Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog inte så ovanligt att påbörja insittning/inridning på 2½-åriga hästar och ponnyer.
Vi är nu i mitten av oktober.
Det ska självklart göras med måtta.

Jag håller med. Insutten är ju, för mig iallafall, just snutten på. Kanske letts några varv på volten. Om det var så att jag hade ung häst hade dessutom hästen varit på mycket god väg att vara klar i inkörningen så det finns inte mycket främmande i insittningen annat än balansskillnad.

Det är måttan som bestämmer om det är dåligt eller inte.

Jag tycker inte heller det är fel att från 6-12 månader ha testat ha sele och sadel på sig. I den åldern är allt en lek och det underlättar så mycket sedan.

Min tvååring är iväg för hantering. Vänjas vid sadel och träns , ledas, longering, löshoppas och tömköras. Inridning sker sedan i vår. Efter att hon smält allt nytt hon lärt sig. Det märks att hon tycker det är roligt med hanteringen.

Medryttarannons:
"I have a 14.3h 15hh Anglo Arab mare that's needing a sharer/rider over the winter..could do 3-4days...she's not a novice due to being both Arab and tb jeans threw her..she's forward going but very safe..doesn't buck rear bolt..."

Annars en seriös annons, men lite tokigt blev det utan tvekan. ;)

Medryttarannons:
"I have a 14.3h 15hh Anglo Arab mare that's needing a sharer/rider over the winter..could do 3-4days...she's not a novice due to being both Arab and tb jeans threw her..she's forward going but very safe..doesn't buck rear bolt..."

Annars en seriös annons, men lite tokigt blev det utan tvekan. ;)
Dubbelt tokigt eftersom arab är en människa. Arabhäst heter ju arabian
:D

Islandshästen som är "mycket välutbildad" och därför(?) "presterar bättre ju duktigare ryttaren är"... :confused: gör inte alla hästar det? De som är välutbildade brukar dock kunna prestera bra även om ryttaren inte är så duktig..
Hästen är enligt uppgift kontinuerligt riden hela tiden, men när bilderna och filmen skiljer sig åt så mycket får man förklaringen är att bilderna är några år gamla och från när den var "i form".
Så..alltså INTE kontinuerligt riden hela tiden..?

Vidare kan den bli spänd osv så man måste göra vissa saker för att den ska slappna av, men den är "i grunden ytterst välriden".. eh..ok?

Denna välridna och välutbildade häst orkar dock "i dagsläget" inte långsamt tempo tölt.. Hur hänger det ihop?

Vidare är hästen perfekt om man vill träna dressyr eftersom den är så välutbildad att "den gör rätt direkt ryttaren gör rätt"
Alltså, igen, det gör väl de flesta hästar? En välutbildad och välriden häst tycker iaf jag är en sån som "fattar" vad ryttaren ville även om man inte lyckas göra alla signaler i perfekt balans och tajming.

Slutklämmen är när man får se filmen på denna pärla, den går fan inte i någon sorts form, inte ens i skritt. Man får se allt mellan stjärnkikare och under/bakom handen fullständigt på framdelen...

Islandshästen som är "mycket välutbildad" och därför(?) "presterar bättre ju duktigare ryttaren är"... :confused: gör inte alla hästar det? De som är välutbildade brukar dock kunna prestera bra även om ryttaren inte är så duktig..
Hästen är enligt uppgift kontinuerligt riden hela tiden, men när bilderna och filmen skiljer sig åt så mycket får man förklaringen är att bilderna är några år gamla och från när den var "i form".
Så..alltså INTE kontinuerligt riden hela tiden..?

Vidare kan den bli spänd osv så man måste göra vissa saker för att den ska slappna av, men den är "i grunden ytterst välriden".. eh..ok?

Denna välridna och välutbildade häst orkar dock "i dagsläget" inte långsamt tempo tölt.. Hur hänger det ihop?

Vidare är hästen perfekt om man vill träna dressyr eftersom den är så välutbildad att "den gör rätt direkt ryttaren gör rätt"
Alltså, igen, det gör väl de flesta hästar? En välutbildad och välriden häst tycker iaf jag är en sån som "fattar" vad ryttaren ville även om man inte lyckas göra alla signaler i perfekt balans och tajming.

Slutklämmen är när man får se filmen på denna pärla, den går fan inte i någon sorts form, inte ens i skritt. Man får se allt mellan stjärnkikare och under/bakom handen fullständigt på framdelen...

prislappen, då?

Igen en häst på annons som är rejält oren emellanåt i de videoklipp jag sett. Speciellt i trav i ena varvet. Flera som kommenterat och frågat om hästen har någon skada eller liknande då den rör sig sådär med ena bak. Hästen är bara fem år, väldigt tunn och omusklad bak, säljs till högstbjudande med lågt startpris, "enligt kännedom frisk".. Ibland är hästar för snälla och duktigt kämpar på även om något bevisligen inte stämmer :(

Är det inte märkligt många som skriver att man inte kan provrida hästen för att de inte är "igång"? :confused: Alltså jag fattar att en häst som stått länge inte klarar ett hårt pass på banan men att man inte alls skulle kunna rida den, det är för mig helt ofattbart. Lika ofattbart som att om man nu vill sälja en häst som stått länge, varför rider man då inte den? Eller hittar någon som kan rida den lite?

Är det inte märkligt många som skriver att man inte kan provrida hästen för att de inte är "igång"? :confused: Alltså jag fattar att en häst som stått länge inte klarar ett hårt pass på banan men att man inte alls skulle kunna rida den, det är för mig helt ofattbart. Lika ofattbart som att om man nu vill sälja en häst som stått länge, varför rider man då inte den? Eller hittar någon som kan rida den lite?

Ja, det blir ju konstigt om man inte skulle kunna rida den för att den inte är igång. Hur tänker de då att den ska ridas igång?

Blir liksom moment 22 på den.

Instämmer. När jag köpte min hade han mer eller mindre stått ett år (samt var outbildad) men jag provred ändå. Lite skritt och trav säger ganska mycket, eller gjorde åtminstone i det här fallet.

"Alla föl som folk vill sälja i år och som inte hittat ny ägare är ju åringar nästa vår...jag är intresserad av att köpa en ett åring nästa år."

är det bara jag som blir ?? över denna annons? varför ens besvära sig? är det inte bättre bara att leta efter annonser på 1åringar nästa år som är till salu. eller är det ett magiskt glapp mellan 1-3år och ingen som vill sälja dessa hästar?

I vissa fall kanske anledningen till att den inte är "igång" är för att säljaren inte är säker på att den håller för att sättas igång.
Andra är kanske för "spattiga" för att provridas när de inte är igång = massor av överskottsenergi.
I vissa fall kanske man tycker att hästen inte kan visas från "sin bästa sida" om den inte är igång. T.ex. islandshästars gångarter kan vara ganska risiga om de stått länge.
Iofs, i samtliga fall begär man då att köparen ska chansa och köpa ändå, då kunde man ju lika gärna få känna på den lite uppsuttet iaf...

Jag chansade så en gång, en islänning som skulle vara så bra och fin men som stod pga tidsbrist, var inte skodd och det var ishalka ute så det var omöjligt att provrida.
Fick iaf hem den på prov, och tur var väl det, för den var mer vild än tam och motsvarade inte alls vad säljaren sagt. Den fick åka hem igen..

"Alla föl som folk vill sälja i år och som inte hittat ny ägare är ju åringar nästa vår...jag är intresserad av att köpa en ett åring nästa år."

är det bara jag som blir ?? över denna annons? varför ens besvära sig? är det inte bättre bara att leta efter annonser på 1åringar nästa år som är till salu. eller är det ett magiskt glapp mellan 1-3år och ingen som vill sälja dessa hästar?

Jag gissar att det är samma tjej som för några år sedan la ut sådana annonser alternativt svarade på säljesannonser där hon ville att säljaren skulle hålla hästen (och stå för alla kostnader) tills hon hade möjlighet att köpa häst året efter.

Hon höll på så i flera år och jag vet även de som var i kontakt med henne med tanken att hon kunde köpa nu och betala för uppehälle tills hon kunde ta hem hästen. Det var inte intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 063
Senast: Bison
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
65 66 67
Svar
1 330
· Visningar
42 386
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar