Antal mål per dag

Ajda

Trådstartare
En sak jag gått och grunnat på sen vi skaffade vår valp är, varför ska en vuxen hund bara äta 2 ggr/dag?
Har inte hundar samma hungerkänsla som tex, vi människor, hästar osv?

En sak jag gått och grunnat på sen vi skaffade vår valp är, varför ska en vuxen hund bara äta 2 ggr/dag?
Hundar har en otroligt töjbar mage, som är gjort för att äta stora mål sällan :) Många hundar äter endast en gång per dag. Sen finns det givetvis individer sm behöver mat oftare pga orolig mage, men över lag räcker 1-2 gånger per dag absolut för en normal vuxen hund :)

Vad menar du med "ska" äta 2 ggr/dag, vem har bestämt det :)?

Mina äter 3 gånger per dag, vissa ger hundarna bara ett mål per dag etc. Det är ju don efter person/hund som styr när/hur mycket/hur ofta de äter :).

Med tanke på att de flesta vilda hunddjur kan gå flera dagar utan att äta ett ordentligt mål mat så är det inte så konstigt att hundar inte behöver äta lika ofta.

Jag har även för mig att hundar till och med mår bättre om de äter en gång per dag än om de äter tre. Något om att deras magar är gjorda för att smälta större mål, som när de fällt ett byte.

Men ta inte mina ord för ultimat sanning :P

Jag har två som äter lite på morgonen och ett "riktigt" mål på kvällen, & en som äter typ 8 gånger. Så det varierar väl!
Min första vill gärna ha 2 gånger, annars blir hon så tjatig, så dom stora brukar få lite frulle ute på tomten typ.

Vad menar du med "ska" äta 2 ggr/dag, vem har bestämt det :)?

Mina äter 3 gånger per dag, vissa ger hundarna bara ett mål per dag etc. Det är ju don efter person/hund som styr när/hur mycket/hur ofta de äter :).

Ingen bestämmer hur ofta var och en ska utfodra sitt djur. Men de flesta personer med hundar jag träffat på ger 2 ggr/dag och vår valps uppfödare rekommenderar det.
Jag var bara nyfiken...

Hundars matsmältningssystem skiljer sig väldigt(!) mycket från människors och hästars. Precis som tex russinbulle skriver så är hundarna skapta för att äta större mål mer sällan, men att det råkat bli just 2 gånger per dag (morgon och kväll) tror jag själv att till stor del påverkats av hur folk jobbar och vad som passar dem. Sedan finns det ju hundarna som vallhund nämner, de som löper större risk att få magomvridning. Har du en hund av sådan ras, då är det klokt att ge lite mat ofta. Det är till sådana hundar också viktigt att inte ge mat nära inpå motion och det absolut bästa är att ge hundarna rå mat eftersom torrfoder sväller i magen och ökar risken för magomvridning.

Jag själv, tja, jag ger olika många mål mat per dag ;) Min vuxna tik äter vanligtvis 3 mål mat per dag. Unghunden äter mellan 2 och 5 mål mat per dag. Ibland händer det att de bara äter ett mål mat och tja... det blir lite som det blir med det där beroende på vad de äter och vad vi gör under dagen. Jag barfar, så vad det bjuds på för mat kan variera från köttkross till stora skallar från köttkor.

Jag själv ger två mål om dagen då mina hundar verkar vara bekväma med den rutinen. Ett mål på morgonen och ett på kvällen. Därimellan så hinner dom med att äta massa godis då vi småtränar ofta, och råhudsben mm brukar dom också få varje dag/när deras gamla är slut. Så jag själv känner också att två mål räcker för oss.

Hästar är gjorda för att beta nästan dygnet runt, precis som de flesta betesdjur. Om man inte har de på fri tillgång behöver de mat ofta (vet inte hur det är med hästar men kaniner, som också är blindtarmsjäsare, har inga egna tarmrörelser utan maten åker vidare i systemet genom att det fylls på ovanifrån. Därför blir det snabbt farligt om de inte äter).

Hundar är rovdjur och äter mycket när de väl har chansen.

Tja, även vi människor kan (och har på många ställen) äta även enbart en gång om dagen. Nu ger jag mig inte in på nån diskussion om vad som är bäst, det finns det säkerligen många åsikter om.

Människor kan även dela upp sin sömn i två, eller flera gånger om dagen.

Min gammelman åt mest på nätterna. Han hade fritillgång och åt när han hade lust helt enkelt men han åt aldrig om någon befann sig i samma rum och inte heller om jag inte var hemma. Min nuvarande hund klarar inte helt fritillgång utan han får morgon och kväll. Det är dock sällan han äter upp allt genast utan han äter när han har lust. Frukosten är sällan slut före 14-15 tiden och den får han vid åttatiden.

Min Herr Hund (vuxen) av stor ras äter just nu enbart framåt kvällen. Skulle jag sätta fram något på morgonen bryr han sig om det, så det är hans val.

Mina får tre ggr per dag. Allt färre än så är enligt min hane djurplågeri :p Enligt honom är nog det optimala antalet gånger 30-40 st per dag.

Har provat med färre utfodringar men jag tycker det funkar bäst med mat tre ggr per dag.

Mina rottisar ar atletiska och vid en "slim" vikt ... (en overviktig rottis lever inte lika lange) och ater tva ganger om dagen ... med vissa avdrag av mangden mat vid intensiv traning med godis. Om den aldre gar upp lite i vikt (Princess Diva har aldrig gjort det sa jag vet inte hur hon reagerar) vill hon bara ata pa kvallen. Hon nibblar nagra fa kulor pa morgonen men lamnar det ... och ar glad nar maten kommer pa kvallen.

Jag ger två gånger per dag, lunch och kvällsmat.
Rubs är en morgontrött rackare och vill inte ha frukost.
Det fungerar väldigt bra för oss, jag märker tydligt om han är hungrig mellan målen. Då får han något att tugga på så blir han glad och nöjd.
Är väldigt noga med hans vikt, vill inte ha en liten limpa utan han ska vara smal och fit.

Jag ger dem mat efter hur det passar. Valpen 5,5 månader får just nu 4 ggr/dag för hon har växt så himla mycket på höjden och är lite för smal så jag kompletterar med färskfoder sent på kvällen. Den äldre hunden 10år har tidigare fått 2ggr/dag men nu har hennes mage krånglat en del och hon verkar inte känna av det om hon får ett minder mål innan läggdags. Så hon får 3ggr/dag.

Jag har för mig att de raser som riskerar att få magomvridning bör utfodras oftare.

Ja fast enbart för att minska storleken per mål. Om man ger 5 dl per mål två ggr per dag eller 5 dl per mål fyra ggr per dag ändrat inget. Däremot om man ger 2.5 dl per mål 4 ggr per dag istället för 5 dl per mål 2 ggr per dag

Jag ger två ggr per dag. Tre om han tappar vikt eller har magkänning.

Andra hundar har haft fritt, ätit en gång per dag, två eller fyra ggr per dag. Individen styr.

Pappas hund får mat två ggr per dag men äter upp allt på kvällen. Dvs lämnar frukosten men äter sen upp frukost + middag på kvällen.

Mina fodras oftast en gång om dagen, på kvällen. Ibland har de fri tillgång till slaktkropp, och då äter de massor första dygnet, sen sporadiskt och knappt alls i ett par dagar innan de gör slut på den. Ingen av dem väljer att gå dit och knapra i sig en massa småmål.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka