ANMÄLDA till bruks -09

Sv: ANMÄLDA till bruks -09

Alla hästar som finns i SAAFs huvudstambok har rätt att bli avelsvärderade i ASVH.

Business är en reggad anglo med godkänd anglostam så det är samma som med ett fullblod eller en arab, ingen dispens.
Stubin var alltså godkänd inom SAAF.

Har någon sett Apollon?
Jag tag in hans mor som livmoders import för 8 år sedan. Valde Carolus I för det stora xx inslaget i hans stam. Samt att Carolus I är konsoliderad på Ramzes vilket återkommer på Chariz morsidan via Riverman (Ramiro blod). Och det året Apollon blev till så var både mor och dotter seminerade med Contendro, men det ville sig inte så dotter, Chariz blev dräktig med Akibori som stog på stationen och mamman Iskia II tog sig med Quite Easy.(Föl vid sidan efter Akribori.) Men har tyvärr ej följt Apollons uppväxt. Men spännande att se hur han kommer att se ut på bruksprovet Apollon stam ar consoliderad via "Corde" på mödene (Constant )och fädene sida via Calypso I & II Riverman är konsoliderad via Landego mödene och fädene Landgraf. Ladykiller xx på båda sidor Lite tankar bakom en bruksprovsdeltagare.

Kul att se hur tanken bakom stammen ser ut. Måste erkänna att jag funderat över det hingstvalet till ett Carolus-sto ett par gånger, hade det stått Contendro hade jag inte funderat! Hoppas det går bra för den, intressant möderne helt klart. Och även om Akribori inte direkt imponerat här så har han en otroligt attraktiv stam med mycket intressant blod.

Ang Akribori är väl att man lanserade honom som enbart dressyrhingst och använde inte så passande ston till honom.

Dock har jag sett en hel del fina efter honom här nere i Skåne

Håller med där, visst rörde han sig bra och var en dubbeltalang, men han borde använts mer inom hopp- eller fälttävlansavel för att avkommorna skulle göra honom mer rättvisa.

KL

Är det någon som känner till det exakta tidschemat ? (jag har kollat på ASVH's sidan, men angivelserna är rätt oexakta)
jag är ffa intresserad av när löshoppningen för treåringarna börjar på onsdagen.

INFO OM STUBIN

Ridsport har skrivit om Stubin x på sin webbsida och i papperstidningen.
Rubrik: ELIT till Stubin x
Ingress: Som första angloarabhingst i Sverige tilldelas nu STUBIN x 1101 postumt utmärkelsen ELIT för sina fantastiska insatser i aveln.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=51520&a=53101

..........................................

Stubin har tävlat svår klass fälttävlan, CCI* och han vann SM i fälttävlan 1992. Han har även tävlat 1,50-meter i banhoppning och LA i dressyr.

På Angloriks i Halmstad, augusti 2008, fick de som var på plats se ceremonin då Stubin x höjdes till Elit. Stubin har lämnat 24 avkommor.

Avkommelista:
http://www.angloarab.se/undersidor/stubin_avkommor.htm

Tack så mycket,:bow: Det är väl en av de bästa sakerna med Buke, att det för det mesta finns någon som kan reda ut begreppen.
Då borde det härstamningsmässigt inte vara några problem.
xx-linjerna i Stubin x är ju av bästa märke.
Jag känner till att Stubin x var en mångsidig och framgångsrik tävlingshäst.
Anglo aveln i Sverige är ju liten och skapar inte särskilt mycket rubriker för oss som hänger med på avstånd.

Svår klass fälttävlan är *** och Stubin vann SM 1992 som gick i ** klass. Även om det inte förringar resultatet då banan var svår

kl

Är det ngn som har koll på Bagheras möderne? Jag hittar en avkomma till till henne som verkar finnas och tävla hoppning i Finland, men är det den enda? Och hur ser det ut längre bak? Paardefokken gav mig inte värst mkt hjälp tyvärr.

Vet du resten av stammen på Chicago Z? Carthago- Matchero- och sen?
Han ser själv ädel ut..

Oj, oj, :crazy::crazy:. Jag erkänner att jag inte förstår, så om någon vänlig själ vill reda ut begreppen för en "wannabe":o inom avel, så...

:d:d

Exakt tidshema kommer väl inte förrän man vet antal anmälda, följ det på hemsidorna. Men man ska nog räkna med att 3-åringarna går på morgonen för onsdag är ju "mellandag" då fas I summeras, kvartssamtal ska hållas med de som ligger på gränsen, dvs nämnden har fullt upp även om det inte är mycket på programmet.

Treåringarna ska veterinärbesiktigas på onsdagen innan de löshoppas, så även om de startar med besiktningen kl. 8 så tar det en stund innan de ska löshoppas.

Avon, e.Quidam de Revel-Cortez såg jag på tävling i somras och han såg verkligen super ut!!!!!!!
Hoppas att han går igenom.
Inte så stor ,men med oerhört trevlig både gång och hopp.
Såg dessutom väldigt ridbar ut:bump:

Tack! det tänkte jag inte på att man kunde kolla på asvh s sida.
På matcho står det x efter, det är anglo blod då eller hur?

Treåringarna ska veterinärbesiktigas på onsdagen innan de löshoppas, så även om de startar med besiktningen kl. 8 så tar det en stund innan de ska löshoppas.

Det är inte säkert att de väntar in hela vetbesiktningen, när det tex är vetbesiktning och exteriör samma dag så är man ju bara på vetbesiktningen 10 minuter innan man skall in på exteriören, det är ju möjligt att de gör samma här. Alltså direkt från vetbesiktningen in och löshoppa.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 952
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 602
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka