Totalt OT. Men tar du inte mer för dina valpar?
Hade nog kunnat gå upp nån tusing till, men generellt ligger BC lågt (11000:- är rasklubbens standard). En valp är ett osäkert kort när man köper hund för arbete, de blir betydligt dyrare så fort de tänder på får! Jag säljer ju mina som arbetsredskap, och då är det ju både osäkert och väldigt mycket jobb kvar när man får hem en som är 8 veckor.

Hade nog kunnat gå upp nån tusing till, men generellt ligger BC lågt (11000:- är rasklubbens standard). En valp är ett osäkert kort när man köper hund för arbete, de blir betydligt dyrare så fort de tänder på får! Jag säljer ju mina som arbetsredskap, och då är det ju både osäkert och väldigt mycket jobb kvar när man får hem en som är 8 veckor.
I mina tankar så borde de gå högre eftersom de just säljs som arbetsredskap. Kräver ju att de har alla förutsättningar för det= ligger mycket jobb (=kostnader) på föräldrarhundarna sedan innan.
Har lärt mig något nytt!

Ja, jag vet. Jag känner flera undantag, som är jättebra hundägare men går efter "adopt don't shop". Och även andra som skulle kunna tänka sig en blandras, men aldrig skulle betala för en eftersom de inte vill bidra till oseriös "avel".
Fast "adopt don´t shop" brukar främst gälla vuxna hundar, inte blandraskullar. Jag har bara haft blandraser, bara omplaceringar, men då har de varit vuxna och man har kunnat välja en individ. En valp är ett osäkert kort och hade jag velat ha valp hade den garanterat blivit rasren från en seriös uppfödare. Så tyvärr har jag ingen aning om vad man skulle skriva för att göra dessa valpar mer intressanta för seriösa valpköpare.

Var ärlig med vilka raser som ingår, undvik % och skriv att det var en tjuvparning. Försök hitta bra hem och jag antar 5-6tkr är ett lagom pris. Lägre är vanskligt också.

Man kan ju avliva även valpar, men försök hitta hem åt dem tycker jag nu när de finns. Olyckor händer, så är det bara.

Hundstallet kanske kan hjälpa till?

8 st-blandras valpar
Mamma labrador/mops
Pappa st Bernard
Födda 3/7
Chippade,avmaskade,veterinärundersökta,
Pris 12 000
Vana vid katter,andra hundar och barn.

Sen kommer jag inte på mer :confused:
Mamman är min hund och vi går mest och skrotar i skogen .
Tävlar inget
Pappan bor på granngården .
Som ni förstår var det ingen planerad parning .
Raserna är utbytta för att undvika igenkänning :angel:
12 000???? :nailbiting:

Jösses!!! Vi tar from denna kullen 14 000 för renrasiga Schäfervalpar efter meriterade föräldrar som är friröntgade, MH-testade, Korade, ryggröntgade, har högt index och kommer från linjer som lämnat många tävlings och tjänstehundar.
Då är valparna chippade, reggade (stamtavla) vetetinärbesiktade, vi suportar hundens liv ut, ordnar läger, hjälptränar.

Jag ska genast dubbla priset!

Såg sen att priset var en felskrivning:laugh:
Jag höll på att svimma!

Fast "adopt don´t shop" brukar främst gälla vuxna hundar, inte blandraskullar. Jag har bara haft blandraser, bara omplaceringar, men då har de varit vuxna och man har kunnat välja en individ. En valp är ett osäkert kort och hade jag velat ha valp hade den garanterat blivit rasren från en seriös uppfödare. Så tyvärr har jag ingen aning om vad man skulle skriva för att göra dessa valpar mer intressanta för seriösa valpköpare.
Brukar även gälla valpar om de är avlivningshotade. Men då brukar folk inte vilja betala något av principskäl, man vill rädda ett liv men inte stödja "aveln".

Skrev såhär

Jag skrev såhär och fick faktiskt väldigt väldigt bra köpare till mina valpar, dock ringde några nötter som sållades bort direkt på telefon.

"Pappa är lågställd Jack Russell och mamma är blandras mellan mestadels malteser och tibetansk spaniel. Bägge är friska hundar med bra temperament. Du som köper valp ska veta att Jack Russel är en aktiv ras och behöver bra med aktivering och stimulans för att må bra. Det finns fyra valpar och alla är hanar.

Valparna är lev.klara tidigast 00:e månad då de är åtta veckor.

Kommer vara chippade, vet.besiktade, vaccinerade, avmaskade och dolda fel försäkrade.

Valppåse följer med innehållande foder, filt, valpbok m.m.

Jag förbehåller mig rätten att välja hem, det inte först till kvarn som gäller.

Tingas för 1500"

Rekommenderar att du skriver ut raserna, är nån ras krävande så betona det. Teckna dolda fel försäkring och skriv riktiga köpekontrakt fast det blandisar så det inte blir strul med försäkringen sen. Parningen var ren olyckshändelse men det skrev jag inte ut, det sa jag dock sen när vi pratades vid. Skulle antagligen kört abortspruta om jag fått för husse men ibland så får man vika sig för husfridens skull. Nu i efterhand så har alla valparna fått riktigt bra och hundvana hem och tre av dem är kastrerade då de bor med tik eller inte ska avlas på den fjärde bor med kastrerad tik. Just JRT är ju rätt krävande ras så jag var lite orolig att det skulle vara svårt att hitta bra hem. Har bett dem kontakta mig om de behöver omplaceras och är beredd på att ta tillbaka nån också om det behövs. Alla verkar dock ha det jätte-bra och trivas med sina familjer, har en egen facebookgrupp för valparna som man får uppdatering på mellan varven.

Vad är det för fel i huvudet på vissa av er ??? Det finns en värld utanför bukefalos, kan räkna upp ungefär tio hundar av stora blandraser i min bekanstskapskrets som lever ett extremt bra liv !! Nu finns ju dessa valpar redan och avliva friska valpar är sjukt ,får gång på gång bevis på hur förvrängt hunddelen på detta forum är. Ts se till att hitta seriösa hem dom finns, och finns till och med människor som medvetet köper blandras om man ser sig om utanför detta forum :D

Vet en bekant som tog en blandis kull för en himla massa år sedan där dobermann var inblandad, vet att det var många som avlivats innan de var två år fyllda. Det tror jag inte hade så mycket med hundarna att göra som att hon inte sållade valpköparna bättre. Många hamnade tyvärr i hundovana hem och det ledde till att det inte blev bra.

Våga sålla valpköparna och sälj inte om det inte känns bra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar