Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en annons på fb, en D-ponny som gick LB hoppning, 17år gammal. Verkade vara en trevlig och pålitlig ponny. Men priset :eek: 60 000.
Tycker det är lite mkt för en relativt gammal ponny med inga speciella meriter direkt.

Jisses, min hovis sa att en gång när vi pratade om min häst hovar att hon troligen blivit verkad fel i yngre dar och att det är när dom är föl som man sätter hur deras ben och hovar ska växa. Därför var det viktigt att verka rätt och tidigt. Undra hur den ägaren tänkte?
Ja det tänkte jag med.. Om det är något som är lite snett så har man chansen att rätta till det som föl, inte sen.

Jag tycker att den här var lite rolig. Finns säkert någon som väljer bort sin hopphäst mot en fin segelbåt, vad vet jag? :D:D:D
Spontant känner jag däremot att det är enklare att sälja båten först och sen köpa det man söker med pengarna.

Inriktning: Hoppning - Typ: Stora hästar Pris: 1 kr
Segelbåt Scampi 30 fot bytes mot häst inrikting hoppning. Ålder runt 2-15. Båtens värde 140000kr.

På tal om avel
"Lillie är också en fantastisk mamma. Vi betäckte henne med den bruna hingsten De la Gardie och fick ett skäckföl, så troligtvis lämnar hon skäckar efter sig. Fölet finns på gården om man skulle vilja se honom."
Står fö ingen stam eller ens ras men det kanske inte spelar någon roll när det är en skäck.

Det här är också intressant, inte avel och en annan annons
"Passar bra inom dressyr med sina höga fina frambenslyft"
Ja men då måste det ju vara en perfekt dressyrhäst då.

Eller ponnyn med otrolig kapacitet och så en bild på en stegrande ponny.

lite OT men jag är så förvånad över att "folk" inte ens kan bemöda sig med att se till att stava rätt och har iallafall försökt få till korrekt grammatik när man lägger ut annonser. Läser man inte igenom sin annons själv åtminstonde en gång? eller är ordblindhet en folksjukdom som sprider sig?

Såhär på ett forum kan jag ha överseende med att man slinter på tangenterna och inte korrekturläser till 100%. Men lägger man ut en annons vill man väl bli betraktad som seriös och framförallt få "rätt" i texten så att det inte blir några missförstånd om varan/tjänsten man säljer

lite OT men jag är så förvånad över att "folk" inte ens kan bemöda sig med att se till att stava rätt och har iallafall försökt få till korrekt grammatik när man lägger ut annonser. Läser man inte igenom sin annons själv åtminstonde en gång? eller är ordblindhet en folksjukdom som sprider sig?

Såhär på ett forum kan jag ha överseende med att man slinter på tangenterna och inte korrekturläser till 100%. Men lägger man ut en annons vill man väl bli betraktad som seriös och framförallt få "rätt" i texten så att det inte blir några missförstånd om varan/tjänsten man säljer

Jag håller med dig...
men i och med att internet gör annonsering enklare, mer tillgängligt, gratis och tillåter större textvolym, samtidigt som fler människor av varierande socioekonomisk bakgrund har möjlighet att köpa häst, så blir det en större "spridning" på vem som författar annonserna.

Jag tänker på när jag växte upp: då tittade man på småannonserna i lokaltidningen och i ATL (min pappa var mjölkbonde så vi hade ATL).
Där rymdes en bråkdel av det som nu stoppas in i annonser; ju fler rader, desto dyrare annons. Så det hölls kort och koncist.
Jag jämför nu mentalt ATL med hastnet; vi hade inte tillgång till Tidningen Ridsport hemma.

Jag tycker nog att annonserna från hobby-människor som regel är sämre än annonserna från proffsen - och proffsen annonserar ju inte lika ofta på den här typen av annons-sidor.

Så människor med sämre socio-ekonomisk status (utbildning och språklig förmåga hänger ju många gånger ihop, och därav mitt val av uttryck) får möjligheter att ta stort utrymme i text.

Och uttryck som man hört, översätts fritt och ibland bokstavligt till skrift men utan att personen som uttrycker sig är medveten om var uttrycket egentligen handlar om.
Scope-scoop, kan vid slarvigt tal låta lika.
"i min ägo" förvanskas till "i mina ägor" som låter likartat men har väldigt skilt semantiskt innehåll.

Det vill säga; ibland finns nog misstagen med "trots" genomläsning eftersom skribenten faktiskt inte "ens" är medveten om att det är fel.

Och så alla gulliga, långa historier om varför, hur, vad.
Dessa historier rymdes inte när annonserna hölls korta och koncisa...

Jag håller med dig...
men i och med att internet gör annonsering enklare, mer tillgängligt, gratis och tillåter större textvolym, samtidigt som fler människor av varierande socioekonomisk bakgrund har möjlighet att köpa häst, så blir det en större "spridning" på vem som författar annonserna.

Jag tänker på när jag växte upp: då tittade man på småannonserna i lokaltidningen och i ATL (min pappa var mjölkbonde så vi hade ATL).
Där rymdes en bråkdel av det som nu stoppas in i annonser; ju fler rader, desto dyrare annons. Så det hölls kort och koncist.
Jag jämför nu mentalt ATL med hastnet; vi hade inte tillgång till Tidningen Ridsport hemma.

Jag tycker nog att annonserna från hobby-människor som regel är sämre än annonserna från proffsen - och proffsen annonserar ju inte lika ofta på den här typen av annons-sidor.

Så människor med sämre socio-ekonomisk status (utbildning och språklig förmåga hänger ju många gånger ihop, och därav mitt val av uttryck) får möjligheter att ta stort utrymme i text.

Och uttryck som man hört, översätts fritt och ibland bokstavligt till skrift men utan att personen som uttrycker sig är medveten om var uttrycket egentligen handlar om.
Scope-scoop, kan vid slarvigt tal låta lika.
"i min ägo" förvanskas till "i mina ägor" som låter likartat men har väldigt skilt semantiskt innehåll.

Det vill säga; ibland finns nog misstagen med "trots" genomläsning eftersom skribenten faktiskt inte "ens" är medveten om att det är fel.

Och så alla gulliga, långa historier om varför, hur, vad.
Dessa historier rymdes inte när annonserna hölls korta och koncisa...

"Sto, Stam - Stam, 168 cm mkh, LB h/LA dr, + för galopp, frisk, förs Agria, lätt o trevl all hant. XX XXX kr. Tel 012345567"

Nostalgi! ;)

Jag kan sakna den tiden även om jag föredrar framstegen med mail, videos och högupplösta bilder. Men jag kan sakna just sakligheten.

"Sto, Stam - Stam, 168 cm mkh, LB h/LA dr, + för galopp, frisk, förs Agria, lätt o trevl all hant. XX XXX kr. Tel 012345567"

Nostalgi! ;)

Jag kan sakna den tiden även om jag föredrar framstegen med mail, videos och högupplösta bilder. Men jag kan sakna just sakligheten.

Ja då var det kort och koncist! Ingen plats för utläggningar om sorg i hjärtat och hemmet viktigare än pris.

Jag måste säga att det var en sak jag uppskattade med handelsstall/förmedlare när jag köpte häst. Plötsligt fick jag relevant, koncis information om hästarna i fråga. Objektiv och neutralt levererad, styrkor och svagheter levererade utan omsvep. Inget förmildrande och inget förskönande. Och inga problem boka provridning, inget "ja nästa helg är jag på fyrtioårsfest och sen ska jag ditt och datt. Men på torsdag om tre veckor klockan 19,45 kanske jag kan. Om vi är klar till senast 20,30"

Nostalgi! ;)

Min häst som jag har nu låg ute på en sådan typ av annons trots internetannons. Kort. Koncist. Utan dravel.
Ringde. Åkte och tittade (oinriden unghäst). Köpte. Ibland är det enkla också det bästa :love:.

Min häst som jag har nu låg ute på en sådan typ av annons trots internetannons. Kort. Koncist. Utan dravel.
Ringde. Åkte och tittade (oinriden unghäst). Köpte. Ibland är det enkla också det bästa :love:.

Sedan finns det förstås en del saker som kan vara bra att skriva ut redan i en annons.
Om exempelvis en häst har väldigt speciella karaktärsdrag (läs: problematisk individ beteendemässigt) så kan det vara väldigt lämpligt att visa upp det från början så att de som inte har förutsättningar att klara av problemet, inte behöver kontakta annonsören.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka