Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
lätt återupprepande annons.

"import, 16 år, 137cm, mycket tävlad i hoppning (upp till LA höjd) och fälttävlan.
Ganska välriden i dressyr men behöver mer trimning för att gå perfekt.
Han har tre mycket bra gångarter med god takt.
En läromästare i hoppning, men vill helst hoppa låga höjder på tävling annars kan han stanna. Han har dock aldrig stannat mer än en gång/klass och aldrig hemma på träning, där hoppar han glatt allt han ställs inför.
En inte helt enkel ponny, han är tuff och tävlingsinriktad, kan bli het och stark ffa vid hoppning som han tycker är väldigt roligt, och vid uteritt med andra hästar.
Ingen nybörjarponny.
Han är relativt viktbärande så hade även passat mindre vuxen.
Han kräver ett relativt stort bete/hage, alternativt rejäla staket, annars kan han när han får lust på gräs ta sig ut, både över och under tråden.
I övrigt är han en väldigt härlig kille, supersnäll, mysig och personlig. Enkel i hantering såsom skoning, ha med på tävling osv, han står inne ensam både i stall och transport utan problem.
Frisk och hel med bra ben och hovar.
Han är Danne är en Irländsk import, 16 år, 137cm, mycket tävlad i hoppning (upp till LA höjd) och fälttävlan.
En läromästare i hoppning, men vill helst hoppa låga höjder på tävling annars kan han stanna. Han har dock aldrig stannat mer än en gång/klass och aldrig hemma på träning, där hoppar han glatt allt han ställs inför.
En inte helt enkel ponny, han är tuff och tävlingsinriktad, kan bli het och stark ffa vid hoppning som han tycker är väldigt roligt, och vid uteritt med andra hästar.
Ingen nybörjarponny.
Han är relativt viktbärande så hade även passat mindre vuxen.
Han kräver ett relativt stort bete/hage, alternativt rejäla staket, annars kan han när han får lust på gräs ta sig ut, både över och under tråden.
I övrigt är han en väldigt härlig kille, supersnäll, mysig och personlig. Enkel i hantering såsom skoning, ha med på tävling osv, han står inne ensam både i stall och transport utan problem.
Frisk och hel med bra ben och hovar.
Han är vaccinerad och har tävlingslicens.
Sänkt pris pga att vi blivit av med stallplatsen.
vaccinerad och har tävlingslicens.
Sänkt pris pga att vi blivit av med stallplatsen.
Fler bilder kan mejlas."

lätt återupprepande annons.

"import, 16 år, 137cm, mycket tävlad i hoppning (upp till LA höjd) och fälttävlan.
En läromästare i hoppning, men vill helst hoppa låga höjder på tävling annars kan han stanna.

Men det är då konstigt att alla vill sälja en "läromästare" som inte vill lära ut något.
Förra var läromästare i dressyr men ska inte ridas på banan utan bar ute i skogen. Denna är läromästare i hoppning men vill bara hoppa låga hinder och vägrar ofta på tävling.

Jag vet då inte om jag är konstig men jag tycker nog en läromästare ska vara utbildad minst msv och göra ifrån sig i övre halvan av resultatlistan samt vilja lära ut (ni förstår vad jag menar).

Två delar fungerar nog på min men man måste nog ha en snabbkoppling på bakselen då. Det är faktiskt en bra idé som jag inte praktiserat. Den ska jag fundera på.
Däremot kan jag inte frikoppla däckel och lokor eftersom det är muttrar genom draglädrena. Det är inget man skruvar isär på en kvart ens.

Det skulle ju kunna vara så att jag faktiskt är förbannat svag också. Därför kan träning för selägare vara bra.

Nu måste jag hem och väga skiten.
Det finns en fiffig "bärteknik", som gör det lättare att hantera lokselen, med allt "på".

Jag fick lära mig på en körkurs för skogskörning för många herrans år sedan.

Annars väger en traditionell loksele (värmlandssele) med bågdäckel och baksele av armé-typ drygt 20 kilo, medan en nytillverkad likadan köpt från Tärnsjö minst 5 kg mindre...

Mina selar, väger mellan 16 kg (ursprungligen en armésele, men renoverad bit för bit med nya delar), upp till 22 kg. Jag har vägt dem...

Nya bossor och däckelputor från Tärnsjö minskade vikten förvånansvärt mycket.

Det finns en fiffig "bärteknik", som gör det lättare att hantera lokselen, med allt "på".

Jag fick lära mig på en körkurs för skogskörning för många herrans år sedan.

Annars väger en traditionell loksele (värmlandssele) med bågdäckel och baksele av armé-typ drygt 20 kilo, medan en nytillverkad likadan köpt från Tärnsjö minst 5 kg mindre...

Mina selar, väger mellan 16 kg (ursprungligen en armésele, men renoverad bit för bit med nya delar), upp till 22 kg. Jag har vägt dem...

Nya bossor och däckelputor från Tärnsjö minskade vikten förvånansvärt mycket.

Jag använder min så sällan att det inte kommer att läggas ner pengar för att få den lättare. Har ju haft den i nästan 30 år och den ser ny ut, som du förstår är det både onödigt och ofösrvarbart att lägga pengar på det. Det är ju inte billigt.

Vad är det för "bärteknik" Det skulle ju vara intressant att se.

Jag har helt glömt att väga min sele. Troligen är den ju inte tyngre än era men den känns som om den väger ett ton!

Jag använder min så sällan att det inte kommer att läggas ner pengar för att få den lättare. Har ju haft den i nästan 30 år och den ser ny ut, som du förstår är det både onödigt och ofösrvarbart att lägga pengar på det. Det är ju inte billigt.

Vad är det för "bärteknik" Det skulle ju vara intressant att se.

Jag har helt glömt att väga min sele. Troligen är den ju inte tyngre än era men den känns som om den väger ett ton!
Man utgår från en selhängare som finns på en för en själv lagom axelhöjd.
Jag har dels några hemgjorda, samt vanliga fällbara sadelhängare. Men de sitter alla på rätt höjd för mina axlar.

Där hänger man selen med lokorna innerst, mot väggen, och däckeln med baksele "ytterst".

När man hämtar selen, så "draperar" man bakselen längst in på höger axel (om man selar på hästens vänstra sida), och sedan hänger man bågdäckeln på axeln utanför bakselen, så långt in så att den inte glider av. Lokorna ska vara kvar på hängaren till sist.

Då hänger lokorna kvar på hängaren, och så greppar man dem ungefär 2/3 ner på varje loka med en i varje hand.

Så bär man selen, med däckel och baksele på axeln och lokorna i jämvikt strax framför bröstet, i en position där man kan gå direkt fram till hästen, utan att behöva flytta händerna på lokorna, och med höger hand hänga "bortre" lokan över hästen, och medan man puttar den till rimligt rätt position, backa lite och låta däckeln och bakselen glida av axeln och på hästen...
Sedan är det "bara" att justera alltihop...

När man sedan selar av, så gör man "bara" allt i omvänd ordning...

Selen blir inte lättare, men bärtekniken gör att det lättare att bära och att sela/sela av utan att klämma sig eller trassla in sig.

Genom att selen bärs dels direkt på kroppen (axeln) och dels nära kroppen (lokorna framför bröstet), så fördelas vikten och det blir "lätt".

Försöker man bära lokselen "med armarna", så trasslar man lätt in sig, och lyckas klämma sig, förutom att det känns onödigt tungt.

Vad säger ni om en 14-årig islandshäst som just haft fång, men nu "är redo att sättas igång" för 30 000 kr?

Jag vet då inte om jag är konstig men jag tycker nog en läromästare ska vara utbildad minst msv och göra ifrån sig i övre halvan av resultatlistan samt vilja lära ut (ni förstår vad jag menar).

Nej men det förstår du väl att man lär sig allra mest och bäst på en häst som inte vill...

fast halvt på allvar: jag har en tränare som en gång uttryckte sig om mina "skrothästar" att "med den typen av häst som du har så måste du lära dig från grunden för du får inget gratis".

Vad säger ni om en 14-årig islandshäst som just haft fång, men nu "är redo att sättas igång" för 30 000 kr?

Jo men det vet du väl att man inte får sälja hästar för billigt för då hamnar de i dåliga hem?

nej, fånghäst tycker jag ska kosta max 5000kr oavsett ras. Eftersom man aldrig vet om det kommer tillbaka eller inte.
Visst, risken är att någon köper pga bara billigt pris och det går åt skogen.
men att betala "riktiga" pengar för en häst som kan bli en dyr historia med hovvård, hitta lämpligt foder, eventuellt åtgärda hagar, kanske inte kunna använda, kanske en massa veterinärkostnader vid återfall et c...
aldrig 30000kr för en fånghäst, i all synnerhet inte om det är nyss.

Jo men det vet du väl att man inte får sälja hästar för billigt för då hamnar de i dåliga hem?

nej, fånghäst tycker jag ska kosta max 5000kr oavsett ras. Eftersom man aldrig vet om det kommer tillbaka eller inte.
Visst, risken är att någon köper pga bara billigt pris och det går åt skogen.
men att betala "riktiga" pengar för en häst som kan bli en dyr historia med hovvård, hitta lämpligt foder, eventuellt åtgärda hagar, kanske inte kunna använda, kanske en massa veterinärkostnader vid återfall et c...
aldrig 30000kr för en fånghäst, i all synnerhet inte om det är nyss.
Nej, jag hade nog inte ens betalat 30 för en sån om det var ett år sen den hade haft fång. Lite beroende på orsaken osv, men nu, innan den ens är igångsatt? Knappast..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka