Ännu en tipstråd

fjordtokan

Trådstartare
Jag har börjat fundera så smått på att skaffa mig en till hund eftersom min egna inte tycker om att bli lämnad ensam (han klarar av det men tycker inte det är någon hit och jag märker att när jag jobbar mycket så mår han inte helt bra) och sen skulle jag tycka att det var trevligt med en till.

Jag vill har en lugn hund som inte behöver för mycket aktivering. Jag är gärna ute och går flera timmar per dag och hundarna ska kunna vara med i stallet. Men mycket mer än grundlydnad och lite hjärngympa blir det inte. Jag har varken intresset eller tiden till "avancerad" träning. Det är alltså en ren sällskapshund jag är ute efter.

Kraven är alltså:
-lugn inomhus
-kräver lite aktivering
- vill inte ha en hund man behöver klippa/trimma regelbundet annars kan det vara mycket pälsvård
- storlek spelar ingen roll

Så va tror ni finns det någon ras som kan passa mig?

Sv: Ännu en tipstråd

Bara en tanke, bara för att hunden har sällskap av en annan hund, betyder det inte att de tycker bättre om att bli lämnade ensamma för det.

Min egen som förvisso kan vara ensam men hatar att bli lämnad i bilen, struntar högaktningsfullt i om han har sambons hund liggande intill sig.

Vet fler som säger samma sak.

Sedan är det klart att du ska ha en hund till om du vill ha två ;)

Sv: Ännu en tipstråd

Jag skulle i alla fall må bättre av att veta att han har sällskap de få timmar han är ensam. :) I förra hemmet kunde han inte ens vara ensam 10 min innan han nästan fick panik så vi har gjort enorma framsteg. Nu kan han lugnt vara ensam 4 h men blir det för ofta så mår han inte
helt bra.

Chow Chow har jag funderat på, de verkar vara väldigt trevliga. Men undrar lite hur de mår på sommaren när det är så varmt?
Eurasier kan jag ingenting om men ska kolla upp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka