Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så gör faktiskt många som rider travare full fräs uppför så får travaren ofta in galopp.
Galopp på bana är långt långt fram i en travares utbildning.

Jo fast det är nog många gånger synd.
Att "visa" hästen att galopp är positivt behöver ofta göras genom att gasa sig in i galoppen, men så fort den förstår att galopp ska göras, är det ofta klokt att börja lära den fattningar ur skritt, på bana. Vara nöjd med bara enstaka steg.
Gärna på volt så hästen inte gasar så förtvivlat.

Men det är en helt annan diskussion i och för sig.

Nu börjar det våras och då kommer mina favoritannonser, de icke godkända hingstarna!

Vad sägs om denna;

Svensk ridponny . Ej premierad
. Troligen shetland egentligen. Mkt grov.Brun. Kan komma till er .

Ingen bild, ingen info om varför just denna hingst ska väljas eller vad han gjort som gör honom till avelsmaterial. Inte ens pris.

Jo fast det är nog många gånger synd.
Att "visa" hästen att galopp är positivt behöver ofta göras genom att gasa sig in i galoppen, men så fort den förstår att galopp ska göras, är det ofta klokt att börja lära den fattningar ur skritt, på bana. Vara nöjd med bara enstaka steg.
Gärna på volt så hästen inte gasar så förtvivlat.

Men det är en helt annan diskussion i och för sig.
Tror många börja med galopp alldeles för tidigt och även banridning.
Är lite synd att travare är så ambitiösa som de är.
Men att lära in galoppskänkel när hästen gasar upp i galopp i en backe tycker jag är väldigt vanligt bland travaremänniskorna.
Tror som dig att ur skritt är mindre stressande än full kareta.

En spännande översättning :rofl:

Bedövning varmblod Pony
Kön: Hingst Namn: Julia
Hon älskar att vara sysslade över hela dagen och hon kommer att brudgummen om du massera henne. Hon kommer att stå tålmodigt för hovslagare och du kan klippa henne utan problem, ben och alla! Hon är aktuell med vaccinationer denna månad, var tandläkare bara några dagar sedan ryggen kontrolleras denna månad. Jag ens överväger att göra henne barfota över vintern som hennes fötter är otroligt stark och jag inte hacka ut henne så mycket.

Nu börjar det våras och då kommer mina favoritannonser, de icke godkända hingstarna!

Vad sägs om denna;

Svensk ridponny . Ej premierad
. Troligen shetland egentligen. Mkt grov.Brun. Kan komma till er .

Ingen bild, ingen info om varför just denna hingst ska väljas eller vad han gjort som gör honom till avelsmaterial. Inte ens pris.
Letade kallblodstravare och russhingst i en annons jag svarade på. Fanns under köpes men sökte egentligen hingsthållare. Jag gav henne hingstlistan men nekade shetlandsmärr utan papper.

Men att lära in galoppskänkel när hästen gasar upp i galopp i en backe tycker jag är väldigt vanligt bland travaremänniskorna.
Det är i nio av tio fall så man lär hästarna att galoppera i travstallen. Man låter hästarna gasa sig in i galoppen under sadel eller lina. Ofta är de upprörda den första och andra gången - personligen upplever jag dock att de blir mer stressade av att prompt skrittas i galoppen innan de hunnit över den mentala tröskeln - men givetvis är man noga med att berömma och vara tydlig med att lära in röstkommando, om ej skänkel används. Det tar sällan mer än ett par gånger innan de förstår vad som förväntas och därefter det sällan problematiskt att få dem att göra fattningen ur lugn trav eller till och med skritt, även om det säkert inte är den snygga skolboksfattning som önskas på ridbanan. Inte ett problematiskt förfarande på travet, men möjligen negativt för livet efter banan.

Men det är en helt annan diskussion.
Jag förstår dock helt vad annonsören menar med att hästen gärna galopperar men ej tar den för skänkeln.

Det är i nio av tio fall så man lär hästarna att galoppera i travstallen. Man låter hästarna gasa sig in i galoppen under sadel eller lina. Ofta är de upprörda den första och andra gången - personligen upplever jag dock att de blir mer stressade av att prompt skrittas i galoppen innan de hunnit över den mentala tröskeln - men givetvis är man noga med att berömma och vara tydlig med att lära in röstkommando, om ej skänkel används. Det tar sällan mer än ett par gånger innan de förstår vad som förväntas och därefter det sällan problematiskt att få dem att göra fattningen ur lugn trav eller till och med skritt, även om det säkert inte är den snygga skolboksfattning som önskas på ridbanan. Inte ett problematiskt förfarande på travet, men möjligen negativt för livet efter banan.

Men det är en helt annan diskussion.
Jag förstår dock helt vad annonsören menar med att hästen gärna galopperar men ej tar den för skänkeln.
Japp det förstår jag med , inget konstigt för en travare.

Jag har en annan upplevelse. Vi vinglade nästan alltid travarna ur balans för att få till vår galopp.
Om man satt på ryggen trampade man helt enkelt över hårt i stigbygeln till exempel, och i vagn (vi galoppintervallade i speedcart också) lade man extra stöd i ena tömmen och gav en liten smäll på rumpan med den andra :o. Mycket beröm och eftergift sedan! Det tog bara ett par gånger så kunde vi galopp utan att rusa.

Men nej, ingenting konstigt med en före detta banhäst som rusar in i galoppen, och att träna direkt från skritt på banan känns rätt påfrestande. Särskilt med ryttare på.

Jag älskar den här tråden, för övrigt! XD

Jag har en annan upplevelse. Vi vinglade nästan alltid travarna ur balans för att få till vår galopp. Om man satt på ryggen trampade man helt enkelt över hårt i stigbygeln till exempel
Så gjorde vi också hos en tränare, med tillägget att vi trampade till eller gjorde galoppskänkeln från helvetet :angel: och nästan petade dem på rumpan med den bakre foten, samt alltid på eller ur en volt. Vi upphörde med det när tränaren en dag skrek rakt ut eftersom en valack glatt galopperade runt med sulkyn i och ur starten till ett voltlopp. :angel: Men det är nog också enda gången jag personligen varit med om att en galoppjobbad travhäst inte hållit isär galopp och trav.

----------

För att skriva något relevant till trådämnet:
Någon på Facebook säljer ett 25-årigt varmblod tillsammans med en 22-årig haflingerkorsning. Båda är avställda, den ena har synfel på ena ögat och den andra har mugg. :( Säljes "på grund av tidsbrist" och det är inte bråttom, stämmer det verkar det inte ens vara någon som inte klarar av att avliva.

Folk som vill köpa grejer av en men som vill betala "senare" men dock vill varan ska skickas.... eh...O_o
Går man med på det har man ju lagligt sett acceptera köpet på det viset vilket innebär att "senare" kan vara om 10 år?!:confused:

Oj, jag förstår inte vad du menar :o
Inte jag heller, egentligen.
Men en vild gissning:

Atle svarade på en annons där man sökte kallblodstravare och russhingst. Trots att annonsen låg under "köpes" visade det sig att annonsören sökte hingst för betäckning. Atle skickade hingstlista till annonsören men avböjde att erbjuda sin egen hingst eftersom annonsören ville betäcka ett shettissto utan papper.

....kanske? :o

Folk som vill köpa grejer av en men som vill betala "senare" men dock vill varan ska skickas.... eh...O_o
Går man med på det har man ju lagligt sett acceptera köpet på det viset vilket innebär att "senare" kan vara om 10 år?!:confused:
Eller de som vill köpa något billigt och få det hemlevererat. Jag bor en bit utanför stan så lägger inte jättegärna 40 minuter på något jag tjänar 50 kronor på

Eller de som vill köpa något billigt och få det hemlevererat. Jag bor en bit utanför stan så lägger inte jättegärna 40 minuter på något jag tjänar 50 kronor på
Påminner mig om damen som skulle köpa höns av mig. Jag erbjöd mig att köra dem halvvägs eftersom jag ändå skulle åt det hållet. Människan krävde då att jag skulle köra dem hela vägen och började i samma veva pruta på dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka