Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Sv: Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

poloplayer skrev:
Om du jämför ett rån mot en bussförare och användandet av ej godkänd hingst och tycker det är lika svåra brott, säger det mkt om din intelligens. Om alla skulle anmäla alla småbrott så skulle polisen inte ha nån tid att lägga på tex rån mot bussförare. Vilket brott är viktigast att utreda???

Så du menar att småbrott ska löna sig då?
Gör inget att 17 ungar går och snattar en varsin godisbit i affären,och att grannfrun snor en biff,likväl varför övht bry sig om när "tattarna" snor inne i affärerna,det är ju ändå småbrott..
Så varför övht ha en lag? Eller ngng som "äger ngt" som ngn annan kan sno?

Personligen tycker jag att det är småaktigt att anmäla nåt dyligt, men är man till 100% laglig själv alltid så kan man ju anmäla sånt....snatteri blir man dömd för...tydligen inte detta....

martha skrev:
:eek:
Är det verkligen så enkelt att få en ridhäst avelsvärderad och eller godkänd????

Avelsvärderad blir den (oavsett poäng ?) men inte godkänd (om vi pratar halvblod då måste de gå det "riktiga" bruksprovet) Skämtet med dessa visningar att sedan är det fritt fram att betäcka främmande ston oavsett vilka poäng hingsten fått (gdk vetbesiktning ända kravet) Skall bara var en "innehållsdeklaration" till stoägaren.

Jamen då är det väl inget att tjafsa om egentligen, för då går ju vilken "skit" igenom somhelst i vilket fall då... Vad bråkar folk om egentligen, färger på papper???

Görel skrev:
Jag trodde faktiskt att hingstar som genomfört fas 1 av bruksprovet automatiskt var avelsvärderade! Håller med dig om att det är märkligt att så inte är fallet!

Nej, de måste som sagt ha gått båda faserna, nu kom jag på varför det är inte förrän i fas 2 man skall sitta upp inne i manegen (innan testryttarna skall rida sitter den egna ryttaren upp borta i hörnan innanför dörren (i år var det i alla fall ingen domare som tittade när de satt upp de stod och pratade i andra änden). Detta är ju ett moment som ingår i avelsvärderingen. :angel: att sedan man är övervakad vart enda steg man tar med hingsten under hela veckan där och inte en enda gång har suttit upp utan att deras kontrollanter tittat på räknas ju inte :D

Nu vet jag alltså vilket viktigt moment som man måste betala ytterligare 10.000:- för att de skall kontrollera :idea: verkligen vettigt eller :angel:

Jag personligen är en person som "slåss" inom rasföreningen då vi har haft och har rätt mkt problem med just svartavel.Men,jag bryr mig INTE om att polisanmäla,jag vill slåss för ändrade regler och att avkommorna endast ska bli reggade.Ej hamna med i ngn form av stambok.
Ingen utav de hingstar jag vet är vet.bes. innan avel,och det finns tydliga saker som sägs om ett par utav de,och de används flitigt,pga mkt annonsering,mkt "känningar" och man "köper" stona över säsongen osv..Där det också finns en å annan avkomma som har "likartade problem".

Så jag förstår att folk vill anmäla,då det dock är,som det påpekats tidigare,fölköparna som blir drabbade.

Jag kan väl tycka som du kanske lite, man ska inte annonsera hingstar som inte är behöriga, men om en kompis skulle vilja betäcka så går ju världen inte under för det....jag betäcker ju en av märrarna med egen hingst och jag vet inte hur jag skulle ställa mig om nån kompis skulle vilja ha en avkomma efter honom.....om dom bara var snikna för att bara få ett föl billigt skulle jag definitivt säga nej, men om dom gillar hästarn och vill ha en avkomma för den sakens skull skulle jag kanske nappa.....

Vi kan ju inte frångå reglerna ( förutom att skriva över ston) ..för då blir vi ju inte reggade som travhästar och då är ju hela betäckningen värdelös.......

Ja, jag tycker i alla fall att dessa avelsvärderingarna är löjliga, vetbesiktningen är jag helt med på det är ju den som är viktig och den kommer ju i vilket fall som hellst att vara kvar även om de slopar resten av avelsvärderingen. Tycker det är så knepigt när de gastar om djurskyddet när eu vill slopa avelsvärderingen. Det har ju aldrig varit tal om att ta bort kravet på veterinärbesiktningen och det är ju där hingstar med defekter kasseras.

För att en avkomma skall registeras in i stamboken (gröna papper)skall den vara efter en godkänd (asvh`s bruksprov) hingst.

Avkomma efter ej godkänd hingst hamnar i registerna (grå papper) avkommer efter egen hingst i en nummerserie och avkommer efter avelsvärderad men ej godkänd hingst i en annan nummerserie. Skillnaden om man kan lösa betäckningsbevis (ej licens endast på gdk hingstar) är att man för språngrulla betalar 250:- per sto i SH avg och slipper DNA testa för full stam i papperna.
När jag använder egen hingst skickar jag endast in ett betäckningsbevis och får sedan DNA testa både hingst sto och föl för att få med härstamningen.

Avkommer med grå papper är inte "fullvärdiga" när det gäller tex treårschampionat odyl men idag finns ju öppna championat 4-7 år så där tävlar de på lika villkor på övriga ASVH visningar går de utom tävlan.

Stona kan inte heller stambokföras med hjälp av dessa avkommer (retar mig lite med tanke på att båda stona jag betäcker är berättigade till AB direkt).

Nuvarande system är på väg att falla och det kräver avelsvärdering av ALLA hingstar i allmän avel.

För att anses avelsvärderad finns två vägar.

Den avelsvärdering som rasföreningarna utför, målet för denna avelsvärdering är att hingsten skall godkännas för rasen.
De hingstar som uppfyller rasens krav, stambokförs och lämnar avkommor till grundstamboken.

De hingstar som inte uppfyller rasens krav men har genomfört alla moment som rasen kräver--anses då avelsvärderad och får användas i allmän avel, lämnar avkommor till register.

Den andra vägen är en ALLMÄN avelsvärdering utan någon möjlighet att bli stambokförd. RASLÖS avelsvärdering.
Det innefattar, veterinärbesiktning-exteriörbedömning och enkelt ridprov.
Hur sedan avkommorna registreras, är olika i olika avelsföreningar.
Vissa avelsföreningar tar överhuvudtaget inte emot avkommorna, vissa avelsföreningar registrerar avkommorna med samma status som om de vore fallna efter en för rasen avelsvärderad men inte godkänd hingst. (bl. ASVH)

Vad som nu är på tapeten är att rasernas avelsvärdering fortsätter som vanligt.

Att de hingstar som INTE önskar verka för någon stambok, inte behöver genomgå allmän (raslös) avelsvärdering.

Sverige har accepterat att raslösa hingstar slipper exteriörbedömning och enkelt ridprov--MEN INTE VETERINÄRBESIKTNING:

Detta tar nu Sverige strid för, slopande av krav på nuvarande avelsvärdering, men en veterinärbesiktning.

Denna avelsvärderingsstrid för det goda med sig att ett gammalt system skakas om och att vi förhoppningsvis får ett bättre.

Enkelt system vore att avelsföreningarna fortsätter som vanligt, de genomför sina avelsvärderingar och väljer de hingstar som de vill ha.
Licensierar sina hingstar och för språngrulla och avkommorna hamnar i deras stamböcker.

Avkommor efter hingstar som avelsvärderats för en ras, men inte nått rasens krav. Blir som nu ansedda som en avelsvärderad hingst av en viss ras och lämnar avkommor till rasens register.

Alla övriga hingstar, veterinärbesiktning såsom raslös. Besiktingen torde kunna genomföras på vanlig hästklinik.
Dessa hingstar, löser sedan lic såsom raslösa, för språngrulla osv--avkommorna blir raslösa men med härstamning och registreras i raslöst register.

(Blir INTE systemet tvingande, finns möjlighet till frivillig, veterinärbesiktning raslöst hingst nr och lic. språngrulla)

Troligt är att attityden från avelsföreningarna hårdnar mot de hingstar som inte är avelsvärderade enligt rasvisa krav--avkommorna avvisas till raslös instans. Undantaget welsh och arab som har krav från moderföreningarna att hålla raslösa P/B register.

Detta system skulle skapa ordning och för en relativt sett liten summa pengar skulle alla hästar kunna fölregistreras med sin härstamning.
Dagens system producerar en mängd hästar som registreras såsom okända.

Minimikravet på obligatorisk veterinärbesiktning skulle sortera bort hingstar som inte av veterinära orsaker är lämpliga att föröka sig.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Exakt samma har jag redan skrivit som du ser i mina inlägg och är ingen nyhet, däremot skulle det vara intressant att få din åsikt om de frågeställningar jag gjort i mina inlägg och inte bara en uppräknad översikt som vi redan känner till.

Måste man vara 100% laglig för att anmäla ett i dina ögon småaktigt brott? Okej.

Jag skrev att jag personligen tycker så i ett sånt fall som detta....jag kan ju anmäla dig för att du spottar på gräset tex, det är ju också olagligt, eller att du går på röd gubbe, kör för fort, inte har bälte.....det blir ung lika efterföljder som "detta brott" .....typ, under avdelning onödiga anmälningar...... tycker JAG personligen.....

Du skulle ju inte anmäla ett svartbygge om inte just DU hade ont av det.....brottet är väl ett brott vilket du har problem eller inte....ung så onödigt tycker jag att denna anmälingen är.....småaktigt.....

Vad är brottet i att spotta på gräset?

Köra för fort och utan bälte riskerar man mig veterligt åtminstone böter för. Åtminstone om man blir tagen på bar gärning.

Man får inte spotta offentligt...att köra utan bälte får man böter för, det stämmer, men inte ANMÄLER jag väl nån till polisen som jag vet gör det........

Well, är det en vuxen som kör utan bälte hade jag sagt till om hur dumt det är och i min bil åker ingen utan bälte (vill särskilt inte ha elefanter i ryggen). Men om personen körde sina barn utan bälte vet det 17. Samma sak med fortkörning. Ibland har jag haft lust att ringa polisen då det kommit absoluta galningar på vägen och kört vidrigt fort där det ej passar. Varför jag ej ringt är för att jag antar att polisen ej är i närheten för att stoppa dem. Min bror körde bil en gång och såg en person komma i backspegeln, han körde om brorsan helidiotiskt, fortsatte sin vilda framfart och körde om nästa bil och rakt in i mötande. Som tur var drog ej brorsan med i krocken men de stannade som vittnen och olyckan slutade INTE bra. Minns inte hur många som dog men någon var det i alla fall.

Visste dock ej att man ej får sopotta offentligt, är du säker på det?

Vad gäller hingstägare utan liscens så tycker jag att vill någon anmäla så varsågod. Vet inte om jag hade gjort det men ej heller fördömmer jag de som gör det. Börjar man sålla vilka brott som "får" anmälas är man illa ute tycker jag.

hofi skrev:
Att jämföra barnaga och stöld med betäckning med icke avelsvärderad hingst är väl löjligt.

Varför då? Vem är det som drar gränsen för vad som är tillräckligt olagligt för att anmäla? De som slår sina barn tycker inte att det är något att anmäla heller. Vem bestämmer? DU?

Miljö och hälsa?

Jag har inte orkat kolla om någor skrivit detta förut, men normalt är det väl miljö och hälsa som övervakar att reglerna i djurskyddslagstiftningen följs? Alternativt är det väl Djurskyddsmyndigheten som har ansvaret?

Det mandat rasföreningerna har gäller väl endast att utföra själva avelsvärderingen, de har väl inga befogenheter att överhuvudtaget agera mot en enskild hästägare?

Påföljden i första omgången skulle väl i alla fall kunna bli ett vitesföreläggande om man fortsätter att avla? Ett sådant borde väl rimligtvis kunna omfatta att hingsten ska hållas på sådant sätt att inga "tjuvparningar" inträffar?

Ingen djurskyddsinspektör som kan berätta hur de ser på saken?

Sv: Miljö och hälsa?

Jag är osäker men jag tror inte detta faller inom DL. Det handlar ju om "Lagen om kontroll av husdjur" och frågan är om det inte är SJV som är myndighetsutövare?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 217
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat