Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
En ponny som säljs från ridskola till privatperson, importerad från Estland för ca 1 månad sen, kan krångla lite vid utsläpp ur box och hage (passar inte därför in på stället :confused:), annars snäll och trevlig i hantering och ridning.

Bara jag som tycker synd om ponnystackarn som knappt hunnit landa i sitt nya hem efter import och dylikt? :(

En ponny som säljs från ridskola till privatperson, importerad från Estland för ca 1 månad sen, kan krångla lite vid utsläpp ur box och hage (passar inte därför in på stället :confused:), annars snäll och trevlig i hantering och ridning.

Bara jag som tycker synd om ponnystackarn som knappt hunnit landa i sitt nya hem efter import och dylikt? :(
Iofs, men det är viktigt för en ridskola att ha stabila hästar, för elevernas säkerhet. Det måste gå först.

Jo absolut, men ung, nyimporterad häst kanske inte är det bästa köpet för en ridskola i första hand då?
Det är nog rätt vanligt, att det kommer en buss med importer som lastas av på ridskolorna. Några blir kvar, andra byts ut och ytterligare några säljs istället för att åka tillbaka till hästhandlarna.

Det är så verkligheten ser ut. Få ridskolor har råd att köpa välutbildade svenskfödda hästar.
Här i Finland importeras hästar från Estland (och andra baltiska hästar via Estland) in till landet på löpande band.. För att de är billiga. Kommer säkert en hel del bra hästar men är övertygad om att det kommer en del trasiga eller problemhästar med också. Hoppas i vilket fall som helst att ponnyn kommer till ett bra hem och inte blir en vandringspokal.

Här i Finland importeras hästar från Estland (och andra baltiska hästar via Estland) in till landet på löpande band.. För att de är billiga. Kommer säkert en hel del bra hästar men är övertygad om att det kommer en del trasiga eller problemhästar med också. Hoppas i vilket fall som helst att ponnyn kommer till ett bra hem och inte blir en vandringspokal.

Ja det kommer säkert både trasiga och hela. Det hoppas jag med! På en ridskola finns ju inte tiden för en häst med problem på samma sätt som det kan finnas hos en privatperson och framförallt om det är ägaren själv som alltid hanterar hästen så brukar sådant lösa sig.

Man kan ju se det från andra sidan också, att det är bra att ponnyn får flytta bort från ett ställe som den inte trivs på. Alternativet hade kanske varit att den blir mer och mer stressad och olycklig.

PRE / andalus hingst född 05, 165cm import Spanien.
Otroligt snäll, trafiksäker mm
utbildad george, piaff, passage, piruetter byten i vartannat bla.
klinikbes...iktigad o röntgen UA nu i Februari månad.
Väldigt överladdad på filmen!
125000:-

visar en film på en häst som utför något som troligen ska likna en piaff/passage där benen går som på en symaskin. Men varför kan man inte ta en ordentlig film då om hästen är så välutbildad och om man nu vill ha så mycket betalt... (biljarderingen säger jag inget om ;))

Ser väldigt behagligt ut :D Faschinerande hur ryggen knappt rör sig (bara benen), men att det ändå blir så studsigt pga b-ponnytraven! O_o

Man kan ju se det från andra sidan också, att det är bra att ponnyn får flytta bort från ett ställe som den inte trivs på. Alternativet hade kanske varit att den blir mer och mer stressad och olycklig.
Visst är det så. Jag tycker dock att en månad är ingenting när en häst har flyttat och ska vänja sig med nya människor, rutiner och hästar. Lite mer tid än så tycker jag man kan ge en häst innan den ska in i verksamhet och förväntas fungera felfritt. Men förstår att det inte är alla ridskolor som har den möjligheten och då är det väl bra att hästen får komma till nån annan istället.

Visst är det så. Jag tycker dock att en månad är ingenting när en häst har flyttat och ska vänja sig med nya människor, rutiner och hästar. Lite mer tid än så tycker jag man kan ge en häst innan den ska in i verksamhet och förväntas fungera felfritt. Men förstår att det inte är alla ridskolor som har den möjligheten och då är det väl bra att hästen får komma till nån annan istället.

Som fd anställd på ridskola kan jag säga att de hästarna som inte fungerar alls utmärker sig så att det snarare vore grymt att tvinga in dem i den mall som krävs för en ridskolehäst. Många hästar skulle inte fungera alls på en ridskola eller ens i ett stort stall men är helt perfekta privathästar. På en månad bör du helt enkelt som erfaren hästmänniska kunna avgöra om hästen kommer fungera som tänkt eller inte. Sedan kan det givetvis hända saker senare som gör att hästen inte mår bra på ridskolan längre men är det så tydligt genast så ska hästen för hästens skull få ett annat hem. Det får ju inte heller hända någon olycka som beror på att hästen inte mår bra och trivs. Det ansvaret kan man helt enkelt inte ta på en ridskola utan då säljs hästen omgående även för elevernas skull.

Vad sägs om en sadel där bommen är av?
För endast 2500kr! Bvsa :laugh::banghead:

Just med tanke på den sadeln kan jag se ett visst värde i det för någon som vill reparera sits/vulster/etc på sin. Däremot är priset rätt högt... Men den är markerad som såld nu

(Personligen tycker jag de bör eldas upp. Så man inte riskerar dd senare av någon oärlig saluförs som hela)

Just med tanke på den sadeln kan jag se ett visst värde i det för någon som vill reparera sits/vulster/etc på sin. Däremot är priset rätt högt... Men den är markerad som såld nu

(Personligen tycker jag de bör eldas upp. Så man inte riskerar dd senare av någon oärlig saluförs som hela)
Dd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka