Faktiskt så tror jag att många inte har lärt hästen det grundläggande. Vet flera ryttare (duktiga och förnuftiga) som har haft hästar som hoppat lite irriterat på bakbenen vid ridning, t.ex. vid samling och har då velat utveckla detta till ett trick. Alltså att stegra med ryttare. Hästarna har då (de är ju inte dumma) utvecklat detta till en väldigt otrevlig ovana och såfort dessa ryttare skulle göra något som hästen inte ville gå med på - ja, vad tror ni hände?
Det hände hemma på träningar och på tävlingar, inte bra .. Dock har de slutat med dessa "tricks" nu.
Vet annat exempel då en vuxen tjej som har haft en shettis som hon lärt stegring med hjälp av att slå ut med armarna. En dag kom en liten flicka till stallet och skulle klappa och kanske borsta lite på shettisen så de tog ut hästen ur stallet och då slog flickan ut med armarna och skulle krama hästen - ja, vad tror ni hände? Hästen stegrade och flickan blev livrädd. Ganska onödigt
Själv skulle jag aldrig lära mina hästar att stegra. Finns liksom ingen anledning då de ofta börjar använda dem i situationer då de inte vill, protesterar m.m. och det blir bara en jobbig omväg att sedan lära bort denna ovanan.
Ena hingsten kan busa lite med en när man ska till hagen, typ hoppa lite på bakbenen några meter ifrån en. Sålänge han inte riktigt stegrar högt och sparkar med frambenen så är det ok, även om jag säger till honom. Det är ju ändå inte många som hanterar honom och skulle inte låta någon som är ovan hantera honom. Den ena valacken kan lite spansk skritt men har börjat använda det typ i stallgången och därför gör jag inte det mycket längre. Kanske bara någon gång efter ridning. Den andra valacken kan buga med ryttare (eller kunde iaf) men slutade upp med det eftersom mamma ska rida honom och hon inte vill att han ska göra så med henne.
Man måste ha förnuft med hästarna och alltid ligga ett steg före. Att lära hästen att stegra är, enligt mig, onödigt för kommande ägare, då hästen ofta börjar använda det vid arbete som den inte vill utföra och att de kan misstolka kommandon som kan leda till olycka.