Ännu en "Vilken ras skulle passa oss?"-tråd

Sv: Ännu en "Vilken ras skulle passa oss?"-tråd

Ber först och främst om ursäkt för att jag varit så dålig på att svara er här i tråden, jag befinner mig utomlands just nu och har inte riktigt tillgång till internet och inte heller så mycket tid. Kommer återkomma med djupare funderingar när jag kommer hem nästa vecka :)

Apropå Eurasier som några skrivit tidigare så tycker jag det är en jättetrevlig ras men som några av er varit inne på - för svårmotiverade (om än väldigt lättlärda) med mycket egen vilja. Jag tycker det är jättekul att träna men kan tycka det är lite "avtändande" när hunden kan och vet men ofta tycker annat är mycket mer intressant :) Det är samma sak med att få med (i alla fall vår) Eurasier ut på en springtur - det skulle både bli för varmt och för tråkigt i längden. Första gången skulle kanske vara kul, sen bara tråk. Hon skulle hänga på men man skulle få släpa! Eurasiern är också en aningen för reserverad än vad jag tänkt mig, för mig får hunden gärna vilja hälsa och bry sig lite om andra människor än den egna familjen även om den inte behöver vara labbe-glad.

Ska kika upp era tips på hundraser, vissa av dem vet jag väldigt lite om. Spännande :)

Jag och sambon har så sakteligen börjat fundera på att utöka familjen. Trodde det skulle dröja många år till men suget har växt sig starkare senaste året så vi får se om det kanske händer inom en snar framtid ändå :)

Jag är uppvuxen med hundar, senast en Eurasier som vi skaffade under mina tonår och som jag varit väldigt engagerad i. Har tränat lite lydnad med henne och prövat på agility men inte mer än så. Sambon är utan hundvana. Detta skulle alltså bli vår första hund för oss båda även om jag har lite erfarenhet i bagaget.

Vi söker efter en hund som:
- Har så lite vakt som möjligt, och helst ingen utpräglad jaktinstinkt heller
- Är glad och positiv utan att vara för på, och ska ha lätt för att varva ner då den kommer få följa med till sambons jobb och bli "kontorshund"
- Vill/kan följa med på några springturer (ca 1 mil) några gånger i veckan
- Är relativt "lättlärd"/lättmotiverad och vill träna lydnad och/eller agility på hobbynivå
- Vill följa med på det mesta annat som händer

Utseendemässigt önskar vi:
- En hund av medelstorlek (ungefär Eurasier-storlek eller något större/mindre)
- Enkel pälsvård (borstning osv går bra), gärna med så lite fällning som möjligt. Allra helst vill sambon ha en "lurvig" (dvs inte korthårig) hund, men för mig spelar det ingen roll.

Vad tror ni skulle kunna passa oss ? :)

Vi hade i princip samma krav när vi letade hund förutom att vill helst ville ha en liten-medelstor hund. Efter en hel del letade fastnade vi först för dansk-svensk gårdshund men efter att ha pratat med uppfödare så gick de bort då de inte var föriga nog och hade för mycket jakt.

Sen träffade vi av en slump en kvinna med två Australian kelpie (en ras jag hade uteslutit tidigare pga. att de var för krävande.) Pratade iaf men några uppfödare av rasen och kom snabbt fram till att det var rasen vi ville ha. Visst är de arbetande hundar och behöver stimulans men de flesta iaf river inte huset om de får ta det lugnt några dagar.

Nu har vi vår kelpiekille på 16 månader och vi har inte ångrat rasvalt en sekund. Min kille skulle nog vara nöjd med den stimulans du skriver om bara agility/lydnadsträningen blir några dagar i veckan.

En nackdel är att han är glad i alla människor, mer än labbeglad tror jag. Men jag tror att det är lättare att hantera än om de är reserverade. Sen är verkligen inte alla kelpies lika översociala men de ska INTE vara reserverade.

Superkul hund att träna med, lätt att motivera för det mesta, tycker det mesta är kul, lär sig supersnabbt och det mesta sker supersnabbt (det gäller att vara reaktionssnabb som förare). Innan jag skaffade honom hade jag inte tänkt att tävla och nu har vi redan startat lydnadsklass 1 och planerar att tävla även i bruksspår och agility. Träningen med en kelpie kan vara lite beroendeframkallande har jag märkt :D

Han ha varit med överallt, framåt och orädd i alla miljöer, följer med på ridturer, kan koppla av i princip var som helst, inga problem med att vara ensam hemma. Det som är ett ganska vanligt problem i rasen är att de inte uppskattar viss hantering som kloklippning och liknande vård. De har och ska ha viss skärpa, det ska man vara medveten om.

Innan tyckte jag att de var nästan var fula att se på men det tycker jag inte längre:
DSC_4245red.jpg

KL

Åh vad svårt det ska vara. Har kikat på tipsen som kommit upp i tråden här - och rent utseendemässigt tilltalas varken jag eller sambon av någon. Nu kommer vi självklart inte välja hund utifrån dess utseende, men vi har tid på oss att undersöka så kanske kan vi hitta en ras som passar på även detta plan? Har förvisso kikat på kat 9 redan och tycker i princip alla hundar där är för små.

Den spanska vattenhunden som några av er tipsat om verkade trevlig, men vi gillar nog inte det lockiga (därför pudeln går bort lite) även om den spa ska vattenhunden iaf hade lite "grövre" kropp/ansikte än pudeln vilket vi gillar. Samtidigt blir jag direkt rädd när de inte utges för att vara renodlade sällskapshundar, är så rädd att inte kunna ge vår nya familjemedlem vad den behöver ! Samtidigt är vi ju aktiva sett till det rent fysiska (med långpromenader, inlines, cykel, reser runt på utflykter, springer) och jag ser ju framför mig att jag ska hitta en kompanjon som jag riktigt kan få till lydnad, agility osv med :) Men jag vill ju samtidigt inte att hunden ska ha det som ett rav att få en viss dos mental aktivering varje vecka och att den annars klättrar på väggarna. Kelpie känns på tok för mycket bruks för vår del. Även golden trodde jag var brukshundar och de linjer som avlades mer för sällskap inte var särskilt toppen mentalt? Annars gillar jag den typen av hundar, rent utseendemässigt och även i lynnet de individer jag träffat :)

Senast ändrad:

Chinese crested, mittelspitz, japansk spets faller också bort mest pga storleken men också för att jag de ex jag träffat antingen inte varit särskit trevliga eller den typ sv hund jag gillar. Jag kanske är fånig men jag gillar inte riktigt dessa små hundar, vill ha lite att "ta i" och sedan vet jag inte hur långt/länge/snabbt en sådan liten kan pina på vid spring/inlinesturer, sambon håller högt tempo men det kanske inte är något problem egentligen? Om hundarna är av versionen mindre vill jag ändå att de ska vara lite grövre i typen isf med så mycket kroppsmassa som möjligt ;)

Bearded collie har min mormor haft några stycken, jättetrevliga hundar men skulle aldrig orka med pälsen i längden. Därför mormor bytte ras också... :p

Vad kinkig jag är. Undra om jag kommer hitta min drömhund. När jag kommer hem ska det googlas järnet ;)

Senast ändrad:

Ni får gärna fortsätta tipsa och komma med funderingar :)

Man SKA vara kinkig! Bättre att vara det innan än när man står där med "fel" hund.
Jag tror absolut att en golden kan passa er, inte en jaktis men en lite aktivare "sportgolden" (inte värsta utställningshunden). Jag har lite dålig koll på goldenkennlar men tror att t ex Höstglädjens har hundar som inte är utpräglade arbetsmaskiner men som ändå går att jobba med :).
Sen kommer jag till min käpphäst, har man en retriever så bör man träna någon form av sök/apportering med den även om det främst gäller de jaktavlade. Det behöver inte vara så krångligt, ta med ett par bollar/dummysar på promenaderna så går det att få till en hel del övningar.
Att "få vara med" i en aktiv vardag gör faktiskt också en hel del, jag märker t ex på mina om vi bara har legat hemma och slappat eller om vi varit i stallet, hemma hos mamma osv även om jag inte direkt tränat med dem.
Dock tycker jag väl - precis som du - att de mest aktiva raserna behöver lite mer genomtänkt aktivering. Det kan gå bra ändå men det kan också slå fel.
Samtidigt så är de flesta brukshundsmänniskor inte mer än vanliga dödliga heller med jobb och familj och deras hundar mår bra ändå ;).

Samtidigt är vi ju aktiva sett till det rent fysiska (med långpromenader, inlines, cykel, reser runt på utflykter, springer) och jag ser ju framför mig att jag ska hitta en kompanjon som jag riktigt kan få till lydnad, agility osv med :) Men jag vill ju samtidigt inte att hunden ska ha det som ett rav att få en viss dos mental aktivering varje vecka och att den annars klättrar på väggarna.

Vill du vara hyffsat säker på att få en kul träningskompis så är en nog i grunden arbetande hundar och inte sällskapshundar du ska titta på. Visst finns sådana hundar bland de sällskapsavlade men de är betydligt fler bland brukshundarna. Självklart ställer det högre krav på fysisk och mental stimulans men samtidigt så brukar mentalt vettiga hundar kunna ta det lugnt några veckor utan att riva hemmet.

Ställer du krav på att hunden ska tycka att det är kul att jobba och orka jobba en del så kommer hunden ställa krav på dig att den får jobba. Det är nog svårt att komma ifrån eftersom hundar är levande varelser och inte maskiner som man själv kan ändra inställningarna på.

Sen vet jag några som håller kelpisar i princip som sällskapshundar vilket verkar fungera även om jag tror hundarna hade föredragit att få jobba mer,

Du har redan fått tips om portugisisk vattenhund och om du inte gillar den spanskas lockiga päls så kanske en portis skulle fungera? De har oftast vågig päls och man behöver ju inte klippa i lejonklippningen som ju är rasklippningen. Vi har en portiskille på tre år som är riktigt trevlig. Han har en tydlig av-på-knapp, ÄLSKAR att träna (agility, lydnad, tricks). Han kräver en del aktivering men inte i klass med brukshund. Är väldigt bra på att slappna av och lugn i nya miljöer. Folk brukar tycka att han är så väldigt lugn och cool. Han är inte speciellt social mot nya människor men inte heller reserverad, snarare ointresserad. Lätt att åka tunnelbana, tåg/nattåg/ buss med. Otroligt bra med barn.

Vi klipper ner honom helt på sommaren och har honom i halvkort päls resten av året. Han har väldigt lättskött päls. Vår kille är liten, ca 51 cm och 22 kg. Vi har tidigare haft problem med osäkerhet vid hundmöten men det gick att jobba bort! Idag funkar han fint med alla. Det är också skönt att han inte fäller!

Hittade en bild på hur de kan se ut när man klipper ner helt, de är smidiga och sportiga hundar som gillar att jobba men är lättlärda och kan tröttna fort om man nöter moment för länge. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=789111

Jag har lagt till den spanska och portugisiska vattenhunden på "listan" nu så ska jag dyka ner och söka mer info om raserna när jag kommer hem. Detta är raser jag inte alls känt till eller ens träffat några ex av faktiskt. Tack så mycket för infon, även om det reserverade (ointresserade) draget är något jag inte vill ha i för stor utsträckning... :) Men det finns ju individer inom rasen på den punkten kan jag tänka mig !

Delvis KL

Idag såg jag en Staffordshire bulleterrier på stranden, hur tror ni denna ras skulle fungera? Rent utseendemässigt är de ju lite mindre (dock kraftiga) och betydligt kortare päls än vad sambon föredrar, men när jag läste om dem lite på nätet tyckte jag rasbeskrivningen kändes rätt. Men jag har aldrig känt en staffe - ni med mer erfarenhet, vad tror ni? Är det för svår första hund ? Märker man mycket av terrierdragen i rasen? Såg även att de hade ganska mycket dåliga höfter inom rasen och att det skrevs om könsbunden aggressivitet jämtemot andra hundar, någon med erfarenheter? Många funderingar :)

Senast ändrad:

Fortsätter min dialog med mig själv :angel:

Staffen går bort, på grund av risken för aggressivitet mot andra hundar. Kanske över lite för översociala för vår smak, men annars jättefina hundar :)

Har också kikat på Kromfohrländer som kom upp i tråden, och Kooikern som ser ganska lik ut rent utseendemässigt, men båda dessa raser verkar krävande och knepiga och inte vara särskilt stabila i psyket (åtminstone inte här i Sverige).

Har svårt att hitta exakt vad jag letar efter faktiskt. Just nu kikar jag lite på Cocker Spanieln, vad tror ni om denna? Lite mindre än vad jag tänkt (igen) men verkar vara mycket hund och de har ändå en rejälare kropp vilket jag kan tycka väger upp. Skulle de uppskatta/orka längre löpturer o.s.v.? Hur mycket jakt är det i dem, går det att ha dem lösa i skog och mark utan att de riskerar att sätta av efter vilt (träningsfråga, jag vet, men hur ser förutsättningarna ut?). För mycket pälsvård? Men jag känner att jag måste börja ge efter på några av mina punkter...

Senast ändrad:

Det är inte lätt att välja ras:p
De cockrar jag har träffat har varit helgoa! Både jaktcocker och den vanliga "sällskapscockern" pigga och glada hundar:) Jaktcockern är en arbetsmaskin med aldrig sinande energi och blir nog lite mycket ifall man inte vill jaga, men den vanliga cockern är en jättetrevlig ras, lagom med energi och lättlärda/föriga.

Cockern har ju viltintresse men ska inte vara hundar som drar på vilt, de har ett snävt sök och "trasslar runt" i buskarna och puttar viltet.
Den vanliga sällskapscockern har inte samma jakt i sej som en jaktcocker. Men visst finns det ett viltintresse, dock inte svårare att hantera än på en retriever, cockern ska jobba "under bössan" nära sin förare om du förstår hur jag menar?

Angående pälsvården så är det inte värre än att man kan raka ner dem om man inte vill ställa ut. Jaktcockern har inte lika mkt päls utan är mer som en münster i hårlaget.

Det låter ju ganska hoppfullt :) Jaktcockern är nog lite för mycket för oss i så fall, men det går alltså att hitta bra ex inom sällskapskategorin också? När man googlar lite på Cockern så kommer det upp en del trådar (bland annat här på Buke) om vissa mentala problem som har börjar dyka upp inom rasen (aggressivitet t.ex.) så jag antar att det bör väljas uppfödare med omsorg - men så är det ju nästan inom varje ras känns det som.

En riktigt kortklippt cocker kräver kanske inte särskilt mycket pälsvård som du säger, och en klippning då och då är ju inte alltför jobbigt ;) Någon som vet hur envisa de kan vara, är de väldigt svårmotiverade?

De jag har träffat har varit enkla och med mycket "will to please" något envisare än labben men fortfarande härliga träningskamrater.
Angående mentaliteten så är de nog inte värre än någon annan ras:) Titta på kennel Meryls hemsida, de har både jaktcocker och vanlig cocker. Finns en hel del att läsa där.

Ett litet tillägg, storleken på cockern är i mitt tycke kanon! En lagom hund med lite massa, ingen spinkig benhög :D

Senast ändrad:

Har du kollat på Welsh Corgi? Tycker de verkar stämma in på de flesta av punkterna! Kanske lite mindre (lägre) än du tänkt dej, men det är rejäla hundar. :) Vi hade ungefär samma krav som dej, och till oss är det på kommande en liten pembrokevalp i augusti. :love:

Corgisarna är goa! Mina föräldrar har en 11veckors pembroke valp nu, deras 3:e på raken:) tycker dock att de är rätt "bjäbbiga", men roliga!

Ja, någon tyst ras är det ju inte. ;) De gillar att prata och diskutera. :D

Deras lilla busfrö underhöll oss hela midsommarhelgen:D Fullt ös-sova-fullt ös-sova:p

Har du kollat på Welsh Corgi? Tycker de verkar stämma in på de flesta av punkterna! Kanske lite mindre (lägre) än du tänkt dej, men det är rejäla hundar. :) Vi hade ungefär samma krav som dej, och till oss är det på kommande en liten pembrokevalp i augusti. :love:
Alldeles för små, och är öht tveksam om de skulle kunna hänga med på 1-1,5 mils springturer i högt tempo. Och massa timmeslånga powerwalks i mkt högt tempo osv. Kanske fördomar? Men jag vill absolut inte känna mig hindrad i tempo osv för att hundrn inte hänger med. Det har jag upplevt tidigare vid mindre hundraser. Men visst är corgin söt :)

Om du funderar på Cocker, tycker jag faktiskt att du bör ta en närmre titt på Springer Spaniel istället.

Min familj har haft flera stycken både Cocker och Springer, och av dessa har Springrarna genomgående varit trevligare. Cockrarna blir "gamla" tidigare, och surnar då ofta till och blir tråkiga, medan våra springers har hållit sig fräscha och pigga långt upp i åldrarna. Dessutom lite rejälare storlek, och drar inte in lika mycket smuts, eftersom de har mindre päls och större frigång. De har också betydligt mindre öronproblem, särskilt Welsh Springer-

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar