ANMÄLDA till bruks -09

Sv: ANMÄLDA till bruks -09

Jag kollade nu hur de gjort ett par tidigare år.
2007 hade man kvartssamtal med de 4 och 5 års hingstar som låg på gränsen direkt på morgonen, exteriör 3 åringar med första start 12.40 och direkt till löshoppning efter exteriörbedömningen, första start 12.52.
2008 hade man exteriörbedömning 4+5 årshingstar på morgonen, vet. bes. 3 åringar började 14.30 och man började inte löshoppningen för 3-åringarna förrän 19.00, alltså ett par timmar efter besiktningens slut.
Hur det blir i år får vi alltså se;)

Jag kollade nu hur de gjort ett par tidigare år.
2007 hade man kvartssamtal med de 4 och 5 års hingstar som låg på gränsen direkt på morgonen, exteriör 3 åringar med första start 12.40 och direkt till löshoppning efter exteriörbedömningen, första start 12.52.
2008 hade man exteriörbedömning 4+5 årshingstar på morgonen, vet. bes. 3 åringar började 14.30 och man började inte löshoppningen för 3-åringarna förrän 19.00, alltså ett par timmar efter besiktningens slut.
Hur det blir i år får vi alltså se;)

Ja vist ja det är samma dag som samtalen, ja då lär det ju inte bli förrän senare, tänkte inte på det.

Om 3-åringarna börjar efter lunch så blir det att åka från Sthlm i arla morgonstund, men å andra sidan så missar jag dem inte.

Men å andra sidan så är exteriören för treåringarna inte förrän på fredagen. Jag tycker faktiskt att schemat känns lite bakvänt.
Jag skulle vilja att först var det veterinärbesiktning, sen exteriör och sedan gångarter och löshoppning. Fast jag förstår poängen med att löshoppa dem först..

kl

Läste på Ridsports hemsida att Gränsbo har köpt en ny hingst tillsammans med VDL som ska visas bland prestationshingstarna och sedan ridas och tävlas av Rose Mathisen. Hingsten heter Zuidenwind ( ex Zeven O ) e. OO Seven - Jazz f. 2004 KWPN goedgekeurde hengst HK 2006/2007
Verrichtingsrapport: stap 8, draf 9, galop 9 souplesse 8,5
houding en balans 9 rijdbaarheid/bewerkbaarheid 8,5
aanleg als dressuurpaard 8,5 in totaal 85,5 punten

Winnaar Pavo Cup 2008

Vet du något om vad han lämnat för temperament? Har hört att han ska ha lämnat skarpt?

Nej, det har han inte. Matcho X, är en sk stämpel hingst, mkt beprövad och har lamnat otroligt mkt bra både hingstar som döttrar.
Då han stod på Celle i Tyskland, så har hans avkommor spridits över hela världen.
Matcho som morfar på ett avelssto, hittar man numera sällan.

Vi har haft en Matcho X son i Sverige nämligen Mazarin som ägdes utav Lindevik, exporterades till Usa tror jag.

Ok, tack för svaret.
(Provred ett hannoveranersto e. El Bundy som även hade Matcho X i stammen, och som var mycket skarp. Då manade den svenska importören menade att detta bla. kom från Matcho X.)

tror snarare att det kommer från El Bundy isf, då han har både Escudo o Rebel Z (Ramiro) i sig.
Känsliga och uppmärksamma hästar som kanske kan uppfattas som skarpa.
Har själv en e. Embassy (e. Escudo-Silvio) som är otroligt ambitiös och känslig. Med fel "trimmning" kan hon säkert uppfattas som skarp.
Provade ett antal Embassy i tyskland också som alla var känsliga och arbetsvilliga, verkligen sporthästar.
Etrusco som fanns på flyinge var ju också mer den typen av häst...

Matcho X har ett dressyrindex på 128 (99%) och ett index på ridbarhet 118.
Han har 38 godkända söner i häst och ponnyaveln. Men det är som morfarshingst han har haft störst inflytande.

Tack för alla svar. det gällde ju Chicago Z som hade Matchero e Matcho som morfar. Någon som vet ngt om Matchero det var han jag trodde var anglo...men det är han då inte helt..Bilder?

Camello Field Farm (SWB)
Camiell-Flamingo Z - Helwan

Och nu vaknade jag till, Camello Field Farm är ju en Bella-häst!:laugh:
Hoppas, hoppas verkligen att han blir godkänd för då blir det äntligen en stamboksförd hingst i familjen.

Nintender kommer antagligen att bli godkänd "på telefon". hans äldsta går snart BP o de ser lovande ut. Skulle va kul att se någon!!

Anna-Bella är också en dotter till Gulla-Lill. Hon lämnade fler döttrar än vad som finns med där.

Som Görel säger så har Gulla-Lill liiite fler föl än de två som visas, närmare bestämt 15 stycken och av dessa är 6 stamboksförda döttrar: Bellisa 3244, Isabelle 3390, Anna-Bella 3952, Galata 4498, Mirabella 5129 och Mona Bella 5599.

BLUP-listan är vad kan man säga något ofullständig (för att vara lite snäll så här på kvällskvisten;)).

Någon som vet varför dom 4 (Fantast, Dimonds are forever, Nitchino o Quick Cash) är strukna?

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 952
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 602
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?