Antal mål per dag

Vi erbjuder frukost till Chess men hon äter det sällan och äter hon är det väldigt lite. Hon äter istället upp hela dagsransonen på kvällen, gärna precis innan vi ska gå och lägga oss. Hennes val och bara hon äter det hon ska så får det vara så :)

Mina fodras oftast en gång om dagen, på kvällen. Ibland har de fri tillgång till slaktkropp, och då äter de massor första dygnet, sen sporadiskt och knappt alls i ett par dagar innan de gör slut på den. Ingen av dem väljer att gå dit och knapra i sig en massa småmål.
Hundars matsmältningssystem skiljer sig väldigt(!) mycket från människors och hästars. Precis som tex russinbulle skriver så är hundarna skapta för att äta större mål mer sällan, men att det råkat bli just 2 gånger per dag (morgon och kväll) tror jag själv att till stor del påverkats av hur folk jobbar och vad som passar dem. Sedan finns det ju hundarna som vallhund nämner, de som löper större risk att få magomvridning. Har du en hund av sådan ras, då är det klokt att ge lite mat ofta. Det är till sådana hundar också viktigt att inte ge mat nära inpå motion och det absolut bästa är att ge hundarna rå mat eftersom torrfoder sväller i magen och ökar risken för magomvridning.

Jag själv, tja, jag ger olika många mål mat per dag ;) Min vuxna tik äter vanligtvis 3 mål mat per dag. Unghunden äter mellan 2 och 5 mål mat per dag. Ibland händer det att de bara äter ett mål mat och tja... det blir lite som det blir med det där beroende på vad de äter och vad vi gör under dagen. Jag barfar, så vad det bjuds på för mat kan variera från köttkross till stora skallar från köttkor.
Jag ger oftast min hund mat en gång om dagen. Hos hundvakten har han fri tillgång men äter ofta bara just vid hemgång. Sen äter han rester nästan varje dag.

Jag ger mina (ena 5år och andra snart 1) 3ggr per dag. Har fått för mig att det är bättre för dom :angel: 1-åringen är dålig på att äta allt på en gång så för honom funkar det bättre att sprida ut det såhär.

Min äter 1-2 ggr/dag beroende på om hon vill ha eller inte. Hon erbjuds mat 2 ggr/dag och äter oftast då.

Fri tillgång verkar inte funka på henne. Hon äter inte lika bra om det alltid finns.

Jag har förut haft fri tillgång eller 2 ggr/dag med förra hundar.

Jag ger mina 2 gånger om dagen. De får torrfoder på morgonen. Ibland äter de upp ganska direkt, ibland äter de senare på em. Sen på kvällen får de färskfoder. Det slukas förstås omedelbart.

Den stora hade nog gärna haft fri tillgång så att han själv fått välja när han ska äta. Men det fungerar inte med herr valp som då skulle sluka både sin och den andres mat.
De får två gånger om dagen pga att det funkar bäst för mig. De har dock inga fasta tider de får mat på utan de får när det passar.
Ibland vill den äldre inte äta på morgonen, utan äter hellre framåt lunch. Jag har ibland gett honom tre gånger per dag när han tappat i vikt, det är dock inte helt enkelt att få i honom tre mål om dagen.

Min brors hund som jag är dagmatte åt äter tre ggr/dag, han åt tidigare två gånger om dagen men hans mage blev väldigt orolig så de testade att lägga till ett mål och då blev magen lugn.

Mina äter 2 gånger om dagen. Efter morgonpromenaden som kan bli någon gång mellan 06-10 och sedan vill Nova absolut ha middag senast 17.30, annars börjar hon tjata. De äter alltid upp allt på två sekunder.

Blir faltiskt lite förvånad över att att det verkar vara så pass många hundar som inte äter alt inte äter upp allt när de får maten serverad. Det känns som en jätte viktig urinstinkt att äta när set finns mat. För mig känns det väldigt osunt med hundar som inte äter. Jag vet av egen erfarenhet att detta med ätande är ärftligt, har själv valt bort att använda en hane i avel pga. att både han och hans avkommor håller på att kinka med maten.

Blir faltiskt lite förvånad över att att det verkar vara så pass många hundar som inte äter alt inte äter upp allt när de får maten serverad. Det känns som en jätte viktig urinstinkt att äta när set finns mat. För mig känns det väldigt osunt med hundar som inte äter. Jag vet av egen erfarenhet att detta med ätande är ärftligt, har själv valt bort att använda en hane i avel pga. att både han och hans avkommor håller på att kinka med maten.

För mig är känslan tvärtom. Jag vill att mina hundar ska vara så trygga med att de får mat regelbundet att de inte känner något behov av att kasta sig över den. Ingen av mina hundar har varit kinkiga med maten, de bara inte kastar sig över den. Min nuvarande hund (omplacering) kastade sig över maten när han kom men när han hade landat så blev allt betydligt lugnare. Är det däremot en hund som verkligen är svår att få i tillräckligt med mat och det verkligen blir ett problem är det såklart en annan sak.

Mina får mat två gånger per dag, morgon och kväll men det kan bli lite träningsgodis och ev. "snacks" däremellan.

Den ena har lite sämre matlust och kan matvägra på morgonen men efter en längre promenad eller lite träning så brukar han äta igen. Eftersom han har lite känslig mage vill jag inte att han fastar i onödan annars hade han inte fått mer mat innan kvällen de dagar han inte vill ha frukost. Nu händer det dock väldigt sällan sen jag skaffade nr 2. Nr 2 har alltid mycket bra aptit utan att vara rabiat.

Just matlusten kommer i framtiden att vara mycket viktig när jag letar hund, det är inte alls kul men en hund som är kinkig med maten tycker jag.

Mina får två gånger om dagen vid 06 och sen runt 14-15. De är väldigt noga med mattiderna, särskilt på eftermiddagen, och påminner mig om att de är alldeles utsvultna... Båda två äter alltid upp på en gång, men den ena kastar i sig maten och den andra äter mer sansat. Ger just nu ett mål torrfoder och ett mål färskfoder.

Individanpassar, men just nu får mina två vuxna en gång om dagen, funkar bra. När gammeltanten levde fick hon två gånger om dagen sista tiden, eftersom hon började falla ur. Hjälpte en del.
Valpar och unghundar får oftare.

Jag vet inte jag... Min nuvarande är sån som slukar allt och undrar om det finns mer. Pappas äter som sagt helst allt på kvällen. När hon är ensam. När hon är här äter hon upp allt på en gång morgon och kväll. Annars kanske NÅN ANNAN tar maten ;)

Så. Vad ät hon? Pipig ätare eller bara trygg i att det inte försvinner? Och man skulle sas inte märkt nån pipighet om hon var i ett flerhundshem. Och omvänt.

Min ena grey - DÄR snackar vi pipig. Kunde lämna köttfärs. Låta kreti och pleti (andra hundar, katterna) äta upp maten utan att bry sig. Min lilla blandis kunde matstrejkar i dagar men åt direkt om nån visade intresse för att ta maten. Och skulle slukat köttfärs fem
gånger per dag om hon fått.

Så. VAD som serveras, om det finns konkurrens om maten osv påverkar ju i högsta grad ätbeteendet för de flesta - vilket gör det svårt att säga så mycket. Jag är inte så svår på knäckebröd heller, får erkännas. Men misslyckas med att ha bullar hemma. De bara försvinner. Allihopa. Ner i min mage.

Svansson äter mellan 2-5 gånger per dag men oftast 3-4. Det fungerar liksom bäst om han får frukost, lunch och middag eftersom han annars snurrar, ylar, dreglar och skäller framför kylskåpet :o Dock går det att "glömma" mål när vi är iväg eller gör saker (som han sen får när vi kommer hem ihop med typ kvällsmaten iom att han bör hålla sin vilt) men är vi hemma så är det mat i flera omgångar som gäller. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka