Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Sv: Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Bara lite nyfiken.. Vet han/ hon som äger hingsten om att han bryter mot lagen? Alltså att det inte är tillåtet att använda hingsten på andra ston än sina egna?

Det blir väl också problem för de som betäckt med hingsten att registrera avkomman? Visst måste dom blodtypa och "hålla på" om det inte är så att dom vill ha grå papper på avkomman(om det är ett halvblod)? Och om dom vill registrera avkomman med hingsten som pappa på papprena så kommer det ju i vilket fall att komma fram att hingstägaren brutit mot lagen. Eller har jag fel? :confused:

Själv skulle jag inte orka engagera mig i ett sådant "litet brott", men klandrar heller inte dem som gör det och anmäler.

Spelar det nån roll? Ska vi sluta anmäla brott som inte prioriteras? Med tanke på resurserna polisen har idag så ska vi nog sluta anmäla brott nästan helt och hållet då.

Du anser att man inte ska anmäla, fine. Men dom som vill anmäla får väl göra det, varför är det så svårt för dig att sluta bry dig om det?

Senast ändrad:

Visst anmäl då, och se vad som händer.............

Jag har inga planer på att anmäla, jag har inga namn eller bevis på att det har hänt. Men om jag hörde att nån i min närhet gjorde såhär så skulle jag nog säga till.

Men det är nog en hel del ostammade hästar i dessa transporter som går från Sverige och det var det jag menade.

Jag har inte tagit reda på fakta och det ber jag om ursäkt för, men jag tycker å andra sidan att jag själv ska få bestämma vad jag vill göra och inte göra utan att det haglar pekpinnar.

Avla på vilken hästfan du vill jag skiter fullkommligt i det!

Jag fattar inte varför det blir ett sånt ramaskri när frågan från början bara var var man anmäler det hela????

poloplayer skrev:
Visst anmäl då, och se vad som händer.............

Jo nu är det nog så att det tidigare har fällts hingstägare på denna lag.
Enbart rykten säger att ingen någonsin fällts.....
Bland de personer som fällts har inte själva bötessumman varit enorm, men fått effekter i andra hans såsom att det blir omöjligt att inneha styrelseposter i avelsföreningar och tex domarstatus.

Men detta ÄR historia, i dagens Sverige råder osäkerhet från våra domstolar vad som gäller.

Kvarstår gör dock våra djurskyddslagar och förordningar, dessa skiljer sig inte nämnvärt vad det gäller den veterinära delen av avelsvärderingen.

Om det blir kontroll av hingstar eller inte ligger just nu långt över våra huvuden.

Däremot vår egen moral att enbart föröka hästar som har lämplighet att föröka sig, är och förblir något som vi bör ta ansvar för vare sig vi riskerar bötesstraff eller inte.

Att en hingstägare innan han säljer betäckningar på sin hingst kan uppvisa ett friskintyg på hingsten borde väl vara ett minimikrav för stoägarna för att de skall betala för hingstens tjänster oavsett om hingsten betalas med damcycklar eller något liknande....
peråke

Vem har fällts och när då?
Inte de senaste 50 åren enl. säker källa.
Veterinärintyg tycker jag nog är en självklarhet för att en hingst ska få användas i avel, i allafall veterinärbesiktigade jag min hingst på en ATG-klinik innan för säkerhets skull. (och för övrigt funkar damcykeln alldeles utmärkt när man ska ta sig en tur till sommarhagarna, en god investering.)

Jag vet inte vad jag skall svara om din källa, men kan bero på olika uppgifter eller att det finns något som heter strafföreläggande.
Sådana här enklare brott måste nödvändigtvis inte upp i rätten, utan kan klaras av med böter.

Bötfällda under senare år finns, men vid senaste anmälan ville inte åklagaren ta upp ärendet, då rättsläget är osäkert.

Nyordning är på väg, och alla är väl glada för det.

Uppfödarorganisationer är just nu på hugget och regeringen lyssnar. Alla vill få ordning på hästsverige och så även på buskavlarna.
Nu är läget sådant att avelsföreningarna ideellt sköter hela registreringen av ALLA hästar inte bara sina "egna".

Detta knotas just nu mycket om och resultatet blir troligt att de som avlar utanför avelsföreningarna antingen får betala "alla" sina kostnader alternativt att SJV får sköta buskaveln själv (och då blir det inte billigt).

I dag går det att registrera "okända" för fyrahundra kronor, anledningen att hästägaren betalar mindre än det egentligen kostar är att SJV vill göra det möjligt för ALLA befintliga hästar att ta ut ett pass och till låg summa.
Detta skall vara genomfört med pass till ALLA hästar innan 2006.

Sedan har tåget gått och framledes kommer troligtvis inte att bli så låg kostnad för ett grundpass.

Buskavlare är ju bara en beskrivning på avel som sker utanför stamböckerna och sådan behöver inte vara undermålig.

Däremot finns all anledning att de som bedriver avel utanför avelsföreningarna får någon form av struktur.
Med veterinärbesiktigade hingstar, möjlighet att lic, hingsten och föra språngrulla.
En språngrullehantering för hingstar som verkar utanför avelsföreningarna medför att avkommorna kan registreras och passförses med härstamning.
Alla hästar har ju onekligen en mycket lång härstamning som sträcker sig ner till hästarnas ADAM och EVA, att bara för att vara emot "staten" och auktoriteter producera hästar som efter mängder av kända generationer i dagens hästsverige skall helt plötsligt få okänd härstamning är väl ingen höjdare ???

Lämligt just nu vore för "polypader" och hans vänner att stödja kravet om veterinärbesiktning av ALLA hingstar i avel, lic-språngrulla och registrering/pass under födelseåret till ALLA hästar.

peråke

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 217
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat