Skylight

Trådstartare
Vad bör man tänka på när man skriver en annons ?
När man annonsera ut en blandrashund ska man då skriva blandras eller mammans +pappans ras?
Ex schäfer-labrador-stbernhard !!
Vad skriver man för att attrahera köpare ?
Vad bör man inte skriva ?

Tacksam för all hjälp med att skriva den perfekta annonsen .

Raser, ålder ,personlighet, vad hunden gjort hos dig, om den kan vara ensam hemma ,hur den är med andra hundar, katter, ev andra djur hästar, åka bil med, om den är skällig eller tystare. Vaccinerad ,försäkrad.

Vad bör man tänka på när man skriver en annons ?
När man annonsera ut en blandrashund ska man då skriva blandras eller mammans +pappans ras?
Ex schäfer-labrador-stbernhard !!
Vad skriver man för att attrahera köpare ?
Vad bör man inte skriva ?

Tacksam för all hjälp med att skriva den perfekta annonsen .
Bla: Inga mellanslag före utropstecken eller frågetecken. Överanvänd inte utropstecken, tänk att de symboliserar att du glatt och högljutt betonar den meningen. Varför två utropstecken efter uppradningen av raser? Ett utropstecken är till för att markera något du själv hade sagt med eftertryck i en konversation: "Har vunnit SM!", eller "Oerhört snäll med barn!".

Vad gäller informationen så är ingående raser viktigt, likaså ålder, utbildning och hälsostatus. Beskriv din hund och hur den är att leva med och hur den är van att ha sin vardag.

Fundera på vem din drömköpare är, och vad denne kan tänkas vilja veta. En seriöst hundintresserad person tilltalas troligen av en annan typ av annons än den som fick ett infall och spontanshoppar "nått gulligt" på blocket.

Och för jisse namn skriv inte såna saker som "min pälskling" "för alltid hem" (undvik alla typer av särskrivningar!) och sånt. I vart fall jag har svårt att ta såna människor seriöst.

Ålder, rasblandning, förtjänster, olater, lynne, anledning till varför hunden säljs, hur den fungerar med barn, katter, andra hundar, om den kan vara ensam, evt hälsoundersökningar, nivå på grundlydnad/andra aktiviteter som är gjorda med hunden.

Sakligt, koncist och med några bra bilder på hunden.

Men när man annonserar ut en kull med valpar kan man använda ord som social ,självständig om enskild valp ?

Men när man annonserar ut en kull med valpar kan man använda ord som social ,självständig om enskild valp ?

Jag personligen skulle akta mig för att beskriva en ung valps egenskaper om jag inte var mycket kunnig i att utläsa hur hundar utvecklas.
Det kan lätt ge en falsk förhoppning av hur hunden kommer att bli. De flesta normala valpar är sociala, frimodiga och jättetrevliga. Sen utvecklas de.....
Jag har sett många jättekäcka valpar som sen fått stark intigretet, blivit fega, utvecklat div rädslor och tom blivit direkt otillgängliga socialt.

Med blandrasvalpar där inga MH eller annan statistik finns att gå på så skulle jag än mindre vilja ge sken av hur en valp kan bli.

Jag personligen skulle akta mig för att beskriva en ung valps egenskaper om jag inte var mycket kunnig i att utläsa hur hundar utvecklas.
Det kan lätt ge en falsk förhoppning av hur hunden kommer att bli. De flesta normala valpar är sociala, frimodiga och jättetrevliga. Sen utvecklas de.....
Jag har sett många jättekäcka valpar som sen fått stark intigretet, blivit fega, utvecklat div rädslor och tom blivit direkt otillgängliga socialt.

Med blandrasvalpar där inga MH eller annan statistik finns att gå på så skulle jag än mindre vilja ge sken av hur en valp kan bli.
Vissa utmärkande beteenden tycker jag kan skvallra om personlighetsdrag som kan hänga med hunden. Tex reaktionen på tillsägelser från andra hundar(fjäskar den, går sin väg eller slår tillbaka?) tycker jag mig se en tydligt röd tråd från hur valpen beter sig till hur den vuxna hunden hanterar sociala situationer.

Vissa utmärkande beteenden tycker jag kan skvallra om personlighetsdrag som kan hänga med hunden. Tex reaktionen på tillsägelser från andra hundar(fjäskar den, går sin väg eller slår tillbaka?) tycker jag mig se en tydligt röd tråd från hur valpen beter sig till hur den vuxna hunden hanterar sociala situationer.

Absolut. Men jag tror det krävs att man sett en del kullar och vet lite hur de utvecklat sig för att kunna se detta med säkerhet.

Såg nu att det verkar röra sig om en valpkull, inte omplacering som jag tog för givet. I så fall ändrar jag mitt svar lite:
Information om föräldrarna och eventuella andra släktingar man känner till. Raserna ska absolut nämnas. Är någon hälsotestad, har gått bph eller tävlats? Skriv med det!

Skriv inte allt för mycket om vilken typ av hem du vill att valparna kommer till, fråga valpköpare istället. Om du först skriver vad du vill ha för hem till dem är risken stor att de kommer anpassa sina svar för att det ska låta bättre än vad det är. Pga det är det också klokast att fråga i telefon eller när man träffas, inte i mail.

Och ja, sedan tydliga bilder på var och en av valparna och se till att läsa igenom annonsen för att leta stavfel m.m. innan annonsen läggs ut.

8 st-blandras valpar
Mamma labrador/mops
Pappa st Bernard
Födda 3/7
Chippade,avmaskade,veterinärundersökta,
Pris 12 000
Vana vid katter,andra hundar och barn.

Sen kommer jag inte på mer :confused:
Mamman är min hund och vi går mest och skrotar i skogen .
Tävlar inget
Pappan bor på granngården .
Som ni förstår var det ingen planerad parning .
Raserna är utbytta för att undvika igenkänning :angel:

8 st-blandras valpar
Mamma labrador/mops
Pappa st Bernard
Födda 3/7
Pris 12 000

Tävlar inget
:banghead:

8 st-blandras valpar
Mamma labrador/mops
Pappa st Bernard
Födda 3/7
Pris 12 000

Tävlar inget
12000:- för "tjuvparningsvalpar"?? Ursäkta, men exakt VAD är det du tar betalt för? Det är vad jag tar för min renrasiga, reggade valpar. Med mycket välmeriterade, hälsoundersökta och arbetstestade föräldrar...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar