Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysigaste hästen :)

Inlagd: 2015-09-13 Annonsid: 75271
Kategori: Medryttare Annonstyp: Med häst Pris:500 kr
Jag letar efter en tjej eller kille som skulle vilja hjälpa till med min häst ca 1 gång i veckan, kan ev. bli aktuellt med mer. Han är en liten tinker (inte så kraftig och maxad d-ponny) på 5 år, världens snällaste och är underbar när han väl känner personen, gör aldrig någonsin något dumt men är lite osäker med nya människor. Är man lugn och försiktig är det aldrig några problem.
Jag söker främst någon som skulle vilja mysa och pyssla med honom. Är du intresserad av att jobba från marken är det superkul och något som han säkerligen skulle tycka om. Det kan bli aktuellt med ridning då och då också dock krävs det mycket mer av ryttaren om man sitter på, men som sagt främst någon som kanske vill promenera, leka från marken och mysa. Han är verkligen supertrevlig och inte alls unghästig. Det finns ridhus, ridbana och massor av vägar i skogen och på grusvägar. Ca 10-15 min utanför Norrköping.

Pris går ev. att diskutera men jag hade tänkt ca. 500kr/månad. Jag vill även att man ska kunna hjälpa till med stallpass. Det är oftast ett pass/månad med undantag för vissa månader då det inte är något.

Är folk HELT från vettet ? Vem vill betala för att sköta någons häst och dessutom ta stallpass.
hade hen skippat de där 500kr så hade nog många varit intresserade, fin och välformulerad annons fram till sista stycket där det blev lite väl orealistiskt även om det bara är ett pass i månaden.

Såg b.la en annons om en 1åring som var inkörd. Är det normalt? Låter hemskt tidigt. :confused:

Nää, det beror väl på vad de menar med inkörd. Haft sele och dragit lite, det är inget konstigt. Travhästar körs väl ofta in så tidigt?
Brukshästar som ska arbeta brukar också börja ganska tidigt, många är redo att dra vagn vid två års ålder. Då har de dragit släpor och lätta vagnar innan dess. Nemas problemas! Träffade en gammal häst häromveckan som jobbat i skog och jordbruk i 28 år, han var väldigt frisk och stark och 30 år gammal.
Så nä, det är inget konstigt alls.

Nää, det beror väl på vad de menar med inkörd. Haft sele och dragit lite, det är inget konstigt. Travhästar körs väl ofta in så tidigt?
Brukshästar som ska arbeta brukar också börja ganska tidigt, många är redo att dra vagn vid två års ålder. Då har de dragit släpor och lätta vagnar innan dess. Nemas problemas! Träffade en gammal häst häromveckan som jobbat i skog och jordbruk i 28 år, han var väldigt frisk och stark och 30 år gammal.
Så nä, det är inget konstigt alls.
Då är det bara jag som tycker de bara är bebisar vid 1 års ålder. :p Det stod bara att den var inkörd, bild på när den körs med kusk osv.

Då är det bara jag som tycker de bara är bebisar vid 1 års ålder. :p Det stod bara att den var inkörd, bild på när den körs med kusk osv.

Ja, är man van vid ridhäst är ju ett år väldigt tidigt. Men lite belastning är ingen fara, bara nyttigt för de små att lära sig i tid. Självklart ska man inte dra tungt eller ofta, mest arbete med släpa eller bara i töm. Det är kanonbra även för hästar som ska bli ridhästar! Då är de mycket hanterade, har bra grundkondition och -styrka och vana vid att ha konstig utrustning både på sig och efter sig. Perfekt! Dessutom har de lärt sig en massa bra kommandon, som i princip sitter i ryggraden i och med att de lärde sig dem så tidigt. Inridningen går ofta som en dans om hästen har vant sig vid lite jobb redan som liten.

Haha, oj vilken predikan jag håller nu :D Får ge mig ut och leta bland annonser och se om jag inte kan hitta något kul att ta med till tråden istället.

Jag tycker också att det är för tidigt. Men så tycker jag att hästar rids in för tidigt också.
Där jag lämnade min häst på inkörning anser dom att 3 års åldern är lämpligt att köra in.
Det finns så mycket annat man kan göra för att träna dom utan att köra och rida på bäbisar.

Jag tycker också att det är för tidigt. Men så tycker jag att hästar rids in för tidigt också.
Där jag lämnade min häst på inkörning anser dom att 3 års åldern är lämpligt att köra in.
Det finns så mycket annat man kan göra för att träna dom utan att köra och rida på bäbisar.
Häller med! Jag har för mig att vi körde in tvååringar när jag höll på med trav, inte åringar.

Det beror ju på om det är en travhäst eller något som är tänkt för ridning.
Vbl-travarna körs ju ofta in som 1-åringar, och så ska de gå premie och liknande som 2-åringar.

hm blir mycket fundersam över denna annons:

"Oinriden men ska skickas på inridning nu till veckan så hon kommer vara inriden"

definitionen av "inriden" känns ganska vag, sutten på och riden en vecka = inriden? eller ska hon ridas in i någon månad innan hon är till försäljning?

"Födelseår: 1999 ...
Detta är ingen första häst man måste ha en unghästvana då hon är en unghäst. "

Unghäst är för mig inte en häst som är 16 år, även om den fortfarande är på samma nivå som en unghäst.

Jag som gillar russ tycker det är sorligt att de säljer en godkänd russhingst på 5 år med orden "Kastering kan ombesörjas till självkostnadspris om någon önskar ha honom som valack" :(

hm blir mycket fundersam över denna annons:

"Oinriden men ska skickas på inridning nu till veckan så hon kommer vara inriden"

definitionen av "inriden" känns ganska vag, sutten på och riden en vecka = inriden? eller ska hon ridas in i någon månad innan hon är till försäljning?

"Födelseår: 1999 ...
Detta är ingen första häst man måste ha en unghästvana då hon är en unghäst. "

Unghäst är för mig inte en häst som är 16 år, även om den fortfarande är på samma nivå som en unghäst.
Åh jösses vad jag skrattat åt denna. Var nog trådens bästa hittills:-D

Jag kör in mina vid 1,5 år. Sedan kör man in dem (dressyr, uteturer etc) vid tre.

Det har väl visat sig att hästar som "jobbat" sedan de var små, utan belastning eller tungt faktiskt håller betydligt bättre?

Att skicka iväg sin treåring på inkörning däremot är en väldigt bra ålder om man inte kört in tidigare. Man gör ett mycket mer intensivt jobb än om man kör in när de är yngre och vid tre är de tillräckligt mogna för att varje dag kunna göra något och med belastning.
Du betalar ju för tiden också, då måste hästen ha mognad och ålder inne.

När man kör in när de är 1-1,5 så är det ju frågan om någon dag i veckan.

Jag vande min 1-åring med gjord och tömmar medan hon blev ledd, som 2-åring var hon på inkörning och som 3-åring på inridning. Det är inte frågan om att de ska göra ett arbete utan att de vänjs vid hanteringen och olika situationer. De travare som åker till tränare våren de är ett blir inkörda och får sedan gå och skrota i hagen och mogna över sommaren/hösten för att sedan börja hanteras mer och ev startas när de är två, men de flesta startar året de är tre enligt min erfarenhet.

Det här med att hästen ska mogna innan den börjar jobba tycker jag är jätteviktigt. Jag menar, ofta får man större problem för att hästen inte är mogen när man börjar träningen, det tar längre tid osv. Min häst påbörjade sin inridning för en vecka sedan, nu travar jag runt på honom utan problem och då har vi inte alls stressat utan tagit det i hans takt 4-5 gånger (ca 10-15 min pass med longering + ridning inräknat). Det gick så smidigt eftersom grunderna satt, han hade inte ens lämnat stallplanen som 4 åring och nu är han precis fylld 5 år. Jag är glad över att vi väntade och jag är helt säker på att han kommer bli en väldigt trygg och enkel häst. :)

Tror vila spelar större roll än när man börjar belasta hästarna, även om den forskning jag sett tyder på att de blir hållbarare när de belastas vid 3 än säg 5-6 års ålder. Har ridit in många hästar och bara de har förstått steg 1 har steg 2 alltid funkat. Min 2åring tömkördes en hel del och när det var dags att sitta upp tog det en vecka innan det var fritt fram att rida ut i skogen i alla gångarter, dock i svansen på en rutinerad häst. Så tycker jag en bra grund läggs, det är enkelt och när det går som allra bäst får hästen vila.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 420
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka