ANMÄLDA till bruks -09

Sv: ANMÄLDA till bruks -09

Bleckert Boy var ju e. Colman-Rocco, han vann väl dessutom bruks och ändå finns bara 23 listade hästar e. honom på blup!!
Vet inte om Colman är för okänd för oss i sverige ??

Kollade lite snabbt på Quin som också är välstammad och med ett mkt bra mödrene (dessutom är ju Quick Star mkt mer välkänd här än Colman)och vann bruks och som bara har 17 reg. avk. på blup, vad tror ni de beror på att folk inte använder bruksvinnarna? Om att det "klingar av" när dom börjar tävla o synas mer man man skulle tro att det skulle ge en hel del ston bara det att dom vinner bruks!
(Jag vet att Corlensky är ett undantag som toppade, men iaf)

Bleckert blev godkänd med dispens för sin exteriör (får ej ha betyg under 7) vilket diskuterades ganska flitigt då, dessutom var verkligen hans rygg då anskrämlig (rejält öppen ländrygg, svag överlinje och tydligt sänkt i ryggen såg riktigt svankig ut under ryttare) tror att du här har anledningen till att han inte blev så mkt använd. Idag (eller ja sista jag såg honom ifjor) så ser ryggen betydligt bättre ut nu när han musklat på sig, tror dock inte han varit tillgänglig för avel mer än första året ?

Har hittills sett tre avkommer efter honom och tyvärr får jag säga att två av dem har exakt hans rygg.

Bleckert blev godkänd med dispens för sin exteriör (får ej ha betyg under 7) vilket diskuterades ganska flitigt då, dessutom var verkligen hans rygg då anskrämlig (rejält öppen ländrygg, svag överlinje och tydligt sänkt i ryggen såg riktigt svankig ut under ryttare) tror att du här har anledningen till att han inte blev så mkt använd. Idag (eller ja sista jag såg honom ifjor) så ser ryggen betydligt bättre ut nu när han musklat på sig, tror dock inte han varit tillgänglig för avel mer än första året ?

Har hittills sett tre avkommer efter honom och tyvärr får jag säga att två av dem har exakt hans rygg.

Håller med om att Bleckert hade en mycket dålig rygg men tror inte man ska skylla Colman för det-han ser absolut inte ut så och jag har sett en hel del avkommor som alla är av mycket bra typ och ffa alla hoppar mkt bra:)

Är det inte ovanligt mkt hopphingstar anmälda i år?
Oavsett så kommer det att bli mkt roligt att se hur det går för alla.

Såg att det kommer att visas en Kostolany son, och den välkomnar jag varmt vi behöver få in det blodet i vår avel....:d

Det är tyvärr omöjligt att veta nu; de dagarna är fas II och ingen vet förrän onsdag hur många som går vidare. Man får följa det hela på nätet dag för dag. Men normal starttid på morgonen är väl 8-9. Det är ju många anmälda från början i år så troligen håller väl dagarna på till 16-17? MEN omöjligt att säga nu.

Nej det har jag då inte gjort!
Jag gillar Calido väldigt mycket, en av de få C-hingstarna jag gillar men jag kommer inte använda honom på mina xxor. Jag har tittat på flera söner som jag gillar men någon Golden Cross tror jag ej att det är.
Möjligtvis kan blodet gå på halvblods stoet.

Senast ändrad:

Åh håller tummarna för Toppe! (Top of the Hill) helt underbar hingst, både utseende, stam och temperament!

ok, då har jag missat massor men jag brukar ju snabbt o impulsivt svara här på Buke utan att ha läst hela tråden ;).

Odermus R o Starkko o även Vivaldi o den andra med Indoctro-Nimmerdor var de jag mest blev nyfikna på när jag såg "listan".

Visst har du ett Voltaire sto? Hur är hon i temp/modell/storlek?

Funderar på att använda Voltaire på halvblodet så det blir linjeavel på Furioso II.

helt underbar!! Det blodet är ju otroligt välpresenterat. Jag har filmer från hennes internationella karriär o skall lägga ut det på youtube. (Filmen är 19 min lång o jag är oteknisk). Ett otroligt hjärta!! Öppnar upp fantastiskt, het o hoppade allt o försiktig men blev lite väl försiktig med åldern ( därav att Nimmerdor skall vara en gloden cross, ger mod). Bra front o reslig nacke.

Det negativa med henne är hennes raka bakben o därav vill jag ha calido som verkar ge otroligt invinklade bakben. iallafall så har ju min Cagancho det o det kommer väl därifrån vad jag förstår...? http://www.youtube.com/watch?v=Z-EO8_iaCow&feature=related

jag hade en hingst som jag nu sålde (06a)som var linjeavlad på Furioso o han hade riktigt bra temperament o löshoppade bra. Sluttande kors o vacker men lite kantig.

Intressant det där med att linjeavla på furioso. Det jag undrat länge oxå hur mkt man gjort det o hur det blivit...kanske någon här vet?

Vore jätte kul att se henne om du får upp filmen!

Jag har sökt lite på linjeavel på F-blodet, de få jag hittat har sett trevliga ut och haft resultat som är klart godkända. Men det finns dock inte så jätte många så jag vet inte om det är lite no-no att avla på då? För det är ju bra blod så det vore ju intressant att dubbla då tycker man, fast det kanske redan är linjeavlat en massa på det men för många år sedan, Furioso avkommorna är ju inte pur-unga direkt...
Kan nog vara intressant att testa ändå.

Hur stor är din Voltaire? Mitt sto ger väldigt stora avkommor så jag vill helst inte använda en hingst som ger stort..

Delvis knapplån eftersom det var fler som diskuterade anmälningstiden.

Det går ju fortfarande att anmäla. Så här står det i propositionen på ASVH's hemsida:

"Anmälningstiden utgår den 12 januari 2009. Efteranmälan tas i mån av plats emot fram till den 26 januari mot en extra avgift om 5 000 kronor plus moms."

I så fall borde det innebära att det är fullt nu men samtidigt har jag för mig att det har tillkommit hästar senaste veckan.

Mvh, Ann

lapalisse är 1.70 o långlinjerad. Nu har ju hon både ox (urbino ) o xx bakom sig o ändå har storlek så jag antar att han ger storlek men ej grovt. (eller ja de med burgraaf har ju givetvis varit biffiga ;))

Lene Nissen lembke borde veta om Furioso är att föredra att linjeavla på...var det inte hennes man som tog in Furiosoblodet till sverige?

Skall fixa filmen i morgon eller Tisdag.

Därför jag undrat om Calido kan bli för stort. även hans söner...?

Concorde då? Inte fy skam heller ;)?

ger han stort tro?

Senast ändrad:

Ja det går alltid att efteranmäla, MEN det som begränsar är boxarna, vet att sist var det helt fullt och de som ville efteranmäla hamnade på reservlistor, Vet att det var någon som kom med typ dagen innan, är ju alltid någon som blir struken i sista stund.
Iom att hingstarna skall övervakas så mkt och vara avspärrade så kan de ju inte sätta dem var som utan de använder ju färsfrosta + ett stall till (tidigare ett mindre nere på flyinge men ifjor användes stostallet), så det är boxplatserna som sätter gränser.

lapalisse är 1.70 o långlinjerad. Nu har ju hon både ox (urbino ) o xx bakom sig o ändå har storlek så jag antar att han ger storlek men ej grovt. (eller ja de med burgraaf har ju givetvis varit biffiga ;))

Lene Nissen lembke borde veta om Furioso är att föredra att linjeavla på...var det inte hennes man som tog in Furiosoblodet till sverige?

Skall fixa filmen i morgon eller Tisdag.

Därför jag undrat om Calido kan bli för stort. även hans söner...?

Concorde då? Inte fy skam heller ;)?

ger han stort tro?

Hmm då kan jag nog stryka Voltaire från listan, min swb är stor och lång, dessutom ger hon väldigt stora föl så en plutt hingst på henne är att föredra. Är inne lite på Stakkato-blod till henne då han ofta ger mindre hästar.
Concorde borde ge "normalt", de avkommor jag sett verkar vara runt 170cm.

Calido sönerna är ju rätt stora allihopa så jag tror inte det bli bra till min, en kort liten gummiboll ska det vara.

Mycket att fundera på!

ja, starkko kanske kan var något för oss som har långa höga ston som nedärver stort. Förhoppningsvis bättre ben än saint Amour!!

Vad tror du att det beror på att de ej får visa sina hingstar trots att de verkar riktigt bra? Varför skall man ej få efteranmäla mot extra avgift???

Motivera!!

Vad menar du - att ASVH inte vill ha in dessa i aveln och därför sätter "käppar i hjulen" för ägaren?

ja, han står kvar där. Skall höra med dem om de skall försöka nästa år. Trams att ej ta med en bra hingst som behövs i sverige för att....för att vaddå? de ej har resurser at 2 mån innan skriva in honom i startlistan. ja, Sverige i ett nötskal.

Ska en del hingstägare (som har hingstar som intresserar dig) behandlas annorlunda än andra hingstägare (som har hingstar som inte intresserar dig)?

Enligt Ploppi går det dessutom att efteranmäla och enligt Gylle är det boxar det kan vara brist på. Ovan nämnda hingstar borde då kunna stå på reservlista om så önskas eller.:confused:

ja, starkko kanske kan var något för oss som har långa höga ston som nedärver stort. Förhoppningsvis bättre ben än saint Amour!!

Det tror jag! Mycket intressant blods kombination, jag är dock lite "rädd" för att använda 3 års hingstar då det ju ej är säkert de blir godkända året där på så det blir inte han i år. Antaligen inte nästa heller då svenska hingstar är så förjordat dyra jämnfört med mer välmeriterade utländska hingstar.

Är det någon som vet nått om Corlensky G II? Han bröt väl förra året? Minns att han inte var lika snygg som brodern, men han kanske har utvecklat sig?

Är det någon som vet nått om Corlensky G II? Han bröt väl förra året? Minns att han inte var lika snygg som brodern, men han kanske har utvecklat sig?

Går man in och kollar resultatet ifjor så hade han 88766 = 35 ext (måste ha 38 exteriört för att kunna bli gdk som 3 åring) och sedan 6/6 i hoppningen (måste ha minst 8,5 alltså 8/9 för att bli gdk som treåring) därefter bröt han iom att det inte fanns en chans för honom att bli gdk iom att det är hopphingst han är. Tidigare fick man inga poäng alls om man bröt så det var många som valde det när kritiken inte blivit så bra för att det inte skulle finnas gamla poäng att plocka fram, detta ändrades alltså ifjor så därför finns poängen på de delmoment de genomfört.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 952
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 602
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka