Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kronofogden säljer häst som inte har pass. Å ena sidan så får man väl inte sälja hästar utan pass längre om jag inte missminner mig. Å andra sidan är det ju inte deras häst på pappret, men ändå. Intressant!
Jag har tidigare sett att polisen sålt just hästar utan pass på Hästnet. Det känns väldigt seriöst. Eller inte.
Nja, fast vad ska de göra?
Oftast handlar det ju om djur som omhändertagits akut via Länsstyrelsen, och som behöver avyttras. Man får väl förmoda att nya ägaren ombesörjer pass, precis som när det gäller andra passlösa hästar som eventuellt byter ägare.
Skaffa pass? Eftersom passet är lagstadgat och ska följa hästen var den än finns är det oseriöst att sälja hästar utan pass och det borde väl gälla myndigheter också, oavsett hur snabbt man vill bli av med dem.
Ja, det kan polisen göra.
Och var tycker du att polisen ska hysa in hästen i väntan på passansökan?
Jag tycker personligen att våra skattepengar, och polisens resurser, gör större nytta på annat sätt än att försörja hästar.
Visst, det kan vara så men det tycker jag oftast brukar vara uttalat då. Sen tycker jag personligen att det är galet att resonera så, att sadeln inte måste passa. Visst måste den väl inte sitta helt 100, men chansen att hästen ska acceptera sadeln borde vara större om den ligger bra. Sadeln skulle vad jag förstod av annonsen testas på hästen först iaf, alltid något.Det kanske är någon som vill ha en sadel till att vänja en unghäst med?
Alltså inte rida utan bara vänja hästen, då finns det ju ingen ide med en fin sadel, den behöver ju inte ens passa!
Visst, det kan vara så men det tycker jag oftast brukar vara uttalat då. Sen tycker jag personligen att det är galet att resonera så, att sadeln inte måste passa. Visst måste den väl inte sitta helt 100, men chansen att hästen ska acceptera sadeln borde vara större om den ligger bra. Sadeln skulle vad jag förstod av annonsen testas på hästen först iaf, alltid något.
Alternativ till inskickad passansökan: Det borde finnas något tillfälligt pass som kan utfärdas akut vid sådana här tillfällen. Om det kan funka för folk så borde det kunna funka för fä...Det kan jag hålla med om, men samtidigt finns ju reglerna av en anledning. I vart fall kunde de väl lämna in en passansökan snarast möjligt efter omhändertagandet för att sedan ge det till nya ägaren när det är färdigt. I de annonser jag sett från polisen överlämnade hela passansvaret till köparen.
Fast jag ser inget i ditt inlägg som motsäger det jag skrev? Eller menar du att du fick subjektiv information om hästarna, och att det var svårt att ens boka in en tid för provridning? (Sen att den inte hölls är himla surt absolut. Även här ändrades tiden med ganska kort varsel men det var helt okej för mig)
Nej, det kunde man ju ha önskat. Personen har fått flera svar, den billigaste jag såg var på 250:-Eller så har det helt enkelt ramlat bort en nolla i annonsen, 7000 istället för 700 kr.
Ibland vet man bara inte hur man ska läsa en mening. Punkter och kommatecken har ju en betydelse som kan vara viktig i sammanhanget.
Givetvis kan jag gissa vad det ska stå men är det verkligen upp till läsaren att veta vad som menas?
"Han är till salu, foder eller avbetalning är inte intressant."
Svårt att veta vad som är intressant och inte...vilket kommatecken ska begränsa början och slutet av meningen?
Har inga problem att tyda den texten. Han är enbart till salu. Foder och avbetalning är inte intressant.
Tycker ändå inte att den meningen kan missuppfattas ens om man anstränger sigSom jag ju skrev så hade jag inte heller det men.....jag är av sådan natur att jag inte tycker att den som mottar informationen ska behöva tolka och veta vad som menas utan det ska skrivaren ansvara för.
Dessutom kan både du och jag bara anta. Det kan ju faktiskt vara så att den är till salu, foder eller avbetalning men annars inte av intresse.
Det är stor skillnad på: "Nu äter vi, morfar" och "Nu äter vi morfar".
Man lär sig, precis som med särskrivning, att det har olika betydelse och ska minska tolkningfel och främja flyt i läsandet.