Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Sv: Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Nä, men det beror väl lite på vem det är också.
Det jag menar är väl att vill man anmäla så måste man ju får göra det, det är väl inget som nån annan ska lägga sig i.

"Jag är osäker men jag tror inte detta faller inom DL. Det handlar ju om "Lagen om kontroll av husdjur" och frågan är om det inte är SJV som är myndighetsutövare?"
athena

SJV har överfört ansvaret och myndighetsutövningen för "Lagen om kontroll av husdjur" , på fyra avelsorganisationer dessa avelsorganisationer har genom sina PoR förbundit sig att följa gällande djurskyddslagar.

Det är SH svensk hästavel för ridhästar.
Det är STC, för travhästar
Det är STG, för gallopörer
Och sist men kanske minst helt nyligen egen avelsorganisation för ISLANDSHÄSTAR.

Dessa avelsorganisationer har i dag ansvaret för att "Lagen om kontroll av husdjur" utförs och gällande djurskyddslagar efterlevs.

I dag så är läget dock att någon sådan "lag om kontroll av husdjur" inte längre kan anses förenlig me EU reglerna om handelsfrihet.

I princip har vilken hingst som helst rätt att betäcka de ston som de önskar. (DVS om djurskyddslagarna beaktas.)

Sverige har dock protesterat och anser att våra EU gemensamma djurskydds regler bör kunna få kontrolleras och att veterinär besiktning skall vara ett grundkrav.

Här står vi nu öga mot öga med EU reglerna om handelsfrihet och kravet från Sverige om en veterinärbesiktnig av samtliga i avel verksamma hingstar.

Bryssel har redan avvisat att Sverige vill ha en veterinärbesiktning av samtliga i avel verksamma hingstar, mot gällande djurskyddslagar.
En obligatorisk veterinärbesikning är enligt EU även det ett handelshinder.

Svensk regering har dock beslutat att inte ge sig så lätt och jobbar vidare att få erkännande för sitt krrav att SAMTLIGA hingstar skall veterinär besiktigas för att få verka i allmän avel.

Denna strid om att hingstar skall vara friska och sunda innan de lämnar avkommor och kravet på kontroll, har INGET med avelsföreningarnas krav och regler att göra.

Samtliga Svenska avelsföreningar som är godkända av SJV, följer i dag SJV lista för sundhetskontroll av hingstar i avel. Sedan finns en mängd andra krav som inte har att göra med djurskydds normer.

Många blandar samman djurskydds krav och avelsföreningarnas egna krav på sina hingstar.

Det är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra.

Avelsföreningarna har suveränitet och kan själva helt och hållet välja vilka hingstar som dom vill stambokföra och bedriva avel med. Vill man ha åsikter eller påverka avelsföreningars arbete finns bara ett sätt, medlemskap, årsmöte och val av styrelse.

Det här Är också ett svar till "Gylle" som tycks ogilla att hennes hingst trots att han genomfört halva bruksprovet och INTE nått rasvisa krav inte anses som fullt ut avelsvärderad (trots godkänd veterinärt).
Har inga åsikter om det, har "Gylle" åsikter jobba då för dem inom din avelsförening,

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller absolut med dig, den avelsvärdering som din hingst gjort ska absolut räcka till avelsvärderad, så fungerar det faktiskt i övriga europa.
Det är väldigt svårt att på en fjuttig avelsvärdering på 2 minuter visa vad hingsten går för.
Min ena hingst fick 998 exteriört men kom in i ett ridhus där alla sektioner var samlade där mätte dom och hingstar stod i kö, överallt var det hingstar, han frös till is och rörde sig spänt o stelbent, dessförrinnan hade han visat upp en 9 mässig trav utanför ridhuset, men domarna såg det stelbenta och han fick dåliga poäng på sin trav, allt detta på ynka två minuter. Nej det skulle vara flera tillfällen som räknas utställningar odyl som kan tillgodoräknas. Jag håller definitivt med Gylle

Rodde skrev:
Jag håller absolut med dig, den avelsvärdering som din hingst gjort ska absolut räcka till avelsvärderad, så fungerar det faktiskt i övriga europa.

Eftersom obligatorisk avelsvärdering bara finns i Sverige, så finns bara "begreppet" avelsvärderad i Sverige.

Övriga Europa finns bara två statusklasser på hingstar, stambokförda, hingsstambok I--grundstambokshingstar , hingststambok II (hingstar införda med full härstamning i grundstamboken och härstamningsmässigt skulle kunna stambokföras).

Stambokför hingstar i avd I, gör de flesta avelsföreningar när hingstarna dels är exteriört godkända (körung) och har avlagt ett godkänt bruksprov.

Stambokförda hingstar i avd I, lämnar avkommor till grundstambok avd I, avkommorna har fullt avelsvärde

Grundstambokförda hingstar(hingstbok II), föds hingstarna in i och vare sig dom har visats eller om dom visats och INTE godkänts, lämnar avkommor till "typ" B register, avkommorna har Inget avelsvärde.

(detta gäller INTE welsh, vars moderförening enbart har krav på härstamning/godkänd veterinärt.)

peråke

Som ser fram emot att Sverige EU anpassas så fort som möjligt.

Nu hugger jag bara sista knappen här i högen!

Jag kommer inte att anmäla detta och jag har ingenstans skrivit att jag ska göra det, jag undrade bara vart man vände sig om man ville anmäla detta. Denna häst står inte i mitt stall. Detta drabbar mig inte överhuvudtaget och folk får korsa sina hästar med en ko om dom vill, jag skiter i vilket.

Jag är inte småaktig utan bara nyfiken av mig och det är tydligen fel, men jag trodde att man lärde sig genom att fråga......

poloplayer skrev:
Satsa istället ditt krut på att kämpa mot tex. dom långväga slakttransporterna inom EU! Halvdöda hästar som transporteras i veckor för att slutligen hamna på slakterier på Sicilien som understöds av EU på grund av arbetsmarknadspolitiska skäl.

Bara en liten undran om man nu ska bekämpa dessa långväga transporter av hästar som säljs iväg för en billig summa och transporteras var ska man börja?

Ska man inte se till att börja där roten i det hela ligger? Ligger den inte i att det avlas hästar som inte har något större värde och sedan säljs iväg för en liten peng pga dom är ostammade? Vart ifrån tror du att dessa hästar kommer från? Ingenstans eller?????

Attans nu måste jag få dom att lägga ner all travverksamhet som finns i landet då..... jag lär behöva energi till 1000 nu ;)

se upp Martha om det sitter en rabiat halvsame vid din infart och vägrar släppa iväg dina hästtransporter så vet du om att det är jag som är på besök :D

Ååååh, är du halvsame :D det har jag en kompis i Boden som också är.....:bump: hon har väldígt mycket åsikter hon också :D

Som detta med halvsame inte vore nog jag är dessutom halvfinne...arma mig.....

Pst jag måste ju få din adress så jag kan occupera din väg :angel:

ainasoja skrev:
Bara en liten undran om man nu ska bekämpa dessa långväga transporter av hästar som säljs iväg för en billig summa och transporteras var ska man börja?

Ska man inte se till att börja där roten i det hela ligger? Ligger den inte i att det avlas hästar som inte har något större värde och sedan säljs iväg för en liten peng pga dom är ostammade? Vart ifrån tror du att dessa hästar kommer från? Ingenstans eller?????
Enl uppgift från Royal Society to Prevent Cruelty to Animals (RSPCA) och Horse Transport League kommer övervägande delen av slakthästarna från forna öststaterna/baltstaterna samt en del FRYSMÄRKTA hästar(travare??, och dom lär nog ha stam om dom är frysmärkta?) från skandinavien, samt båtlaster (200-300 hästar per båt)från sydamerika 2 ggr i månaden som landas i Italien.
Alltså lär ett eller annat sto som betäcks med ej godkänd hingst inte spela nån roll.
Om alla ostammade hästar skulle vara potentiella slakthästar borde väl tex. Irland stå för en mkt stor del ?

Vaf-n halvfinne också :eek: här sitter en annan och är helfinne :D men en slart av ryssblod då ??
tror du jag får åka på slakttransport då?? kosrsning som man är :D

Du får nog komma med lite bättre exempel i så fall. Men du tycker tydligen att det är lika allvarligt. Jag tycker nog att det säger en hel del om vad du har för värderingar.

Hmmm det där blir knivigt.... vi får nog ge upp slakttransporterna då.....

Men jag måste få säga att jag använder min energi till att göra det jag vill! Du får gärna bekämpa dessa transporter om du så gärna vill det men jag lär inte göra det.

Jag är inte alls insatt i dessa transporter och jag tycker inte om folk som ska lägga sig i och försöka övertala folk att satsa energi på sånt som dom tycker är viktigt. Jag försöker tex inte övertala dig att satsa dina pengar på forskning kring nerurologiska sjukdomar även om det ligger mig varmt om hjärtat pga att jag själv är sjuk i en sån sjukdom.

Så håll du på med ditt så håller jag på med mitt.... OK????

ok, men det var du själv som påstod att dom ostammade hästarna hamnade i slakttransporter!
Tack och lov så blir aveln snart fri här i sverige så vi slipper ängna vår tid till att diskutera eventuella polisanmälningar vid användandet av hingstar.

Senast ändrad:

hofi skrev:
Du får nog komma med lite bättre exempel i så fall. Men du tycker tydligen att det är lika allvarligt. Jag tycker nog att det säger en hel del om vad du har för värderingar.

Du förstår ju inte vad jag skriver. VAR drar man gränsen? Var går det från att vara "oskyldigt" till "icke oskyldigt"? Gränsen lär ju vara olika för olika människor. Om det då finns de som känner att de vill anmäla något som faktiskt är mot lagen, varför hetsa upp sig över det?

Jag läste senast i morse att flera rån mot åldringar som polisanmälts hade ej utretts pga av den stora arbetsbelastningen hos polisen. Vad ska vi prioritera?

Mer pengar till polisen är väl en bra början... :angel: :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 217
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat