Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fjordhäst säljes. Gått som handikapphäst, grunskolad osv osv. Inga konstigheter där.
Sen två bilder:
En från sidan i hagen - bra
En framifrån i hagen där hästen rullat sig och har lera ända upp i ansiktet - kanske lite mindre bra
Det där är faktiskt jäkligt relevant. Man vill veta om det är en lortgris man köper.
En sån bild hade varit ärligt att ha med i annonsen om min unghäst skulle säljas..

Det där är faktiskt jäkligt relevant. Man vill veta om det är en lortgris man köper.
En sån bild hade varit ärligt att ha med i annonsen om min unghäst skulle säljas..
Visst kan man ha med en sån bild, men en bild på hästen i rörelse kanske varit bra också? Typ när den blir riden, eller går i handikappverksamheten. Det var alltså enbart 2 bilder, båda i hagen- en ren och en skitig.

Jag vill hellre se hur boxen ser ut, omockad! Ett stall jag jobbade extra i hade en häst som måste haft flodhäst inkorsad längre bak för jag svär att han hade samma teknik som en flodhäst när han sket. Dvs svansen går som en propeller för att sprida dyngan maximalt. Jag har aldrig varit med om värre skitgris! :eek:

Jag vill hellre se hur boxen ser ut, omockad! Ett stall jag jobbade extra i hade en häst som måste haft flodhäst inkorsad längre bak för jag svär att han hade samma teknik som en flodhäst när han sket. Dvs svansen går som en propeller för att sprida dyngan maximalt. Jag har aldrig varit med om värre skitgris! :eek:

Ja, Gud - en renlig häst är guld värd! Har man en gång haft en rejäl lortgris så har man fått tillräckligt för all framtid. :D:p

Då hade du mer tur än vi hade.

När vi åkte runt och kollade hästar åt min sambo (med lånad bil och kompisar som ställde upp och följde med) skulle vi träffa 2 försäljningsstall samma dag. Jag hade haft lite svårt att nå ena stallet - många sms och meddelanden fram och tillbaka, så för säkerhets skull bokade vi in stall nummer två också. Vi gick upp alldeles för tidigt på en helg och körde i 2,5 h till första stället. Ungefär 5 min efter att jag klivit ur bilen (då var vi något tidiga) får jag ett sms "hej, något dök upp akut, kan vi ta det sen em istället??". (klockan var ca 10.30...)

Det visade sig senare att försäljare nr 1 var i Göteborg på horse show - det hade hen kanske kunnat berätta lite tidigare.

Nu spelade det mindre roll egentligen för vi hittade vår drömhäst i nästa stall <3.

/Lavinia
Jag måste säga att det var en sak jag uppskattade med handelsstall/förmedlare när jag köpte häst. Plötsligt fick jag relevant, koncis information om hästarna i fråga. Objektiv och neutralt levererad, styrkor och svagheter levererade utan omsvep. Inget förmildrande och inget förskönande. Och inga problem boka provridning, inget "ja nästa helg är jag på fyrtioårsfest och sen ska jag ditt och datt. Men på torsdag om tre veckor klockan 19,45 kanske jag kan. Om vi är klar till senast 20,30"

När vi åkte runt och kollade hästar åt min sambo (med lånad bil och kompisar som ställde upp och följde med) skulle vi träffa 2 försäljningsstall samma dag. Jag hade haft lite svårt att nå ena stallet - många sms och meddelanden fram och tillbaka, så för säkerhets skull bokade vi in stall nummer två också. Vi gick upp alldeles för tidigt på en helg och körde i 2,5 h till första stället. Ungefär 5 min efter att jag klivit ur bilen (då var vi något tidiga) får jag ett sms "hej, något dök upp akut, kan vi ta det sen em istället??". (klockan var ca 10.30...)

Det visade sig senare att försäljare nr 1 var i Göteborg på horse show - det hade hen kanske kunnat berätta lite tidigare.

Nu spelade det mindre roll egentligen för vi hittade vår drömhäst i nästa stall <3.

/Lavinia

Fast jag ser inget i ditt inlägg som motsäger det jag skrev? Eller menar du att du fick subjektiv information om hästarna, och att det var svårt att ens boka in en tid för provridning? (Sen att den inte hölls är himla surt absolut. Även här ändrades tiden med ganska kort varsel men det var helt okej för mig)

/Lavinia
Påminner om när jag letade häst, vi skulle åka och kolla på en häst som verkade bra. Bokade in tid när vi skulle komma, en bit att åka ändå så behövdes lite planering. När vi satt i bilen och var redan halvvägs fick jag ett sms där personen meddelade att hästen blivit såld föregående kväll! Förstår att sånt händer men hade uppskattat att få reda på det lite tidigare, och gärna med ett samtal och inte sms! Vi åkte dit ändå och kollade på en annan häst istället, det blev köp men inte så lyckat visade det sig senare. Borde ha åkt hem igen istället, men det är en helt annan historia.

På tal om försäljningsstall,
Vännerna skulle provrida en häst för andra gången, kommer dit och ingen är på plats. De hade missuppfattat varandra om tiden så de fick tillåtelse att provrida hästen på egen hand!

Tänker att det var tur det var en snäll häst och vettigt folk :cool::p

(De köpte den sen :D)

Alltså det är inte bara dom som annonserar som är konstiga utan även dom som svarar på annonser. Jag har några exempel från dom senaste dagarna.
Jag annonserar ut "Rockard säljes" med lite info o bild.
Svar: Ingår selen?
Alltså var i texten har hon kunnat läsa att jag säljer en sele??? :confused: Nä- bara rockarden är till salu.
Svar: då är jag inte intresserad...
Varför svara man på en annons om en rockard om man vill köpa en sele?!?!
Min annons. Varmblodssto - blablabla "håller inte för travet" blablabla
Svar: Har hon nån skadehistorik?
Ehh.. eftersom hon inte håller för travet så har hon ju nån slags skada kan man ju gissa sig till.... :idea:
Min annons. Varmblodsto, blablabla "grundriden" blablabla och så har jag en bild när jag rider henne på stranden.
Svar: Är hon riden? :crazy:
Nä jag har drogat henne och släpat ut henne till stranden för att visa att hon inte är riden... :banghead:

Man upphör aldrig att förvånas...:up:

[...]
Min annons. Varmblodssto - blablabla "håller inte för travet" blablabla
Svar: Har hon nån skadehistorik?
Ehh.. eftersom hon inte håller för travet så har hon ju nån slags skada kan man ju gissa sig till.... :idea:
[...]

Men om du lägger ut en annons om en häst som inte håller för trav och sedan inte specificerar varför så är det väl klart att folk undrar vilken skadehistorik hästen har?
Man kan ju inte köpa en häst som uttalat inte håller till träning utan att veta vilka skador som gör att den inte håller? Eller ska köparen gissa sig till vilken slags skada det rör sig om?

Men om du lägger ut en annons om en häst som inte håller för trav och sedan inte specificerar varför så är det väl klart att folk undrar vilken skadehistorik hästen har?
Man kan ju inte köpa en häst som uttalat inte håller till träning utan att veta vilka skador som gör att den inte håller? Eller ska köparen gissa sig till vilken slags skada det rör sig om?

Nej.
Och dessutom kan "håller inte för trav" betyda att den inte springer fort nog. Visserligen slarvigt uttryckt, men ändå.

Nej.
Och dessutom kan "håller inte för trav" betyda att den inte springer fort nog. Visserligen slarvigt uttryckt, men ändå.

Vad menar du med nej?
Nej, man kan inte undra om skadehistorik?
Nej, man kan inte köpa häst utan att veta varför den inte håller?
Nej, köparen kan inte gissa sig till skadorna?

@Lill76 skrev "Ehh.. eftersom hon inte håller för travet så har hon ju nån slags skada kan man ju gissa sig till...." i inlägget jag svarade på. Så jag tror nog att det rör sig om en skada och inte att hästen inte springer tillräckligt fort i detta fallet.

Såklart att dom får undra VILKA skador hon har. Men dom undrar ju OM hon har skador vilket jag tycker är rätt tydligt - jag har kompletterat med att skriva att dom ska höra av sig för mer info, då berättar jag gärna om hennes skador!

Vad menar du med nej?
Nej, man kan inte undra om skadehistorik?
Nej, man kan inte köpa häst utan att veta varför den inte håller?
Nej, köparen kan inte gissa sig till skadorna?

@Lill76 skrev "Ehh.. eftersom hon inte håller för travet så har hon ju nån slags skada kan man ju gissa sig till...." i inlägget jag svarade på. Så jag tror nog att det rör sig om en skada och inte att hästen inte springer tillräckligt fort i detta fallet.

Nej.
Man kan ju inte köpa en häst som inte håller för trav utan...

jag höll med även om du läste mitt "nej" som en invändning mot till inlägg.
Nej, man kan inte köpa utan att ta reda på..
nej, det är inte konstigt att fråga om skadehistoriken, eftersom det också kan handla om en häst som inte springer tillräckligt fort...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka