En tvåårig hingst som hotas av slakt finns det nog risk att folk köper för att rädda, utan att ha kunskapen.Du menar att det inte finns någon vettig människa som är intresserad av en vbl-travare som ridhäst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En tvåårig hingst som hotas av slakt finns det nog risk att folk köper för att rädda, utan att ha kunskapen.Du menar att det inte finns någon vettig människa som är intresserad av en vbl-travare som ridhäst?
Nej.
Det vill säga, ja jag känner igen att det är de åsikterna som förs fram.
Men jag tror ju inte att de flesta människor som köper billiga vbl-travare är okunniga och ointresserade.
Nej, hur lyckas du läsa in det?
Jag menar att intresset från personer som har kunskap att hantera en unghäst, dessutom hingst, lär vara mer eller mindre obefintligt, inte minst en sån här sommar med tanke på risken för foderbrist. Visst finns det vettigt folk som vill ha varmblodstravare som ridhästar, men vettiga personer brukar vara noggranna med vilken häst de köper och inte ta en random 2-årshingst som riskerar slakt.
Största frågetecknet jag ser i den annonsen är egentligen huruvida hästen över huvud taget har ett pass.
Det kan vara knepigt att fixa till en oreggad travare. STC tar den ju inte, och det kan bli dyrt att få den inreggad så den får pass.
I övrigt är det väl bara att låta kastrera?
Vbl-travare brukar ju vara ganska väl hanterade, som regel.
Största frågetecknet jag ser i den annonsen är egentligen huruvida hästen över huvud taget har ett pass.
Det kan vara knepigt att fixa till en oreggad travare. STC tar den ju inte, och det kan bli dyrt att få den inreggad så den får pass.
I övrigt är det väl bara att låta kastrera?
Vbl-travare brukar ju vara ganska väl hanterade, som regel.
Fast man kan inte låta bli att reflektera över hur mycket man brytt sig om att hantera en häst som man inte ens har registrerat.
Det tror inte jag heller att de är, men jag tror fortfarande att det finns fler hästar av det slaget än det finns lämpliga köpare, sett överlag. Särskilt inte till en som är oreggad, och verkar sakna pass.Nej.
Det vill säga, ja jag känner igen att det är de åsikterna som förs fram.
Men jag tror ju inte att de flesta människor som köper billiga vbl-travare är okunniga och ointresserade.
En billig varmblodstravare eller snarare en så här billig häst oavsett ras är utsatt för en extremt stor risk att få en enkelbiljett till Italien. Det är kända fakta oavsett om det finns vettiga människor som är intresserade av varmblodstravare.Du menar att det inte finns någon vettig människa som är intresserad av en vbl-travare som ridhäst?
och dessutom marknadsförs med att den har en bra stam . Vilken seriös ridmänniska bryr sig om stam på sin varmblodstravare? De seriösa bryr sig snarare om att den har lämplig exteriör och är trevliga att arbeta med.Det tror inte jag heller att de är, men jag tror fortfarande att det finns fler hästar av det slaget än det finns lämpliga köpare, sett överlag. Särskilt inte till en som är oreggad, och verkar sakna pass.
Folk har frågat om den har pass men inte fått svar, så jag misstänker att den inte har det. Om ägaren, som han själv skriver, "missade att regga honom som ettåring" känns det inte som om man ansträngt sig överdrivet mycket med passet heller.
Ja, travhästar brukar vara välhanterade, iaf om de stått i travstall.
Jag har inte några egentliga problem med själva annonsen, men jag tror alltså att risken med en sån här försäljning är att hästen inte får den typ av hem den förtjänar.
och dessutom marknadsförs med att den har en bra stam . Vilken seriös ridmänniska bryr sig om stam på sin varmblodstravare? De seriösa bryr sig snarare om att den har lämplig exteriör och är trevliga att arbeta med.
Fast den här hade ju bra travstam inte bra hoppstam.Stam på ridtravare kan väl vara intressant, t ex finns det franska linjer som hoppar bra. Ville jag ha en ridtravare att hoppa med skulle jag titta efter dem.
Fast den här hade ju bra travstam inte bra hoppstam.
Nej men jag syftar på att den promotas som en lovande travare (som inte får startas) och inte som en lovande hopphäst. Jag har ingen aning om ifall aktuell stam är lämplig för hoppning men då jag läste annonsen så tolkade jag den som att säljaren inte vet ifall den är lämplig för andra områden än trav.Så du tänker att travstam som ger hoppanlag inte också kan vara en bra stam för trav?
Nej men jag syftar på att den promotas som en lovande travare (som inte får startas) och inte som en lovande hopphäst. Jag har ingen aning om ifall aktuell stam är lämplig för hoppning men då jag läste annonsen så tolkade jag den som att säljaren inte vet ifall den är lämplig för andra områden än trav.
Då diskuterade vi helt enkelt olika sakerJag pratade inte om den aktuella annonsen, jag pratade generellt eftersom du skrev att en seriös ridmänniska inte bryr sig om stammen på en ridtravare och jag skrev varför en seriös ridmänniska visst skulle kunna göra det.
Vilken seriös ridmänniska bryr sig om stam på sin varmblodstravare? De seriösa bryr sig snarare om att den har lämplig exteriör och är trevliga att arbeta med.
Det stod inte vilken stam i annonsen utan just "bra stam" alltså den där underbara formuleringen som vissa skriver om sina märrar som passar till avel"Bra stam" ur travsynpunkt är väl sak samma - så står inte stammen utskriven kan jag hålla med i just det här fallet (har inte sett annonsen), men vilken stam ser jag inte som ett dugg oseriöst att bry sig om.