Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Facebookgrupp - en tjej söker schabrak i en viss blå nyans och har lagt upp exempelbilder.

En person kommenterar med en av bilderna bifogad och skriver: "Jag har ett sånt fast med vit kant och från ett annat märke".

Jag måste nästan sätta mig på händerna för att inte skriva; Jamen då har du ju inte ett sånt! :mad::grin:

Letar travhäst åt maken och klargör att vi söker en okomplicerad häst som ska kunna gå licenslopp. För er som inte är i travsvängen: När man tar kusklicens kör man ett tiotal licenslopp som är utformade som riktiga tävlingslopp med speaker, startmoment med obligatoriska omstarter, körning i fält med positionsbyten osv. Poängterar därför extra tydligt att hästen ska vara snäll och lugn att köra samt ha gjort ett antal starter och bevisat vara cool med allt som sker i tävlingssammanhang.

Inom några timmar får vi tre svar.

Den första hästen beskriver säljaren som "snäll och okomplicerad". Går in på travsport.se och ser att den blivit utkörd från banan för oregerlighet två gånger det senaste halvåret.

Den andra hästen är en ostartad, okvalad treåring som aldrig varit inne på rundbanan.

Den tredje hästen hittar vi färska bilder på i ALN:s bildarkiv och på samtliga går häststackaren med crescendobett, stegtömmar och en kusk som ligger raklång i sulkyn med stropparna runt handlederna.

Tack, men... neeeeeeeej.

Vad sägs om en ettårig korsning mellan finnhäst och varmblodstravare, snäll och trevlig i hantering - kan lyfta på hovarna men aldrig blivit verkad.. :confused: Klart att hästen inte hunnit bli verkad speciellt många gånger som åring, men nån gång måste det väl ha behövts redan? Eller?

Min vän köpte nyligen en fyraårig kallblodskorsning som enligt säljaren ALDRIG blivit verkad :eek:. Han ansåg att hästar ska slita ner hovarna naturligt :banghead: Hovarna såg fina ut så min vän undrade om säljaren ljög om verkningen men tyckte det var ett väldigt konstigt försäljningsargument. Nu är hästen f.ö. verkad.

Min vän köpte nyligen en fyraårig kallblodskorsning som enligt säljaren ALDRIG blivit verkad :eek:. Han ansåg att hästar ska slita ner hovarna naturligt :banghead: Hovarna såg fina ut så min vän undrade om säljaren ljög om verkningen men tyckte det var ett väldigt konstigt försäljningsargument. Nu är hästen f.ö. verkad.

Hel omöjligt är det inte.
Fick sko min vid 1,5 för att han slet ner sina hovar så mycket att han inte kunde gå, sulan var för nära marken, plattfot.
Han var aldrig verkad före dess. Det behövdes inte ens för korrigering. Hade han gått kvar i den hagen till han var fyra utan skoning så kan jag nästan garantera att det inte behövts någon verkning.

En person söker en jättesnäll och trevlig häst, som "måste vara helt trygg att köra". Pris: Billig eller gratis.

Tror folk verkligen att de kan få en helt okomplicerad häst för inga pengar alls?

Finns jättemånga som tror det, framför allt de som söker en "okomplicerad, barnvänlig ponny" och såklart frisk och lagom ålder ;) :p

En del hästar sliter ganska lagom på sina hovar, precis som @Efwa skrivit.
Mina hästar går som regel oskodda på isfria årstiden, skodda på halkig årstid (de som ska användas).
Hovslagaren har väldigt lite arbete vid första skoningen på hösten: kan göra lite kosmetik i tån på någon, och något enstaka rasptag under sulan men de sliter jämnt och sliter ner "lagom".

Så ja, det finns hästar som gör det.
Däremot blir det lite konstigt om man tror att alla hästar verkligen gör det.
Men det är ju tänkbart att säljaren faktiskt hade samma förmåga som du/din vän att avgöra att den här hästen inte hade behövt verkas.

För körning kan man få det. Varmblodstravare.

Svarar mig själv som tillägg och ropar på @Sasse .
I mina ögon är vbl-travarna BRA hästar.
De har en del kroppsliga svårigheter när det gäller ridning, svårigheter för samling, lite svårt att vinkla korset, kräver mer träning för att hitta bärkraft och teknik.
Men maken till okomplicerade hästar på många andra sätt!

Och för hobbyridning eller hobbykörning (syftar nu inte på tävlingsgrenen sportkörning) är de ju jättebra hästar!

Svarar mig själv som tillägg och ropar på @Sasse .
I mina ögon är vbl-travarna BRA hästar.
De har en del kroppsliga svårigheter när det gäller ridning, svårigheter för samling, lite svårt att vinkla korset, kräver mer träning för att hitta bärkraft och teknik.
Men maken till okomplicerade hästar på många andra sätt!

Och för hobbyridning eller hobbykörning (syftar nu inte på tävlingsgrenen sportkörning) är de ju jättebra hästar!
Ja, varmblodstravare har jag också bra erfarenhet som så, och de är ofta billiga dessutom, men just förväntningen att kunna få en okomplicerad häst gratis tycker jag känns märklig.

Det var dessutom i en kallblodsgrupp på facebook jag såg annonsen. Huruvida de även kunde tänka sig varmblodstravare vet jag inte dock.

Ja, varmblodstravare har jag också bra erfarenhet som så, och de är ofta billiga dessutom, men just förväntningen att kunna få en okomplicerad häst gratis tycker jag känns märklig.

Det var dessutom i en kallblodsgrupp på facebook jag såg annonsen. Huruvida de även kunde tänka sig varmblodstravare vet jag inte dock.

Tja.
Alla varianter finns (och jo, kallbloden brukar vara dyrare).
Jag tycker inte att det är svårt att få vbl-travare gratis, även om det verkar vanligare att begära 10-15 tusen för dem nu.
Jag har en sådan vbl-travare som jag fått av en okänd person.

Det är varken orealistiskt eller särskilt ovanligt att få just snälla, okomplicerade och trygga varmblodstravare helt gratis. Som kryddelydd säger, det är kanske inte lika vanligt idag som förut, men det förekommer.

Bäst odds får man genom att kontakta A-tränarna direkt. Det är sällan gratishästarna hamnar på annons, förmodligen därför man lätt får intrycket av att inga friska, snälla hästar skänks bort idag. Två av våra aktiva travare fick vi överta, bombsäkra individer som lika gärna kunnat bli fantastiska familjehästar. De tjänade bara inte in sig i proffsstallen och ägarna skänkte gladeligen bort dem till oss (främlingar/bekantas bekantas bekanta, typ), tyckte ett gott hem och en smidig "affär" var viktigare än att tjäna på det. Blir man genast av med 13 000:- x 2 i träningsavgift per månad så prioriterar man ofta det före att få någon obetydlig summa för hästarna i sig.

Däremot håller jag med om att man aldrig ska förvänta sig att få hästar gratis, än mindre den felfria drömhästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka