Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker ändå inte att den meningen kan missuppfattas ens om man anstränger sig :p

Fast då måste man nog fundera på om man saknar viss grundkunskap i svenska om man inte stannar upp första gången man läser detta och inte måste läsa det en gång till för att inse att det är felskrivet men förstå ändå.

Dessutom kan både du och jag bara anta. Det kan ju faktiskt vara så att den är till salu, foder eller avbetalning men annars inte av intresse.
Hur kan man öht tolka mening som något annat än att hästen är till salu och inget annat är intressant? Vad är inte intressant menar du annars i en salu-annons, för jag antar att det är en salu-annons du citerar? Vilket annat alternativ finns, slaktad? Om ingen vill köpa, ta på foder eller avbetala så är jag inte intresserad utan då släpper jag den vind för våg? :crazy:

Jag ser det mer som att man saknar grundkunskap i svenska om man inte förstår vad som avses.

Hur kan man öht tolka mening som något annat än att hästen är till salu och inget annat är intressant? Vad är inte intressant menar du annars i en salu-annons, för jag antar att det är en salu-annons du citerar? Vilket annat alternativ finns, slaktad? Om ingen vill köpa, ta på foder eller avbetala så är jag inte intresserad utan då släpper jag den vind för våg? :crazy:

Jag ser det mer som att man saknar grundkunskap i svenska om man inte förstår vad som avses.

Fast det var inte vad jag skrev.

Jag skrev att jag fattar men att det är felskrivet. Att kommatecken och punkter har ett syfte. Att det skulle kunna tolkas annorlunda med tanke på felskrivningen, punkt.

Så har jag skrivit hela tiden. Att det kan tolkas fel om man skriver fel. Svårare än så är det inte.

Varför trodde du annorlunda? Bara för att vi är vana att läsa dessa annonser så hade det sett illa ut i en artikel, bok eller broschyr, vilket ju är syftet med tråden.

Fast då måste man nog fundera på om man saknar viss grundkunskap i svenska om man inte stannar upp första gången man läser detta och inte måste läsa det en gång till för att inse att det är felskrivet men förstå ändå.

Tror snarare att det är tvärtom :crazy: hur skulle du velat formulera den?

Ja det fungerar ju bra. Men såg inga större problem med den andra varianten heller :)

Jag tror du missade det egentliga syftet med första inlägget; att det var dålig svenska och illa skrivet och att sådant KAN leda till feltolkning i de allra flesta fall men troligen inte i detta fall.
Som jag ju skrev.

intressant att det onekligen kan misstolkas trots korrekt svenska. ;)

Jag tror du missade det egentliga syftet med första inlägget; att det var dålig svenska och illa skrivet och att sådant KAN leda till feltolkning i de allra flesta fall men troligen inte i detta fall.
Som jag ju skrev.

intressant att det onekligen kan misstolkas trots korrekt svenska. ;)

Nja misstolkas gjorde det nog inte. Jag tyckte nog mer bara att det var en löjlig överdrift av något som inte är ett speciellt stort bekymmer :p

Nja misstolkas gjorde det nog inte. Jag tyckte nog mer bara att det var en löjlig överdrift av något som inte är ett speciellt stort bekymmer :p

Ja, det har jag förstått, att det är överskattat av de flesta att använda korrekt svensk grammatik.

Dock är ju tråden skapad för att ventilera sådant man irriterar sig på i annonser. Tråden skulle bli väldigt tom med tanke på att de allra flesta inlägg här inne känns tämligen triviala.
Tycker du inte?

Mitt inlägg före detta inlägg till exempel.

jag förstår vad du menar, komma används oftast mer vid "uppräkning" av olika alternativ.
tex X är snäll i all hantering som att sko, duscha, klippa, lasta osv.

Medan om man vill skriva två alternativ är det mer vanligt att använda sig av punkt för att tydligt avskilja de olika alternativen. annars är det lätt att den första flyter ut och när man läser liksom fortsätter man läsa och när negationen står sist kan man lätt tolka det fel om man skumläser.
Tex X är snäll vid hantering som att sko, duscha, klippa. Lasta går inte bra.

Alternativet X är snäll vid hantering som att sko, duscha, klippa, lasta går inte bra. blir mer svårläst.

x har pass med fulla papper.

Så om man har ett pass med tomma papper? är det sämre? trodde det räckte att man hade ett pass ... ;)

Tills man inser att hästen har pass men saknar sidor och det därför inte är godkänt :banghead:

Men antar att vad annonsören egentligen menade var att den har för rasen godkänd stamtavla utan hål?

Tills man inser att hästen har pass men saknar sidor och det därför inte är godkänt :banghead:

Men antar att vad annonsören egentligen menade var att den har för rasen godkänd stamtavla utan hål?
Saknar sidor? som att sidor är utrivna eller att de inte är kompletta? annars undrar man ju hur kan ett pass utfärdas som inte är godkänt?

Saknar sidor? som att sidor är utrivna eller att de inte är kompletta? annars undrar man ju hur kan ett pass utfärdas som inte är godkänt?

I vissa äldre och vissa utländska pass saknas tex slaktsidorna. Då är de inte godkända längre. Stallkompisen fick ringa till Belgien för att få ett nytt utfärdat

Om man nu ska säga något så är det ju iallafall ute i god tid ;)

Hej, vi är två tjejer som söker en ponny i sommar att ta hand om. Vi står för mat stallplats osv medan vi tar hand om ponnyn men önskar att ägaren står för veterinär kostnader. Vi har ridit i många år och har god erfarenhet av hästar. Vi vill rida och ev tävla så de ska vara en häst i kondition. Så om du av någon anledning behöver bli av med din häst under sommaren tveka inte att att höra av dig.

Alltså, alla små tjejer som annonserar efter hästar att rida. De är alltid så erfarna och seriösa och typ födda 2005 :D just nu är jag på bra humör och tycker det är jättegulligt. Men annars är det väl inte så jättelockande när jag letar efter en vuxen, ansvarsfull medryttare som har åldern inne att typ skriva kontrakt och som man vågar släppa ut själv i skogen liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka