Kanske är det folk som känner att de gör en god gärning om de tar ponnyn Lite som på 1980-talet när folk köpte de uttorkade, svultna benrangel som togs in från Polen (slakthästar togs in per kilo - sedan blev det lukrativt att sälja dem på kaj till "Blödande hjärtan"). Eller som med gatuhundarna. När man så gärna vill rädda en individ att man (o)medvetet stärker de onda system som gjorde att individen och alla hens olyckskamrater hamnade i nöd.Nu är det en på Facebook som försöker sälja sin ponny född 1991. Tydligen väldigt svårlastad också. Är det bara jag som tänker att kan man inte ha kvar sin snart 30-åriga ponny så kanske man borde låta den få somna in istället för att utsätta den dels för att bli lastad och åka transport som den då tydligen inte gillar men också för att få ett nytt hem i den åldern. Särskilt i år med höbristen. Konstigt nog var det jättemånga som visade intresse i annonsen. Hade jag aldrig trott faktiskt.
Jag blir rörd och glad när folk vill hjälpa. Jag blir arg när folk är naiva. Jag blir rasande när folk gör business på naiva människors i botten goda men naiva vilja att hjälpa. Och jag önskar att det fanns något sätt att få vett i folk som inte vill göra rätt mot sina gamla vänner.