Ännu en vanvårdad islänning!

Glimm

Trådstartare
Nu börjar jag undra om det är något fel i huvudet på folk som har islandshästar:mad:
Har alla gått på myten om att islänningar inte behöver någon mat och att en islänning inte behöver protein i foderstaten.
Var hos en kompis idag som hyrt in en islandsvalack hos sig och jag grät nästan när jag såg hästen i fråga. Ett spjälstaket med skinn på, totalt utan en muskel på kroppen och en ryggrad som man nästan kunde ta tag runt, varenda benknota stod ut och revbenen låg direkt under huden utan ett uns fett, och då har den ändå gått upp ca 50 kg sen den kom till min kompis stall. Och nu tycker fodervärden han har blivit för tjock!!!!!
Hon rider denna stackare och tycker det är konstigt att han skenar så fort hon kommer upp på ryggen på honom! Han har ju ont för guds skull!!:mad:
Stallägaren har försökt prata med henne men hon vill inte lyssna så nu tänker jag anmäla henne om hon inte är villig att göda upp den stackars kraken.
Tyvärr verkar det vara den allmänna uppfattningen här omkring att islänningar ska vara magra med takåsryggar, vet många som ser ut så, hur en riktig överlinje på en häst ska se ut har de flesta ingen aning om, de tycker deras hästar med proteinbrist är feta därför att överlinjen säckar ihop och deras magar sväller upp, och därför börjar de dra ner på fodret ännu mer. Har aldrig tyckt att det behövs "körkort" på häst utan att man kommer långt med sunt förnuft men det verkar vara tunt av den varan i islandsvärlden och ett intyg på att man har kunskapen som behövs för att ha häst skulle nog behövas i många fall.
Trampar nog på många ömma tår men jag är så upprörd så jag måste ösa ur mig.

Sv: Ännu en vanvårdad islänning!

Vanvård kan se ut på olika sätt, det här är ett av dem och sen har du även motsatsen nämligen övergödning.

Kanonbra att du tar tag i detta!

Körkort på häst behövs tyvärr, lika väl som körkort för barn.... Vet flera "duktiga" hästmänniskor som på olika sätt bryter mot lagen i sitt handhavande av djur, tyvärr.

Bra att du pratat med fodervärden först. Vet du vad ägaren säger om detta?
Ser du ingen förändring Å DET SNARASTE så tycker jag du ska anmäla.

Jag blir så trött på folk och deras okunskap :cry::mad:

Jag förstår verkligen att du är upprörd! Men att sitta och skriva att du tror det är nåt fel på alla med islandshäst är att ta i :mad:. De flesta behandlar inte sina hästar på det sättet. Det är synd att du olyckligtvis nog har träffat på så många.

Antagligen ser man lika många liknande fall bland häst och ponnyryttarna. Så att peka ut oss islandshästryttare är fel enligt mig.
Men som sagt jag förstår att du är upprörd och vill skriva av dig. Du hade bara kunnat formulera dig på ett annorlunda sätt.

Jag håller däremot med dig om att det skulle behövas "körkort" för det är en del hästar som blir behandlade helt fel på grund av ägarens okunighet

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta om du känner dig utpekade som islandshästägare men faktum är att många som har islänning är väldigt okunniga när det gäller utfodring , de tror att islänningen skiljer sig från andra raser när det gäller behovet av protein och är livrädda att de ska få fång.
Eftersom jag själv har tre stycken islänningar blir det ju så att man träffar många andra islandsmänniskor och tyvärr så är väldigt många av deras hästar i dåligt skick, kanske är det för att många skaffar en islänning som första häst i vuxen ålder efter att ha ridit turridning och inte har någon vidare kunskap om vilka behov en häst har när det gäller foder och skötsel.
Nu menar inte jag att det inte förekommer okunniga människor bland andra raser för det gör det, men där florerar inte myten bland ägarna om den lättfödda islänningen som klarar sig på fjolårsgräs och är så billig i drift för de behöver bara lite dåligt hö för de ska ju inte ha så mycket protein, och sen kan man rida på tur i 2 timmar för de tycker det är så roligt att springa:mad:
Det var inte meningen att peka ut islandsägare i allmänhet men när man träffar på den ena utmagrade hästen efter den andra och pratar med ägarna som tycker hästen får för mycket mat då undrar man ju hur det är ställt med kunskapen.
Kanske skulle det vara obligatoriskt att gå kursen i hästkännedom som Sif har för att få bli medlem i lokalklubb, för om man ordnar en foderföreläsning så kommer inga av de medlemmar som är i största behovet att gå, det är bara de som redan är intresserade och kunniga om utfodring som kommer.

Jag håller fullständigt med dig Glimm. Tyvärr får man väl säga så ser man dessa förhållanden ofta. Man bli så ledsen så man vill gråta när man ser dessa stackars hästar som far så illa. Min går nu på fri tillgång och med regelbunden ridning är han fin i hullet. När han blev utfordrad några gånger per dag (med minimal giva pga anorektiska personer i stallet) uppträdde naturligtvis "hetsätning" och magen blev som en bulle. Dessutom var han helt fixerad på att äta. Nu har jag en lugn och harmonisk häst som vet att han får äta när han behöver.
Jag tycker du ska anmäla. Inga hästar ska behöva lida pga att de får för lite mat! Och det är verkligen otäckt att det börjar bli "modernt" med så smala islänningar. Stå på dig!

Vanvård kan se ut på olika sätt, det här är ett av dem och sen har du även motsatsen nämligen övergödning.

Precis, ingen som nämner övergödning.Varken för smal eller för fet är bra.
Vet exempel på hästar med dåliga luftvägar som får gå på fri tillgång(för att ägarna hört det är bra) utan att bli motionerade & utan att de går i flock.
Alltså rör de sig inte alls & hästarna har väl övervikt på minst 150 kg eller det dubbla av vad de egentligen ska väga.
När ska såna ägare få ngn skit egentligen?

Visst är det otroligt fel att folk som inte kan har hästar.

Men skriv inte att alla gör såhär, mina två hästar är FETA, vilket också är vanvård. I alla fall på valacken, stoet är dräktigt och äter så mkt som hon själv anser att hon behöver.

Vanvård går att se på många sätt, i mina ögon är det lika mycket vanvård att gå från hösilage och byta direkt till vanligt hö, utan att ha en invänjningsperiod.

Yrpa äter drygt 25 kilo hösilage per dag, Odinn äter 15 per dag.

Precis, ingen som nämner övergödning.Varken för smal eller för fet är bra.
Vet exempel på hästar med dåliga luftvägar som får gå på fri tillgång(för att ägarna hört det är bra) utan att bli motionerade & utan att de går i flock.
Alltså rör de sig inte alls & hästarna har väl övervikt på minst 150 kg eller det dubbla av vad de egentligen ska väga.
När ska såna ägare få ngn skit egentligen?

Jag tycker att man ser fler islandshästar som är för tjocka än för smala... Takåsryggar har jag mest sett på ridskolehalvblod.

Stod i samma stall som en lite udda människa ett tag. (Eller "lite udda" är en underdrift - var den knäppaste typ jag träffat på. Och jag har träffat många knäppisar.)
Hennes häst var verkligen smällfet, har aldrig sett en tjockare islänning i hela mitt liv. Alla som såg honom var chockade. Fettvalkar över hela kroppen mm. Och han gick inte ens på fri tillgång, men hon matade honom nåt vansinnigt och red knappt.
Alla sa vi till henne. Hovis var rent förtvivlad och försökte tala om för henne att hästen kommer bli sjuk. Men då bytte hon bara hovis. Hon tyckte nämligen att hästar ska va lite tjocka, så de har nåt att ta av om de blir sjuka:eek:!
Hästen slutade tölta, fick kotledsinflammationer och till slut fång. Och hon fattar fortfarande inte... Inget man kunde anmäla heller tyvärr, annars hade man gjort det. Alla gånger.
Häststackarn gick ju ner massa i vikt i samband med boxvilan, men det var ju så dags då:(.

Nä, usch, det är vidrigt när de är så tjocka. Visst, min är ju också för tjock till och från (lite mage bara), men det kämpar man ju för att få bort (inte så lätt dock, alla gånger).
Men just nu är hon faktiskt lite för smal, men det håller vi på och åtgärdar.

Jag menar verkligen inte att alla gör så här, och feta hästar är inte bra det heller, men att svälta en häst så den knappt hänger ihop tycker jag faktiskt är värre. De som göder sina hästar så de blir för tjocka vill ju i de flesta fall väl även om det går till överdrift i vissa fall, de brukar vara mer öppna för att lära sig mer och vill i de flesta fall göra rätt ,ofta är det okunnighet det handlar om.
Men när man blundar för hur mager och muskelfattig sin häst är och bara rider på och dessutom tycker att man kan allt och att andra ska sköta sitt och låta dem sköta sin häst hur dom vill, då bryr man sig inte om sin häst, då är den bara en rolig leksak som man kan byta ut när den går sönder.

det är hemskt med alla okunniga att folk får köpa hästar när de inte vet nånting lixom helt sjukt.

Kan bara hålla med och sucka.:(
Har också fått den uppfattningen att många med Islandshästar är okunniga, tror att det i mångt och mycket beror på uppfattningen att "alla kan rida islandshäst".
Därav skaffar många, även nybörjare och andra okunniga-tyvärr Islandshäst.

Kanske tål denna ras mer, men det finns ju ändå en gräns för vad dom tål.
Dessutom ska som ju inte behöva utsättas för onödigt lidande.

Min shettis och mitt Islandssto(dräktig) går på fri tillgång av hö.
Sedan får Islandsstoet 1kg Kraft Groov 125,1kg Lusern pellets+ Vitaminer,Tokosel och Linfröolja.
Shettisen får ingen kraft men får mineraler+vitaminer.
Ingen av dom har haft fång hitills och dom två åren som jag haft shettisen så har han gått på bra storhästbete.

Blir ledsen när djur far illa, har flera personer i min närhet som utövar vanvård.
Det är svårt att anmäla familj och vänner.
Vet en inte släkt men boende i kommunen som har två ponnyer ute året runt dom får nästintill ingen mat och är magra, denna bantningen pga att ena ponnyn haft fång.
Anledningen till att dom går ute är att ägaren hyrt in hästar så stallet är för fullt.:eek:

Har en mkt nära släkting som bantar sina hästar genom att ta bort i princip all mat och låta dom gå på endast ca 2-3kg/dygn hö, hästarna är 150+ i mkh.
Ingen kraft.

En lika nära släkting ger också sina hästar som är närmare 160cm i mkh endast ca 3kg hö per dygn om ens det.
Ingen kraft.
Hästarna sköts inte, borstas aldrig och står utan strö i sin egen skit om natten, stallet är fallfärdigt.

Jag förstår verkligen att du är upprörd! Men att sitta och skriva att du tror det är nåt fel på alla med islandshäst är att ta i :mad:. De flesta behandlar inte sina hästar på det sättet. Det är synd att du olyckligtvis nog har träffat på så många.

Ursäkta om jag kliver in här på islandsforumet och svarar men..

detta är ju faktiskt inget som är en ovanlig uppfattning just bland islänningar men de facto,samma sak med IC och Tinker..
Dessa raser har under många år saluförts som bar nybörjarhästar och tyvärr så far de illa utav sånt också.
Tack och lov vad gäller IC och Tinker så är många utav dessa hästar som inte får tillräckligt med mat inte annat än knappt promenadlimpor,men lite som islänningen är "saluförd" är ju att alla kan rida i timtal i tölt och sen kan de gå på lösdrift och mår bäst så..Och hästar på lösdrift behöver inte så mkt mer än hö/hösilage..Å vadd å analycera? Det ser ju fint ut..

Så det är ok att vanvårda hästar bara man tror att man behandlar dem bra & att man vill dem väl?Konstig inställning.
Förr red de flesta med sadlar som var 90 grader i bomvidd oxå, emn det var ok så länge man inte visste bättre??

Man kan faktiskt lukta & se på et hö om det är av bra kvalitet , behövs ingen analys för sånt.
Däremot får man inte fram alla exakta mängder i siffror, men det är en annan sak.

Man kan faktiskt lukta & se på et hö om det är av bra kvalitet , behövs ingen analys för sånt.
Däremot får man inte fram alla exakta mängder i siffror, men det är en annan sak.

Absolut,visst kan man se och lukta om den hygieniska kvalitén är bra :)
Däremot så är det svårt å veta hur bra det är näringsmässigt..

Själv hade jag köpt in superfint hö i fjol..Grönt med härlig sommardoft...ja,det var ungefär där det slutade..
Smrp 23 och Mj 8.1, gav en kvot på nånstans runt 2,5..

Jag menar verkligen inte att alla gör så här, och feta hästar är inte bra det heller, men att svälta en häst så den knappt hänger ihop tycker jag faktiskt är värre. De som göder sina hästar så de blir för tjocka vill ju i de flesta fall väl även om det går till överdrift i vissa fall, de brukar vara mer öppna för att lära sig mer och vill i de flesta fall göra rätt ,ofta är det okunnighet det handlar om.

Jag ser ingen skillnad när det gäller okunnigheten, att en grupp tror att en islänning behöver lite mat och nästa inte förstår hur man ska fodra. Okunskap är det oavsett åt vilket håll det barkar, varför skulle de som övergöder sina hästar vilja dem mer väl än tvärtom?
En felbalanserad fpderstat är också en ren okunnighet, en fet häst behöver inte ens vara fet pga övergödning den kan helt enkelt vara synbart fet pga undernäring. (Svullen buk)

Och här dyker felbalanserad foderstat upp, just därför att många tror att ett väldoftande och utseendemässigt trevligt hö är ett bra hö.
Det går alltså aldrig att se på ett grovfoder vilka värden den ska innehålla, man kan inte ta hö/silage från en och samma vall år efter år och tro att värdena är lika varje gång, så är det inte.

Okey jag ger mig, det är lika mycket vanvård om hästen är så tjock att den far illa, men om den får för mycket grovfoder för att ägaren tycker den ska få tugga så mycket som möjligt och ger fri tillgång av ett foder med för låg kvot för att man inte tagit analys och inte vet att kvoten är åt helskotta, utan resonerar som Chrysler att man kan se och lukta om ett hö är bra, är man lika hemsk då som den som ger tre kilo hösilage per dag och tycker att benranglet man har i hagen är tjock och funderar på att dra ner på maten ännu mer. Och sen dessutom ber alla som påpekar felet i detta att fara och flyga:(

Felfodring, för det är vad vi pratar om både när det gäller för lite eller för mycket mat.
Det är inte kvantiteten i fodret som avgör, utan kvalitet av foderstaten.

En häst som får för lite mat eller den som får mycket eller i fel balans, oavsett kan ingen av dessa hästar prestera mer än den andra. Kort sagt, de står på samma nivå. Den häst som står på fri tillgång kan iofs bli mätt pga stråtillgången, men med låga värden i ett grovfoder kan detta fodringssätt bli katastrofala.

Jag kan ta ett exempel, vår islänning gick på ett övervuxet bete för några år sedan. Blev han fet av det? Nej, tvärtom, jag hade fullt sjå att få i honom mer näring så att han inte skulle bli smal trots en riklig tillgång av strå. Han blev mätt på det, men näringsmässigt räckte det inte till och genom det så blev han trots betet väldigt normal på gränsen till att smalna av.

Ja, okunskapen är stor när det gäller foder. Islandshästen är dessutom en ras som är oerhört krävande vad gäller grovfoder, deras matsmältningssystem är anpassad för att processa grovt foder genom att grovtarmen är ca 1 m längre än för andra raser. Det är alltså att föredra ett kvalitativt grovfoder framför en massa extra kraftfoder så långt det nu är möjligt.

En häst är nöjd med många små givor, täcker och säkerställer fodret näringsintaget blir hästen väldigt mätt och belåten. Jag tror inte alls på att en häst som bor i en höbal är lyckligare än den häst som har en anpassat foderintag både näringsmässigt såväl strämässigt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 373
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka