Anledningar till att lära en häst stegra?

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

Vad spelar det för roll, egentligen?
Man ger väl dom instruktioner som är relevanta, och som skötaren behöver veta. Jag vet inte vilka kommandon man väljer för att en häst ska stegra, men antar att det inte räcker med ett ord från en främmande person.

Hur gör förresten en skötare med en häst som stegrar utan kommando? :angel:

LIA

Så du menar att det faktiskt finns ett syfte med att lära hästen att slänga med frambenen??
Försök hålla reda på vad du skriver!

Vadå påhopp? Jag konstaterade att du inte kan bestämma över hästvärlden, och glad är jag för det.

Jag har hört förklaringar, men inga BRA, inga som får mig att ens ha tanken att "stegring på kommando kanske inte är så dumt trots allt?"
Upp till dig vad du vill göra med din häst. Vad DU tycker är BRA är också upp till dig, men jag protesterar när du vill tvinga in alla andra också under DITT tyckande.

Man kan faktiskt göra saker utan att det måste vara något särskilt BRA som anledning. Man kan göra det bara för att man vill. Om jag vill lära min häst att på kommando hoppa upp på den stora stenen i hagen, bara för att JAG VILL, får jag inte göra det då? Det finns ju liksom inget BRA i det tricket heller.

LIA

Upp till dig vad du vill göra med din häst. Vad DU tycker är BRA är också upp till dig, men jag protesterar när du vill tvinga in alla andra också under DITT tyckande.

Jag försöker absolut inte tvinga någon att tycka som jag, men JAG ser fortfarande INGEN bra anledning att lära en häst att stegra på kommando och JAG har INTE fått en bra förklaring på det så jag kan inte annat än att stå fast vid vad jag tycker!

Man kan faktiskt göra saker utan att det måste vara något särskilt BRA som anledning. Man kan göra det bara för att man vill. Om jag vill lära min häst att på kommando hoppa upp på den stora stenen i hagen, bara för att JAG VILL, får jag inte göra det då? Det finns ju liksom inget BRA i det tricket heller.

LIA

Självklart att man kan göra vad som helst med hästen, vare sig det är nödvändigt eller ej. Men varför slösa massa ondöig energbi på att göra sådana saker med hästen och utsätta den för "rubbningar i rangordningen" (stegring, enligt min åsikt) och dylikt.
Det tycker inte JAG är rätt och det kan sluta med allvarliga skador.

Att ha en häst som hobby och lära den saker som sedan kan bli farliga tycker JAG är onödigt. men jag kan hålla med om att är man fridressyrs tränare (på proffisonell nivå) så kan det väl vara ok att utföra såna "konster", men egentligen så tycker JAG att det skall undvikas.

Nu har jag verkligen betonat på ordet: Jag och om du läser riktigt noga vad jag skrivit i tidigare inlägg så skriver jag hela tiden JAG, vad JAG tycker. Detta betyder inte att det är rätt eller fel.
Men från mitt "perspektiv" (som jag tydligen skulle bli bättre på att använda) så tycker JAG att stegring på kommando är ONÖDIGT att utföra då JAG inte ser någon bra anledning till att göra detta och JAG har inte fått en BRA förklaring till VARFÖR du/han/hon/ni/dom lär hästen stegring på kommando.

JAG personligen tycker det har betydelse.
JAG tycker inte att man kan förutsätta att man själv ska ta hand om alla alltid. Med tiden och med mer livserfarenhet märker man att ordet aldrig är ganska meningslöst.
Kanske för att man med tiden märker att tragiska saker händer även de som finns i ens närhet; människor får sladd och frontalkrockar med bilen och ligger länge på sjukhus utan möjlighet att ens prata, människor får cancer och dör hastigt varpå hela omgivningen är upp och ner. Människor blir plötsligt arbetslösa och saknar plötsligt ekonomiska medel. Dessa senarior är mer extrema än semester och att föda barn. Men likväl inte så ovanliga att det inte hänt flera i min omgivning. Att då läsa att någon aldrig ska sälja sin häst, ja vad ska man svara på det? nyligen gick en väninnas mamma plötsligt bort i bröstcancer, kvar blev bla en 14 årig lillesyster utan föräldrar. Om den flickan haft en häst kan jag lova att den hade sålts nu oavsett vad det trodde för ett år sedan.

Det jag tror att jag och Hammond är överens om är att det inte finns några garantier och att det därför är onödigt eftersom det kan bli farligt. Och även om man själv anser sig ha en jättebra relation till sin häst så KAN det hända att hästen i framtiden av någon anledning använder det beteendet för att protestera mot någon, och det KAN hända att någon annan kommer att ro om hästen även fast man inte ville det.

*KL*

Jag har läst tråden och funderat över anledningar och eventuella risker. Det jag tänker mig är att hästen redan kan stegra. Det är en av hästens instikter. Min häst är ung, han stegrar sig då han leker i hagen med sina kompisar. Det är ingenting jag lärt honom, utan någonting han redan kan.

Jag har haft problem med att han rest sig vid tömkörning, kastat sig bakåt för att komma undan krav, vilket jag tror han upphört med nu, men det var ingen trevlig situation eftersom han gick omkull och landade på rygg två gånger. Tack och lov mjukt underlag i ridhus.
Men det är inte den sortens stegring man lär ut, som jag förstått det, utan en kontrollerad resning på kommando.

Att be hästen utföra någonting som den redan kan, på kommando är någonting helt annat än en häst som kastar sig för att slippa jobbiga krav. Vad jag förstått så är en stegring även en dominanshandling som hästen tar till vid strid. Dock har jag svårt att tänka mig att det är av den anledningen hästen reser sig av vid kommando. Den stegrar inte för att slåss med sin människa, utan för att människan givit den ett kommando att samla sig och resa sig upp på bakbenen. Jag tror inte att det då är en dominanshandling, snarare har väl människan tagit kontroll över en utav hästens mest absoluta dominanshandlingar.

Bara fritt spånande från mig, jag är väldigt dåligt insatt i teknikerna man använder sig av och resonerar bara utifrån de tankar jag får då jag läser tråden. Har själv inga planer på att lära min häst att resa sig på kommando. Tycker dock att det är svårt att helt generalisera och säga att det alltid är okej, eller att det alltid är fel. Det beror nog helt på människan som lär sin häst att utföra handlingar på kommando, hur bra det blir. En misslyckad inlärning är väl aldrig bra. En korrekt utförd inlärning kanske blir bra? Kanske det tom kan leda till att hästen enbart reser sig på kommando? I alla fall i människans närhet? Tål att funderas mer på.

Ursäkta för ett megalångt inlägg :crazy:

Som sagt, det säger dom flesta men helt plötsligt kan det bli nödvändigt att sälja. Speciellt när gymnasiet börjar och sedan skall man ut som nybliven student att söka jobb. Det är mycket som skall platsa in här och alla har inte råd att ha häst då. hur gärna man än vill.
Och om hon senare blir såld vidare? Den "dåvarande" ägaren kanske inte är lika mån om Ella som du är och kanske struntar i att meddela den "blivande" ägaren om 'tricken' Ella kan.
Det är DÄR det blir farligt.

Malin

Angående detta kan jag bara säga att Ella kommer att få stanna här på gården hos oss. Nästa år ska vi betäcka henne så hon kommer att gå med föl under tiden jag går i gymnasiet, och mamma kommer nog mer en väl vilja ta hand om henne och rida lite smått :)

Det gör hon säkert. Men de flesta vet egentligen inte vad dom håller på med, dom vet inte vilka koncekvenser en stegring kan göra.
Men hur mycket koll man än har på hästarna så ogillar jag stegring på kommando.

Hur kan du säga att de flesta inte vet vad de håller på med? Det förstår jag inte. Du kan ju omöjligt veta eller se på en bild vad andra kan eller inte kan. Du kan ju omöjligt veta vad andra vet.

Sen vet jag att du ogillar stegring på kommando, och så gör jag också när det lärs ut av människor som inte kan hantera det. Som inte kan sätta stopp för det eller inser konsekvenserna som det KAN få.

En grej till. Många i den här tråden verkar förutsätta att om man lär hästen stegra på kommando så gör den det så fort någon lyfter händerna eller den blir stressad. Många verkar också tro att ingen annan kan hantera hästen än ägaren själv, bara för att man lärt hästens stegra? Men det krävs mer en att lyfta eller vifta lite med fingrarna, eller att skrämma upp hästen (iaf Ella) för att hon ska stegra sig. Det krävs att du riktar samma energi och samma kommando för att hon ska förstå.

Sedan gjorde hon det visserligen ett fåtal gånger när hon precis lärt sig. T ex när jag bad henne backa började hon studsa lite på stället. Men ju mer jag tränat på att backa, byta varv, stanna och stegra så lär hon sig exakt vilket kommando som betyder vad, och även när hon måste sluta.

Jag är också dåligt insatt i vilka konsekvenser det kan få, men efter att ha läst bla i den andra tråden som det länkades till där en stegrande häst nästan landade med hovarna i en barnvagn, ja herregud...

Sen tror jag att man tar till vad man är van vid. Ponera att du rider ut med en häst som inte brukar stegra, mina har jag tex aldrig sett göra det i hagen, och de plötsligt blir rädda för säg en plastpåse som plötsligt flyger upp ur diket, då kanske häst 1 utan stegring som en vanlig företeelse i väljer att rygga och vända om medan häst 2 som är van vid att stå på bakbena gör det istället och sen vänder om.

Återigen, bara fritt spekulerande.

Att be hästen utföra någonting som den redan kan, på kommando är någonting helt annat än en häst som kastar sig för att slippa jobbiga krav. Vad jag förstått så är en stegring även en dominanshandling som hästen tar till vid strid. Dock har jag svårt att tänka mig att det är av den anledningen hästen reser sig av vid kommando. Den stegrar inte för att slåss med sin människa, utan för att människan givit den ett kommando att samla sig och resa sig upp på bakbenen. Jag tror inte att det då är en dominanshandling, snarare har väl människan tagit kontroll över en utav hästens mest absoluta dominanshandlingar.

Jag tror det funkar på samma sätt som exempelvis när man ber hästen att sänka huvudet. Man ber hästen att sänka huvudet eftersom det automatiskt sätter den i en lugn/undergiven stämning. På samma sätt tror jag att hästen automatiskt känner sig stark/självsäker/dominant om man ber den stegra sig (om man gör på rätt sätt!! dvs inte genom att man sätter den i en trängd situation där den till slut inte ser någon annan utväg än att stegra sig). Med andra ord tror jag att man kan bygga upp en hästs självsäkerhet genom att be den göra dominanta rörelser som stegring och spansk skritt. Detta förutsätter naturligtvis att man har ett väldigt stabilt ledarskap så att hästen inte börjar dominera människan :)

Jag tror det funkar på samma sätt som exempelvis när man ber hästen att sänka huvudet. Man ber hästen att sänka huvudet eftersom det automatiskt sätter den i en lugn/undergiven stämning. På samma sätt tror jag att hästen automatiskt känner sig stark/självsäker/dominant om man ber den stegra sig (om man gör på rätt sätt!! dvs inte genom att man sätter den i en trängd situation där den till slut inte ser någon annan utväg än att stegra sig). Med andra ord tror jag att man kan bygga upp en hästs självsäkerhet genom att be den göra dominanta rörelser som stegring och spansk skritt. Detta förutsätter naturligtvis att man har ett väldigt stabilt ledarskap så att hästen inte börjar dominera människan :)

Ja, det låter som en bra förutsättning. :D

Men jag förstår ändå inte. Stegring hos häst är en för människor farligt beteende. Varför ska man uppmuntra det beteendet hos hästen? Bara för att visa på "kommunikation"? Vill man öva sin kommunikation så kan man väl lära ut andra saker?

Vad exakt är poängen med stegring, annat än att det ser häftigt ut?

Men jag förstår ändå inte. Stegring hos häst är en för människor farligt beteende. Varför ska man uppmuntra det beteendet hos hästen? Bara för att visa på "kommunikation"? Vill man öva sin kommunikation så kan man väl lära ut andra saker?

:bow::bow:

:bow: :bow: :bow:

jag tror att vi kanske är lite konservativa när det gäller hästhållning ibland. vi tror att det vi är vana vid är det som är det mest sansade och kontrollerade.
man skulle kanske någon annanstans säga: "varför uppmuntra hästen till att hoppa? tänk om den börjar hoppa ut ur inhägnader eller börja hoppa när den är ovillig att genomföra det arbete som krävs av den? tänk om den nya ägaren inte är beredd på att hästen kommer att hoppa över saker som kommer i dess väg?"

:bow::rofl: Du och LIA säger precis vad jag tycker! Fast bättre formulerat.

För övrigt; jättebra att den här tråden skapades så att min kan bli fri från den här frågan.

Jag tycker då att hästarna på globen showerna ser ut att vara arbetande hästar i allra högsta grad.

i klassisk/akademisk ridkonst är väl stegring nästan den högsta graden av samling? har man kommit dit i sin ridning så ser jag ingen anledningen att inte ta samlingen vidare; då handlar det väl iofs inte om trickträning längre utan om en kontrollerad form av ridning. det kan ju inte gärna bli fel då heller, så att en nybörjare kan "råka" stegra hästen.
eller har jag fel?

jag tror att vi kanske är lite konservativa när det gäller hästhållning ibland. vi tror att det vi är vana vid är det som är det mest sansade och kontrollerade.
man skulle kanske någon annanstans säga: "varför uppmuntra hästen till att hoppa? tänk om den börjar hoppa ut ur inhägnader eller börja hoppa när den är ovillig att genomföra det arbete som krävs av den? tänk om den nya ägaren inte är beredd på att hästen kommer att hoppa över saker som kommer i dess väg?"
det finns exempelvis otaliga hoppryttare som har ganska dålig koll på sin häst från marken och som behöver kedjor och starka bett som hjälpmedel när hästarna ska hanteras, då tror jag att det är betydligt säkrare och vettigare att en person med tryggt och bra ledarskap lär sin häst att stegra. allting är relativt!
obs! hoppryttare är bara ett exempel, det är inte så att jag hackar på en enskild grupp, dåligt ledarskap förekommer inom alla discipliner, liksom bra ledaskap förekommer i alla discipliner.

jag skulle själv aldrig lära en häst att stegra, så långt har jag inte kommit i min kunskap om hästar.

Måste få hålla med :bow::bow::bow::)

Varför antingen eller??
Är det inte troligare så, att den som arbetar trick med sin häst även jobbar med det grundläggande? Och förmodligen också är duktig på det? :idea:

LIA

Faktiskt så tror jag att många inte har lärt hästen det grundläggande. Vet flera ryttare (duktiga och förnuftiga) som har haft hästar som hoppat lite irriterat på bakbenen vid ridning, t.ex. vid samling och har då velat utveckla detta till ett trick. Alltså att stegra med ryttare. Hästarna har då (de är ju inte dumma) utvecklat detta till en väldigt otrevlig ovana och såfort dessa ryttare skulle göra något som hästen inte ville gå med på - ja, vad tror ni hände?
Det hände hemma på träningar och på tävlingar, inte bra .. Dock har de slutat med dessa "tricks" nu.

Vet annat exempel då en vuxen tjej som har haft en shettis som hon lärt stegring med hjälp av att slå ut med armarna. En dag kom en liten flicka till stallet och skulle klappa och kanske borsta lite på shettisen så de tog ut hästen ur stallet och då slog flickan ut med armarna och skulle krama hästen - ja, vad tror ni hände? Hästen stegrade och flickan blev livrädd. Ganska onödigt :cool:

Själv skulle jag aldrig lära mina hästar att stegra. Finns liksom ingen anledning då de ofta börjar använda dem i situationer då de inte vill, protesterar m.m. och det blir bara en jobbig omväg att sedan lära bort denna ovanan.
Ena hingsten kan busa lite med en när man ska till hagen, typ hoppa lite på bakbenen några meter ifrån en. Sålänge han inte riktigt stegrar högt och sparkar med frambenen så är det ok, även om jag säger till honom. Det är ju ändå inte många som hanterar honom och skulle inte låta någon som är ovan hantera honom. Den ena valacken kan lite spansk skritt men har börjat använda det typ i stallgången och därför gör jag inte det mycket längre. Kanske bara någon gång efter ridning. Den andra valacken kan buga med ryttare (eller kunde iaf) men slutade upp med det eftersom mamma ska rida honom och hon inte vill att han ska göra så med henne.

Man måste ha förnuft med hästarna och alltid ligga ett steg före. Att lära hästen att stegra är, enligt mig, onödigt för kommande ägare, då hästen ofta börjar använda det vid arbete som den inte vill utföra och att de kan misstolka kommandon som kan leda till olycka.

Faktiskt så tror jag att många inte har lärt hästen det grundläggande. Vet flera ryttare (duktiga och förnuftiga) som har haft hästar som hoppat lite irriterat på bakbenen vid ridning, t.ex. vid samling och har då velat utveckla detta till ett trick. Alltså att stegra med ryttare. Hästarna har då (de är ju inte dumma) utvecklat detta till en väldigt otrevlig ovana och såfort dessa ryttare skulle göra något som hästen inte ville gå med på - ja, vad tror ni hände?
Det hände hemma på träningar och på tävlingar, inte bra .. Dock har de slutat med dessa "tricks" nu.

Vet annat exempel då en vuxen tjej som har haft en shettis som hon lärt stegring med hjälp av att slå ut med armarna. En dag kom en liten flicka till stallet och skulle klappa och kanske borsta lite på shettisen så de tog ut hästen ur stallet och då slog flickan ut med armarna och skulle krama hästen - ja, vad tror ni hände? Hästen stegrade och flickan blev livrädd. Ganska onödigt :cool:

Själv skulle jag aldrig lära mina hästar att stegra. Finns liksom ingen anledning då de ofta börjar använda dem i situationer då de inte vill, protesterar m.m. och det blir bara en jobbig omväg att sedan lära bort denna ovanan.
Ena hingsten kan busa lite med en när man ska till hagen, typ hoppa lite på bakbenen några meter ifrån en. Sålänge han inte riktigt stegrar högt och sparkar med frambenen så är det ok, även om jag säger till honom. Det är ju ändå inte många som hanterar honom och skulle inte låta någon som är ovan hantera honom. Den ena valacken kan lite spansk skritt men har börjat använda det typ i stallgången och därför gör jag inte det mycket längre. Kanske bara någon gång efter ridning. Den andra valacken kan buga med ryttare (eller kunde iaf) men slutade upp med det eftersom mamma ska rida honom och hon inte vill att han ska göra så med henne.

Man måste ha förnuft med hästarna och alltid ligga ett steg före. Att lära hästen att stegra är, enligt mig, onödigt för kommande ägare, då hästen ofta börjar använda det vid arbete som den inte vill utföra och att de kan misstolka kommandon som kan leda till olycka.

:bow: :bow: :bow: instämmer helt!!

Det beror ju helt på hur man hanterar träning och inlärning.
Man kan ju med framgång även lära in ett kommando-ord för en redan invand ovana som hjälp med att bryta ovanan.

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka