Ännu en "Vilken ras skulle passa oss?"-tråd

Sv: Ännu en "Vilken ras skulle passa oss?"-tråd

Berger Picard kanske? Inte översociala, kanske kräver lite av sin förare, men inte lika arbetskrävande som många andra brukshundar.

Fortsätter min dialog med mig själv :angel:

Staffen går bort, på grund av risken för aggressivitet mot andra hundar. Kanske över lite för översociala för vår smak, men annars jättefina hundar :)

Har också kikat på Kromfohrländer som kom upp i tråden, och Kooikern som ser ganska lik ut rent utseendemässigt, men båda dessa raser verkar krävande och knepiga och inte vara särskilt stabila i psyket (åtminstone inte här i Sverige).

Har svårt att hitta exakt vad jag letar efter faktiskt. Just nu kikar jag lite på Cocker Spanieln, vad tror ni om denna? Lite mindre än vad jag tänkt (igen) men verkar vara mycket hund och de har ändå en rejälare kropp vilket jag kan tycka väger upp. Skulle de uppskatta/orka längre löpturer o.s.v.? Hur mycket jakt är det i dem, går det att ha dem lösa i skog och mark utan att de riskerar att sätta av efter vilt (träningsfråga, jag vet, men hur ser förutsättningarna ut?). För mycket pälsvård? Men jag känner att jag måste börja ge efter på några av mina punkter...

Satt och läste tråden och kom direkt att tänka på min staffe! Det med hundaggressivitet har jag aldrig märkt. Inte på min eller någon jag träffat. Min staffe är världens fjäskfis. Visst han är tjatig och bufflig och andra hundar blir lätt störd på honom. Han leker ofta ihop med andra hundar och jag har aldrig sett honom bli i närheten av aggressiv. Det är störande tjatiga fjäskiga beteendet ser ut typ så här http://www.youtube.com/watch?v=4KACvmNw8s8 nu känner han ju och har växt upp med den vita hunden, så han är snäppet drygare med ilo. Jag kan nästan tycka att ynkisen är för fjäskig och vek ibland. Han älskar att jobba och vara till lags, men trivs lika bra i soffan. Kan koppla av vart som helst när som helst. En härligare kärleksklump får man söka efter. :)

Viveka, jag tycker spaniel-hundarna är otroligt fina och de ex jag träffat har varit väldigt trevliga hundar. Däremot upplever jag att dessa hundar beskrivs ha mycket jaktinstinkt och mycket större behov av såväl mental och fysisk stimulans (och att de kan bli riktigt "tråkiga" hundar om de inte får det). I mina öron låter det inte som den "sportiga sällskapshunden" som jag tänker mig. Vad är din erfarenhet?

Glimfeather, spännande att det kommer upp namn på hundraser jag aldrig har hört talas om! Ska kika vidare lite med det första jag hittar beskriver att de har mycket vakt och kräver en hel del. Har du egna erfarenheter? :) Ställer mig också tveksam så fort hunden beskrivs som brukshund... Tror inte jag kan ge en sådan hund allt den behöver under varenda månad av dess liv.

Missouris, självklart finns det massor av ex som inte är aggressiva mot andra hundar. Har själv träffat flera sådana! Och de verkar helt underbara staffarna och jag tycker själv att de verkar passa in på mycket av vad vi vill ha. Men rasklubben erkänner själva att problemet med aggressivitet mot andra hundar är relativt vanligt. Eller i alla fall vanligare än inom många andra raser. Och jag vill inte ta den risken - för en hundaggressiv staffe är inget jag vill ha med tanke på den enorma skada den rasen kan orsaka på andra hundar. Jag skulle gå runt och ständigt behöva vara på vakt för lösspringande hundar, och sambon som inte är särskilt hundvan skulle nog inte ens våga gå ut med hunden. Men tro mig, jag är lite ledsen över beslutet för jag gillar verkligen staffarna men även om det kan bli hur bra som helst så är jag inte beredd att ta risken för att det motsatta skulle ske :)

Senast ändrad:

Vill tillägga att jag googlat lite mer och kikat på videos o.s.v. och springrarna (har fastnat särskilt för welshen) verkar helt otroligt trevliga! Vilka glada, samarbetsvilliga och vackra hundar de verkar vara! Mycket energi och stor smidighet, verkar vara riktiga fenor på agilityplan också. Ska absolut undersöka dessa individer närmare - ställer mig fortfarande tveksamt till jakten i dem men jag antar att jag behöver ge vika på något plan och då får jag helt enkelt ligga i mer med träningen. Du får jättegärna berätta mer om din uppfattning av rasen. Hur är de att ha lösa i och med jaktinstinkterna? Hur är det med all energin och glädjen, behöver de mycket passivitetsträning? Känner att detta är en helt annan typ av hund än vad jag tidigare är van vid, men kan helt klart vara en kandidat :) Har de nära till skall?

Har inte läst igenom hela tråden, men om du inte är ute efter en specifik ras så kolla runt lite på t.ex omplaceringshem eller liknande? En blandras kanske vore något, om det är svårt att hitta den exakta rasen.

Jag själv har en bordercollie/collie som är ultimat för familjen. Han följer med mig i stallet, är kontorshund under dagarna, tränas i agility och lydnad osv. Han är väldigt anpassningsbar, vissa dagar med dåligt väder så vill han bara ligga inne och bli aktiverad med några promenader och lite godissök. Är det bra väder så kan vi vara ute hela dagen och han är med på allt. Han kräver nästan ingen pälsvård, skäller nästan aldrig och har ingen jaktinstinkt.

bild:
http://instagram.com/p/bB3vC2HcwJ/#

Först något om bakgrunden: Jag har haft två springers själv, en ESS och min nuvarande unghund, WSS. Tidigare hade jag golden som "min" ras, men efter att ha lärt känna min svågers första ESS var och är jag helt såld.
I den närmaste familjen har jag även följt, och under långa perioder också tagit hand om familjens andra 2 ESS och 2 cocker. Alla utom en har blivit mycket gamla. En tredje cocker i familjen lärde jag bara känna när hon var ganska till åren, fet och lat, vilket f.ö även cocker nr 2 blev väl tidigt, (kanske en anledning till mina fördomar mot cockers). Familjens nuvarande cocker är 13 år nu, och fortfarande riktigt pigg och trevlig, så hon är undantaget.

Jaktdriften: Den finns där helt klart, men är huvudsakligen inriktad på fågel. Själv jagar jag inte, så min träning är väldigt mycket inriktad på att kontrollera jaktdriften, eftersom jag vill kunna ha hunden lös överallt. Så det blir mycket kontaktträning och skvallerträning, med hunden lös större delen av tiden, redan från första dagen. Tiden mellan 8 och 12 veckor är oerhört värdefull för att grundlägga beteenden man vill ha fram hos hunden.

Min gamla ESS-tik behövde jag aldrig ha koppel på, hon var 100% viltren, och hennes automatiska reaktion om vi stötte upp hare eller rådjur på våra promenader var att komma in till min sida, sätta sig och vänta på belöning. Det var inte ens något jag medvetet tränade henne till, på något konstigt sätt lärde hon sig det själv, genom att avläsa mina reaktioner. Min nuvarande unghund är inte riktigt där än, men på god väg. Stöter hon upp rådjur förföljer hon en bit, men släpper efter ca 50 m och kommer tillbaka av sig själv. Mitt mål här är att få till ett fungerande stoppkommando.

Med fåglar fungerar det lite annorlunda. När min första springer var årsgammal, hade vi en kull trastungar på tomten. Hon spontanapporterade hela kullen i tur och ordning, men så vitt jag kunde se skadade hon ingen av dem. Samma sommar hade vi en kråkunge på tomten, som ramlat ur boet för tidigt. Även denna spontanapporterade hon varje dag under en veckas tid. Hon kom och lämnade av den till mig, jag släppte den, och den flaxade iväg en bit, till synes rätt oberörd. Flygturerna blev längre och längre, och så småningom lärde den sig flyga och gav sig iväg tillsammans med föräldrarna. Året efter hade hon förlorat intresset för fåglar, och brydde sig inte om dem längre.

Min nuvarande unghund jagade kråkor som valp, det verkade som om de retades med henne avsiktligt. Hon var 6 månader förra året, när trastarna hade ungar, och de gjorde henne fullständigt ballistisk. Det fick bli koppel under den perioden, och för säkerhets skull även i år, eftersom hon fortfarande verkar väl intresserad. Jag räknar med att även hon ska tappa intresset till nästa år, de är ju inte dummare än att de lär sig att fåglar bara flyger iväg utom räckhåll.

Aktivering: Sanningen att säga är jag rätt lat, och jag har vuxit ifrån det där med tävling. Den enda aktivering mina hundar egentligen får är långa, dagliga skogspromenader, och förstås att hänga med på allt annat jag gör. Ibland kör vi lite agility, bara för att det är kul. De älskar att hoppa, klättra och balansera. På det håller de sig glada, harmoniska och i god fysisk trim.

Båda har haft samma beteende när de är lösa ute. De rör sig mycket och fort, men håller hela tiden ögonkontakt och kort avstånd, de springer alltså aningen i sicksack framför, eller cirklar runt mig. Jag behöver inte ens hålla på och ropa in dem ideligen, de håller avståndet av sig själva, som om de hade ett "osynligt koppel" på ca 30 m. Det verkar vara inbyggt i rasen, och det är väl det som avses när folk säger att spaniels ska arbeta "under bössan".

Inomhus ligger de antingen och sover på golvet i det rum jag råkar befinna mig, eller trängs med mig i TV-soffan eller sängen. Tycker de att jag är för tråkig kommer de och ger mig någon leksak, för att jag ska kasta den eller ha dragkamp om dem.

De är väldigt sociala, gillar att ha folk omkring sig och kommer överens med de flesta hundar. Skäller gör de väldigt sällan. Jag skulle beskriva dem som väldigt lättsamma och okomplicerade, med en liten varningsflagg för att de är rätt hyperaktiva under valpperioden och första året. Sedan lugnar de ner sig och blir bara normalt livliga.

Jag är inte helt främmande för tanken om att ta en omplaceringhund, jag kikar runt emellanåt för att se om jag hittar någon som skulle passa som handen i handsken. Fördelen med en vuxen hund är ju att man vet vad man får, men jag är såklart lite svag för valpperioden även om jag tror jag är färgad av vår förra hund som var otroligt okomplicerad. Det är nog jobbigare än vad jag förstår ;)

Nu har tankarna satt igång igen. Har insett att spaniel-raserna nog inte är något för oss. Ett tag var jag inne lite på cockern igen, men det faller nog på att de verkar fälla en hel del och dessutom kräva mycket pälsvård uppepå det - annars verkar de jag stött på vara riktigt härliga individer. Men nu funderar jag - dvärgschnauzer, vad tror ni? Faller de på skälligheten? En mindre hund igen, ja, men det verkar samtidigt vara mycket hund i liten kropp och jag börjar allt mer gilla tanken på att ha en liten filur att gosa med i knät :angel:

Dvärgschnauzer kräver också pälsvård. Inte någon vidare avancerad sådan när man lärt sig (trimkurs för vardagstrimning rekommenderas absolut!), men det ska kammas underull (typ 1 gång varje eller varannan vecka beroende på hur mycket ull hunden har) och ryckas päls (kanske en gång i månaden iaf, vissa säger att det räcker med 4 ggr per år men då förlorar både pälsen sin bästa struktur/funktion och hunden tappar helt det rastypiska utseendet) och rakas på vissa partier (front, bak, öron & svans om man inte vill rycka dessa med).

Sköter man detta är dvärgschnauzern en superras för den aktiva familjen/personen :)! Visst kan de vara skälliga (rasen är ju en larm - och råtthund från början), men mycket är det en träningssak. Men ja, skälliga är de generellt (även om det givetvis varierar från individ till individ)

Vi har tre Dvärgschnauzrar här hemma, och de hänger med på typ allt :)! De hänger med på långpromenader, joggingturer (en springer med min mer vältränade man och min tävlingshund, de andra får dra runt på mig ;) ), vi tränar agility, viltspår, Rallylydnad, lite lydnad, åker på utställningar och tävlingar... Och så är de ju så söta och mysiga :love:!

Detta är mina tre (3 år, 1.5 år och han i bakgrunden 6 år), och så här ser de ut när de är så otrimmade som vi låter dem bli (de är här inte trimmade/rakade på kanske 1-1.5 månader :)

upplet-119.jpg

Senast ändrad:

Tack så mycket för info! :) Jag är medveten om att de också kräver sin pälsvård, men såvida den inte är särskilt svår (som jag uppfattat cockerns som) är det inte hela världen. Kan tycka det är lite mysigt med pälsvård också, emellanåt. Dock måste jag erkänna att en dvärgschnauzer gärna får vara lite ulliga och ovårdade för min del :angel: Tycker de är extra söta då, men kan tänka mig att de fäller mer då också och att pälsen förlorar lite kvalité...

Närheten till skall gör mig såklart lite tveksam. Ska undersöka saken närmare, jag har nog inte träffat några ex som varit särskilt glappkäftiga för jag trodde inte alls att rasen var särskilt skällig förrän jag läste på om den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar