Jag vet inte om det är samma ställe, inget uttalat hoppstall iallafall. De har inte så många hästar åt gången, men om de har stått länge brukar det komma en prissänkning för att de behöver platsen. Det fylls ju på regelbundet med nya hästar (importer). Hon som säljer är väldigt trevlig och svarar snabbt på meddelanden/telefonsamtal. Men hon vet inte så mycket om försäljningshästarnas bakgrund, eller så berättar hon inte allt.Beskrivningen ovan låter som ett hoppstall jag jag följer på sociala medier, med en pytteliten ägare/beridare, undrar om det kan vara samma stall.
Jag känner ju inte dem men tycker kanske inte det är så märkvärdigt om man ska gå med vinst i ett företag att ha försäljningsstrategier/behöva sänka pris och sälja snabbt för att ta in nya hästar och nå målen med x nummer sålda hästar per år. Jag skulle kunna tänka mig att köpa därifrån… nu kanske det inte är samma stall men hur var din erfarenhet att köpa därifrån?
Jag gjorde alla fel när jag köpte, så jag vet inte om du är så mycket hjälpt av min erfarenhet. Jag ringde egentligen på en annan häst, men efter lite prat om den konstaterade vi att det var fel häst för mig och då frågade jag lite mer om häst nummer två (som var den jag köpte) och då lät det som om den skulle vara perfekt för mig, så jag bokade tid för provridning. Hon ville att jag skulle höra av mig typ en halvtimme innan jag kom och det gjorde jag. De två hästarna stod inne i stallet när vi kom (ridskolan skulle också provrida en häst) och vi fick göra i ordning dem och leda ut på ridbanan för provridning. Jag gillade ju Fjanto, men kunde/ville inte rida på alltför hårt för ridbanan var ganska frusen och lite knagglig, så jag tog det lugnt, testade lite saker och hoppade några små kryss. Jag avslutade när jag var nöjd och stod kvar tills den andra hästen var klar (hon red lite längre och hoppade lite mer än vad jag hade gjort). Han var lite seg, lite svår att fatta höger galopp så jag fick låna ett spö. Han taggade till lite efter krysshindret, men han var inte svår eller stark eller så. Och han reagerade inte på någonting på eller brevid ridbanan. Efteråt talade jag om att jag var nöjd och ville köpa hästen, så jag betalade handpenningen och vi gjorde upp om när/hur han skulle hämtas/levereras. Jag kikade igenom passet och besiktningsprotokollet (han var u.a bara någon dag innan, så jag gjorde ingen egen besiktning). Inga problem med resterande affär, han levererades, jag betalade. Men sedan när han började vara problematisk ville hon inte ta tillbaka eller byta, främst pga platsbrist. Detta gällde även hästen som ridskolan köpte.