ansökan om föräldrapenning

turbofling

Trådstartare
Jag tänkte vara ute i god tid och ansöka om föräldrapenning (ska ta ut innan barnet föds), dom verkar ha långa handläggningstider.
Men jag förstår inte rikigt hur jag ska göra och det känns enklare att fråga er än att ringa dit.
Den enda informationen jag hittar är att man ska skicka in moderskapsintyget. Ska man alltså bara skicka det som det är, ingen blanket eller något? Det står sen att dom kommer att kontakta mig för mer information, via brev då?

Sv: ansökan om föräldrapenning

Jag skickade moderskapsintyget tillsammans med ansökan om havandeskapspenning. Eftersom ansökan om FP görs via nätet så skulle jag börja där. Ansöka först och se att ansökan går iväg, därefter ta en kopia på moderskapsintyget (man vet ju inte om de kommar bort...) och så skicka in det.

När din ansökan är klar går du in på FKhemsida och begär ersättning. Vet inte hur tidigt du kan göra det men jag begärde FP innan Rasmus var född. Tror det stod: "Begär FP för barn beräknad förlossning 071028".

En FP-period är mellan den 21-20e. Sen kommer pengarna samma månad kring den 25e.

Dvs begär du FP från den 21/1 - 20/2 så kommer de pengarna den ~25/2. När du har ett pågående ärende på FK så kan du begära Fp fram till typ 10 dagar före utbetalningen och få pengarna samma månad, men säkrast är ju att göra det så tidigt som möjligt.

En sak till, pappan eller den som ska ta ut 10 dagar tillfällig FP i samband med födseln måste anmäla det samma dag h*n vill börja ta ut av dagarna. Missar man det (som vi gjorde) får man ringa FK och de skickar hem en blankett och då dröjer de lite längre innan pengarna kommer.

Jag har letat och letat men kan inte hitta vart man kan ansöka om föräldrapenning via nätet.

*kl*
Men kan man inte bara skicka in moderskapsintyget så skickar FK ut de blanketter som man själv ska fylla i?

Så gjorde en vännina till mig :)

Jag tror jag gör så, det är det enda jag kan hitta även om informationen är lite otydlig.

Ta kopia på moderskapsintyget om du inte fick dubbel uppsättning, det är alltid bra att ha om du måste bevisa att du är med barn..

( nu tänker jag på när du inte kan visa magen )

*kl* jag skickade moderskapsintyget sen anmälde både jag och pappan föräldrapenning. Alltså man anmäler först, sen begär man ut de dagar man vill ha. Först ska dom ha en anmälan för att man ska kunna begärna fp. Krångligt? :rofl: Vi skickade moderskapsintyget i v25 tror jag och anmälde strax därefter sen kunde man begära (min man) på BB pappadagarna och jag begärde redan i förväg från 1 januari då min sjukskrivning gick ut 31 december.(vilken tajming för hon kom ju 1 januari haha).

Handläggningen går väldigt fort om man anmält i förväg att man ska begära FP. Det är då dom gör utredningen om SGI osv. Både för mamman och pappan om båda anmält dvs.

KL

Panik!

Jag trodde att jag var ute i god tid och att allt var i stort sett klart, och skulle bara ringa försäkringskassan för att fråga hur jag ska fylla i min extrainkomst som jag haft under studietiden... de hade ju redan mina uppgifter om inkomst för året innan jag började plugga och på mina sidor såg det ut som att allt var klappat och klart... men ICKE!

Nu måste jag fixa arbetsgivarintyg och skicka in angående de anställningar jag hade det året (innan jag började plugga). Jag jobbade som timvikarie på olika skolor i min hemkommun, samt på två privatskolor och på Universeum i gbg. Något jädra arbetsgivarintyg har jag ju såklart inte, så nu blev det lite panik att fixa det såhär i juletider! Arbetsgivarintyget för det jag extrajobbat är ju ett mindre problem eftersom det är så färskt.

Inkomståret är tack och lov skyddat av att jag tagit ut studiemedel under hela min pluggperiod. På somrarna behöver man tydligen inte ha jobbat om man fortsatt att läsa på samma program efter sommarlovet. Det hade iofs inte spelat någon roll eftersom jag alltid har jobbat hela somrarna, men ändå.

Nu får vi se hur lång tid det här tar! Vad händer om bebisen kommer innan min sgi är fastställd? Får man retroaktivt då om man får för lite utbetalt i början?

//Julia

Oj räcker det med anställningsintyg som man får när man slutar på ett jobb ?

Man får retroaktivt självklart! Man kan få retroaktivt flera år tillbaka tex om dom räknat fel (har hänt mig flera ggr). Bara du begär i förväg så kommer ju pengarna nån gång ;)

När min SGI fastställdes tog det 16 veckor (sjukskrivning) jag fick bla sitta 2 timmar i telefon med lönekontoret i Göteborg (SJ) där ekonom-tjejen fick räkna ut, inte bara min snittinkomst inkl tillägg utan även vad jag skulle haft IDAG om jag jobbat kvar, eftersom man åtminstonde då på den tiden hade rätt att räkna upp sin inkomst, vad man skulle tjäna om man jobbat kvar. Det var mkt tjorv men tilslut fick jag upp min SGI himla mkt motför vad jag trott.

Mina papper stod antal arbetade timmar och snitt-timlön vill jag minnas. Eftersom jag både sökte jobb, pluggade och timjobbade om vart annat så räknades det om till heltid... fast jag i verkligheten ALDRIG jobbat heltid :) (tjorvigt, minst sagt)

Vad bra att man får retroaktivt, då kan jag känna mig lugn =)

Nu är det ju jul och nyår, så jag lär ju inte få in alla intyg förän i början på nästa år, och sen ska papprena skickas in och SGI:n fastställas... suck. Jag som trodde att allt var färdigt eftersom det såg ut så på mina sidor (ville ju bara lägga till min extra lön!). Jasså, man kan räkna upp och se vad man hade tjänat om man arbetat kvar? Det visste jag inte! Jag kanske borde boka ett privat möte för alla mina papper... =)

Calazirya: Jag antar att det räcker med ett anställningsbevis. Det de vill veta är ju främst inom vilken tidsram man har arbetat och vad man har tjänat.

//Julia

Ta kopia på moderskapsintyget om du inte fick dubbel uppsättning, det är alltid bra att ha om du måste bevisa att du är med barn..

( nu tänker jag på när du inte kan visa magen )

Dum fråga kanske, men vart får man tag på moderskapsintyg?

Förr var det så att man skulle lämna uppgift på vad man skulle tjänat idag om man jobbat kvar, jag tror dock det ändrades för nått år sen så FK själva gör en schablonberäkning dvs man får i regel mkt mindre än man eg skulle haft, dom går efter nån tabell.... men kan ju ha ändrats igen. Fk är en ren djungel!!!!

Retroaktivt ska du kunna få bara du kollar så du begär från och med när du ska ha så kommer ju pengarna när dom kommer :) På mig räknade dom fel ett år så jag fick 15tusen retroaktivt året efter och året efter det glömde dom höja SGI så då fick jag det retroaktivt.... värsta djungeln det där :)

kl

Så nu är allt ordnat med försäkringskassan. Det slutade med att jag slapp skicka in intyg, vi tog allt på telefon. Det beror nog mycket på vilken handläggare man får skulle jag tro...

Hur som helst, nu ska jag begära FP från och med imorgon då det är min sista dag med csn bidrag idag. Hur kommer pengarna betalas ut nu egentligen? Jag kommer ju att begära pengar from 12jan, när kommer då pengarna?

//Julia

De du begär från den 12-20 januari betalas ut i januari den:
Föräldern född dag 1-10 Den 25:e varje månad
Föräldern född dag 11-20 Den 26:e varje månad
Föräldern född dag 21-31 Den 27:e varje månad

Sen de du begär mellan den 21 januari - 20 februari betalas ut i februari.

var hittad du den här infon? För att få en "månadslön" ska jag alltså anmäla i perioder mellan den 21e och 20:e?

Jag måste ju börja ta ut FP from imorgon eftersom mitt studiestöd slutar då. Men jag måste väl inte ta ut "heltid"? Räcker det att jag tar ut varannan dag t ex? För att skydda min sgi alltså. Är det så att from första dagen man tar ut FP så är SGI:n skyddad fram tills barnet är ett år, så länge man tar ut minst en dag i veckan?

Vi hade tänkt ta ut varannan dag mellan den 12:e och den 20:e jan, och sen börja ta ut sju dagar i veckan mellan den 21 jan - 20 feb, och sen fem dagar i veckan 21feb-20 april.

Förstår du hur jag menar?

//julia

Jag ringde FK när jag väntade Rasmus för att veta deras datum eftersom jag fyllde i månadsvis via deras hemsida.

Ni behöver inte ta ut några dagar alls först barnet fyller 1 år. Det är när barnet blir 1 år ni måste skydda er SGI, men föräldrapenningen behåller ni även om SGIn sänks.

Okej!

Fast de sa till mig att jag måste börja ta ut from den 12 januari eftersom det inte får bli något glapp mellan csn stödet och FP om jag vill skydda min sgi...

//Julia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka