Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Vintertäcke till salu. Har ett litet hål i innerfodret, enkelt att fixa"

På bilden ser man ett hål stort som en hand, ojämnt och i mina ögon allt annat än lättfixat. Kommer ihåg förra hästens täcken som jag fick lappa konstant, och det var inte enkelt att lappa mindre och jämna hål i innerfodret så att det höll..

Som fd anställd på ridskola kan jag säga att de hästarna som inte fungerar alls utmärker sig så att det snarare vore grymt att tvinga in dem i den mall som krävs för en ridskolehäst. Många hästar skulle inte fungera alls på en ridskola eller ens i ett stort stall men är helt perfekta privathästar. På en månad bör du helt enkelt som erfaren hästmänniska kunna avgöra om hästen kommer fungera som tänkt eller inte. Sedan kan det givetvis hända saker senare som gör att hästen inte mår bra på ridskolan längre men är det så tydligt genast så ska hästen för hästens skull få ett annat hem. Det får ju inte heller hända någon olycka som beror på att hästen inte mår bra och trivs. Det ansvaret kan man helt enkelt inte ta på en ridskola utan då säljs hästen omgående även för elevernas skull.
Håller helt med. Endel är värda att lägga ner tid på men det märks rätt snart vilka som kommer funka och vilka som inte kommer funka.
På mitt fd jobb fick vi hem hästar som var för svåra och outbildade, de kunde bli ståendes i nått år(!) för att det inte fanns tid för enbart personalen att rida dem en längre period.
Det funkar inte riktigt i längden och är inte bra för varken häst eller ekonomi.

Håller helt med. Endel är värda att lägga ner tid på men det märks rätt snart vilka som kommer funka och vilka som inte kommer funka.
På mitt fd jobb fick vi hem hästar som var för svåra och outbildade, de kunde bli ståendes i nått år(!) för att det inte fanns tid för enbart personalen att rida dem en längre period.
Det funkar inte riktigt i längden och är inte bra för varken häst eller ekonomi.

Ja precis och jag tycker att man ska se till hästens bästa också. En häst som inte passar i verksamheten lär knappast trivas heller.

Nåt år :eek: Det låter väldigt oekonomiskt även om hästarna var gratis :crazy: Fast hellre att de blir stående än de ställen som kastar in hästar i verksamheten som inte ens har fått lära sig vad hjälperna innebär. Hästarna blir ju helt förtvivlade :(

Vad är det med det här att lägga ut ston som lämpliga för avel och strunta i att nämna stammen?

Jag tycker att det blir allt vanligare. Undrar om det är för att det är ston som inte är rasrena eller ger gröna papper till avkommorna? Tänker särskilt på ett skimmelsto som det lagts ut en annons i veckan på de senaste månaderna. Först alldeles nyligen skrevs stammen ut och då visade den sig vara både kort och irländsk = grå papper i SWB.

Jag tycker att det blir allt vanligare. Undrar om det är för att det är ston som inte är rasrena eller ger gröna papper till avkommorna? Tänker särskilt på ett skimmelsto som det lagts ut en annons i veckan på de senaste månaderna. Först alldeles nyligen skrevs stammen ut och då visade den sig vara både kort och irländsk = grå papper i SWB.
Det är väl den som bockar vid ridning också? :angel:

Alternativa fakta? ;P

Det sto jag såg ska vara rasrent (dock inte SWB)

Det sto jag såg ska vara rasrent (dock inte SWB)

Jag uttryckte mig kanske otydligt.

Det jag menade är att jag sett att fler och fler avelsston annonseras utan stam, och när jag tagit reda på deras stam har den ofta varit okvalificerad på något vis, och tog det irländska stoet som exempel på det.

Jag uttryckte mig kanske otydligt.

Det jag menade är att jag sett att fler och fler avelsston annonseras utan stam, och när jag tagit reda på deras stam har den ofta varit okvalificerad på något vis, och tog det irländska stoet som exempel på det.
Jag förstod det och kan förstå (om än inte acceptera) att man i det läget försöker mörka det hela men varför mörkar man stammen på renrasiga djur? Framförallt inom en ras där stam inte är lika viktigt som inom swb.

Vad sägs om en ettårig korsning mellan finnhäst och varmblodstravare, snäll och trevlig i hantering - kan lyfta på hovarna men aldrig blivit verkad.. :confused: Klart att hästen inte hunnit bli verkad speciellt många gånger som åring, men nån gång måste det väl ha behövts redan? Eller?
Jisses, min hovis sa att en gång när vi pratade om min häst hovar att hon troligen blivit verkad fel i yngre dar och att det är när dom är föl som man sätter hur deras ben och hovar ska växa. Därför var det viktigt att verka rätt och tidigt. Undra hur den ägaren tänkte?

Eller dom som anser att bara för att en häst nåt en viss ålder, så blir den automatiskt en läromästare...

I min värld är en läromästare utbildad minst MSV, men folk säljer läromästare utbildade LB/LC.

/Lavinia, var sambos läromästare är utbildad MSV dressyr, men knappt hoppad. Han hoppar dock glatt ändå :-)

Vad är det med folk?

Det är fantastiskt många människor som vill ha läromästare mellan 5-7 år gamla.

Hur?!?

Eller; läromästare i vad, kanske frågan skall vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka