Ja, man äger hunden men inte avelsrätten.Men äger man hunden som fodervärd innan avtalet är uppfyllt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, man äger hunden men inte avelsrätten.Men äger man hunden som fodervärd innan avtalet är uppfyllt?
Det kanske finns olika upplägg?Ja, man äger hunden men inte avelsrätten.
Vad SKK säger och vad som håller i rätten är tyvärr två olika saker. Det finns väldigt gott om exempel på att uppfödaren "förlorat" sin hund när fodervärden inte uppfyller sin del av kontraktet, men uppfödaren har absolut inte rätt att åka och hämta "sin" hund ändå.Det kanske finns olika upplägg?
På SKK står det så här:
"Fram till dess att avtalets villkor är uppfyllda är det överlåtaren som innehar äganderätten men så snart villkoren är uppfyllda övergår äganderätten till fodervärden."
Om man äger hunden tänker jag att det finns liten poäng med att kalla en för fodervärd.
Okej, finns det något prejudikat eller dom du kan dela med dig av? Sådant är ju intressant. Du tänker att eftersom fodervärden har hunden i besittning så har äganderätten för uppfödaren upphört? Något som sker även med ett kontrakt som säger att fodervärden inte äger hunden förrän avtalet utgår?Vad SKK säger och vad som håller i rätten är tyvärr två olika saker. Det finns väldigt gott om exempel på att uppfödaren "förlorat" sin hund när fodervärden inte uppfyller sin del av kontraktet, men uppfödaren har absolut inte rätt att åka och hämta "sin" hund ändå.
Det kanske finns olika upplägg?
På SKK står det så här:
"Fram till dess att avtalets villkor är uppfyllda är det överlåtaren som innehar äganderätten men så snart villkoren är uppfyllda övergår äganderätten till fodervärden."
Om man äger hunden tänker jag att det finns liten poäng med att kalla en för fodervärd.
Inget på rak arm, men jag har minst fem inom min personliga bekantskap som förlorat foderhund till fodervärd som inte varit ärlig (inte upplyst om löp osv).Okej, finns det något prejudikat eller dom du kan dela med dig av? Sådant är ju intressant. Du tänker att eftersom fodervärden har hunden i besittning så har äganderätten för uppfödaren upphört? Något som sker även med ett kontrakt som säger att fodervärden inte äger hunden förrän avtalet utgår?
Okej, finns det något prejudikat eller dom du kan dela med dig av? Sådant är ju intressant. Du tänker att eftersom fodervärden har hunden i besittning så har äganderätten för uppfödaren upphört? Något som sker även med ett kontrakt som säger att fodervärden inte äger hunden förrän avtalet utgår?
Skulle dock säga att det inte är helt ovanligt att uppfödaren står på försäkringen åt fv - mest för att de brukar ha mycket bättre pris som uppfödare.Som fodervärd äger man hunden och uppfödaren äger avelsrätten tills avtalet är uppfyllt (olika avtal för tik och hane).
Vanligaste är alltså att fodervärden har sin hund försäkrad och givetvis är juridisk ägare till den.
Skulle dock säga att det inte är helt ovanligt att uppfödaren står på försäkringen åt fv - mest för att de brukar ha mycket bättre pris som uppfödare.
Inget på rak arm, men jag har minst fem inom min personliga bekantskap som förlorat foderhund till fodervärd som inte varit ärlig (inte upplyst om löp osv).
Ffa, enligt SKKs kontrakt så övergår ägandeskapet till fodervärden efter att överenskommet antal kullar är tagna. I annonsen verkar de vara ute efter nån som kan sköta om hunden på obestämd tid.
Tack! Men vad tråkigt att höra, och vilket dåligt skydd för uppfödare. Känns riskfyllt.Räcker med att titta på skk's egna frågeforum.
Visa bifogad fil 146047
Om uppfödaren verkligen ägde hunden, så skulle man knappast behöva gå till domstol för att ha möjlighet att hämta hem hunden.
Ska dessutom till grov vanskötsel från fv håll för att det ens ska finnas en chans för uppfödaren att få tillbaka sin tilltänkta avelshund.
Man blir ju ändå lite nyfiken på vad en magisk terapihund skulle kunna åstadkomma för underverkRåkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.
Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola".
Alltså. Det är så fascinerande. När man är så tydlig med vad man söker och så kommer nån och bara "jag vet att du ville ha en elefant, men jag har en tiger du kan få!", sen när man artigt förklarar varför man vill ha en elefant och inte en tiger så blir människan otroligt kränktMan blir ju ändå lite nyfiken på vad en magisk terapihund skulle kunna åstadkomma för underverk
Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.
Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola".
Så spännande att de "är" renrasiga pga att varje halva är renrasigRåkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.
Visa bifogad fil 146179
Ja men exakt. Då så, nånstans bak i tiden har väl alla hundar renrasiga anfäder (anfädrar?). Så med den argumentationen är ju alla renrasiga. Problem solved Jävla SKK med alla dessa kravSå spännande att de "är" renrasiga pga att varje halva är renrasig
Renartig domesticerad varg!Ja men exakt. Då så, nånstans bak i tiden har väl alla hundar renrasiga anfäder (anfädrar?). Så med den argumentationen är ju alla renrasiga. Problem solved Jävla SKK med alla dessa krav
Vad letar du för brukshund?Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.
Visa bifogad fil 146179
Belgare. Mindre viktigt vilken sorts belgare dock (om den är renrasig ) om den passar som individ, men i första hand har vi kollat på tervVad letar du för brukshund?
(Nej jag har tyvärr inga magiska hundar till salu åt dig! )
Alltså. Det är så fascinerande. När man är så tydlig med vad man söker och så kommer nån och bara "jag vet att du ville ha en elefant, men jag har en tiger du kan få!", sen när man artigt förklarar varför man vill ha en elefant och inte en tiger så blir människan otroligt kränkt