommer de ut 05.30 och då får de både frukosthö och lunchhö samtidigt. Om de är jättehungriga när jag kommer hem vid 17-tiden får de lite extra hö då, men oftast klarar de sig till intaget vid 19.

Ja, det kan man ju göra för att lösa lunchbiten.

Ni som har hästar som får tugga halm utöver det med annat foder täckta energibehovet: hur klarar ni er från den enorma buken vissa får av det?

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka