Ännu en rasvalstråd...

frihetskansla

Trådstartare
Jag är verkligen i valet & kvalet över vilken hund jag ska välja.

Vill verkligen ha rätt hund! Och de är så svååårt! :(

Jag vill träna/tävla. Lydnad, kanske lättare skydd. Vill träna minst 4-5 dagar i veckan. Men hunden ska inte dö av att någon dag bara ha lite lättare mental träning & sen ligga på soffan.

* Så lite jaktlust så möjligt
* Modell större (inte under knä)
* will to please
* inte för mycket päls

Sen handlar ju allt om individ.

Jag funderar över schäfern & groenendael ..

Men jag vill ha den ultimata hunden för mig..

Vi bor i lägenhet (hoppas på att kunna byta till hus)
Har redan en hund
Jobbar deltid = gott om tid
Hade varit roligt att kunna ställa sin brukshund
Vill som sagt träna mycket, men soffdagar är skönt ibland ;)
Fungerande stallhund är önskevärt
Tålig för väder

osv osv osv..

kan någon ösa lite raser över mig, så jag får de ännu svårare? :)

Sv: Ännu en rasvalstråd...

På vilken nivå vill du tävla? Är du en tävlingsmänniska som vill vara bäst, eller är det okej om resultatet blir halvbra? Vill du ha en som är superpigg eller en som tänker efter före?

Jag hade väl gärna nått elit som långsiktigt mål. Men jag vill mest träna för att det ska vara kul. Tävling är bara en bonus. Hunden får gärna tänka först och handla sen. Och ingen hyperstressad arbetsmaskin är jag ute efter. En stabil, aktiv hund som passar både högre & lägre nivå

Måste finnas lite tålighet. Tänker på framtid med barn och så. Självklart är det från individ till individ. Men det finns ju mer stissiga och mindre stissiga raser.

Jag hade väl gärna nått elit som långsiktigt mål. Men jag vill mest träna för att det ska vara kul. Tävling är bara en bonus. Hunden får gärna tänka först och handla sen. Och ingen hyperstressad arbetsmaskin är jag ute efter. En stabil, aktiv hund som passar både högre & lägre nivå

Måste finnas lite tålighet. Tänker på framtid med barn och så. Självklart är det från individ till individ. Men det finns ju mer stissiga och mindre stissiga raser.

Låter inte riktigt som en grönis, i alla fall inte de jag har träffat (och det är en del).

Hur viktig är skyddsbiten? Är den viktig så är det väl i princip schäfer eller malle (eller HH) som gäller.

Skyddsbiten är inte jätte viktig. Särskilt eftersom det är sånt litet intresse för det häromkring.
Men jag hade åtminstone velat prova. Men för det så behöver man ju inte ha någon utav dom vanligaste inom skydd.

En väninna har tre st. Och 2 barn, häst & ett par katter. Underbara jyckar. Men de är kanske tur alltihop :p

Schäfer fäller drivor året om tycker jag.

Riesen, korthårig collie?

Fällningar är inte så farligt :)
Men inget långhårigt som collie.

Riesen har jag genuint bara dålig erfarenhet av så det är ingen ras som kommer innanför mina dörrar.

Den korthåriga collien har jag väldigt lite erfarenhet av däremot.

Ja då är det inte så mycket att välja på. Köp en schäfer men räkna med att den kan ha en ganska god portion jaktlust. Belgarna kan vara ganska häftiga men är ibland ben och ingen hjärna. Och det kan vara svårt att få tag i en som är bra, en del har lite svaga nerver. Schäfrarna har istället lite problem med sina ryggar och på senaste tiden verkar det bli allt vanligare med allergier. Tyvärr syns inte detta på hunddata, så försök få tag på så många valpköpare som möjligt från den tilltänkte uppfödaren och fråga om deras hundar har dessa problem.

Har redan svarat dig i din andra tråd, men jag älskar grönisar och våra hundar har alla varit väldigt trevliga och coola både i lgh och hus. Lättskött päls, fäller två ggr/år, pigga, glada och sunda hundar.

Hmm.. Schäfer & groenendael hade jag själv på listan. Och kh collie & riesen är dom enda som håller ungefär mina ganska blygsamma krav?

Inte blev det lättare haha! :(

Om du har elit som mål och vill träna skydd så är utbudet inte sådär jättestort ;). En bra rottis kanske också hade funkat men dels är det svårt att hitta bra rottisar, dels så är de ofta mindre förarveka än schäfrarna och belgarna. Men får du tag i en bruksavlad så är det roliga hundar. Hoffen upplever jag som jättespretig som ras och så är de ju långhåriga. Har träffat både superspralliga och supersävliga. Men de verkar ofta ta det ganska lugnt i allt de gör. Holländarna kan nog precis som mallarna räknas som superpigga arbetsmaskiner. Riesens kanske? Jag upplever dem som betydligt mer svårpåverkade än Schäfrarna men har träffat en och annan trevlig. När det gäller kh collie så är det nog inte så jättevanligt att de tränas i skydd.

Nä, jag vet ingen korthårig collie som tränas i skydd här i Sverige och jag skulle inte rekommendera rasen till någon som är intresserad av det heller. Nere på kontinenten är det vanligare att man ser rasen i IPO-sammanhang men vill man komma någonstans i skyddet är det framför allt schäfer och malle som gäller tror jag.

Film på kortis som tränar skydd

Om man siktar på eliten så rekommenderar jag nog också någon av de raser som syns mer frekvent där - tyvärr! Visst finns det en handfull kortisar i elitklass men det finns mycket säkrare rasval. :( Men en kul träningskompis som man kan komma en bra bit med är det!

Inser väl sanningen & ser mig om efter schäfern. Men kan någon tipsa mig om kennlar i norr/västerbotten. Vet ett par.. båda bra & mycket mindre bra. Gärna ett litet meddelande om du har någon erfarenhet jag bör ta del av :)

Förlåt att jag kapar tråden men jag kan inte låta bli att berätta att collien på filmen idag tog sin IPO2-titel. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 508
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 108
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en... 8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 664
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka