Ännu en "Vilken ras skulle passa oss?"-tråd

cherie

Trådstartare
Jag och sambon har så sakteligen börjat fundera på att utöka familjen. Trodde det skulle dröja många år till men suget har växt sig starkare senaste året så vi får se om det kanske händer inom en snar framtid ändå :)

Jag är uppvuxen med hundar, senast en Eurasier som vi skaffade under mina tonår och som jag varit väldigt engagerad i. Har tränat lite lydnad med henne och prövat på agility men inte mer än så. Sambon är utan hundvana. Detta skulle alltså bli vår första hund för oss båda även om jag har lite erfarenhet i bagaget.

Vi söker efter en hund som:
- Har så lite vakt som möjligt, och helst ingen utpräglad jaktinstinkt heller
- Är glad och positiv utan att vara för på, och ska ha lätt för att varva ner då den kommer få följa med till sambons jobb och bli "kontorshund"
- Vill/kan följa med på några springturer (ca 1 mil) några gånger i veckan
- Är relativt "lättlärd"/lättmotiverad och vill träna lydnad och/eller agility på hobbynivå
- Vill följa med på det mesta annat som händer

Utseendemässigt önskar vi:
- En hund av medelstorlek (ungefär Eurasier-storlek eller något större/mindre)
- Enkel pälsvård (borstning osv går bra), gärna med så lite fällning som möjligt. Allra helst vill sambon ha en "lurvig" (dvs inte korthårig) hund, men för mig spelar det ingen roll.

Vad tror ni skulle kunna passa oss ? :)

Senast ändrad:
Sv: Ännu en "Vilken ras skulle passa oss?"-tråd

Vad tror ni om pudel? De är ju väldigt vänliga, positiva och lättlärda. Otroligt bra allroundhundar och man kan ju ha dem i vilken frisyr som helst.
Visst kräver de oavsett frisyr en del pälsvård, tex kan man behöva ta bort päls från öronen och ska de se lite vettiga ut kan man få raka ansikte och tassar, men man kan också lämna in den till hundtrim då och då och sköta enklare "vardagsvården" själv.

Vad sägs om en mittelspitz eller japansk spets? Lite i minsta laget kanske... men de jag mött är sjujäkla trevliga!

Håller med om pudeln också. Pudlar är ruskigt roliga hundar som många har förutfattade meningar om.

Egentligen låter det som om Eurasier skulle passa er ganska bra. Storpudel kan också vara ett bra val.

Annars kanske någon ur Spaniel- och Retrievergruppen, där finns flera trevliga raser, och i varje fall Golden och Labrador har inte mycket intresse för levande vilt.

Själv är jag helt insnöad på Springer Spaniel, både Engelsk och Welsh, eftersom jag gillar både utseende och temperament på dem. Jag hade ESS förut, och har nu en WSS. De har ju mer inbyggd jaktdrift än retrievers, men eftersom de är så följsamma och lättränade, brukar det gå att hantera det, man måste bara få till inkallning och stoppkommando så tidigt som möjligt. Glada, vänliga, charmfulla, livliga hundar, som älskar hela världen, både människor och hundar.

Min nuvarande unghund är extremt lättsam, fart och energi som en duracellkanin utomhus, men ligger snällt och tyst bredvid mig i timtal, medan jag sitter vid datorn eller jobbar i trädgården. De är ju långhåriga, men pälsen är väldigt lättskött, all smuts liksom bara rasar av den, när den torkat, och den lilla trimning som behövs klarar man lätt själv ett par gånger om året. Det är mest öron och tassar, som behöver hållas efter.

Har inte både mittelspitz och japansk spets väldigt nära till skall? Och ja, de är nog i minsta laget båda två. Har bara träffat några få av dessa ex men inget jag känner vore nåt för oss.

Pudel har jag tänkt på ibland, även om de utseendemässigt och pälsvårdsmässigtinte tilltalar mig särskilt mycket. Försöker bortse från sånt ytligt dock ;) men tycker kanske de är lite väl klämkäcka och "pigga" ibland. De pudlar jag träffat på hemmaplan upplever jag inte riktigt har kunnat tagga ner., utan ska vara på en inomhus jämt om att leka exempelvis (kanske understimulerade ex jag träffar?) Har även en vän med två pudlar som båda har epilepsi (även hennes tidigare pudel hade det) och enligt henne är det väldigt utbrett inom rasen, något som också avskräcker mig lite. Annars vet jag att folk säger just det - att pudeln är så lättsam och trevlig, underskattad helt enkelt. Kanske borde försöka undersöka rasen lite närmare och se om mina fördomar kan utmanas :)

Senast ändrad:

Orkar du med en genomborstning varje-varannan vecka (och mer sällan när vuxenpälsen är klar) och däremellan pinnplockning och massor med dammsugning så kanske bearded collie hade varit nåt att kika på? Men ja, man måste nog vara en speciell sorts människa för att orka med atrt städa upp allt de drar in. Pälsen är dock väldigt lättskött och man hittar aldrig hår på golvet, utan det hamnar i borsten.

En vettig beardis klarar att varva ner och är inte speciellt på eller skällig. Den vill vara till lags och är lättlärd. Vi tog till exempel tre förstapris på våra tre första (och enda) lydnadstävlingar när han var 14-15 månader och nu är han snart 16 månader och det är dags för klass 2 (men där handlar det ju såklart om intresse själv också). Min följer med mig regelbundet på jobbet (äldreboende) och vilar den mesta av tiden, eller sällskapar med pensionärerna. Sedan är det full rulle när vi ska hitta på något :)

Men det finns nog många raser som passar in på dina krav och det du kan erbjuda :)

Senast ändrad:

Vi har en mittel som varnar om något är konstigt eller inte är som det brukar. Hon har lätt för skall, men slutar för det mesta ganska fort.

Jag skulle nog också säga pudel. Eller nogon annan hund srån grupp 9 (sällskapshundar), kanske Kromfohrländer? Men den kan vara reserverad mot främlingar.

Jag skulle nog säga att Kinesen (Chinese Crested) stämmer bra in på din beskrivning, förutom att de är mindre.

En CC Powder Puff är ju dessutom lurvig/långhårig om man inte klipper ner den.

Någon av lapphundarna eller fårhundarna?

Finsk lapphund
Lapsk vallhund
Svensk Lapphund
Isländsk fårhund

Annars tänker jag också på

Irish softcoated wheaten terrier
Keeshond

Spansk vattenhun, perro de agua espaniol?

Säger till om det kommer någon annars verkar de passa in på önskemålen. Lurvig, fäller lite, klipps vid behov (ingen frisering bara raka jämnlång).

Skulle schapendoes kunna passa, eller är de mer aktiva/krävande? De få jag har träffat har varit supertrevliga, så hade min man inte sagt nej till så mycket päls hade de varit kvar längre på vår raslista!

Vi har rätt många portugisiska vattenhundar i närheten och där finns flera supertrevliga som nog skulle passa bra in på beskrivningen. Tyvärr finns det även några som verkar vara väldigt nerviga utan att det känns som "fel ägare". Har fått för mig att rasen växt lite för fort så att det kan ha avlats på mindre lämpliga hundar. Tror det gäller att kolla upp "släkten" lite om man väljer en så'n.

Spansk vattenhund är en helt annan ras :) den har väl visserligen också blivit populär det senaste (åtminståne här), men inte alls som portugisen. De spanska vattenhundarna uppfattar jag som både trevligare och mer samlade än portisen, men egentligen kan jag inte så mycket om någon av rasena mer än det jag sett av de få exemplar jag träffat själv.

Spanjoren verkar dessutom mer stabil mentalt än lagotton, som annars är väldigt lik den spanska vattenhunden utseendemässigt.

Gick faktiskt och tänkte på det precis när jag var på promenad i skogen ;) Har en träningskompis som har en spanjor och hon säger att han alltid varit väldigt enkel och vill alltid hålla sig nära. De är väldigt duktiga och avancerar fort i lydnaden :)

Jag tror att både den svenska lapphunden och den lapska är litet för aktiva. Även den finska är ett stort kanske, för på grund av att de är lättlärda är de inte lättmotiverade (vilket verkar gälla alla lapphundsraserna). Man får vara innovativ när man försöker nöta ett moment eftersom hunden väldigt fort tycker att de kan detta och inte ser meningen med att upprepa samma övning igen och igen

Spansk vattenhund är en helt annan ras :)

Ja, varken schapendoes eller portugisen är spanska vattenhundar :-)

När jag läser ursprungskraven igen tycker jag att det låter väldigt likt en "lagom" golden. Absolut inte en utpräglad jaktgolden och inte heller en av de grövsta utställningsvarianterna utan snarare en dual purpouse golden från en kennel med hundar som visat bra resultat på brukbarhet, vare sig det är lydnad, jakt, tjänstehundar eller nå't annat och med många MH-testade och röntgade hundar med bra resultat.

Visst fäller de en del, men å andra sidan hör de till de mest människovänliga hundarna så nära nog varenda individ borde passa bra som "kontorshund" och heller inte helt fel ras som första hund. Vår lilla jaktgolden har redan omvänt en hundrädd person, som satt och klappade hund redan vid förats mötet. Hon är på god väg med nummer 2, nr 3 håller fortfarande (av!)stånd och biter på naglarna men har i alla fall börjat att se en individ och inte bara en representat för en människoätande grupp.

Hur aktiv kan en lappe vara? 1 mil löpning flera gånger i veckan samt lydnadsträning och agility vid sidan av är ju hyfsat aktivt. Jag har sett lappar klara sig utmärkt på det. På hobbynivå behöver man inte heller en hund med extrem motivation; TS har ju tränat Eurasier och de är allt annat än lättmotiverade.

Ärligt talat missade jag den biten med löpning, men det är fortfarande en raser som generellt Inte är lättmotiverade. Vilket ju ts uttryckligen vill ha, annars hade kanske eurasier varit det givna valet igen tänker jag. Bara för att det "duger" med en svårmotiverad hund för hobbyträning så måste man ju inte ha en sån. Jag vidhåller dock att den lapska och nog även den svenska är för mycket, då den lapska ska ha i det närmaste brukshunds energi (även om en hel del tyvärr saknar motor) och den svenska är inte långt därefter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar