Kort resumé; Koppjärn finns på alla bomsadlar. Koppjärn kan vara utbytbara eller fasta. Koppjärnet avgör bommens bredd och mäts i grader. Graderna mäts vid koppjärnets bas och går egentligen inte att göra helt säkert på ett koppjärn som redan sitter i en sadel utan där får man bara ett hum pga sadelns stoppning/övrigt material. Ibland talar man också om bomben, det är alltså koppjärnets nederdel, dvs det man ser på vissa sadlar som går ner som i fickor. Bombenen kan vara kortare eller längre och kan vara vinklade framåt och bakåt och också det i olika grader eller gå rakt ner. Övriga bommen avgör vilken typ av rygg sadeln passar, dvs. mer eller mindre svängd eller rak. Även i rakhet finns olika grader. Bommens längd avgör sadelns längd.
För att passa in en sadel behöver man veta hästen bredd, dvs. hur många grader vid hästen är över manken och då vet man hur vid sadeln behöver vara. Man behöver också veta sadellägets längd och ryggens kurva och man behöver dessutom ta hänsyn till ev. överbyggnad och mankens höjd och längd och bogbladens rörelse och storlek.
Det enda jag inte visste av detta var att bombredden räknades vid koppjärnet. Så, det kanske inte var så illa som jag trodde?
Jag trodde att det mättes mitt på någonstans, typ kanalbredden, och att den med bombredden var det man mäter.
Men jag tackar för en ordentligt, bra beskrivning. Utförlig.