ansökan om föräldrapenning

Sv: ansökan om föräldrapenning

Även fast du går direkt från csn till föräldraledig? Låter konstigt att man som student måste ta ut dagar fast man inte behöver det när man jobbar. De skulle jag ringa och dubbelkolla med FK eller fråga på deras chatt på hemsidan när den är bemannad.

Ja. Alltså hon menade att det inte fick bli något glapp mellan studiestödet och FP, för då förlorar jag min sgi. Ett annat alternativ är att skriva in mig på arbetsförmedlingen under glappet, men det känns ju onödigt.

Så här står det ang studier.

Om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller studerar
Du får också behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller studerar och finansierar studierna med studielån eller studiebidrag. Om du avslutar eller avbryter programmet eller studierna måste du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen första vardagen efter att du har slutat för att få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller förstås bara om du inte har ett arbete.

Vad konstigt. Hon menade inte att du bara måste anmäla dig som föräldraledig hos FK? Först gör man ju en anmälan om att vara föräldraledig, sen begär man ersättning.

Jag gissar på att hon menade som Pmm skrev i sitt sista inlägg att du ska anmäla dig som föräldraledig inte att du måste börja ta ut dagar? Jag gick iofs inte från student men från sjukskriven och jag tog inte många dagar alls de månader jag var ledig....

Men vadå? Hur anmäler man att man ska vara föräldraledig då? Hittar bara begära föräldrapenning...

Jag minns faktiskt inte, och jag gick ju på havandeskapspenning innan så de är ju olika. Ska du inte anmäla dig föräldraledig hos CSN som då informerar FK?

Jag minns inte heller hur man gjorde bara att man anmäler (vi skrev på pappersvarianten).... sen begär man pengar då man vet hur man vill ta ut och det skötte vi via internet :)

Det står att anmälan sker samtidigt som man begär föräldrapenning på nätet, så antagligen har de inte den tjänsten på nätet då (där man bara kan anmäla föräldraledighet). Ja ja, skitsamma, nu har jag begärt några dagar from igår och sen kommer jag ta ut hyfsat mycket de första tre månaderna, eftersom vi har två hus att betala för just nu (bygger nytt som är färdigt i mars och bor ju samtidigt i ett, så kostnaderna är inte låga precis...).

//Julia

kl

Jag håller på och fixar med papper för föräldrapenningen men har problem. Provade att ringa försäkringskassan men det var kö och det orkar jag inte vänta i.Kanske någon här kan hjälpa mig.

Jag ska fylla i papper om min sjukpenninggrudade inkomst.
Ska fylla i vilken period jag räknar med att studera
Ska jag då fylla in från när jag började studera tills nu när kursen jag läser nu är slut?

Ska fylla i arbete under studetiden
Ska jag då fylla i dom båda extraobben jag haft+ sommarjobb? Det finns bara plats för att fylla i ett jobb

Uppgifter om jobb innan studietiden
Här antar jag att jag ska fylla i jobbet jag hade under ett år innan jag började plugga

Jag hade också ett uppehåll på en termin där jag inte hade någon inkomst alls (och inte var anmäld till arbetsförmedlingen). Hur ska jag fylla i det?

Jag är ganska så säker på att jag inte har rätt till något mer än bara grundersättningen iaf, så det känns bara jobbigt att fylla i den här blanketen. Jag är rädd för att göra fel. Dessutom kommer jag bara få pengar från försäkringskassan en månad sen när Bäbis är född får vi från Österrike istället (där bebisens pappa bor och vi ska flytta till).

Det står att anmälan sker samtidigt som man begär föräldrapenning på nätet, så antagligen har de inte den tjänsten på nätet då (där man bara kan anmäla föräldraledighet). Ja ja, skitsamma, nu har jag begärt några dagar from igår och sen kommer jag ta ut hyfsat mycket de första tre månaderna, eftersom vi har två hus att betala för just nu (bygger nytt som är färdigt i mars och bor ju samtidigt i ett, så kostnaderna är inte låga precis...).

//Julia

*Halvt KL*

Hur lång tid tar det när man har skickat in "Uppgifter inkomst och årsarbetad tid" tills man vet hur ens FP ser ut?

När jag ringde till FK häromdagen kunde man välja att lämna sitt telefonnummer så ringde dom upp sen när det var ens tur. För en gångs skull bra service från FK's sida....Det var ju "bara" 25 min väntetid...

Vet inte riktigt. Mina uppgifter fanns ju redan hos FK eftersom jag varit sjukskriven en gång 2005 (och sen började jag plugga). Så när handläggaren ringde upp mig tog vi bara höjningen på telefon och sen var det ändrat i mina uppgifter dagen efter. Om du har bank id kan du ju logga in på "mina sidor" och se om ditt ärende är pågående eller färdigt.

//julia

Om du har haft ett uppehåll på en termin där du inte har haft fullt studiestöd eller varit arbetssökande (hos arbetsförmedlingen) så är din inkomst innan studierna inte längre skyddad. Om du har arbetat under studietiden under en sammanhängande period på minst sex månader (närmast innan födseln tror jag, fast det kan hända att de räknar med det även om det är tidigare under studietiden) så kan du få tillgodoräkna dig det och därmed få upp din sgi lite.

Fyll i båda jobben på samma rad, skriv smått =) Eller ring och lämna ditt nummer, alternativ skicka ett mail och be dem ringa (det gjorde jag) och hör med dem. Det är alltid bättre att prata med någon och få förklarat för sig hur saker och ting ligger till.

//julia

Efter att ha läst det du skrev nu och på försäkringskassans hemsida har jag fått bekräftat precis det jag trodde innan. Att jag inte kommer få mer än grundersättningen. Känns lite onödigt att fylla i pappret då, ska skicka ett mail imorgon och fråga om jag måste fylla i något alls då. Eller är det någon som vet hur jag ska göra nu?

Vet inte riktigt. Mina uppgifter fanns ju redan hos FK eftersom jag varit sjukskriven en gång 2005 (och sen började jag plugga). Så när handläggaren ringde upp mig tog vi bara höjningen på telefon och sen var det ändrat i mina uppgifter dagen efter. Om du har bank id kan du ju logga in på "mina sidor" och se om ditt ärende är pågående eller färdigt.

//julia

Okej, tack! Ja det kan jag ju göra, innan man skickat in papprena står det ju bara lägsta ersättning så det borde ju uppdateras sen :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2