Vi erbjuder frukost till Chess men hon äter det sällan och äter hon är det väldigt lite. Hon äter istället upp hela dagsransonen på kvällen, gärna precis innan vi ska gå och lägga oss. Hennes val och bara hon äter det hon ska så får det vara så
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina fodras oftast en gång om dagen, på kvällen. Ibland har de fri tillgång till slaktkropp, och då äter de massor första dygnet, sen sporadiskt och knappt alls i ett par dagar innan de gör slut på den. Ingen av dem väljer att gå dit och knapra i sig en massa småmål.
Jag ger oftast min hund mat en gång om dagen. Hos hundvakten har han fri tillgång men äter ofta bara just vid hemgång. Sen äter han rester nästan varje dag.Hundars matsmältningssystem skiljer sig väldigt(!) mycket från människors och hästars. Precis som tex russinbulle skriver så är hundarna skapta för att äta större mål mer sällan, men att det råkat bli just 2 gånger per dag (morgon och kväll) tror jag själv att till stor del påverkats av hur folk jobbar och vad som passar dem. Sedan finns det ju hundarna som vallhund nämner, de som löper större risk att få magomvridning. Har du en hund av sådan ras, då är det klokt att ge lite mat ofta. Det är till sådana hundar också viktigt att inte ge mat nära inpå motion och det absolut bästa är att ge hundarna rå mat eftersom torrfoder sväller i magen och ökar risken för magomvridning.
Jag själv, tja, jag ger olika många mål mat per dag Min vuxna tik äter vanligtvis 3 mål mat per dag. Unghunden äter mellan 2 och 5 mål mat per dag. Ibland händer det att de bara äter ett mål mat och tja... det blir lite som det blir med det där beroende på vad de äter och vad vi gör under dagen. Jag barfar, så vad det bjuds på för mat kan variera från köttkross till stora skallar från köttkor.
Blir faltiskt lite förvånad över att att det verkar vara så pass många hundar som inte äter alt inte äter upp allt när de får maten serverad. Det känns som en jätte viktig urinstinkt att äta när set finns mat. För mig känns det väldigt osunt med hundar som inte äter. Jag vet av egen erfarenhet att detta med ätande är ärftligt, har själv valt bort att använda en hane i avel pga. att både han och hans avkommor håller på att kinka med maten.
Blir faltiskt lite förvånad över att att det verkar vara så pass många hundar som inte äter alt inte äter upp allt när de får maten serverad. Det känns som en jätte viktig urinstinkt att äta när set finns mat. För mig känns det väldigt osunt med hundar som inte äter. Jag vet av egen erfarenhet att detta med ätande är ärftligt, har själv valt bort att använda en hane i avel pga. att både han och hans avkommor håller på att kinka med maten.