Ännu en vanvårdad islänning!

Sv: Ännu en vanvårdad islänning!

Okey jag ger mig, det är lika mycket vanvård om hästen är så tjock att den far illa, men om den får för mycket grovfoder för att ägaren tycker den ska få tugga så mycket som möjligt och ger fri tillgång av ett foder med för låg kvot för att man inte tagit analys och inte vet att kvoten är åt helskotta, utan resonerar som Chrysler att man kan se och lukta om ett hö är bra, är man lika hemsk då som den som ger tre kilo hösilage per dag** och tycker att benranglet man har i hagen är tjock och funderar på att dra ner på maten ännu mer. Och sen dessutom ber alla som påpekar felet i detta att fara och flyga:(

Resonerar jag på ett visst sätt?Du är välkommen att hälsa på mej & mina hästar, jag är förmodligen den enda på flera mils avstånd som varken har magra eller feta hästar, de har perfekt hull.Musklerna är det inget fel på heller.
Jag verkar nämligen vara den enda som lägger lite tid åt att ge mina hästar några mål hö/dag & inte bara ställer ut en höboll i hagen för att jag inte har tid att utfodra mina hästar jag har ansvar för.
Öht är jag starkt emot fri tillgång till hö kan tilläggas.Man kan inte ställa ut en rundbal i hagen & tro att hästen mår bra av det för att den äter närsomhelst när den är i frihet.I frihet har den blandad flock, rör sig mestadelen av dygnet över stora ytor & framförallt ställer ingen en höboll framför mulen på den där den kan stå hela dagarna.

:bow: :bow:
Har man en större flock kan jag förstå om man ställer fram en höboll hagen, blir en himla massa jobb att köra ut det annars i olika högar 3-4 ggr/dag. Men jag hade mina tre (mamma, fölis + ridvalack) hemma och gav de 4 ggr/dag, just för att jag tyckte de skulle äta ofta och lite. Jag jobbar ändå så oregelbundna tider så jag har tid och möjlighet att fodra så mkt, jobbar jag kväll eller helg fick sambon ge dom.

Man kan faktiskt lukta & se på et hö om det är av bra kvalitet , behövs ingen analys för sånt.

Måste ha missuppfattat dig:confused: eller skrev du inte så här?
Du har säkert jättefina hästar det är ju inte din häst jag tycker är vanvårdad, jag är själv en av dem som inte begriper varför man inte tar en analys till hjälp för att säkerställa att hästen får den näring den behöver och mina egna får fyra ggr om dagen analyserat hösilage och ingen "boll" i hagen. Tyckte bara så fruktansvärt synd om hästen i fråga men har förstått att man ska inte lägga sig i andras utfodring av sina hästar, ägaren till hästen tänker inte ge honom mer mat har hon sagt, han får några nävar krossad korn om dagen nu för det har hennes kompis sagt att han ska ha för att gå upp i vikt och något luzern tänker hon inte köpa för det är helt fel enligt hennes väninna. Men nu skiter jag i hästen, sköt ditt och skit i andra blir mitt motto fr.o.m nu eller det finns kanske någon tjock hästs ägare jag kan påverka istället:angel:

Man kan ta alla analyser i världen men fortfarande inte vara djurvän eller ha kunskap om hur man ska sköta en häst.Det var det jag ville få fram.& jag tar absolut inte ditt inlägg som ngt påhopp eller liknande.

Håller helt med dig, men tycker själv analys underlättar. Man slipper ändra foderstat när de faller ur eller går upp, man vet från början hur mycket de ska ha.

Vanvård kan se ut på olika sätt, det här är ett av dem och sen har du även motsatsen nämligen övergödning.

Precis, jag har sett en stor mängd islänningar som ser ut som stora tunnor, för det tycks vara helt okej, övergödda hästar med tändsticksben, och det är mycket vanligare än magra hästar.

Framförallt är det många ponnyer som är alldeles för tjocka, men där är det inte många som reagerar ute på hopptävlingar, när ponnyer trinda som grisar med stön o flås ska hoppa en hel bana.

Jag har faktiskt varit med om att besiktningsvetrinären ute på tävlingar haft åsikter om hullet tävlingsponnyerna har varit i.Det tycker jag är bra,det är lätt att bli hemmablind.

Jag har faktiskt varit med om att besiktningsvetrinären ute på tävlingar haft åsikter om hullet tävlingsponnyerna har varit i.Det tycker jag är bra,det är lätt att bli hemmablind.

Jättebra tycker jag, oftast tror folk att ett övergött djur är helt okej

Tycker man betydligt oftare ser överviktiga än magra islänningar. Båda är lika illa.

Ville bara lägga mig i diskussionen med en undran.

Vad jag förstått det är det oftast allvarligare att övergöda en häst snarare än de som gått och blivit för magra. Nu säger jag inte att det är bra eller bättre med något av dem, bara det att en för övergödd häst kan få värre bestående men än underviktiga. Allt från förslitna ben till andingsproblem och felställning av ben.

Jag har främst hört denna teori gällande människor och en del andra djur, men hört människor som sagt att detsamma gäller hästar.

Jag red själv en läskigt överviktig islänning i sommras. Fodervärden bara suckade åt hur hästen blivit skött innan och misstänker att hon riskerar att få bestående men för livet oavsett om hon bantas eller ej.

Hej !
Det är många faktorer som spelar in på hur hästar mår.

Att folk nu ändå lär sig mer om hur hästar fungerar och att vi har ex tidningar, internet och TV program som debatterar och informerar
om hästens hälsa och mat och sociala liv mm det tycker jag är att man går åt rätt håll.

Jag har träffat på många människor inom hästvärlden och det är så många lösningar så klart på saker och ting.

Men basic ändå är väl att se att
hästar är flockdjur de behöver va flera i hagen .Basmat är hö.
Hästar behöver mineraler och örter.
De behöver röra sig och äta större delen av dygnet. Alltså de behöver stora ytor och tillgång till mat, gräs, hö, örter gärna tillgång att gå in bland träd och äta lite bark mm lite lämplig skog.

När hästarna äter lugnt tillsammans från ex höbal som de drar hö strån från och går omkring större delen av tiden i stora hagar samt har mineralstenar utan socker då mår de bra. Har hagarna kuperade områden och torra delar lite sand att rulla sig och träd att skydda sig under då mår de bra.

Det har hänt rätt mycket på denna fronten. Att få hagar med effektivt knott och solskydd sommartid vore guld värt för islandshästägaren. Det är nåt att kämpa för.

Att ha hästar med kor och får är bra de minskar mask och parasiter.

Folk då som är dåliga på att lyssna. Svårt ibland provar nån nått nytt andra tycker det verkar konstigt men sen kan de visa sig va bra och bli populärt. Det kan ju vara både bra och dåligt att lyssna på andra. Bra är att det finns ex hästkinesiloger etc man kan konsultera tex.

Att hästar många hästar behöver fler kompisar större hagar bättre mat mer örter mineralsten etc så är det absolut så ut med mer info
däng Hästfokus i huvet på dem nej lägg den i stallet kanske.

Ha det CarinaMargret.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 373
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka